Nyår på hårdvaruvis, kanske?

Permalänk
Avstängd

Nyår på hårdvaruvis, kanske?

Jag fick ett corsair tx 750w i julklapp + raketer och annat skräp.
Tänkte göra något kul såhär i nyårstider och gjorde en "unpacking and disassembling" video på youtube.
Den är lite skiljer sig lite från mängden.

http://www.youtube.com/watch?v=Adi25wViSXM

Jag tänkte börja med att ladda upp filmer till youtube ganska ofta, så feedback tas emot tacksamt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Lol! det är ett AT agg du smäller i luften

EDIT: nu blev jag osäker.... varför?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Näe fyfan. Du fick ett nytt nätagg och sen sprängde du bara det i bitar. Varför?

Eller var det ett gammalt agg?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Känns som det är det gamla han lagt i Corsairlådan och sen spränger... om inte är han konstig på hög nivå...

Gott nytt år osv...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Varför, varför?

Logga in på steam och förklara! Man avlivar inte ett Corsair utan anledning...

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk

Jag tycker mig Se AT kontakt fast även sleevade kontakter. men sen filmar han inte nätagget där det är smällt och det ser ut att vara grått och inte svart som det var från början.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vem som helst ser ju att det är ett gammalt grått agg som ligger där på marken när han sprängt det!
Dessutom ser man ju att påsen som agget ligger i knappt är fylld som den var när han öppnade i början!

Bättre lycka nästa gång

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Lol! det är ett AT agg du smäller i luften

EDIT: nu blev jag osäker.... varför?

För att det inte är ett AT agg
Det har ju en 120 mm fläkt, de hade inte AT aggen...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

lol vem som helst ser att det är ett gammalt agg han smäller, både på kablarna när han stoppar in det i lådan och efter det har smällt när han går förbi

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Hedersmedlem

Man såg ganska tydligt att det var ett annat nättagg. Högst troligen det gamla som var trasigt.
Har ni aldrig träffat ett troll innan?

Permalänk

Jo, jag har träffat en trollunge i skogen en gång för några decennium sedan.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Feedback ja...

Du vet den där långa pinnen på raketen? Den ska sitta i någon form av ställning, vänd nedåt. Den är till för att raketen ska flyga långt upp i luften och explodera där, för att det ska se fint ut. Det ska dessutom ske utanför tädbebyggt område, dvs, inte bland hus. Hoppas nu att du har lärt dig lite om hur fyrverkerier ska användas.

Det är ett sånt här användande som gör att jag anser att fyrverkerier helt borde sluta säljas, annat än till de som kan uppvisa ett utfärdat tillstånd där plats, tidpunkt och en person som är ansvarig för dem ska stå med. Mindre saker som små smällare och små raketer som inte används till annat än leksaker kan man ta bort helt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Mindre saker som små smällare och små raketer som inte används till annat än leksaker kan man ta bort helt...

Håller med!
För då är det ju inte heller någon risk att ungdomar börjar tillverka eget!
*Slut på sarkasm*

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Håller med!
*Slut på sarkasm*

Tillverkar eget gör de nog ändå ska du se. På samma sätt som att de köper hembränt, köper tobak fast de inte får, osv.

Personligen känner jag numera att jag skiter fullständigt i om nån snorunge blåser av sig fingrarna eller skjuter ut båda ögonen. Leker man med raketer och smällare så får man skylla sig själv. Det samma gäller om de tillverkar eget. Tillverkar de eget så blir det allt som oftast en stor smäll, och sen är det bra. Där jag bor har det smullit och visslat sen kring den 15:e december, och det kommer att fortsätta att smälla och vissla i ett par veckor till. Ungarna använder detta som leksaker. Det är bara en tidsfråga innan de skjuter ut någon ruta, eller träffar någon i ansiktet. Det var på god väg att bli så förra året för min fru.

Vidare kan man ju titta på alla fulla klåpare som leker med fyrverkerier på nyårsafton. Denna gången fick vi ducka undan nått sånt där rör som hade tippat på grund av att de inte stod stadigt nog.

För att tydliggöra så tycker jag att fyrverkerier är grymt härligt att kolla på. Det är riktigt läckert att stå på en höjd och titta runt sig och se hur det smäller och blixtrar överallt. Detta kan man få till ändå, även fast man inför mer kontroll över grejjerna.

Permalänk
Citat:

Mindre saker som små smällare och små raketer som inte används till annat än leksaker kan man ta bort helt...

Citat:

Ungarna använder detta som leksaker. Det är bara en tidsfråga innan de skjuter ut någon ruta, eller träffar någon i ansiktet. Det var på god väg att bli så förra året för min fru.

Jag förstår vad du menar, men ser man över dina inlägg så fick iallafall jag intrycket att de små billigare raketerna och smällarna skulle bort från marknaden just för att det är risker att krossa fönsterrutor (?!). Ansiktet håller jag med om att det är farligt till viss del ifall det sprängs något nära, i synnerhet ögon och öron. Men man kan ju inte förbjuda allt farligt direkt för att det finns en potentiell fara, IFALL bla bla skulle hända :/

Vill inte att du ska tro att jag har haft en dålig dag eller bara hackar på dig utan jag vill bara att du ska tänka på att ifall man petar bort något från marknaden som har stor efterfrågan och ännu viktigare, något som har många användare/brukare, så är det riskabelt för landet/staten med tanke på demonstrationer etc, samt illegal handel rörande de produkter som förbjöds, vilket drar med sina egna risker. Ok, inte för att jag nu tror att folk skulle bränna affärer och kasta stenar mot poliser för att man skulle förbjuda fyrverkerier, but you get the point :P...

Visa signatur

Permalänk

Onödigt att spränga ett gammalt agg, det kunde ju driva fläktar eller något.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Onödigt att spränga ett gammalt agg, det kunde ju driva fläktar eller något.

Du kan komma och hämta 10+ noname 300w agg om du vill...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Hade det inte varit för att jag inte har bil och fortfarande är bakis hade jag varit på väg;). Behöver ju alltid några extra agg till fläktar och liknande kul.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)

Permalänk
Medlem

Somliga gör vad som helst för en nypa uppmärksamhet. Grattis?

Permalänk
Medlem

Dåligt försök med att försöka få det att se ut som ett nytt agg genom att lägga det i en påse. Lätt att se att alla nya kablar är sleevade och har svarta strumpor.

Onödigt att slösa en fin raket för nätagget var väl redan trasigt.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greywolfer
Håller med!
*Slut på sarkasm*

Så ungdomar skulle alltså börja tillverka egna raketer om samtliga fabriksgjorda plockades bort från marknaden?
Nu har jag inte pluggat kemi i någon större utsträckning men jag misstänker att kemikalierna som krävs knappast är det lättaste att få tag på...
Känns dessutom omständigt genom hela tillverkningsprocessen så jag misstänker att 99.9% av Sveriges ungdomar skulle tänka ungefär såhär: "Orka". Att tillverka smällare/bomber är ju en sak då det är betydligt enklare men jag tror knappast att man skulle tillverka egna raketer...
Eller finns det nån jävligt smidig "How to" på Flashback eller nått?

Till trådskaparen: Ja några lyckades ju iaf lura även om det är rätt tydligt att du byter agg, vilket ju kändes lite beiget

Permalänk
Hedersmedlem

Dåligt utfört som bara får dig att se dum ut..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Så ungdomar skulle alltså börja tillverka egna raketer om samtliga fabriksgjorda plockades bort från marknaden?
Nu har jag inte pluggat kemi i någon större utsträckning men jag misstänker att kemikalierna som krävs knappast är det lättaste att få tag på...
Känns dessutom omständigt genom hela tillverkningsprocessen så jag misstänker att 99.9% av Sveriges ungdomar skulle tänka ungefär såhär: "Orka". Att tillverka smällare/bomber är ju en sak då det är betydligt enklare men jag tror knappast att man skulle tillverka egna raketer...
Eller finns det nån jävligt smidig "How to" på Flashback eller nått?

Vill inte leka smart inför andra, vill heller inte verka vara en besserwisser, men faktum är att jag knappt är myndig idag och kan "recepten" för allt mellan svartkrut till ANFO, TATP och annat destruktivt. Angående material så, mhm ammoniumnitrat, kaliumnitrat, svavel, glycerin, aluminium, järn, aceton, väteperoxid, svavelsyra, saltsyra, salpetersyra och mycket annat finns tillgängligt till nästan vem som helst. Underlättar dock att ha västerländska drag om man handlar inrikes. (guess why).

Anledningen till att jag vet sånt här skit är just det att... Ja vad ska jag säga, nackdelen med Internet/fri information?

EDIT: Juste, angående ifall tonåringar skulle orka pilla ihop något/ta tid på sig att lära sig syntesen handlar ju om hur pass lat personen i fråga är

EDIT2: Kom på att jag inte svarat på din fråga ännu. Att göra en raket är lika lätt som att göra en bomb. Kanske inte en laserguidad raket men fyrverkeriraketer är de jag syftar på

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vill inte leka smart inför andra, vill heller inte verka vara en besserwisser, men faktum är att jag knappt är myndig idag och kan "recepten" för allt mellan svartkrut till ANFO, TATP och annat destruktivt. Angående material så, mhm ammoniumnitrat, kaliumnitrat, svavel, glycerin, aluminium, järn, aceton, väteperoxid, svavelsyra, saltsyra, salpetersyra och mycket annat finns tillgängligt till nästan vem som helst. Underlättar dock att ha västerländska drag om man handlar inrikes. (guess why).

Anledningen till att jag vet sånt här skit är just det att... Ja vad ska jag säga, nackdelen med Internet/fri information?

EDIT: Juste, angående ifall tonåringar skulle orka pilla ihop något/ta tid på sig att lära sig syntesen handlar ju om hur pass lat personen i fråga är

EDIT2: Kom på att jag inte svarat på din fråga ännu. Att göra en raket är lika lätt som att göra en bomb. Kanske inte en laserguidad raket men fyrverkeriraketer är de jag syftar på

Nej det är lugnt, för jag anser fortfarande att mitt inlägg stämmer då jag skrev att 99.9% av Sveriges ungdomar inte skulle orka eller ha kunskapen att tillverka egna raketer. Som jag ser det tillhör du minoriteten på 0.1%
Och nja jag har inte direkt konkret fakta på siffror
Men iaf jag gillar dock att du faktisk har kunskapen, så länge du gör något konstruktivt av det dårå och inte bombar Rosenbad t.ex
För visst är jag medveten om att många ungdomar i Sverige skulle kunna tillverka raketer men de bör vara av en väldigt liten minoritet.

Men det är alltså lika enkelt att göra en fyverkeriraket som att göra en smällare.
Trots att du på en raket har en förbränningskammare som skjuter upp raketen och sedan kammaren som smäller uppe i luften som dessutom ska innehålla rätt sort och mängd kemikalier för att få rätt explosionseffekt, färger osv.
Låter ju som betydligt mer jobb i både beräkningar och tillverkning jämfört med att istortsett bara hälla krut i en lämplig behållare och försluta tillsammans med en stubin, om man gör en väldigt enkel smällare då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Nej det är lugnt, för jag anser fortfarande att mitt inlägg stämmer då jag skrev att 99.9% av Sveriges ungdomar inte skulle orka eller ha kunskapen att tillverka egna raketer. Som jag ser det tillhör du minoriteten på 0.1%
Och nja jag har inte direkt konkret fakta på siffror
Men iaf jag gillar dock att du faktisk har kunskapen, så länge du gör något konstruktivt av det dårå och inte bombar Rosenbad t.ex
För visst är jag medveten om att många ungdomar i Sverige skulle kunna tillverka raketer men de bör vara av en väldigt liten minoritet.

Men det är alltså lika enkelt att göra en fyverkeriraket som att göra en smällare.
Trots att du på en raket har en förbränningskammare som skjuter upp raketen och sedan kammaren som smäller uppe i luften som dessutom ska innehålla rätt sort och mängd kemikalier för att få rätt explosionseffekt, färger osv.
Låter ju som betydligt mer jobb i både beräkningar och tillverkning jämfört med att istortsett bara hälla krut i en lämplig behållare och försluta tillsammans med en stubin, om man gör en väldigt enkel smällare då?

Ihoppressat säg svartkrut, brinner långsammare pga att själva kornen/flisen/dammen (själva svartkrutet alltså) inte får lika mycket syre som det får när det ligger löst på hög (dvs inte ihoppressat). Detta kan man då utnyttja genom att använda ihoppressat svartkrut som drivmedel i ett till exempel pappersrör och sedan en boll på toppen med löst liggande svartkrut. Färger får man till genom att tillsätta metaller då olika metaller ger olika färger när det brinner, och då är det metaller i form utav pulver eller mindre flisor och inte större bitar av ganska uppenbarliga skäl. Metallerna är förresten inte utav någon exotisk sort utan samma metall finns i ditt hem kan jag säga.
Btw, all sort sprängmedel är inte OK att pressa!

Visst, lite mer pyssel än när man gör en liten smällare men inte alls mycket svårare.

Sen vill jag tillägga att jag bara har haft kunskapen, dock inte utfört något i praktiken. Det betyder dock inte att jag hittat på allt, det jag kan är jag ganska säker på också funkar.
Jag uppmanar heller inte till något brott och personligen tycker jag inte att man ska ge sig in på detta om man inte har en ordentlig utbildning inom pyroteknik. Det har många gånger stått i nyheterna att ungdomar har pillat ihop något själva och sedan sprängt sin hand i bitar, om inte huset också. De lättaste ämnena man kan göra är även de mest instabila när det kommer till sprängmedel.

Visa signatur

Permalänk

www.svenskakemi.nu

Där finns allt för att göra raketer/bomber. Anledningen till att fler inte gör egna raketer är nog att det tar tid och kostar pengar.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Och är farligt om du leker eller tror att du kan...

Se bara på folk vid nyår som leker, blir av med ögon, kroppsdelar, svårt skadade eller t.om dör..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Se bara på folk vid nyår som leker, blir av med ögon, kroppsdelar, svårt skadade eller t.om dör..

Jag vill verkligen inte uppmuntra till att leka med hemmagjort, vilket också är olagligt, men hur många av de som dör och skadar sig pga fyrverkerier vid nyår är inte under 18år/berusade?

Visa signatur

Permalänk

filmen är fejk ... notera dom sleevade kablarna på corsair agget

såg då osleevade kablar sticka ur lådan han sprängde...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Citat:

Jag vill verkligen inte uppmuntra till att leka med hemmagjort, vilket också är olagligt, men hur många av de som dör och skadar sig pga fyrverkerier vid nyår är inte under 18år/berusade?

Tar vi bort de riktiga raketerna, då får vi ännu mer hemmagjort, och det är betydligt farligare..

Jag menar, har inte alla blandat väteperoxid, aceton och en skvätt saltsyra någon gång? Det är ju nästan enklare än att inhandla vanliga smällare/raketer. Speciellt under 18 år.

Förresten är det ganska taskigt att stoppa ett gammalt skräp-agg i en ny låda och försöka luras

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.