Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mac Classic, nåt värde i prylen?

Permalänk

Mac Classic, nåt värde i prylen?

Fick en Mac Classic idag på jobbet, hur bra den fungerade var osäkert men jag är inte den som bangar.

Så hem kom jag med den söta datorn i fråga, mus tangentbord, Stylewriter, UniMac 30 MB extern hårddisk och originalkabel till allt. Enda jag är osäker på om är original är strömkablarna till datorn och hårddisken (som för övrigt också vill ha 220V.)

Även 10ish olika manualer/infoböcker, 10ish originaldisketter med diverse på, och det bästa av allt är nästan att kvittona på datorn och skrivaren finns kvar. 1992 gick dessa lös på 8900 respektive 3650 kr.

Funktionaliteten hos den var begränsad, men jag lyckades få fram en sad mac. Av med skalet och ur med batteriet, förhoppningsvis har jag hittat felet då detta smiska ur sig hela 10 mV

Datorn har även den interna hårddisken och vad jag förstår minnesmodulen.

Så, nån som känner för att upplysa mig?

Visa signatur

=)

Permalänk

Testa med batteribyte, men oftast på gamla Macar så var det dags att installera om operativsystemet ifall man fick en ledsen Mac. Är dina disketter korrupta så finns gamla Mac OS 6 ute på nätet helt gratis och lagligt för nedladdning, i diskettavbilder på ca 1,3MB styck.

När du har fått in nytt batteri är det bra om du håller inne command (fornfyndsymbol), alt och P och R under start och låta datorn starta om ett par gånger av sig själv innan du släpper.

Datorn är väl värd allt mellan 0 och 1000 kronor beroende på hur fanatisk köparen/samlaren är.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Jo, en nytt batteri ska jag göra mitt bästa för att inhandla imorrn, lär väl gå lös på runt en hundring med det kan det vara värt om man får igång datorn..

Disketterna hoppas jag funkar, skulle vara trevligt då jag skulle slippa stoppa i en diskettstation i min dator

Det är btw 7an som har levererats med datorn.

Vad jag kan komma fram till utan att ha nån bild att referera till så sitter det 1mb minne på moderkortet, 1mb på minnesmodulen, vilkenpå man kan utöka minnet med 2x1mb simm? Detta skulle i så fall betyda att jag har hela 4mb i saken.

Det som är synd är att jag inte kan få in internet på den, det skulle vart awsomesauce. Även om den minimala upplösningen och den monokroma skärmen begränsar upplevelsen endel..

Visa signatur

=)

Permalänk

Jo du, det vore extremt underhållande att se den rendera en Flash-sida.... Oj då, vad mycket minne! Med allt det minnet kan du t.o.m spela gamla Macspel (sådana som inte kräver färg...)!

Good luck!

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Visst går det att leka med nätverk och internet på den. Den har appletalk-interface, så om du skaffar ett appletalk-kort för ISA/PCI och kör routing-mjukvara på pc:n kan du få igång det...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Visst går det att leka med nätverk och internet på den. Den har appletalk-interface, så om du skaffar ett appletalk-kort för ISA/PCI och kör routing-mjukvara på pc:n kan du få igång det...

Nej, tyvärr, den stora nackdelen med dessa är ju avsaknaden av expansionsmöjligheter.. Finns varken ISA eller PCI att tillgå, den enda möjlighten som finns är väl via en kontakt på baksidan som liknar PS/2 men som inte är det

Vet inte om det är meningen att det är bara modem som ska in där eller hur det är.

Edit; om man säger såhär då, skulle man kunna koppla upp sig på ett eller annat vis, visst lär väl det gå att köra irc på den då?

Visa signatur

=)

Permalänk

Den som liknar PS/2 är alltså AppleTalk-porten. Det cl3mens menade antar jag är att du bör skaffa ett AppleTalk-kort till PC:n och köra PC:n som router.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Ah, i gets you, så vad jag behöver är ett PCI-kort med motsvarande kontakt som på Mac:en?
Nån som har en aning om vart detta finns att finna? Googlade lite nu men fann inget vettigt, fanns det nåt vettigt där så får jag skylla på att jag är tröt..

Visa signatur

=)

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Den här vore ju ännu smidigare än min lösning ovan: http://cgi.ebay.com/AsanteTalk-Asante-Talk-appletalk-to-ether...

Ja, skulle man få tag på en sån billigt vore det najs, tack för tipset

Såg att Asante fortfarande säljer dom från sin hemsida men för 78 dollar hoppar jag nog över det..

Visa signatur

=)

Permalänk

Wikipedia "A hidden Hierarchical File System (HFS) disk volume contained in the read-only memory (ROM) included System 6.0.3.[17] The Mac Classic could be booted into System 6.0.3 by holding down the Command + Option + X + O keys during boot."

Du skulle kunna prova detta och se ifall den vill boota ifrån den gömda diskvolymen.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Jo, läste det där jag med, men den ville inte så mycket alls, vilket är förståeligt med tanke på att den helt saknade spänning i batteriet.

Nån som har en bra gissning på var man kan få tag på lite udda batterier?

Det är ett halvlängds AA, alltså 1/2AA, lithiumbatteri 3,6V.

Har hittat i internetbutik men känner mer för att åka och köpa ett irl, ska flytta nästa vecka så en försenad frakt är inget jag kan fundera på vart tar vägen.

Visa signatur

=)

Permalänk

Jag vill minnas att Kjell & CO har/hade det. Själv letade jag efter samma batteri för några år sen och då hade de just det batteriet och då kostade det 79:-.

Jag har ingen aning vad ni har för butiker i Falun, men diverse elektronik- och verkygsaffärer kan ha det om du har tur.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Tyvärr så är det ju rätt fattigt med vettiga ställen att kolla på.. Visst, onoff och siba kan man ju gå till och få svaret att det inte finns.

Mor var o handlade nyss och hade hittat nåt hon tyckte liknade vad jag behövde, det är ett CR2 3V för kameror, men wth, prova kan man iaf göra.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Jag har 3 seriekopplade AA-batterier i 486an och det funkar väl hyfsat. Batterierna är uppladdningsbara för de ligger på ca 1.2V styck istället för 1.5V. Då får du helt enkelt löda ihop 3 batterier och sätta fast dom i datorn och dra kablar till moderkortet. Nu får den datorn nåt ryck ibland och nollar BIOS men det beror nog inte på batteriet när den kan göra så fast den är igång. Det kan gå med vanliga AA med men jag kan inte garantera att det håller.

Permalänk

Jo, tycker inte 3V borde vara nån stor begränsning så slängde i CR2 batteriet..

Tyvärr har jag stött på större problem, upptäckte att banor på moderbrädan är brända, vissa är sönderbrända rätt duktigt, så ska försöka se om det finns nåt att göra åt det eller om all is lost. Tvättat av det nu så ska göra en ordentlig översyn när det torkat..

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag hur en mac ser ut invändigt det måste väl gå att löda dit en kabel istället för banorna.

Permalänk

Jo, det är ju ett ganska simpelt kretskort så det ska inte vara omöjligt, jag är i alla fall glad att jag inte betalat nåt för den

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

En sad mac kan betyda att batteriet behöver bytas ut, men det finns också ett annat gäng möjliga orsaker. Jag skulle titta på den här sidan för mer information:
http://books.google.se/books?id=HJK5AKeWUpUC&pg=PA134&lpg=PA1...

Visa signatur

Björn