Permalänk
Medlem

Kan ej installera Windows

Köpte en ny (begangnad) dator för cirka 2 veckor sen, som jag för ungefär en vecka sen försökte installera om windows på (windwos Har alltså fungerat på den), vilket inte riktigt gick som tänkt..

Jag bootar upp datorn med windows skivan, och den börjar läsa in filer (första gången jag satte in windows skivan och startade upp så bad den mig trycka på valfri tangent för att sätta igång installationen, men inte längre)

Installationen fortsätter och den vill formatera HDD'n, såklart. Nu börjar det skumma; på hårddisken finns ett antal partitioner (3-4st), bara en av dessa syns i menyn. Jag ser alltså bara de två hårddiskar som sitter i datorn, båda har fått det fantasirika smeknamnet "Partition1" tilldelat sig.

Installationen fortsätter nu med att jag formaterar hårddisken, för att sedan kopiera över alla filer. När detta är slut så kommer skärmen "Datorn kommer att startas om om 15 sekunder, ta ut eventuell enhet i enhet A".

Datorn startas om.

Datorn börjar med att läsa in alla filer på nytt, alternativt (detta endast om jag tar ut skivan innan den startas om) startas om gång på gång på gång på gång på gå...

Jag har hittills pratat med inte mindre än 4 personer om detta, ingen har riktigt kommit på vad som är felet, men här kommer de saker vi redan gått igenom:

- Kollat så att boot sequence är rätt inställd (CDROM -> HDD -> RMOVABLE)

- Sett till att rätt hårddisk är på "prio ett" när den ska boota

- Testat med en annan skiva (den första var från 2002 och stödde tydligen inte SATA hårddiskar)

- Kört med ett annat tangentbord för att utesluta att någon tangent var intryckt under början av installationen

-skivan jag använder nu fungerar med största sannolikhet-

Min fråga till er är alltså: Vad ska jag göra härnäst för att få det att fungera?
Tack på förhand!

Ursäktar för eventuell dålig stavning eller liknande, var vaken i en kvart innan jag började skriva.

edit: Jag har en samsung 400GB respektive samsung 250GB hårddisk, moderkortet är Asus P5N-D

Permalänk
Medlem

Även om du gjort det mesta så är det bättre att börja med 1 hårdisk inkopplad och 1 partition medan du installerar windows. Efter att Windows skivan är klar kan du koppla in den andra hårdisken och skapa de andra partitionerna.

Slipper många problem och skumma saker på det sättet.
Inte svaret du ville ha men tyckte du borde veta det.

Antar att båda är SATA hårdiskar?

Permalänk
Medlem

Okej, får göra så!

Ja, båda är SATA hårddiskar.

Permalänk
Medlem

PEBSAC

Visa signatur

E8500 @ 3.68ghz , 2gb Corsair PC6400, ASUS P5N-E SLI, 4870x2, SB X-fi Xtreme music

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt så tog du ut xp skivan när datorn startade om?

vid "Datorn kommer att startas om om 15 sekunder, ta ut eventuell enhet i enhet A".

Om du gjort det så är det detta som strular.. du ska inte ta ut skivan förens du är inne i windows och allt är klart, du ska bara se till att inte trycka på nån tangent när datorn startat om och vill boota från skivan igen

hoppas detta hjälper

Permalänk
Medlem

nja, jag har Testat att ta ut skivan, gör jag inte det så börjar installationen bara om.. har dvs testat att både behålla skivan samt ta ut den..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eckseon
nja, jag har Testat att ta ut skivan, gör jag inte det så börjar installationen bara om.. har dvs testat att både behålla skivan samt ta ut den..

Jag hade nog provat att ta ut skivan när datorn startar om.. när xp loggan väl kommer och den laddar in installationen får du trycka in skivan snabbt..prova det

Permalänk

Jag skulle tro att du gör fel när du bootar om datorn efter att installationen är klar.
välj inte "installation av xp" eller något liknande som kan vara automatiskt val.
välj "windows xp" på startalternativ
tryck ej heller på "tryck ner valfri tangent för att starta med skivan" om den nu kommer upp nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jappe84
Jag hade nog provat att ta ut skivan när datorn startar om.. när xp loggan väl kommer och den laddar in installationen får du trycka in skivan snabbt..prova det

ingen xp logga kommer upp, då den aldrig kommer till själva installationen. den slutar nämligen efter den kopierat alla filer

"Jag skulle tro att du gör fel när du bootar om datorn efter att installationen är klar.
välj inte "installation av xp" eller något liknande som kan vara automatiskt val.
välj "windows xp" på startalternativ
tryck ej heller på "tryck ner valfri tangent för att starta med skivan" om den nu kommer upp nu."

när ska dessa alternativ dyka upp?

var endast absolut första försöket den bad mig trycka ned en tangent, nu startar den Helt automatiskt både innan och efter reboot

Permalänk
Avstängd

skumt fel alltså?? Men jag hade gjort som panpo98 föreslog alltså ha bara en disk inkopplad ta bort alla partitioner och sen installera xp sen koppla in alla andra diskar.Blir det samma sak om du försöker installera en Vista istället??.

Och inga vista suger kommentarer nu tack =/

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

har nu även testat att formatera hårddisken genom min gamla dator, funkade inte..

har ej testat med vista, men får la försöka med det om det inte löser sig..

Permalänk
Medlem

Testa att ladda ner ubuntu och installera (det är gratis), och har du bara en hårddisk när du gör det och den har problem att hitta MBR record då, kan du ha fel på både disk och moderkort.

Visa signatur

Green
Våga fråga, våga googla.

Permalänk
Medlem

värkar som att den först installerar på den ena hårdisken och när den rebootar så bootar den på andra?... men du kanske hade provat med bara en hårdisk?

Permalänk
Medlem

jag har endast en hårddisk ikopplad när jag försöker installera,

får försöka med ubuntu också...

Permalänk
Medlem

Det är inget med SATA-drivrutinerna ändå?, testa att ladda in dem i början på installationen, det tråkiga är att man måste använda diskett om man inte fipplar till det på något annant sätt. Ställ in i bios att först boota från CD/DVD så att du får frågan "vill du starta från skivan tryck på bla.blabla...".

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"