Nya Datorbutiken slår upp portarna

Permalänk
Medlem

Trevligt att namnet lever vidare i ny regi

Man får allt ge företaget en chans sen när det klirrar i kassan.
Ett Asus D2X känns ganska lagom att chansa med.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska dumt att köra vidare på samma namn med tanke på alla som blivit blåsta om nu inte nya ägarna kanske tar lite ansvar...

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk

mycket wajn från 99% av folket här skulle själv se dem ta över nån firma och starta upp en egen! kom å gnäll då vettja

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Jävlar vad najs, mitt konto finns kvar och allt!

TackTack Niklas Sandgren, mitt förtroende tappade aldrig DB

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig mer handla från DB igen iallafall, trots att de inte är samma ägare, blev ett moderkort fattigar p.g.a skitstället.

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem

Ah, va tur att de har ett poängsystem, nu är det bara att handla för 178000kr så får man en ful BenQ skärm på köpet!!!!! gogog

*yawn*

Visa signatur

Glass är gott

Permalänk
Medlem

Lustiga inlägg, aja, gillade aldrig dom riktigt, va ju skit slöa leveranstider på alla mina beställningar, och det va ju ändå ett eller flera år mellan gångerna på den tiden, ska ju inte ta typ 2 veckor att få en hdd tex, eller typ 4.5 veckor att få datorn monterad och fraktad heller (det va ju bara mobo+prolle och fläkt, och testkörning), hoppas dom får bättre lev. tider nu. Men priserna va inte fel på den tiden, detta va ju dock flera år innan konken som jag hade med dom att göra, slutade pga att dom hade sveriges absolut slöaste leveranstider.

Hoppas att det gå bra för dom, inte för att jag kommer att handla där så ofta nu heller, men för konkurrensen

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.
Skärm: Innicn 27M2V

Permalänk

det lär dröja innan många handlar på DB, dom får bygga upp förtroendet för konsumenterna igen!

Detta är iallafall bra oss för det är en aktör till på nätet igen så priserna blir nog bättre i längden! jag märkte att Komplett blev ganska dyra samtidigt som DB konkade!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
det lär dröja innan många handlar på DB, dom får bygga upp förtroendet för konsumenterna igen!

Detta är iallafall bra oss för det är en aktör till på nätet igen så priserna blir nog bättre i längden! jag märkte att Komplett blev ganska dyra samtidigt som DB konkade!

det är väl bara att sluta handla med kort o ta den lilla extra kostnaden på 50kr i postförskott då ska det som nu hänt många inte behöva hända , dessutom tar det längre en 10 dagar innan man har varan kan man altid häva beställningen o beställa nån annan stans.
Obs:
jag kan säga det att jag har inte heller förtroendet på komplett.se för jag beställde ett moderkort ett Gigabyte GA-EP35-DS4 i fyndhörnan. Fick ett P35 ds4 istället ,dock ringde jag aldrig in ,hade tyckt det va bra o få den där lilla extra strömspargrejen på moderkortet. dessutom som jag sagt innan hatar jag deras garanti system köper jag beggat av en person o får kvitto av honom då ska jga inte måsta gå via honom för att få ut nått på garanti. tjafsade så jag höll på o explodera sist detta nu hände.

så bästa sättet är att inte va så färbannat snål, man köper på sina butiker där man bor istället. trots att det är dyrare men mindre tjafs

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Borttaget

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
det lär dröja innan många handlar på DB, dom får bygga upp förtroendet för konsumenterna igen!

Detta är iallafall bra oss för det är en aktör till på nätet igen så priserna blir nog bättre i längden! jag märkte att Komplett blev ganska dyra samtidigt som DB konkade!

Att komplett blev dyra har nog tyvärr väldigt lite med DBs konkurs att göra, även om du vill tro det.. Om du inte lagt märke till det så gick alla elektronikbutikers priser upp under ett par månader, det har att göra med den ekonomiska krisen, då bolagen köper i dollar och dollarn raskt blev väldigt mycket dyrare --> högre priser för slutkunder.. Självklart finns risken att konkurrerande butiker höjt priserna i samband med dbs konkurs i alla fall, men när det nu skedde när det gjorde så man knappast skylla prishöjningen på dem..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Att komplett blev dyra har nog tyvärr väldigt lite med DBs konkurs att göra, även om du vill tro det.. Om du inte lagt märke till det så gick alla elektronikbutikers priser upp under ett par månader, det har att göra med den ekonomiska krisen, då bolagen köper i dollar och dollarn raskt blev väldigt mycket dyrare --> högre priser för slutkunder.. Självklart finns risken att konkurrerande butiker höjt priserna i samband med dbs konkurs i alla fall, men när det nu skedde när det gjorde så man knappast skylla prishöjningen på dem..

märkte att inet höll nästan samma priser men inte komplett då DB konkade. komplett har blivit ganska dyr nu!
handlar bara från dom så lite koll har jag på dom!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Hahaha, då kan ni som inte fick era förbetalda prylar köpa dem IGEN !!!

eller... NAAAAAT

Haha sant lmfao

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk

[ironi]Alla som köper hela eller delar från ett konkursbo måste skänka pengar till de som förlorade pengar på konkursen, det är en ny lag, "dumstrutlagen §13:37" den infördes direkt efter Shopingsiternas konkurs. [/ironi]

Själv hoppas jag att de kommer lyckas med sin affärsverksamhet, konkuren är bara till konsumenternas fördel.
Det är inget ovanligt att anställda köper företagen de jobbat på efter en konkurs eftersom de oftast har bra insikt i affärsverksamheten och har sett vad som gjordes fel & inte gör samma fel när de själva driver företaget.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det skulle vara så svårt att bygga upp e4tt förtroende igen?

Det är ju helt nya ägare. Kommer inte ha några problem att beställa från dem,

nokiaback:

lustigt det där, beställde ett ga ep45 ds3 i fyndhörnan. stod tydligt att det skulle bara vara moderkortet löst, inget annat.

Fick det i orginal kartong med alla sladdar manualer (fortfarande plomberade och dubbel uppsättning io brackets

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller vad folk klagar över. Nya ägare och om jag förstår det rätt är det nu inte ett annat företag som står bakom, därmed sagt att det kommer bli mer personligt och troligen bättre skött då.

Och till alla er som blev "bedragna" på pengar, dra nått gammalt över er. Betalar ni förskott får ni skylla er själva. Kör postförskott eller faktura, helt klart bättre och aldrig någon risk att förlora pengar. Herre gud.

Vänta och se om de har något att komma med helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Dom är ju dyrare än Dindator.se här i Södertälje och dom har en välsorterad fysisk butik. hur går detta ihop?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Jag tycker de borde ha valt ett annat namn än datorbutiken.com. I och med all badwill som skapades i den, i mitt tycke, dåligt skötta konkursen så är i alla fall jag väldigt skeptisk till att handla därifrån.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Dom är ju dyrare än Dindator.se här i Södertälje och dom har en välsorterad fysisk butik. hur går detta ihop?

såg också deras priser, inga låga priser alls.
bra då jag redan beställt ny dator från en konkurrent som var billigare.
t ex är mössen mycket dyrare än andra butiker.

datorbutiken motiverar väl sina priser med att de ger bättre service! (ironisk)

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Najs att db är tillbaka, men de borde sänka priserna så att de verkligen kan konkurrera. Det är klart att de måste tjäna pengar, men bättre att ha en mindre vinstmarginal på en rad produkter för att få fler kunder, än hög vinstmarginal och färre kunder. Det är trots allt genom en stor kundbas som ett företag kan överleva.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Att komplett blev dyra har nog tyvärr väldigt lite med DBs konkurs att göra, även om du vill tro det.. Om du inte lagt märke till det så gick alla elektronikbutikers priser upp under ett par månader, det har att göra med den ekonomiska krisen, då bolagen köper i dollar och dollarn raskt blev väldigt mycket dyrare --> högre priser för slutkunder.. Självklart finns risken att konkurrerande butiker höjt priserna i samband med dbs konkurs i alla fall, men när det nu skedde när det gjorde så man knappast skylla prishöjningen på dem..

USD SAMT EUR....

Tänkt på att usd var ett bra tag på 5-6kr och Eur legat stabilt och pendlat mellan 9.2-9-4kr... idag runt 11kr... Det är en markant ökning på kort tid.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Varför säger massa att de är tveksamma till ett helt nytt företag för att de har samma namn? Minst hälften av alla inlägg skulle vara ett minne blott om de hetat något annat.

Hoppas att de döper om företaget så att det blir nya trådar om "det nya företaget som köpte namnet datorbutiken och sedan ändrade namn för att vi är idioter som inte vill inse att det är bara namnet som lever vidare".

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

2009-01-01 - Notis: Prodat AB (556769-1539) tog över verksamheten från Shoppingsajterna Svenska AB (556577-2547).

Permalänk
Medlem

Hej

Måste inleda med att säga att det är nästan såhär i varje SweC-tråd. Många är trångsynta och skriker skällsord över några/någon medan några få individer försöker försvara dom med fakta och sunt förnuft. Men så är ju auran på denna sida, och har länge vart.

Jag förlorade ca 4000kr i db konkursen, men inte gråter jag blod över det och kastar förbannelser över dom nya ägarna. För er som är ute efter lite konkurrens på den svenska marknaden samt är nöjda med hur datorbutiken en gång i tiden var, eller innan konkursen. Även för er som tycker att detta företag ser ut att vara helt okej. Jag menar med tanke på att dom erbjuder tillbaka bonuspoäng till alla som beställer något innan den sista Mars, det borde dom ha lite credit för tycker jag.

Jo för er, ni kanske vill hjälpa detta nystartade företag på traven lite? Lämna era synpunkter på Prisjakt och andra omdömmes-siter. För om dom går i graven nu, ja då kommer vi ha mindre konkurrens i Sverige framöver. Tycker att det är lite suspekt att Prisjakt valt att behålla omdömmena tidigare än 2009-01-10 på datorbutikens undersida, men det är väl något dom valt att göra av en ännu okänd anledning.

Jag har i alla tider vart nöjd med db. Visst var det surt att jag förlorade pengar, men det är ju både mitt eget fel samt hur deras ledning valt att tackla det ekonomiska problemet som dom hade. Hur som helst så är det inget jag skall beskylla den nya ledningen för. Jag menar dom har ju ingen anknytning mer än att dom valt att köpa systemet samt namet och kundregistret.

Sedan angående deras höga priser på D-Link skit. Är det inte bara så att man då går och köper produkten på ett annat ställe, tror ju personligen inte att det hjälper att man skriker om det på SweC kommentarforum. Sedan så misstänker jag att dessa skyhöga priser är felsatta med tanke på att det vore självmord att ta så höga priser. Så ge dom några veckor så fixar nog det sig.

Så igen, för er som tycker att detta företag ser bra ut med tanke på deras erbjudande om bonuspoäng, gratis PF-avgift osv. Lämna ett omdömme på valfri omdömmessida och vänd trenden att beskylla dom nya ägarna för gammla db's snedsteg. Kom ihåg att bara lämmna omdömmen om era erfarenheter dock, så har ni inga så borde inga omdömmen lämmnas. Då det är omdömmen och inte va man tycker i allmänhet.

Sen tycker jag att det är bra att personer som: Vulture, Loxus, apamedvapen, Boman89, BumpaBumpa Berra, guran007, Queerdoo med flera kan tänka längre än näsan når. Sånt gillar vi. Sedan för er andra, wajna på bara. Vem vet, det kanske hjälper om vi klagar lite mer?

Sedan så vill jag även passa på att säga lycka till. Till dom nya ägarna/ledningen i datorbutiken.com

*Detta inlägg var ju ganska färgstarkt, och jag argumenterar gärna. Men bespara mig klagomål på hur dum i huvudet ni/du tycker att jag är*

Permalänk

Haha Jag ska testa beställa dom här fina skruvarna 19:- o se om det tar 100 år igen o få dem

http://www.datorbutiken.com/Default.aspx

Permalänk

jag är iaf nöjd att ha dom tillbaka. Hoppas dom satsar hårt i början så att allt flyter på när man beställer. och priserna är säkert helt fel helt enkelt. snart är dom nog korrigerade.

Har redan lagt en order också.

Önskar också datorbutiken lycka till.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderstruck
Haha Jag ska testa beställa dom här fina skruvarna 19:- o se om det tar 100 år igen o få dem

http://www.datorbutiken.com/Default.aspx

Man kommer bara till startsida på DB

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderstruck
Haha Jag ska testa beställa dom här fina skruvarna 19:- o se om det tar 100 år igen o få dem

http://www.datorbutiken.com/Default.aspx

Du får använda dig av direktlänken som finns på respektive produktsida.

http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kontro
Detta stämmer inte, vill inte märkar ord. Men den förre detta ägaren du pratar om är Jacob Mårtensson och han startade ett nytt bolag som heter Datorklippen.
Prodat de som äger driver nya datorbutiken består av den föredetta produktions chefen från shoppingsajterna, hade inget ägande enligt shoppingsajternas årsredovisning.
Förlåt om jag är petig, men det är så här alla rykten startas.

Mina uppgifter kommer härifrån: http://www.idg.se/2.1085/1.198256/tokrea-nar-datorbutiken-sta...

Citat:

Det blir två före detta anställda i bolaget som tar över.

Jacob Mårtensson, grundare och vd i JME data, som slogs samman med Datorbutiken.com i fjol, köper bolagets inventarier och varulagret från de tre kvarvarande JME-data-butikerna.

---

Jacob Mårtensson står som minoritetsägare i det konkursförsatta Shoppingsajterna, moderbolag till Datorbutiken.com och JME-data. Han grundade JME-data och satt kvar som vd efter sammanslagningen med Datorbutiken.com. I augusti i år lämnade han allt operativt ansvar i bolaget.

Jag uppfattade det som att han gått in som en av huvudägarna i det nystartade Datorbutiken, men han kanske skulle ha lagret till sitt eget nyregistrerade företag? I så fall får jag redigera inlägget. Låter det stå kvar tills vidare.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så är det han som äger Dataklippet(stavning?) i Malmö nu. Tvivlar på att någon som satt i styrelsen från Shoppingsiterna sitter i den nuvarande. Men det finns ju enkla sett att kolla upp sådant på.

Edit:

556769-1539
Prodat AB

Adress: MÖLLEGÅRDSVÄGEN 23
Postnummer: 244 91
Postort: KÄVLINGE
Bolagsform: Aktiebolag
Firmatecknare: Firman tecknas av styrelsen
Omsättning: Uppgift saknas
F-skatt: Registrerad
Moms: Registrerad
Nuvarande firma registrerad: 2008-12-09

---

Revisor (tillträde: 2008-12-09)
19620128-****
Kilefors, Christer Jan-Erik
Helsingborg

Förklaring: Bolagsstämman skall utse minst en revisor för en mandattid om fyra år.
Revisorn ska granska företagets redovisning och styrelsens skötsel av företaget och har dessutom en skyldighet att anmäla vissa brott som upptäcks vid granskningen av räkenskaperna.
För att ett aktiebolag ska kunna registreras måste en godkänd eller auktoriserad revisor ha accepterat revisorsuppdraget.

Styrelsesuppleant (tillträde: 2008-12-09)
19810622-****
Allbjer, Josefin Monica Emely (Fru eller Sambo till Niklas?)
Kävlinge

Förklaring:
Om de ordinarie ledamöterna inte kan fullfölja sina uppgifter, är det styrelsesuppleanterna som träder in i deras ställe. En suppleant måste finnas om styrelsen består av färre än tre ordinarie ledamöter.

Styrelseledamot (tillträde: 2008-12-09)
19820612-****
Sandgren, Karl Johan Niklas
Kävlinge

Förklaring: Om styrelsen består av mer än en ordinarie ledamot, ska styrelsen bland sina ledamöter utse en ordförande. Denne ska leda styrelsens arbete och bevaka att styrelsen utför sina arbetsuppgifter.

Därav så kan vi döda teorin att förra styrelsen är inblandad i denna verksamhet. Då det endast är Niklas hans fru eller sambo samt en revisor inblandad i styrelsen hittils.

Edit2: Nya uppgifter uppkommit
Edit3: Lagt till förklaringar