Gratis bilder? (Creative Commons)

Permalänk

Gratis bilder? (Creative Commons)

Jag har hört talas om Creative Commons, och vet att det är ett sätt att dela med sig av foton som andra få använda ex. i sin webdesign.

Jag har dock tre frågor ang. detta:

1) Vilka bra CC-sidor finns med bilder? Hittar mest skräp-sidor med några få bilder bara.

2) Är Flickr.com en CC-sida? Står att man ska dela med sig av bilderna, men jag hittar ingenstans uttryckligen att man får använda dem.

3) Exakt vad ska man skriva under bilden man lånat för att uppfylla CC-villkoren?

Visa signatur

Bro!

Permalänk

Flickr.com ger fotograferna möjlighet att själv välja licens. Du kan söka efter verk som är under CC om du klickar på Advanced Search.

När du väl är inne på en sida står det under rubiken "Additional Information" vilken licens det är med en länk t.ex. "AttributionShare Alike Some rights reserved". Klickar du där kommer du hit som förklarar allt.

Om jag skulle använda en bild skulle jag nog antagligen skriva vem som tagit den, länk till honom / fotot och en länk till CCs sida och klargöra att bilden är CC.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ok. Eftersom det dock inte handlar om en webbsida och jag inte har länkar så tänkte jag skriva detta under varje bild:

Image by: Michael Johnsson.
Copyright: CC 2.0 Generic

Exempelvis. Borde det vara tillräckligt?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Själv använder jag istockphoto.com, det är inte gratis, men det är inget högt pris för några bilder.

Visa signatur

ASUS P9X79 PRO - Intel i7 3930K - 24GB HyperX - NUFFSAID.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna lägga till varifrån bilden kommer typ "flickr.com"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://cgtextures.com/
Bara som tips på bra sida med gratis bilder. Den är mest nischad åt textureringshållet ur 3d-modelleringsperspektiv, men kan vara bra till exempel om man behöver en grund till något, eller någon liten detalj.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Bra tips - ibland hittar man inte allt man vill ha på CC-sidorna, så det kan vara värt att lägga några kronor. Men eftersom det är ganska många bilder och budgeten är liten så får jag ändå prioritera CC.

nusse:
Typ såhär då?

Image by: Michael Johnsson @ flickr.com
Copyright: CC 2.0 Generic

Visa signatur

Bro!