Permalänk
Medlem

Fungerar denna olja till "akvariedator"?

Jag är sugen på att bygga en "akvariedator" som man ser överallt på youtube nuförtiden där folk har en dator i ett akvarium och har olja istället för vatten i akvariet.

Jag har hört överallt att de e mineralolja man ska ha och någon har sagt transformatorolja eller något sånnt.

Jag hittade en olja på Biltema och undrar om någon vet om den hade fungerat?

Oljan heter "Motorolja 10W–40"
och biltemas beskrivning är:

Mineraloljebaserad multigradeolja för 4-takts bensin- och dieselmotorer. Rekommenderas till personbilar och mindre transportfordon med eller utan turbo. Förhindrar koksbildning och håller motorns delar rena från sot. Har mycket bra smörjande och tätande egenskaper. Rekommenderas som åretruntolja till äldre och nya fordon i vardagstrafik. Kan blandas med andra Biltema motoroljor. Lägsta flyttemp.: -33 °C. Möter följande specifikationer: API SG/CD

Är detta mineralolja? eller är det minneralolja med något annat i den och fungerar därför inte?

tacksam för svar! och om den inte fungerar så undrar jag om någon kan tipsa om billigaste möjliga olja som garanterat hade fungerat.

Har sett en massa trådar om akvariedatorer som inte lett någon vart eller där oljan gått på över tusen spänn!

Permalänk
Medlem

Motorolja skulle jag inte vilja ha i ett akvarium. Det luktar avskyvärt och är väldigt mörk i färgen.

Det finns större kärl med mineraloljor, genomskinliga och lite mer vänliga sådana. Kostar mindre per liter också:)
Nu vet jag inte vart man får tag på sådana, men någon här vet nog.

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=PtufuXLvOok

Ser kul ut. Men jag undrar vad nackdelarna är?

Om mineraloljan:
"We learned that it is given as a laxative to horses, so you can talk to a local vet to get it!"

http://www.pugetsystems.com/submerged.php

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chokla
Motorolja skulle jag inte vilja ha i ett akvarium. Det luktar avskyvärt och är väldigt mörk i färgen.

Nej då.

Visst att doften är en smaksak, men jag som motorhövve anser att det inte osar nåt särskilt.

Och olja i sig är inte alls "mörk i färgen", den är egentligen färgad likt olivolja. Det är dock när du tappar i den i motorn den blir mörk pga. all sot som uppkommer vid förbränningen och liknande.

Permalänk
Medlem

Lär inte fläktarna bli lite slitna efter att gå så tungt?

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
Lär inte fläktarna bli lite slitna efter att gå så tungt?

man ska ju ändå ha en akvariedator, så fläkterna behövs knappast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zear0x
Nej då.

Visst att doften är en smaksak, men jag som motorhövve anser att det inte osar nåt särskilt.

Och olja i sig är inte alls "mörk i färgen", den är egentligen färgad likt olivolja. Det är dock när du tappar i den i motorn den blir mörk pga. all sot som uppkommer vid förbränningen och liknande.

Bullshit. Beror iofs på vilken olja det är men ALL motorolja är så pass mörk att den absolut inte är värd att sänka ner en dator i, man lär inte se ett skit. Dessutom är viskositeten hos motorolja överlag alldeles för hög för att vara lämplig till en dator. Nej du, den gubben går inte! Bättre att använda en olja som garanterat fungerar än att hålla på och fula sig bara för att få nämna att man gillar bilar på ett forum..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
man ska ju ändå ha en akvariedator, så fläkterna behövs knappast.

Oljan måste väl också kylas på något sätt?

OT: Vad jag har läst så används oljan som de flesta använder till något med hästar, så fråga någon som har sådana

Fläktar har jag hört att inte slits ut av att flytta trögre saker, har något att göra med hur datorfläktar är byggda. Jag vet inte riktigt hur det ligger till...

Permalänk

han mena väll fläktarna i datorn

knappast som om de kyler oljan av att lååååååångsaaamt slafsa runt den.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur långsamt de förflyttar oljan, men om man använder olja som har ungefär somma viskositet som vatten så borde de kunna göra någonting. Dessutom är det förstås bra att få oljan omkringflyttad så att temperaturen fördelar sig jämnare Vet dock inte om det skulle vara något problem annars..

Permalänk
Medlem

en sak jag tänkt på är ifall bubblor skulle kunna användas under en passiv-cpufläns. Det kanske kyler mer effektivt än en fläkt? Hade varit intressant. För bubblorna får ju oljan att röra sig uppåt antar jag och tar då kanske med sig den varma oljan i kylaren.

Det är en teori iaf som jag tycker är värd att testa ifall någon här seriöst tänker bygga en.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
en sak jag tänkt på är ifall bubblor skulle kunna användas under en passiv-cpufläns. Det kanske kyler mer effektivt än en fläkt? Hade varit intressant. För bubblorna får ju oljan att röra sig uppåt antar jag och tar då kanske med sig den varma oljan i kylaren.

Det är en teori iaf som jag tycker är värd att testa ifall någon här seriöst tänker bygga en.

Nej bubblor gör ingen större nytta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Bullshit. Beror iofs på vilken olja det är men ALL motorolja är så pass mörk att den absolut inte är värd att sänka ner en dator i, man lär inte se ett skit. Dessutom är viskositeten hos motorolja överlag alldeles för hög för att vara lämplig till en dator. Nej du, den gubben går inte! Bättre att använda en olja som garanterat fungerar än att hålla på och fula sig bara för att få nämna att man gillar bilar på ett forum..

Det finns visst motorolja som är relativt genomskinlig. Visserligen är den inte genomskinlig som vatten, utan snarare pissgul. Men jag håller med, finns oljor som lämpar sig bra mycket bättre än motorolja.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk

Halloj...känner att jag måste få lägga mig i ang. färgen samt viskositeten på motor olja.

Hur som helst, det finns både mörka och väldigt ljusa motor oljor, inge snack om den saken.

Viskositeten....ja, det finns ju tex. 0w-30 olja som garanterat är mindre "segt" än de flesta oljor.
Meeen, måste ju oxå medge att sådan olja är svindyr...riktigt dyr 200kr/L

Måste dock ställa frågan varför just mineral baserad olja är lämpligare än syntetisk olja ??

Varför inte lite rapsolja...kan ju användas till pommes...efter komponenterna på MB har gett upp....=)

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik.maria
Halloj...känner att jag måste få lägga mig i ang. färgen samt viskositeten på motor olja.

Hur som helst, det finns både mörka och väldigt ljusa motor oljor, inge snack om den saken.

Viskositeten....ja, det finns ju tex. 0w-30 olja som garanterat är mindre "segt" än de flesta oljor.
Meeen, måste ju oxå medge att sådan olja är svindyr...riktigt dyr 200kr/L

Måste dock ställa frågan varför just mineral baserad olja är lämpligare än syntetisk olja ??

Varför inte lite rapsolja...kan ju användas till pommes...efter komponenterna på MB har gett upp....=)

Rapsolja och andra vegetabiliska oljor härsknar och luktar väldigt illa efter ett tag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Rapsolja och andra vegetabiliska oljor härsknar och luktar väldigt illa efter ett tag.

jaa men det skulle fungera i praktiken?, nu pratar jag om en kvart eller så

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadvilledu
jaa men det skulle fungera i praktiken?, nu pratar jag om en kvart eller så

Ja jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera.

Visa signatur