Ingen motivation till att plugga...

Permalänk
Avstängd

Ingen motivation till att plugga...

Hej.
Jag går i tvåan i gymnasiet. Linje: Natur, matte och data.
Jag ser hela skolgången som något jag gör för att få skrivet att jag har gått ut gymnasiet, naturlinje vilket såklart kommer vara bra vid jobbsök osv.
Som det ser ut nu så gör jag allting så att jag precis tar mig över gränsen, så att jag precis inte blir utslängd, närvaro, betyg osv.
Har redan gett upp högskoledrömmen för jag vet att jag inte kommer orka, istället kanske gå lite ekonomi kurser och likn. efter behov.

Det känns som om det är för mycket slit bara för att få det där... jag vill bli entreprenör och börja egna tjäna pengar redan nu. Fixa lägenhet, bil osv. Har ett par goda ideer redan som jag skulle brinna för att få förverkliga.
Föräldrarna är på mig hela tiden att skärpa mig och plugga eller gå och arbete som städare eller någonting, ditt val säger de.

Hjälp mig att välja vad jag ska göra härnäst..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Vet inte vad man ska säga för att hjälpa men jag känner likadant man gör det man är tvungen men absolut inte mer. Jag tror också det beror på att man har krav på sig från föräldrarna iaf i mitt fall är de på mig varje dag och då orkar man inte sätta sig och ta itu med skolarbeten osv tyvär

Permalänk
Avstängd

Gå ut gymnasiet. Sen gör du vafan DU vill.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Gå ut gymnasiet. Sen gör du vafan DU vill.

Det är ju så.. fast det är inte så lätt att vartenda dag blädda i böcker o läsa om tråkigheter som känns helt onödiga, jag tror att lära sig vid behov är bäst, vilket kanske inte behöver vara sant då man inte kan lära sig saker som vuxen, nästan. Fast då har man ju program till det.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Gymnasiet är inte så jävla jobbigt. Ryck upp dig, ta tag i studierna. Det är inte så jävla lång tid.

Permalänk
Medlem

Som jag tänker 9år skola låg till högstadiet 3år gymnasiet detta är 12år av ens liv. Sen är man 18 vissa 19 sen ska man jobba tills man är 65 vilket är ca 47år om man inte går i pension tidigare vissa jobbar längre. 12år är inte så mycket bättre att jobba och slita dem 12åren och göra de andra 47åren roliga.

Permalänk
Medlem

Re: Ingen motivation till att plugga...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Hej.
Jag går i tvåan i gymnasiet. Linje: Natur, matte och data.
Jag ser hela skolgången som något jag gör för att få skrivet att jag har gått ut gymnasiet, naturlinje vilket såklart kommer vara bra vid jobbsök osv.
Som det ser ut nu så gör jag allting så att jag precis tar mig över gränsen, så att jag precis inte blir utslängd, närvaro, betyg osv.
Har redan gett upp högskoledrömmen för jag vet att jag inte kommer orka, istället kanske gå lite ekonomi kurser och likn. efter behov.

Det känns som om det är för mycket slit bara för att få det där... jag vill bli entreprenör och börja egna tjäna pengar redan nu. Fixa lägenhet, bil osv. Har ett par goda ideer redan som jag skulle brinna för att få förverkliga.
Föräldrarna är på mig hela tiden att skärpa mig och plugga eller gå och arbete som städare eller någonting, ditt val säger de.

Hjälp mig att välja vad jag ska göra härnäst..

Säg aldrig aldrig. Jag tänkte precis samma sak som dig när jag var i den åldern.
Vad gör jag idag? Jo jag studera i lund.
Efter 3 års ledighet från studier så fick jag faktiskt lusten att börja studera igen och sökte mig då till högskolan.

Så mitt tips är att fixa det som är kvar med hyfsade betyg så att du har en grund om du skulle ångra dig i framtiden.

Permalänk
Medlem

I ditt fall hade jag nog lagt pluggandet på hyllan tills du finner lusten att plugga vidare. Jag hoppade av gymnasiet efter två och ett halvt år. Var grymt less på att plugga och kunde inte finna någon nytta alls med det. Insåg att jag hade valt fel linje. Jag pluggade naturvetenskap (detta var 95-98). Dock så köpte jag en dator, och insåg att det var sådant jag ville hålla på med. Jag hoppade som sagt av, och fick rätt fort ett jobb på ett callcenter för att supportera modemuppkopplingar och mailproblem.

Jobb finns att få, så länge du har åldern inne och faktiskt VILL jobba. Du säger att du vill bli entreprenör. Starta eget menar du? Vet du vad det innebär att starta eget? Du kommer antagligen få plugga en hel del bara för den biten, men då kanske det å andra sidan känns meningsfullt istället. Något du absolut inte ska göra dock, är att sluta plugga och sen bara gå och dra benen efter dig. Det leder ingenstans.

Kort och gott... Antingen så tar du och försöker hitta motivation till det du pluggar nu. Finns det ingen sådan att hitta så tar du ett sabbatsår och börjar jobba. Du fixar med all säkerhet enklare telefonsupportjobb, flippa burgare på macdonalds eller liknande, osv. Under tiden du jobbar kan du sedan fundera ut vad det är som behövs för att du ska kunna förverkliga dina entreprenördrömmar.

För att förtydliga. Sluta inte plugga först och börja leta jobb sen. Se till att ha diciplin nog att fortsätta plugga medans du söker jobb. Pluggandet kan du lägga på hyllan när du faktiskt har ett jobb att gå till.

Permalänk
Medlem

Man e inte den enda slackern på Natur ma/da då...

Känner precis som dig, fast jag går 3an. Klarar mig precis igenom alla kurser.

Ångrar mig lite redan nu att jag inte legat i hårt från början som man gjorde i grundskolan, men gjort är gjort vafan ska man göra liksom?

Jag tänker iaf ta studenten, skaffa nåt jobb, jobba nåt år, sticka ut och resa, komma hem, sen får läget då avgöra. Kanske jag känner att vill plugga, kanske jobba får se..

Men som Kaptens säger, plugga eller jobba, inte sitta sysslolös. Tjänar inget till. Finns alltid nåt att göra!

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Avstängd

Se till att få åtminståne godkänt i nog många ämnen för att få en gymnasieutbildning och de specifika ämnen som brukar krävas på utbildningar som läkarutbildning och civilingenjör.
Du kan göra högskoleprovet senare och ta dig in på det även om dina betyg inte ligger på topp, bara du har behörighet.

Jag ser att du inte tycker att du inte verkar tycka att något av detta är relevant för dig och att det inte finns en chans i världen att du ska fortsätta i någon sådan riktning, men jag talar av erfarenhet när jag säger att man ofta inte har någon aning om vad man vill göra med sitt liv när man går på gymnasiet. Vad du tror att du vill göra kommer antagligen att förändras flera gånger de kommande åren, så håll så många dörrar som möjligt öppna.

Är din brist på motivation endast begränsad till skolan?
En hel del av de som verkar vara/tror sig vara skoltrötta är i själva verket deprimerade. Många har en knepig syn på vad depression är och har ingen aning om hurvida de är det eller inte.
Har du några fritidshobbys? Hur går det med dem isåfall? Har du hög motivation när det kommer till dem?

Permalänk
Medlem

Jag hade också total brist på motivation när jag gick gymnasiet.
Men jag var på tok för slö så jag gick ut med 6 IG. Detta har då förstört för mig nu när jag 5 år senare ville söka in på Högskola. Jag har inte ens grundläggande behörighet så nu får jag offra minst en termin på att läsa upp massa skitkurser.

Komvux är dessutom betydligt hårdare krav om man jämför med att läsa samma kurs i gymnasiet.
Så håll ut, få åtminstone G i betyg och ta studenten (sjukt rolig dag).

Sen kan du jobba, resa, skaffa lägenhet / bil m.m
Lovar dig att du kommer tröttna på att ströjobba på olika företag och vilja börja plugga senare. Då är det bra att ha grundläggande behörighet!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Vill lägga en röst på SunQs inlägg ovan. Se till att skaffa grundläggande behörighet åtminstone. Försök att finna lite studiemotivation, det räcker med att du fixar ett g i alla ämnen. Du kommer aldrig ångra dig om du går ut gymnasiet men det finns stor risk att du ångrar dig senare om du inte gör det.

Permalänk
Sötast

Re: Ingen motivation till att plugga...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Hej.
Jag går i tvåan i gymnasiet. Linje: Natur, matte och data.
Jag ser hela skolgången som något jag gör för att få skrivet att jag har gått ut gymnasiet, naturlinje vilket såklart kommer vara bra vid jobbsök osv.
Som det ser ut nu så gör jag allting så att jag precis tar mig över gränsen, så att jag precis inte blir utslängd, närvaro, betyg osv.
Har redan gett upp högskoledrömmen för jag vet att jag inte kommer orka, istället kanske gå lite ekonomi kurser och likn. efter behov.

Det känns som om det är för mycket slit bara för att få det där... jag vill bli entreprenör och börja egna tjäna pengar redan nu. Fixa lägenhet, bil osv. Har ett par goda ideer redan som jag skulle brinna för att få förverkliga.
Föräldrarna är på mig hela tiden att skärpa mig och plugga eller gå och arbete som städare eller någonting, ditt val säger de.

Hjälp mig att välja vad jag ska göra härnäst..

Att ge upp högskoledrömmen kan ju inte vara så illa.....

Jag visste under min gymnasietid att jag ALDRIG någonsin skulle gå en högskola då det absolut inte var något för mig.

Idag 5 år senare pluggar jag komvux för att kunna söka till högskola

Livet förändras väldigt ofta och ibland väldigt mycket.
Jag gav upp gymnasiet och det har jag fått äta upp, jobb som redan är få tas självklart av de som har bättre utbildning än mig, jag är filter-renset på bottnen.

När du har gått ut med Natur som program så har du goda möjligheter till vilken framtid som helst.

Om du inte går ut gymnasiet, så har du minimala möjligheter till att själv bestämma din framtid, och den dagen du tröttnat på hur det är, då kommer du vilja gå i skolan igen. Och då får du börja om från gymnasienivå ännu en gång. Dvs 2 år på komvux.

Permalänk
Medlem

Se till att du får grundläggande behörighet iaf. Skulle din entreprenörsdröm gå åt fanders har du inget i bagaget om du inte har gått ur gymnasiet med godkända betyg. Inte för att vara sån men i din ålder var jag jättesäker på att jag vill jobba med IT i någon form och började läsa på Universitet direkt efter studenten för att ett år senare inse att det var absolut inte något jag ville syssla med.

Nu läser jag 4e terminen på Marknadsföringsprogrammet och har insett att ekonomi och marknadsföring är det jag vill syssla med. Så man ska hålla alla dörrar öppna.

Permalänk
Medlem

Bara rycka upp sig, gymnasiet är ju typ semester...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Det är ju så.. fast det är inte så lätt att vartenda dag blädda i böcker o läsa om tråkigheter som känns helt onödiga, jag tror att lära sig vid behov är bäst, vilket kanske inte behöver vara sant då man inte kan lära sig saker som vuxen, nästan. Fast då har man ju program till det.

Försök se det som något nödvändigt ont som måste göras eller något liknande. Hitta någon hobby som är kul och gör vid sidan av gymnasiet. Välj några IV-kurser som verkar intressanta, eller bara är helt emot linjen du går på.

Lycka till!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Bara rycka upp sig, gymnasiet är ju typ semester...

Beror på vad man jämför med. Om man jämför med semester är det ingen semester.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd

Tack för alla vettiga inlägg.
Jag har idag snackat med flera lärare och så för att fixa minst G i de kurser jag inte haft det i.

Jag tror att när jag färdig med att fixa G i dessa ämnen, så är det bara att hänga med resten av skolgången, vilket jag tidigare inte gjort ordentligt.

edit: Ska plugga i 4 timmar med start kl, 19:30. Kanske inte bästa tidvalet...men "bättre sent än aldrig", eller är det "bättre tidigt eller aldrig" när det kommer till pluggande? Man minns typ inte eller ngt har jag hört..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Beror på vad man jämför med. Om man jämför med semester är det ingen semester.

Sant, men jämfört med i princip allt annat i världen är det som semester. Jobb, högskola, diska, tvätta, list goes on. Rätt slappt att kunna va i skolan några timmar per dag and thats it.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sant, men jämfört med i princip allt annat i världen är det som semester. Jobb, högskola, diska, tvätta, list goes on. Rätt slappt att kunna va i skolan några timmar per dag and thats it.

Men nu är det ju inte så för alla....

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sant, men jämfört med i princip allt annat i världen är det som semester. Jobb, högskola, diska, tvätta, list goes on. Rätt slappt att kunna va i skolan några timmar per dag and thats it.

För dig kanske, men du kan väl inte på allvar tro att det är så för alla?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Tack för alla vettiga inlägg.
Jag har idag snackat med flera lärare och så för att fixa minst G i de kurser jag inte haft det i.

Jag tror att när jag färdig med att fixa G i dessa ämnen, så är det bara att hänga med resten av skolgången, vilket jag tidigare inte gjort ordentligt.

edit: Ska plugga i 4 timmar med start kl, 19:30. Kanske inte bästa tidvalet...men "bättre sent än aldrig", eller är det "bättre tidigt eller aldrig" när det kommer till pluggande? Man minns typ inte eller ngt har jag hört..

Plugga 4 timmar i sträck funkar knappast för någon. Sätt upp realistiska mål istället så kommer du nå mycket längre. Många pluggar i intervaller för att öka inlärnignsförmågan, t.ex 30 min plugg och 10 min rast.
Det finns många böcker om studietekniker men jag kan tyvärr bara tispa om en, Plugga mindre, lär dig mer av Björn Liljekvist.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Hedersmedlem

Synd att man nu ska vara så efterklok. Jag gick ut sommaren 08 och har jobbat för det mesta efter det. Inget skojigt jobb heller. Gymnasiet ser skitkul ut just nu

Permalänk
Medlem

Håller med vladmir att det är bättre att plugga 30min sen ta några minuters rast slappna av sedan köra på igen och ta rast då och då så lär jag mig bäst förutom att jag går fram och tillbaka då lär jag mig snabbt.

Permalänk

Gymnasiet är en enda stor fest. Och ja, jag gick Natur. Att ta ett sabbatsår innan fortsatta studer och sedan bli arbetslös.. Det är värdelöst.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Det är klart som fan att du ska gå klart gymnasiet först. Efter det kan du göra vad fan du vill... men gymnasiet är ett måste...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Re: Ingen motivation till att plugga...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Hej.
Jag går i tvåan i gymnasiet. Linje: Natur, matte och data.
Jag ser hela skolgången som något jag gör för att få skrivet att jag har gått ut gymnasiet, naturlinje vilket såklart kommer vara bra vid jobbsök osv.
Som det ser ut nu så gör jag allting så att jag precis tar mig över gränsen, så att jag precis inte blir utslängd, närvaro, betyg osv.
Har redan gett upp högskoledrömmen för jag vet att jag inte kommer orka, istället kanske gå lite ekonomi kurser och likn. efter behov.

Det känns som om det är för mycket slit bara för att få det där... jag vill bli entreprenör och börja egna tjäna pengar redan nu. Fixa lägenhet, bil osv. Har ett par goda ideer redan som jag skulle brinna för att få förverkliga.
Föräldrarna är på mig hela tiden att skärpa mig och plugga eller gå och arbete som städare eller någonting, ditt val säger de.

Hjälp mig att välja vad jag ska göra härnäst..

Trivs du i övrigt med skolan? Ex har du tajta polare som du umgås med på skoltid? Det kan ju vara faktorer som drar ner motivationen rätt rejält om man inte trivs på det sociala planet.

Permalänk

äh, gnäll gnäll. ta dig i kragen och fixa skiten. du går ju redan i tvåan tydligen, så det handlar bara om ett och ett halvt år.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Få skiten överstökad så du kan börja med ditt riktiga liv.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
För dig kanske, men du kan väl inte på allvar tro att det är så för alla?

Jo det kan jag på allvar tro. Allt handlar om hur effektiv du är, du verkar ju bestämt dig innan att det är omöjligt och jobbigt, klart som fan du är omotiverad. Vuxna människor inser att inte allt är livet är roligt och ser till att verkligen lära sig något de timmar man är i skolan.

Sen angående att ta raster är helt klart viktigt, sällan man orkar läsa facklitteratur 6 timmar per dag om man inte slänger in raster mellan läspassen.

Mitt tips till trådskaparen, väx upp så inser du att livet är jobbigt, först då kommer skolan bli lätt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Fan, saker och ting förändras. Jag tyckte skolan var rätt meningslös men jag brände ändå igenom, sedan körde jag 5år på högskola där man bara ville ut i arbetslivet och tjäna pengar. Nu har jag jobbat några år, och om jag vinner på lotto så skulle jag direkt säga upp mig och börja plugga igen, har sådant grymt sug efter att läsa saker jag verkligen vill kunna.

Vad jag fiskar efter är att suget efter studier väcks med hjälp av studier. Ge det en ärlig chans, det är som att komma igång med löpträning efter en lång uppehållsperiod, det känns så jävla kasst första veckorna, men sedan känns det som att man flyger.

Sedan är det så att mycket förändras mellan det att man är 17 och 27, du stänger många dörrar genom att skita i gymnasiet, dörrar du senare med all sannolikhet kommer att vilja ha öppna i händelse av att du känner att du vill ta någon av de vägarna. Se alltid till att inte stänga några val, livet blir roligare då. Gymnasiet är ändå bara 3 år, det känns länge nu, men det blixtrar förbi.

Lycka till! Gör något kul en helg, stick iväg med polare, vad som helst så kommer du ur vinterdepressionen och får bättre sug att plugga.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

Gå ur gymnasiet iaf. sen startar du ditt företag, så gjorde jag iaf.

Var också fruktansvärt skoltrött, men att hoppa av kommer fan inte på fråga, bara idiotiskt att göra någonting så dumt!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.