Instabil dator kan det vara moderkortet(Gigabyte N650sli)

Permalänk

Instabil dator kan det vara moderkortet(Gigabyte N650sli)

Rigg:
cpu:Q6600go
mobo:Gigabyte N650SLI-DS4l
minnen: 4x1gb 800mhz
gfx: 8800 gts 512mb(något japanskt noname-märke)

Enda sen jag satte ihop datorn för ca 6 månader sedan har den kraschat då jag spelat, oftast har den startat om utan förvarning och sen inte lyckats kommit in i windows.
Detta händer alltid om jag kör något spel byggt på Half Life 2 motorn, max 15 minuter sedan krasch.
De flesta andra spel, även mera krävande funkar bättre.
Trodde först det vara grafikkoret eftersom datorn är stabil om man kör program som är cpukrävande (som renderingar i Maya eller 3ds studio.) men grafikortet blir inte särskilt varmt och ger inga artefakter eller så.. och har nu testat det i annan dator och det funkade bra.
Drar slutsatsen att det är moderkortet som är kass, men tänkte fråga här innan jag köper nytt om någon här har samma moderkort och haft liknande problem med det?

OBS!Har ingenting klockat, har testat med cpun men moderkortet låter den inte gå upp i mer än 2,6ghz.

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Vad har du för nätaggregat ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D | MSI B350 TOMAHAWK | AMD Ryzen 5700x | Asus Radeon R9 290X 4GB DirectCU II |Asus Xonar Essence STX |Onkyo TX-8030 |Canton Plus-C, Plus-S | G.SKILL Ripjaws 16 Gb 3600 MHz | Force MP510 1Tb | EVGA Supernova G3 750w PSU | ASUS ROG Gladius III | Logitech Illuminated keyboard | 25" Dell Ultrasharp U2515H /\/\

Permalänk

Corsair 520 watt.
Har testat att köra det i upp till 1,3700v men ingen skillnad.

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Har du provat ett annat grafikkort i din dator ?
Kan ju vara så att grafikkortet är lite instabilt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D | MSI B350 TOMAHAWK | AMD Ryzen 5700x | Asus Radeon R9 290X 4GB DirectCU II |Asus Xonar Essence STX |Onkyo TX-8030 |Canton Plus-C, Plus-S | G.SKILL Ripjaws 16 Gb 3600 MHz | Force MP510 1Tb | EVGA Supernova G3 750w PSU | ASUS ROG Gladius III | Logitech Illuminated keyboard | 25" Dell Ultrasharp U2515H /\/\

Permalänk

Tack ändå

Passar på att säga att tempen på cpun är ca 28c idle och 37c full load, sitter i ett Thermaltake-chassi med bra kylning så är inget värmeproblem heller.

Permalänk

Tja,

Alla mina hängningar o andra konstigheter försvann när jag kastade ut mitt Geforrce 8800 GTS (under vista 64, men hade liknande probs under Vista 32).

Kör nu ett Ati 4870 o har i stort sett INGA probs. Kändes som att

1. NVidias lödningsfel drabbade 8800gts serien hårt
2. De aldrig fick till drivisen riktigt

Lycka till!

// Lz

Permalänk
Medlem

haha! trodde du mena att det kan vara mode?

Visa signatur

| Lian Li PC-B25 | Intel core i7 920 2.6GHz | XFX GeForce GTX 280 1GB | Corsair 6GB 1333MHz | Corsair TX750W PSU | Samsung 7200rpm 750GB | Samsung 7200rpm 1000GB | Creative X-Fi Soundblaster |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzerman
Tja,

Alla mina hängningar o andra konstigheter försvann när jag kastade ut mitt Geforrce 8800 GTS (under vista 64, men hade liknande probs under Vista 32).

Kör nu ett Ati 4870 o har i stort sett INGA probs. Kändes som att

1. NVidias lödningsfel drabbade 8800gts serien hårt
2. De aldrig fick till drivisen riktigt

Lycka till!

// Lz

Kanske bör gå över till ATI igen, fast kortet funkade bra till annat moderkort så kanske dom inte riktigt drar jämnt, ska nog börja med att titta på ett annat mobo, rätt världelöst ändå då det inte går att klocka högre med det...