Musikspelarprogram till mac

Permalänk
Medlem

Musikspelarprogram till mac

Jag letar efter en musikspelare till mac (os x såklart) som är snabbstartad och har en spellista som winamp.
Nu använder jag songbird, men det tar onekligen lite lång tid att starta, och iTunes gillar jag inte alls.

Vad har ni för förslag?

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Re: Musikspelarprogram till mac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woppe
Jag letar efter en musikspelare till mac (os x såklart) som är snabbstartad och har en spellista som winamp.
Nu använder jag songbird, men det tar onekligen lite lång tid att starta, och iTunes gillar jag inte alls.

Vad har ni för förslag?

Varför gör det så mycket om den är snabbstartad? Jag personligen startar iTunes en gång per omstart av datorn vilket inte är särskillt ofta.

Hur som helst, det som jag kan tänka på just nu är väl i så fall VLC, det har ju ungefär samma upplägg som Winamp med "Classic"-gränssnitt.

Vad är det som får dig att hoppa över iTunes?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Att det inte finns någon spellista a la winamp däri. Eller finns det som plugin nu för tiden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spellistor finns ju i itunes, eller ær det något fel på dom?
Vad gør winamps spellistor så bra?

Itunes ær utan tvekan den bæsta musikspelaren jag testat.

Permalänk
Medlem

Jaså ær det?

Det är den här typen av spellista jag är ute efter, inte någon man skapar på förhand; http://addons.songbirdnest.com/addon/96

Play Queue har de kallat det, och det är väl precis vad jag är ute efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla upp partymix i iTunes

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woppe
Jaså ær det?

Det är den här typen av spellista jag är ute efter, inte någon man skapar på förhand; http://addons.songbirdnest.com/addon/96

Play Queue har de kallat det, och det är väl precis vad jag är ute efter.

Sätt dig ner och lär dig iTunes istället. iTunes är verkligen kung över spellistor om du bara tittar runt lite hur anpassningsbar den är med smarta spellistor tex.
Finns inte mycket den inte kan när det gäller spellistor.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Sätt dig ner och lär dig iTunes istället. iTunes är verkligen kung över spellistor om du bara tittar runt lite hur anpassningsbar den är med smarta spellistor tex.
Finns inte mycket den inte kan när det gäller spellistor.

Nog för att smarta spellistor är trevliga, men jag kan inte finna att man kan göra exakt det TS frågar om, vilket jag tycker skulle vara trevligt.

(Och i så fall finns det ju en sak iTunes inte klarar av, inte för att jag tänker byta ör det, but still... )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Nog för att smarta spellistor är trevliga, men jag kan inte finna att man kan göra exakt det TS frågar om, vilket jag tycker skulle vara trevligt.

(Och i så fall finns det ju en sak iTunes inte klarar av, inte för att jag tänker byta ör det, but still... )

Verkar ju vara bara att han vill dra låtar till en spellista dvs köa upp låtar och det ser jag inget hinder i itunes att göra.
Måste ha missat något här då eller är det sidopanelen han är ute efter? Vad det då skulle spela roll.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Det jag saknar mest från Winamp när jag gick till iTunes var möjligheten att trycka "J" och välja så att den låten man ville höra spelades upp efter den aktuella låten (något i stil med "Enqueue after current song"), utan flyttande i spellistor eller dylikt. Jag använder dock Coversutra för att byta låtar ganska mycket nu vilket fungerar tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det jag saknar mest från Winamp när jag gick till iTunes var möjligheten att trycka "J" och välja så att den låten man ville höra spelades upp efter den aktuella låten (något i stil med "Enqueue after current song"), utan flyttande i spellistor eller dylikt.

Det är ganska enkelt att bara dra låten uppåt i spellistan på sin iPod Touch som man använder som fjärr till iTunes på datorn.
Gör man bara flyttandet i spellistor tillräckligt enkelt så är det väl inget problem?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Alltså iTunes suger i det faktum att det är ett ganska tungt program, på Vista går det extremt långsamt som tur är kör man inte Vista men att en mp3 ska ta 10% av processorn för att spela upp låter märkligt. Jag har en 2,4 GHz C2D svart Macbook.

Men förutom det så älskar jag iTunes då det är centrum för all min digitala underhållning förutom spel.

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

Itunes på windows ær inte helt perfekt nej. Fungerar bættre på osx.

Permalänk
Medlem

Min favoritspelare är Cog, enkel o inte en massa onödigt tjafs.
http://cogx.org/

Kan dock inte spara spellistor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Det är ganska enkelt att bara dra låten uppåt i spellistan på sin iPod Touch som man använder som fjärr till iTunes på datorn.
Gör man bara flyttandet i spellistor tillräckligt enkelt så är det väl inget problem?

Sure, men inte sitter jag och använder min iPod Touch som fjärr när jag sitter vid datorn. Denna funktionen som jag nämnde från Winamp ändrar dessutom inte på spellistorna, utan om man t.ex. lyssnar på en låt i listan och vill hoppa till ett annat ställe när låten är slut så är denna funktion guld värd. Det fina är att man ändrar var i listan den ska flytta sig efter låten är slut och man slipper sitta och flytta runt låtarna i spelningslistan. Ungefär som att byta låt manuellt, fast att programmet gör det först när låten är slut, man kan dessutom skapa en form utav temporär spellista snabbt genom att trycka "Enqueue" på ett par sökningar och så vips har man köat upp ett par stycken på några sekunder. Detta är dock det enda jag saknar från Winamp. Kanske finns något bra plugin?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Alltså iTunes suger i det faktum att det är ett ganska tungt program, på Vista går det extremt långsamt som tur är kör man inte Vista men att en mp3 ska ta 10% av processorn för att spela upp låter märkligt. Jag har en 2,4 GHz C2D svart Macbook.

Men förutom det så älskar jag iTunes då det är centrum för all min digitala underhållning förutom spel.

Mitt iTunes drar oftast runt 2-2,5% processorkraft när jag spelar musik, men jag har förstått att vissa har problem med hög belastning.

Men men, iTunes+Windows är inget bra alls. Det ger iTunes så dåligt rykte så det inte är sant, det borde Apple fixa till.

Visa signatur

Permalänk

Spotify. Kung.

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Hedersmedlem

Köa låtar kan man göra om man spelar dem i Party Shuffle.
För att få fram "j"-funktionen använder man QuickSilver och sätter en hotkey (jag har Alt+Space) till "Search iTunes" (under Triggers -> iTunes). Sen när man valt en artist/album/låt kan man välja att spela upp de/n direkt, eller att spela alt. köa i party shuffle.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tequila_mejor
Spotify. Kung.

Inte för att spela upp ljudfiler från datorn... Och det har för övrigt inte heller den typen av spellista jag söker, men däremot "queue" under högerklicksmenyn.

Jag ska kolla upp cog. Synd att det inte verkar finnas något program som passar mina önskemål helt. Jag får väl "surrender to the apple".

Visa signatur

Permalänk

Förvisso. Men visst är det bekvämt att kunna vara utan filer på datorn och istället spela upp alla direkt via Spotify-servern! Spellistor kan du skapa manuellt i programmet om du vill. Jag använder mig av Spotify och iTunes, men iTunes endast för att jag vill föra över musik på min iPod.

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk

Jag använder Cog när jag vill ha en lite mindre spelare med en enkel spellista. Vet dock inte om den har någon jumpfunktion.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Köa låtar kan man göra om man spelar dem i Party Shuffle.
För att få fram "j"-funktionen använder man QuickSilver och sätter en hotkey (jag har Alt+Space) till "Search iTunes" (under Triggers -> iTunes). Sen när man valt en artist/album/låt kan man välja att spela upp de/n direkt, eller att spela alt. köa i party shuffle.

Tack för tipset, ska kolla den funktionen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Tack för tipset, ska kolla den funktionen!

Du kan prova den direkt i iTunes där du "ctrl"-klickar på en låt och väljer "lägg till i partyblandning" eller "spela upp som nästa i partyblandning".
Trodde du provat det redan och tyckte det var för meckigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Du kan prova den direkt i iTunes där du "ctrl"-klickar på en låt och väljer "lägg till i partyblandning" eller "spela upp som nästa i partyblandning".
Trodde du provat det redan och tyckte det var för meckigt

Jo, så mycket vet jag. Men ville ha funktionen så att man snabbt kan söka och lägga till en låt. Det är hur som helst inte riktigt samma funktion som "J" i Winamp, där man i princip stäger till den att flytta till en annan plats i befintlig lista.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite?

Jag sitter med iTunes 4 förinstallerat på min iBook. Är det värt att uppdatera till version 8?
Jag är mest orolig för att det ska bli för tungt, vill inte att iTunes ska sega ner hela datorn. Har ju en iBook som sagt, av senaste generation, 12" (1,33GHz PPC G4) med 1 GB RAM.
Har inga speciella krav på funktioner direkt, bara det går att spela musik från en lista och att man kan möblera om i listan efter eget tycke Har absolut inga planer på att använda iTunes musik store. Men det är ju alltid trevligt med Äppliga idéer, de brukar kunna det där med design och användarvänlighet. Stör mig dock på att all musik man har på datorn ska kopieras till en annan mapp som iTunes använder. Då får man dubletter av allt. Inte kul när man bara har en 40GB stor hårddisk

Edit: såg nu att man kan ta bort dubblett-grejen. Fast det kanske är lika bra att behålla, den ordnar filerna så fint och döper om dem rätt. Så tar man bort "originalen" istället.

Och en sak till. Klipper itunes låtarna lite i slutet för att de ska överlappa varandra och "låta fint" eller är det min rippning det är fel på?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Tycker inte senaste itunes är så trött p åe nsån gammal dator - men har du iTunes 4 så fundarar man ju på vad för version på operativet du har egentligen
Gå upp till 10.4 när det gäller operativ. Funkar smutt.

Det där med överlappet (övertoningen) kan du justera i inställningarna så kolla där vad du vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OS X 10.4.11 har jag
iTunes har jag inte rört alls förrän nu. Haft datorn i ett halvår, köpt begagnad för en relativt billig peng.

Hittade först inte överlappsgrejen. Övertoning hette det visst.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

förstår inte riktigt vad det är du söker men du bör kolla upp foobar riktigt schysst program, går att göra det mesta med det och själv tycker jag att deras spel listningssystem är det bästa.

Bytte från itunes till foobar och har aldrig ångrat mig.

Sen älskar jag funktionen att binda en key till att byta låtar/spelningslistor mm även om man kör ett helskärmsprogram.

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem

Foobar tycker jag om. Var hittar man det till mac?

Visa signatur