Ati2dvag - PowerColor Radeon HD 4870

Permalänk

Ati2dvag - PowerColor Radeon HD 4870

Köpte mig en ny dator för cirka 1,5 vecka sedan och har haft en del problem med grafikkortet. Jag får (ibland) när jag startar min dator upp ett varningsmeddelande som säger:

Ati2dvag saknas eller är skadad - oändlig loop.

Som jag förstår efter att ha läst runt så är detta tyvärr ett ganska vanligt förekommande problem för de som har ATI-grafikkort.

Jag kör med följande setup:

4096MB ram
Gigabyte GA-EP45-DS4, P45, Socket-775
Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66GHz,Socket 775, 6MB, 1333MHz
PowerColor Radeon HD 4870 "PCS" 1GB,GDDR5, PCI-Express 2.0,

Någon mer som har lyckats fixa detta eller vet eventuella lösningar.
Jag har uppdaterat till senaste drivrutinerna från ATI och använder Catalyst version 8.11 men fortfarande samma problem. I bios vet jag ej om jag ska ha PEG eller PCI?

Har sett i en del trådar på nätet att de snackas om PCI-to-PCI-bridge, vad menas med detta?

Tycker det är lustigt att problemet bara kommer ibland och endast när jag startar datorn. I spel så är det inga som helst problem och grafikkortet kan maxxa.

Några förslag och/lösningar på detta väldigt irriterande problem?
Antar att man inte kan reklamera ett grafikkort pga detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Testa din hdd med dess tillverkares testprogram, och höj gärna minnesvolten lite grand i bios kanske till 2.1V, så kanske den blir mer stabil
Sedan bör du ha PEG (Pci Express Graphics) vald i bios, eftersom det är detta du använder

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hade samma problem med mitt grafikkort. Problemet löstes genom att byta minnesplatser på minnen. DVS, istället för att ha dem i två röda så byter man till de två gröna platserna. (färgen varierar)

Under förutsättningen till att du har 2x2GB. Annars tycker jag att du ska kolla om inte minnen är tasiga. Har för mig att just det problemet är minnesrelaterat.

Permalänk

Jag ändrade efter råd på ett annat forum platserna för ram-minnena, så att de sitter på de gula platserna på bilden (här ses dem o-flyttade).

edit: bild från andra hållet

´

edit2: första gången jag bygger dator så inga complaints på min kabeldragning (sålänge den inte är felaktig)

Permalänk
Avstängd

jag hade samma problem som dig jag vet inte va jag gjorde ,men helt plötsligt gick allt bara till sig. Vad jag vet att jag gjorde va att i MIT menyn i Bios där man klockar stälde jag in 101 på pci -e och sen dess har detta problem vart borta för mig. det skumma är väl att problemet vara försvann o jag har ingen garanti att det är pga det jag skrev som rättade mitt problem.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

Har problemet försvunnit? I min dator sitter minnen även i de gula platserna pga att jag kanske kan ha haft sönder de röda

Men åter till ditt problem. Funkar det så är allt frid och fröjd. Om inte så kolla med memtest86.

Lycka till!

Permalänk

Marabou: jag ska ändra till PEG och sen helt avinstallera drivrutinerna i felsäkert läge. Vart hittar man memtest86?

Permalänk
Medlem

Den oändliga lopen

Här är lösningen.. med ati2dvag..
Jag var exakt i samma sits som du.. Rotade runt på massa forum o sökte lösningar.. men blev viseledd av alla möjliga idéer..
-For sedemera ner till stället jag köpte datorn.. fick ingen hjälp, -vi har inga drivrutiner..
Ringde då ner till ATI support..
Där sa dom att Bios ska uppdateras.. så ska allt säkert fungera ..
Dessutom talade dom om vad filen hette version osv..

Helt suveränt ! .. är super nöjd.. allt funkar perfekt..
Men försäkra dig om att du flashar Bios med korrekt fil.. annars kan det bli ödestiget..

Permalänk

Re: Den oändliga lopen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gåshud
Här är lösningen.. med ati2dvag..
Jag var exakt i samma sits som du.. Rotade runt på massa forum o sökte lösningar.. men blev viseledd av alla möjliga idéer..
-For sedemera ner till stället jag köpte datorn.. fick ingen hjälp, -vi har inga drivrutiner..
Ringde då ner till ATI support..
Där sa dom att Bios ska uppdateras.. så ska allt säkert fungera ..
Dessutom talade dom om vad filen hette version osv..

Helt suveränt ! .. är super nöjd.. allt funkar perfekt..
Men försäkra dig om att du flashar Bios med korrekt fil.. annars kan det bli ödestiget..

Ursäkta ett sent svar men vilket bios är det nyaste till
Gigabyte GA-EP45-DS4, P45, Socket-775?

Hur flashar man det? (ursäkta att jag är lite noob på sånt här)

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite gran.

Vet att detta är en riktigt pinsam fråga men hur fan får man bort "Huvudströmskabeln"(20/24 pin tror jag den kallas) som går från nätagget till moderkortet egentligen? Försökte trycka ner någon jävla knapp samtidigt som jag drog skapligt hårt men den vägra lossna. Kabeln jag snackar om är alltså den som kopplas från nätagget till uttaget till höger om minnena på moderkortet. Det är ändan som man fäster i moderkortet som jag inte lyckas få loss.

Är tacksam för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Den skall ryckas loss, just med den "knappen"/spärren innhållen, så det blir att ta i lite till

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsifree
Jag ändrade efter råd på ett annat forum platserna för ram-minnena, så att de sitter på de gula platserna på bilden (här ses dem o-flyttade).

http://i33.tinypic.com/2ijlqg0.jpg

edit: bild från andra hållet

http://i35.tinypic.com/2iu41eg.jpg
´

edit2: första gången jag bygger dator så inga complaints på min kabeldragning (sålänge den inte är felaktig)

tror han mena att i ditt fall ska di sätta minne 1 i den gula o minne 2 i den andra gula, eller minne 1 i den röda o minne 2 i den andra röda

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

Vad är skillnaden mellan de röda och de gula kortplatserna?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsifree
Vad är skillnaden mellan de röda och de gula kortplatserna?

De gula representerar om du/man skall köra i den ena dualchanneln, har du två minnesstickor till så kan du fylla även de röda och då blir det även dualchannel på dem, alltså A1(gul) och A2(röd), B1(gul) och B2(röd), där bokstäverna är de två kanalena som minnet kan köras/sättas i

Visa signatur