Installation av gamla Windows-versioner.

Permalänk
Hedersmedlem

Installation av gamla Windows-versioner.

Hej.

Fick lust att damma av mina 3.11 disketter här om dan och ha en liten nostalgi-tripp.

Som de flesta säkert vet är 3.11 bara ett skal till DOS, och detta måste därför installeras först. Men när jag kör första installations floppyn i virtual-PC kommer jag bara till alternativet för hårddiskformatering, och får då upp detta felmeddelandet:

Vilket är ologiskt eftersom första floppyn sitter i.
Något jag reagerar på är att det står E: och inte A: ?

Har testat med flera floppys och samma fel.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

(Tråden passar kanske rent tekniskt bättre i MS-Operativsystem men programvaran är runt 15år gammal och tror det finns mer kunnigt folk i saken här )

// MVH Oscar.

EDIT: Hade visst blivit något konstigt med den virtuella hårddisken, kom förbi nu. Meddelar här igen om jag stöter på mer problem!

Permalänk
Medlem

Jag har inte provat i virtual pc, men i vmware har jag för mig att DOS funkar perfekt att lägga in. Men du kanske lyckades nu?

Det går även att köra Win 3.11 i dosbox utan strul, väldigt trevligt att dra upp på jobbet.

Permalänk
Avstängd

DOS är nästan alltid lättast att installera manuellt. Boota, partitionera (fdisk) och formatera disken och använd sedan sys-kommandot för att överföra systemet (COMMAND.COM, IO.SYS, MSDOS.SYS). Sedan skapar du en DOS-katalog och kopierar resten dit. Använd "extract" för att extrahera "blabla.XX_" filer till "blabla.XXX".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för svaren!

Lyckades installera både DOS och 3.11 igår.

Ska ge mig på Win 2.0 och eventuellt 1.0 idag, går de installera från DOS 6.22? Eller måste jag använda en tidigare version?

Permalänk
Avstängd

Tjusigt!

Jo, Såväl Win 1 som 2 fungerar under 6.22 har jag bestämt för mig. Jag tror att alla versioner av DOS mellan 3.2 (eller 3.3) och 6.22 kan köra alla DOS-baserade windowsversioner. I teorin kan även Win 95 och 98 köras på nyare DOS-versioner (de är ju, om man inte hymlar, DOS-baserade) men Microsoft har givetvis byggt in artificiella spärrar (ungefär som man byggde in spärrar i Win 3.1 för att det skulle bråka/fungera sämre på t.ex. DR-DOS).

Win 1 och 2 fungerar eventuellt även under DOS 2.1, minns inte så noga. Den lägsta windowsversionen jag känner till är 1.01 och den lägsta DOS är 1.1 (Win 1 kan inte köra under DOS 1). DOS 1.0 har ju funnits, men verkar vara förbannat svårt att få tag i... Edit3: Fel av mig. Alla versioner av Windows kräver minst DOS 3.1 (och 384 kB RAM).

Möjligen kan numera FreeDOS köra Win 3.1, men det vet jag inte.

Edit: Det finns ingen Windows 1.0. Första releasen är Windows 1.01 på grund av en bugg i 1.00. Edit2: Enligt wikipedia var det inte en bugg, utan något annat. Mer trivia från wikipedia: Windows 1 är den längst supportade utgåvan av Windows någonsin. Hela 16 år av support. Supporten stängdes ner till nyåret 2002. Undrar vem som sist ladda ner en uppdatering eller ringde ett supportsamtal till Microsoft, och när det skedde?

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för svaret än en gång! Mycket nyttig info.

Vi får hoppas att det fungerar då, återkommer med resultatet ikväll.

Permalänk
Hedersmedlem

Sådär, nu är Windows 2.1 installerat, tycks vara problem med att få det att starta dock, kommandot "win" fungerar inte. Är det något annat i Windows 2 tro?

Det är Windows 1.01 är det som ska testas imorgon, som du säger finns inte 1.0., eller släpptes aldrig till allmänheten åtminstone.

(Topic redigerad)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Windows 1 är den längst supportade utgåvan av Windows någonsin. Hela 16 år av support. Supporten stängdes ner till nyåret 2002. Undrar vem som sist ladda ner en uppdatering eller ringde ett supportsamtal till Microsoft, och när det skedde? [/B]

Tja... Windows 3.11 har ju funnits att köpa fram tills för en månad sen så det är ju inte precis omöjligt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpplet
Tja... Windows 3.11 har ju funnits att köpa fram tills för en månad sen så det är ju inte precis omöjligt

Ja, fast bara för embedded-marknaden va? 31 december 2001 var det många gamla program och OS från Microsoft som försvann ur supporten. Supporten för alla windowsversioner från 1.01 till 3.11 och eventuellt 95 och NT 3.1 upphörde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, fast bara för embedded-marknaden va?

Ingen aning men de har då haft kvar 3.11 tills nu.

Permalänk
Citat:

Edit: Det finns ingen Windows 1.0. Första releasen är Windows 1.01 på grund av en bugg i 1.00. Edit2: Enligt wikipedia var det inte en bugg, utan något annat. Mer trivia från wikipedia: Windows 1 är den längst supportade utgåvan av Windows någonsin. Hela 16 år av support. Supporten stängdes ner till nyåret 2002. Undrar vem som sist ladda ner en uppdatering eller ringde ett supportsamtal till Microsoft, och när det skedde?

Det jag undrar över är inte vem som laddade ner något sist eller vem som ringde utan jag vill veta vem som blev mest förbannad över att supporten stängdes ner.
Nånstans måste det ha suttit nån stackare och svurit ve och förbannelse över microsoft.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpplet
Ingen aning men de har då haft kvar 3.11 tills nu.

Okej, en källa vore hemskt trevlig!

mortifer666: Haha, ja det är ju också en intressant fråga!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

MBY: Win 3.11 fanns, precis som du sa, bara kvar för embedded-marknaden.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.sweclockers.com/nyhet/7979-microsoft_slutar_salja_...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:
Citat:

Fram tills idag har en specifik version av Windows 3.11 sålts till systemintegrerade, trots att Microsoft officiellt slutade stödja operativsystemet år 2001.

Vilket är exakt som MBY skriver. Embeddedmarkanden (dvs för systemintegrerade ändamål). Inte retail (hyllförpackning) som går att köpa av vanligt folk.

Topic:

Någon som fått en gammal (NT 3.x) installation att installera sig (och starta) i MS virtual PC? Vill minnas att jag hade något problem när jag testade med NT 3.1 tror jag.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

NT 3.1 är 16 bit så det kan vara där problemet ligger

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
NT 3.1 är 16 bit så det kan vara där problemet ligger

Nej. Windows NT har ju alltid varit minst 32-bitar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_NT_3.1

Och ändå, ska ju gå att installera 16-bitars OS i en virtuell maskin (MS-DOS är ju ett bra exempel).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

vad kul att du provar dig fram lite,
när jag började med datorer var det windows 3 som gällde, uppdaterade senare till 3.11.
körde även DOS 5 nånting och uppdaterade det till DOS 6.22

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder