Stänga av säkerhet på filnivå, Vista/XP?

Permalänk
Medlem

Stänga av säkerhet på filnivå, Vista/XP?

Jag tänkte göra en dual-boot med XP och Vista men jag vet ju att det kommer börja j*vlas med ägandeskap av filer så man måste sitta och överta ägandeskap hela tiden. Finns det inget sätt att inaktivera säkerhet på filnivå? Det är ju liksom jag som äger datorn och vill ha full åtkomst hela tiden till mina egna filer och FAT32 vill man ju inte köra med.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Vila i frid

Låt bli att göra filerna privata på dina konton.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=863...

Inte helt vad du är ute efter, men ett alternativ iaf?

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hasenfrasen: Det är inget jag gjort medvetet isåfall, jag märkte att det blev problem när jag tog en hårddisk från Vista-datorn och satte i XP-datorn, då var det vissa mappar som inte gick att komma åt för att jag inte hade ägandeskap över dem. Jag tog över ägandeskapet men då blev det såklart likadant när jag satte tillbaka hårddisken i Vista-datorn, lägger jag in Vista igen och dualbootar vill jag komma åt alla filer från båda OS:en.

Gorian: Blir det samma sak som att klicka sig fram när man övertar ägandeskapet? Jag har inte Vista inlagd just nu så jag kan inte testa.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Gorian: Blir det samma sak som att klicka sig fram när man övertar ägandeskapet? Jag har inte Vista inlagd just nu så jag kan inte testa.

Ja, då tar du över ägandeskapet på alla filer. Ska fungera i XP också, tror jag.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-ownersh...

Funkar fin fint det där

Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas] @="Bli ägare" "NoWorkingDirectory"="" [HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas\command] @="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F" "IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F" [HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas] @="Bli ägare" "NoWorkingDirectory"="" [HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas\command] @="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls \"%1\" /grant administrators:F /t" "IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls \"%1\" /grant administrators:F /t"

Sparas som en .reg fil med notepad eller annat program.
Ändrade lite där så det blev på Svenska, "Bli ägare" står det när man höger klickar på en fil eller mapp.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, då blir det om inte annat lite smidigare att ta över ägandeskapet.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem

Det handlar ju inte om ägande bara utan behörigheterna. Har du XP pro och Vista business/enterprise/ultimate kan du stänga av förenklad fildelning och se dem.
Om du lägger till dig själv i listan på behöriga användare så ska väl det fungera bra.
Jag har varit med om att olika OS-installationer (kanske var just samma version eller bara XP och server 2003) som hade tisslat med samma mappar. Då presenterade de okända användaren (från andra installationen) bara genom SID-numret.
Fungerade prima alltså.

edit: I windows home-varianterna kan man få fram säkerhetsfliken (det du gör när du stänger av förenklad fildelning) genom att starta i felsäkert läge. Men eftersom du bara ska behöva göra det här en enda gång så borde det vara värt det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tack, ska kolla upp det om det blir mer strul.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100