HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b
fick P-böter idag
Visa signatur
Citat:
Ursprungligen inskrivet av jonazz
Sälja bilen.
Eller göra rätt.
Visa signatur
Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Eller göra rätt.
Ja visst, jag kan parkera och gå ungefär 1 km. Eller så kan jag parkera olagligt som i princip alla här gör när det inte finns plats, detta p.g.a. det inte finns någon vettig anledning att man inte borde få stå där. Det är ett risktagande, likt det när man kör för fort. Men det är ändå ytterst sällan man får böter.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Har du funderat ut ett sätt att slippa dessa böter någon gång då? Det finns ett jättebra knep.
Problemet med att plocka skyltarna från bilen är att då kan den bli bortbogserad. Detta gäller dock inte om man parkerar på en vanlig p-plats. Dock så kan man ju lika gärna betala om man ska stå där man får stå. Så problemet uppstår ju mest när det inte finns några platser inom rimligt avstånd kvar. Och plockar man skyltarna då så kan man ju bli bogserad och få betala extra avgift för det.
Att döda alla parkeringsvakter är ju både olagligt, och det finns en risk att man åker in i fängelset. Knappast ett realistiskt alternativ, om än det hade varit väldigt underhållande.
Har du några bra knep som fungerar tar jag dock gärna emot dem.
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja visst, jag kan parkera och gå ungefär 1 km. Eller så kan jag parkera olagligt som i princip alla här gör när det inte finns plats, detta p.g.a. det inte finns någon vettig anledning att man inte borde få stå där. Det är ett risktagande, likt det när man kör för fort. Men det är ändå ytterst sällan man får böter.
Problemet med att plocka skyltarna från bilen är att då kan den bli bortbogserad. Detta gäller dock inte om man parkerar på en vanlig p-plats. Dock så kan man ju lika gärna betala om man ska stå där man får stå. Så problemet uppstår ju mest när det inte finns några platser inom rimligt avstånd kvar. Och plockar man skyltarna då så kan man ju bli bogserad och få betala extra avgift för det.
Att döda alla parkeringsvakter är ju både olagligt, och det finns en risk att man åker in i fängelset. Knappast ett realistiskt alternativ, om än det hade varit väldigt underhållande.
Har du några bra knep som fungerar tar jag dock gärna emot dem.
Vilket I-landsproblem du har. Har du bil är det ditt ansvar att se till att parkeringsplats finns. Hyr en plats då.
Dumsnålhet lönar sig aldrig.
Visa signatur
q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480
Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja visst, jag kan parkera och gå ungefär 1 km. Eller så kan jag parkera olagligt som i princip alla här gör när det inte finns plats, detta p.g.a. det inte finns någon vettig anledning att man inte borde få stå där. Det är ett risktagande, likt det när man kör för fort. Men det är ändå ytterst sällan man får böter.
Problemet med att plocka skyltarna från bilen är att då kan den bli bortbogserad. Detta gäller dock inte om man parkerar på en vanlig p-plats. Dock så kan man ju lika gärna betala om man ska stå där man får stå. Så problemet uppstår ju mest när det inte finns några platser inom rimligt avstånd kvar. Och plockar man skyltarna då så kan man ju bli bogserad och få betala extra avgift för det.
Att döda alla parkeringsvakter är ju både olagligt, och det finns en risk att man åker in i fängelset. Knappast ett realistiskt alternativ, om än det hade varit väldigt underhållande.
Har du några bra knep som fungerar tar jag dock gärna emot dem.
Så i praktiken borde det här vara ett slags problem för de allra flesta alltså. Att man ska ha det som rättighet att parkera så nära som möjligt till affärer t.ex. Samma sak med hastighetsbegränsningarna, det ska inte vara straffbart att köra lite för fort. Det gör ju alla.
Nej tack, det är knappast rimligt. Lagar och förordningar finns där för att skapa en struktur i ett civiliserat samhälle. Givetvis kan man göra chansningar, det gör jag ofta när det gäller parkeringar. Men det innebär inte att det är någon annans fel än min egen om jag får böter. Det är inte någon rättighet att parkera precis vid ingången till butiken. Det är inte heller en rättighet att köra för fort. Det är klart man kör för fort ibland. Men åker man dit så är det en del av det risktagandet. Vill jag varken ha parkeringsböter eller fortköringsböter så lyder jag lagarna som finns. Enklare än så blir det inte. Att gå 1km är nog inget du kommer dö av precis.
Visa signatur
"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Problemet med att plocka skyltarna från bilen är att då kan den bli bortbogserad.
För att hjälpa till att öka din kunskap lite så går det få fram registreringsnummer via chassinummer på bilen.
Chassinumret står ofta på vindrutan eller sidorutan till bilen.
Visa signatur
q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480
Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pantheus
För att hjälpa till att öka din kunskap lite så går det få fram registreringsnummer via chassinummer på bilen.
Chassinumret står ofta på vindrutan eller sidorutan till bilen.
Japp! Det går att se, men lapplisorna kan såvitt jag vet inte få upp varken regnr eller ägare via chassinummret. Det måste polisen göra och det orkar de inte, om de inte misstänker att den är stulen. Min polare brukar jämt plocka plåtarna, och de ger han aldrig böter då, däremot har han blivit bortbogserad en gång. De bogserar dock bara bort om inte står på en parkeringsplats, annars tar det låång tid innan de får bogsera bort en.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Vilket I-landsproblem du har. Har du bil är det ditt ansvar att se till att parkeringsplats finns. Hyr en plats då.
Dumsnålhet lönar sig aldrig.
Jag äger ingen bil och tycker därför inte det är värt att hyra en parkeringsplats. Jag lånar bara bil av mina föräldrar då och då. Således knappast värt att leta upp en plats (vilket förövrigt inte är speciellt lätt i det här området).
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så i praktiken borde det här vara ett slags problem för de allra flesta alltså. Att man ska ha det som rättighet att parkera så nära som möjligt till affärer t.ex. Samma sak med hastighetsbegränsningarna, det ska inte vara straffbart att köra lite för fort. Det gör ju alla.
Nej tack, det är knappast rimligt. Lagar och förordningar finns där för att skapa en struktur i ett civiliserat samhälle. Givetvis kan man göra chansningar, det gör jag ofta när det gäller parkeringar. Men det innebär inte att det är någon annans fel än min egen om jag får böter. Det är inte någon rättighet att parkera precis vid ingången till butiken. Det är inte heller en rättighet att köra för fort. Det är klart man kör för fort ibland. Men åker man dit så är det en del av det risktagandet. Vill jag varken ha parkeringsböter eller fortköringsböter så lyder jag lagarna som finns. Enklare än så blir det inte. Att gå 1km är nog inget du kommer dö av precis.
Det är ingen rättighet att parkera vart som helst. Däremot så känns det ju jävligt idiotiskt att låta platser som likväl kunde användas till parkering stå tomma. Eller hur? Funkar det att parkera på båda sidor om vägen kan man ju lika gärna tillåta det.
Ang. hastighetsbegränsningarna, jag tycker det ska vara som i Tyskland. Men om du tycker din pappa vägverket av någon mystisk anledning är allvetande till skillnad från andra vanliga människor och vet exakt vilken hastighet som ska sättas på vägarna får det stå för dig. I min mening så är inte vägverket allvetande, och det finns ingen anledning att vägar som det går att köra mkt fortare på än 110 ska vara begränsade till det.
Sen jag kan förstå att du som bor på landet inte tycker det är så jobbigt att följa reglerna. Men när du åkt runt och letat parkering i 45 minuter för att det är fotbollsmatch igen så tröttnar man till slut på att det finns några inom gångavstånd hem. Då parkerar man som alla andra och hoppas på det bästa. Bättre både för miljön och mig.
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Japp! Det går att se, men lapplisorna kan såvitt jag vet inte få upp varken regnr eller ägare via chassinummret. Det måste polisen göra och det orkar de inte, om de inte misstänker att den är stulen. Min polare brukar jämt plocka plåtarna, och de ger han aldrig böter då, däremot har han blivit bortbogserad en gång. De bogserar dock bara bort om inte står på en parkeringsplats, annars tar det låång tid innan de får bogsera bort en.
Jag äger ingen bil och tycker därför inte det är värt att hyra en parkeringsplats. Jag lånar bara bil av mina föräldrar då och då. Således knappast värt att leta upp en plats (vilket förövrigt inte är speciellt lätt i det här området).
Det är ingen rättighet att parkera vart som helst. Däremot så känns det ju jävligt idiotiskt att låta platser som likväl kunde användas till parkering stå tomma. Eller hur? Funkar det att parkera på båda sidor om vägen kan man ju lika gärna tillåta det.
Ang. hastighetsbegränsningarna, jag tycker det ska vara som i Tyskland. Men om du tycker din pappa vägverket av någon mystisk anledning är allvetande till skillnad från andra vanliga människor och vet exakt vilken hastighet som ska sättas på vägarna får det stå för dig. I min mening så är inte vägverket allvetande, och det finns ingen anledning att vägar som det går att köra mkt fortare på än 110 ska vara begränsade till det.
Sen jag kan förstå att du som bor på landet inte tycker det är så jobbigt att följa reglerna. Men när du åkt runt och letat parkering i 45 minuter för att det är fotbollsmatch igen så tröttnar man till slut på att det finns några inom gångavstånd hem. Då parkerar man som alla andra och hoppas på det bästa. Bättre både för miljön och mig.
Själv så är jag relativt ny student så jag cyklar till de mesta ställen. När jag väl tar bilen så är min favoritparkering som är gratis i alla fall närmare 2km från centrum, det går jag så gärna istället för att behöva betala 8kr för en timme.
Nej vägverket är inte allvetande. De har däremot gjort en bedömning på de olika vägarna vad som är en rimlig hastighet. Jag personligen kör garanterat för fort på många av vägarna. Det var inte där skon klämde. Jag tror däremot inte på att jag står över lagen och därmed så är det enbart mitt fel om jag får böter för denna trafiköverträdelse som jag tar mig friheten till. De allra flesta parkerar för övrigt som du nog förstår alldeles lagligt. Men om man nu väljer att parkera olagligt så är det återigen, ditt eget fel om du får böter. Så det är dig själv du bör vara arg på. Vill du inte ha böter så får du parkera längre bort på en tillåten plats och vill du inte ha fortkörningsböter så ser du till att köra lagligt. Ingen tvingar dig att bryta mot lagen.
lagar är givetvis skrivna för att kunna följas av alla och de är även konstruerade så att tolkningsmöjligheterna blir så pass begränsade som möjligt. De är relativt svarta och vita utan gråzoner just för att det ska vara möjligt att kunna se till att lagarna efterföljs. Skulle lagarna vara för luddiga eller fritt formulerade skulle den bli tandlös och onödig. Lagarna kan verkligen inte ta i beaktande att du är för lat att ens orka gå 1km bara för att du inte hittar den perfekta platsen i city. Alla kan inte få en sådan plats tilldelad sig.
Lagen är inte heller till för att du ska själv bestämma vad som är lämpligt att köra på en väg. Den utgår från olika slags uträkningar om vad som generellt sett är lämpligt för just den vägen i förhållande till olycksstatistik och vägens utformning. Något som du antagligen inte har så bra koll på i vart fall inte på vartenda vägsträcka som du kör på. Oförutsedda saker kan hända och någonstans drar man gränsen till vad man anser är lämpligt för vägen. Att du gasar 10km/h över denna gräns har ingenting med vägens förskaffenhet att göra utan att du anser dig klara av det. Vad du anser är högst irreleveant i sammahanget då du antagligen precis som de flesta förare inklusive jag själv givetvis, överskattar sin egen skicklighet som bilförare när man börjar köra för fort.
Senast redigerat
Visa signatur
"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Själv så är jag relativt ny student så jag cyklar till de mesta ställen. När jag väl tar bilen så är min favoritparkering som är gratis i alla fall närmare 2km från centrum, det går jag så gärna istället för att behöva betala 8kr för en timme.
Nej vägverket är inte allvetande. De har däremot gjort en bedömning på de olika vägarna vad som är en rimlig hastighet. Jag personligen kör garanterat för fort på många av vägarna. Det var inte där skon klämde. Jag tror däremot inte på att jag står över lagen och därmed så är det enbart mitt fel om jag får böter för denna trafiköverträdelse som jag tar mig friheten till. De allra flesta parkerar för övrigt som du nog förstår alldeles lagligt. Men om man nu väljer att parkera olagligt så är det återigen, ditt eget fel om du får böter. Så det är dig själv du bör vara arg på. Vill du inte ha böter så får du parkera längre bort på en tillåten plats och vill du inte ha fortkörningsböter så ser du till att köra lagligt. Ingen tvingar dig att bryta mot lagen.
lagar är givetvis skrivna för att kunna följas av alla och de är även konstruerade så att tolkningsmöjligheterna blir så pass begränsade som möjligt. De är relativt svarta och vita utan gråzoner just för att det ska vara möjligt att kunna se till att lagarna efterföljs. Skulle lagarna vara för luddiga eller fritt formulerade skulle den bli tandlös och onödig. Lagarna kan verkligen inte ta i beaktande att du är för lat att ens orka gå 1km bara för att du inte hittar den perfekta platsen i city. Alla kan inte få en sådan plats tilldelad sig.
Lagen är inte heller till för att du ska själv bestämma vad som är lämpligt att köra på en väg. Den utgår från olika slags uträkningar om vad som generellt sett är lämpligt för just den vägen i förhållande till olycksstatistik och vägens utformning. Något som du antagligen inte har så bra koll på i vart fall inte på vartenda vägsträcka som du kör på. Oförutsedda saker kan hända och någonstans drar man gränsen till vad man anser är lämpligt för vägen. Att du gasar 10km/h över denna gräns har ingenting med vägens förskaffenhet att göra utan att du anser dig klara av det. Vad du anser är högst irreleveant i sammahanget då du antagligen precis som de flesta förare inklusive jag själv givetvis, överskattar sin egen skicklighet som bilförare när man börjar köra för fort.
Jag litar inte på vägverket. Det är alldeles för många parametrar som de inte tar i beaktning. T.ex. vilken bil man kör, hur kan vägar ha samma hastighet idag som för 20 år sedan, oavsett säsong, väglag och väder? Har bilarna inte blivit bättre? Är inte vissa bilar bättre lämpade för vissa vägar? Människor måste få ta eget ansvar.
Ang. parkering, jag vill parkera där jag gör utan att få böter. Jag tycker de borde tillåta parkering där. Jag blir arg för att de är dumma i huvudet och inte skaffar ett vettigt jobb. För det är fan inte vettigt att lappa folk som står på ett vettigt sätt. Jag vet att det finns en risk att jag får böter. Jag tycker det är fel att de ger mig böter och att de borde inse det själva och låta bli att lappa. Kan en polis låta mig gå för att jag kört i 170 km/h på en motorväg så borde en lapplisa kunna låta bli att lappa (se det finns vettiga poliser ).
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Jag litar inte på vägverket. Det är alldeles för många parametrar som de inte tar i beaktning. T.ex. vilken bil man kör, hur kan vägar ha samma hastighet idag som för 20 år sedan, oavsett säsong, väglag och väder? Har bilarna inte blivit bättre? Är inte vissa bilar bättre lämpade för vissa vägar? Människor måste få ta eget ansvar.
Ang. parkering, jag vill parkera där jag gör utan att få böter. Jag tycker de borde tillåta parkering där. Jag blir arg för att de är dumma i huvudet och inte skaffar ett vettigt jobb. För det är fan inte vettigt att lappa folk som står på ett vettigt sätt. Jag vet att det finns en risk att jag får böter. Jag tycker det är fel att de ger mig böter och att de borde inse det själva och låta bli att lappa. Kan en polis låta mig gå för att jag kört i 170 km/h på en motorväg så borde en lapplisa kunna låta bli att lappa (se det finns vettiga poliser ).
Det går givetvis inte att bygga ett lagverk om t.ex. hastigheter på allmänhetens godtycke. Vägarna har givetvis förändrats sedan 20 år tillbaka. Vad bilarna är lämpade till hör inte till ekvationen. Dit hör föraren, den som oftast överdriver sina köregenskaper och tar onödiga risker. Givetvis kan man inte ha lagar som tar i beaktande vilken bil man kör osv.
Att bilarna har blivit säkrare vid en olycka har ingenting med att se till att inga olyckor sker. Människor får gärna ta ansvar men en situation som med trafik på vägar där andra vistas så måste det finnas en objektiv part som ser till allas intressen. Inte den självsäkra ynglingens övertro till sin egen skicklighet. Där finns ingen logik.
Givetvis kan lapplisor säkerligen släppa iväg dig också ska du se. Att polisen släppt dig efter att ha kört 170km/h på svenska vägar tyder säkerligen på att de inte hade något giltigt mätresultat. Det är ett tjänstefel att inte rapportera något sådant. En polisman kan utnyttja rapporteftergift(dvs släppa iväg dig) upp till att brottet faller under allmänt åtal. Efter det är det en åklagares bedömning som gäller. Du riskerade alltså fängelsestraff som påföljd förutom dryga böter. Så polismannen som agerade så riskerade alltså avstängning från tjänsteutövningen. Hur trevlig du än må vara så tror jag snarare att det har handlat om att man inte kunnat bevisa din hastighetsöverträdelse. Han begår alltså ett brott för att skydda dig. (observera att om du hade kört under 53km/h för fort hade han kunnat släppa dig helt lagligt om han så ville.)
Visa signatur
"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det går givetvis inte att bygga ett lagverk om t.ex. hastigheter på allmänhetens godtycke. Vägarna har givetvis förändrats sedan 20 år tillbaka. Vad bilarna är lämpade till hör inte till ekvationen. Dit hör föraren, den som oftast överdriver sina köregenskaper och tar onödiga risker. Givetvis kan man inte ha lagar som tar i beaktande vilken bil man kör osv.
Det går visst, det går inte att säga att man överallt får bestämma sin egna hastighet. Men på vissa motorvägar ska man få göra det, så länge man inte kör vårdslöst. Precis som på de sträckor på Autobahn där det är "fri hastighet", du kan köra i 140 km/h där och om du bedöms köra på ett vårdslöst sätt så åker du dit för det. Och givetvis kan man ha lagar som tar i beaktande vilken bil. Det gäller bara att för dig att inse det. Det ska givetvis inte stå Porsche 997 - 250 km/h på denna vägen, utan föraren får göra en bedömning om hurvida han kan köra 150 km/h på motorvägen utan att det blir för riskfyllt. Precis som i Tyskland med andra ord. Att ligga och maxa en gammal Volvo 740 är vårdslöst, att ligga i 180 med en bra bil på en tom motorväg på natten är inte det.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Att bilarna har blivit säkrare vid en olycka har ingenting med att se till att inga olyckor sker. Människor får gärna ta ansvar men en situation som med trafik på vägar där andra vistas så måste det finnas en objektiv part som ser till allas intressen. Inte den självsäkra ynglingens övertro till sin egen skicklighet. Där finns ingen logik.
Du missar bättre bromsar, bättre väghållning, system som ESP, traction control etc. Klarar man att bromsa på en kortare sträcka har bättre väghållning bättre kontroll över bilen så kan man köra fortare.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Givetvis kan lapplisor säkerligen släppa iväg dig också ska du se.
Har aldrig sett en lapplisa släppa någon självmant.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Att polisen släppt dig efter att ha kört 170km/h på svenska vägar tyder säkerligen på att de inte hade något giltigt mätresultat.
Ja, det skulle kunna vara så, konstigt att de slog på blåljusen innan de fick fram ett mätresultat.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är ett tjänstefel att inte rapportera något sådant. En polisman kan utnyttja rapporteftergift(dvs släppa iväg dig) upp till att brottet faller under allmänt åtal. Efter det är det en åklagares bedömning som gäller. Du riskerade alltså fängelsestraff som påföljd förutom dryga böter.
Fängelsestraff är ytterst sällan man får för fortkörning, speciellt om det är första gången man kör för fort. Och är det inte vårdslöshet, vilket det inte per definition är så är det ytterst otroligt att få fängelsestraff för fortkörning, jag vet inte ens om fängelsestraff verkligen finns på skalan för fortkörning. Däremot om man kör vårdslöst så kan man ju få det. Dock lär det inte heller hända.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så polismannen som agerade så riskerade alltså avstängning från tjänsteutövningen. Hur trevlig du än må vara så tror jag snarare att det har handlat om att man inte kunnat bevisa din hastighetsöverträdelse. Han begår alltså ett brott för att skydda dig. (observera att om du hade kört under 53km/h för fort hade han kunnat släppa dig helt lagligt om han så ville.)
Ja, det är möjligt, eller så mätte han inte alls, isf borde han ju inte slå på blåljusen så snabbt, om han inte trodde jag skulle åka ifrån han eller nåt. Hur som helst var han iaf väldigt trevlig när man pratade med honom, vilket många poliser är, kanske inte alla men säkert 80% av de som stoppat mig.
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Fängelsestraff är ytterst sällan man får för fortkörning, speciellt om det är första gången man kör för fort. Och är det inte vårdslöshet, vilket det inte per definition är så är det ytterst otroligt att få fängelsestraff för fortkörning, jag vet inte ens om fängelsestraff verkligen finns på skalan för fortkörning. Däremot om man kör vårdslöst så kan man ju få det. Dock lär det inte heller hända.
Ja, det är möjligt, eller så mätte han inte alls, isf borde han ju inte slå på blåljusen så snabbt, om han inte trodde jag skulle åka ifrån han eller nåt. Hur som helst var han iaf väldigt trevlig när man pratade med honom, vilket många poliser är, kanske inte alla men säkert 80% av de som stoppat mig.
Lapplisor är givetvis också människor och jag förstår inte alls varför inte de skulle kunna släppa saker likväl som poliser. Det finns nitiska lapplisor och det finns nitiska poliser.
Bromsarnas, väghållningen osv ger även en falsk trygghet som gör att man lättare överskattar sin förmåga. Det som det ytterst handlar om är förarens skicklighet och förmåga. Här är det alltså en subjektiv bedömning om den här förmågan som är det avgörande. Någon sådan bedömning blir tämligen värdelös när det t.ex. handlar om ungna oerfarna förare med storhetsvansinne. Dessutom ytterst så handlar det inte enbart om en förares skicklighet, utan givetvis också medtrafikanternas förmåga. Den skulle inte ens den mest osnutne slyngel hävda kunskap om.
Det räknas inte som fortkörning om du framför fordonet över 50km/h över gällande lag. Då handlar det om vårdslöshet i trafik och det faller under allmänt åtal. Därför har det även fängelsestraff på skalan. Givetvis får personer fängelse om det bedöms att personen framfört fordonet vårdslöst. Inte i alla fall men i många. Man sätter andras liv och hälsa på spel och agerar hänsynslöst. Det är inte längre tal om en trafikförseelse då utan ett brott.
Inte ett bötesförläggande utan ett strafförläggande alltså.
Dina jämförelser till autobahn haltar då svenska vägsystemet inte är byggt efter samma princip som autobahn eller liknande vägar. Den svenska lösningen för motorvägar bygger på en annan princip och kan därmed inte tillåta obegränsade hastigheter.
Hade det svenska vägsystemet varit uppbyggt så som autobahn eller liknande så kanske det hade varit ett giltigt argument. Så är icke fallet.
Senast redigerat
Visa signatur
"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Lapplisor är givetvis också människor och jag förstår inte alls varför inte de skulle kunna släppa saker likväl som poliser. Det finns nitiska lapplisor och det finns nitiska poliser.
Ja, men betydligt mkt mer nitiska lapplisor. Därför hatar jag dom.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Bromsarnas, väghållningen osv ger även en falsk trygghet som gör att man lättare överskattar sin förmåga. Det som det ytterst handlar om är förarens skicklighet och förmåga. Här är det alltså en subjektiv bedömning om den här förmågan som är det avgörande. Någon sådan bedömning blir tämligen värdelös när det t.ex. handlar om ungna oerfarna förare med storhetsvansinne. Dessutom ytterst så handlar det inte enbart om en förares skicklighet, utan givetvis också medtrafikanternas förmåga. Den skulle inte ens den mest osnutne slyngel hävda kunskap om.
Att andra trafikanters förmåga kan vara nedsatt är ju tråkigt, men vi får hoppas att de iaf har ett körkort. Man får ju visa hänsyn när man kör om.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det räknas inte som fortkörning om du framför fordonet över 50km/h över gällande lag. Då handlar det om vårdslöshet i trafik och det faller under allmänt åtal. Därför har det även fängelsestraff på skalan. Givetvis får personer fängelse om det bedöms att personen framfört fordonet vårdslöst. Inte i alla fall men i många. Man sätter andras liv och hälsa på spel och agerar hänsynslöst. Det är inte längre tal om en trafikförseelse då utan ett brott.
Inte ett bötesförläggande utan ett strafförläggande alltså.
Fel. Bara för att du kör över 50 km/h behöver det inte vara vårdslöshet. En vän t.ex. åkte fast för fortkörning när han körde 70 km/h över hastighetsbegränsning, de drog hans körkort så klart, men det bedömdes inte vara vårdslöshet i trafik. Här är ytterliggare ett exempel:
http://www.trafikjuristen.se/framgangar/vardsloshet_i_trafik/...
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Dina jämförelser till autobahn haltar då svenska vägsystemet inte är byggt efter samma princip som autobahn eller liknande vägar. Den svenska lösningen för motorvägar bygger på en annan princip och kan därmed inte tillåta obegränsade hastigheter.
Hade det svenska vägsystemet varit uppbyggt så som autobahn eller liknande så kanske det hade varit ett giltigt argument. Så är icke fallet.
Haha, det finns vägar i Sverige som klarar långt över 110 km/h. Prova att besöka Stockholm så får du se.
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja, men betydligt mkt mer nitiska lapplisor. Därför hatar jag dom.
Att andra trafikanters förmåga kan vara nedsatt är ju tråkigt, men vi får hoppas att de iaf har ett körkort. Man får ju visa hänsyn när man kör om.
Fel. Bara för att du kör över 50 km/h behöver det inte vara vårdslöshet. En vän t.ex. åkte fast för fortkörning när han körde 70 km/h över hastighetsbegränsning, de drog hans körkort så klart, men det bedömdes inte vara vårdslöshet i trafik. Här är ytterliggare ett exempel:
http://www.trafikjuristen.se/framgangar/vardsloshet_i_trafik/...
Haha, det finns vägar i Sverige som klarar långt över 110 km/h. Prova att besöka Stockholm så får du se.
Ja andra trafikanters förmåga är en del av ekvationen. Det spelar ingen roll om du är världens bästa förare och klarar av 300km/h stående på händerna om en medtrafikant kör in i dig. Då blir din hastighet ändå en del av ekvationen och det skulle slutat mindre illa om du kört i avsevärt lägre hastigheter. Därav är det inte rimligt att prata om att man själv ska bedöma hur man ska köra.
Nej men det faller fortfarande under allmänt åtal. Dvs man får ett strafförläggande. Fängelse finns på straffskalan. Det finns det inte vid hastighetsöverträdelse. Det är en åklagare som har hand om ärendet. En polis kan inte längre skriva ordningsbot.
Säkerligen finns det vägar i sverige som klarar över 110km/h. Det betyder fortfarande inte att de är uppbyggda enligt autobahns system. Vägnätet i sverige kan inte jämföras med vägnätet i autobahn. Systemen är vitt skilda och byggda efter helt olika slags trafikförutsättningar. Autobahns konstruktion är från början menat att skapa ett system där man ska kunna ha relativt fri fart. Det svenska vägnätet är inte konstruerat så.
*** EDIT ***
Att man kan hänvisa till att det inte blir vårdslöshet i trafik och enbart få t.ex. böter eller fängelse för en så pass grov hastighetsöverträdelse har givetvis med det juridiska systemet att göra. Däremot kommer ursprunliga rubriceringen alltid innehålla vårdslöshet i trafik vid överträdelser som faller under allmänt åtal för åklagare. Brottet är så pass grovt att en åklagare måste utreda det. Sen att man kan motivera att det inte alls var vårdslöst i enskilda fall har lite med sjävla rubriceringen att göra. Den kvarstår.
Så är inte fallet om du kör under 50km/h. Kan man inte bevisa vårdslöshet i trafik så blir man inte heller dömd för det givetvis.
Senast redigerat
Visa signatur
"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja andra trafikanters förmåga är en del av ekvationen. Det spelar ingen roll om du är världens bästa förare och klarar av 300km/h stående på händerna om en medtrafikant kör in i dig. Då blir din hastighet ändå en del av ekvationen och det skulle slutat mindre illa om du kört i avsevärt lägre hastigheter. Därav är det inte rimligt att prata om att man själv ska bedöma hur man ska köra.
Jo det är rimligt. På t.ex. Autobahn så skall den högra filen användas om den är ledig, om man inte kör om, då kan den vänstra filen användas. Vilket inte är helt olikt hur det fungerar på många svenska vägar. Kör någon person in i en annan så är det ju väldigt olyckligt men det är ju ytterst ovanligt att man blir prejad av andra bilar. Det hade ju varit säkrare att ha max 30 km/h för när som helst kan ju ett urspårande tåg landa på vägbanan. Men vissa risker får man helt enkelt acceptera. Så kör man fort så får man ju givetvis acceptera att ibland går det fel.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
[B]
Nej men det faller fortfarande under allmänt åtal. Dvs man får ett strafförläggande. Fängelse finns på straffskalan. Det finns det inte vid hastighetsöverträdelse. Det är en åklagare som har hand om ärendet. En polis kan inte längre skriva ordningsbot.
Ja, det är jag medveten om, men du påståd att det per automatik var vårdslöshet. Vilket det inte var.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Säkerligen finns det vägar i sverige som klarar över 110km/h. Det betyder fortfarande inte att de är uppbyggda enligt autobahns system. Vägnätet i sverige kan inte jämföras med vägnätet i autobahn. Systemen är vitt skilda och byggda efter helt olika slags trafikförutsättningar. Autobahns konstruktion är från början menat att skapa ett system där man ska kunna ha relativt fri fart. Det svenska vägnätet är inte konstruerat så.
Har du några bevis eller källor för att Autobahns konstruktion är så annorlunda samtliga svenska vägar att det inte går att ha relativt fri fart på några svenska vägar? Eller snackar du bara skit? Skulle vara väldigt intressant att se dessa. Håller inte med alls.
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Jo det är rimligt. På t.ex. Autobahn så skall den högra filen användas om den är ledig, om man inte kör om, då kan den vänstra filen användas. Vilket inte är helt olikt hur det fungerar på många svenska vägar. Kör någon person in i en annan så är det ju väldigt olyckligt men det är ju ytterst ovanligt att man blir prejad av andra bilar. Det hade ju varit säkrare att ha max 30 km/h för när som helst kan ju ett urspårande tåg landa på vägbanan. Men vissa risker får man helt enkelt acceptera. Så kör man fort så får man ju givetvis acceptera att ibland går det fel.
Ja, det är jag medveten om, men du påståd att det per automatik var vårdslöshet. Vilket det inte var.
Har du några bevis eller källor för att Autobahns konstruktion är så annorlunda samtliga svenska vägar att det inte går att ha relativt fri fart på några svenska vägar? Eller snackar du bara skit? Skulle vara väldigt intressant att se dessa. Håller inte med alls.
Nej jag påstådd inte att det per automatik är vårdslöshet. Det finns inget per automatik i svenskt rättsväsende. Man är oskyldig tills man blivit bevisad skyldig. Det är per automatik rubriceringen för överträdelser över 50kmh i timmen för fort. Sen om man blir fälld för det eller inte är en helt annan sak.
Ja om du kört på autobahn någongång så ser du väl skillnaderna själv? Avfart och påfartsystemet i sverige fungerar på sin höjd kring storstäderna men inte heller där så är det lika omfattande som i närheten av t.ex. Berlin eller andra orter. Hela uppbyggnaden av autobahn handlar ju om avfarter och påfarter. Systematiskt och konstant genom hela landet. T.ex. svenska e4 har avsnitt där man i begränsad omfattning möjligen kan prata om avfart/påfart men inte i närheten av liknande som den som visas på autobahn.
Dessutom innehåller svenska större vägar stora avsnitt där man har korsningar och liknande företeelser. För att kunna ha ett system som autobahn så måste det vara rikstäckande och av liknande kvalitet. I sverige används istället principen med kortare av och påfarter där hastighetsförändringen sker på ett helt annat sätt.
Jämför svenska av och påfarter med tyska för autobahn. Samma sak med de större vägarnas omfattning i form av antalet filer. Här finns det givetvis i sverige avsnitt som skulle teoretiskt fylla ut det. Men det är inte utbyggt och de är så pass begränsande i sin omfattning att man inte kan prata om något generellt system för svenska vägarnas beskaffning.
*** EDIT ***
Fundera själv om det blir någon skillnad i hur man bygger upp ett vägnät om man endera sidan ska ha som mål att köra obegränsad hastighet och att som i sverige köra efter begränsade hastigheter. Tror du inte ingenjörerna tar sådant i beaktande utan smäller på svenska vägar samma slags konstruktion som ska tåla enormt mycket mer trots att det är onödigt då det enligt lag inte ska användas till det.
Ja om du tror svenska vägverket har en obegränsad penningpung så. Nu är det inte riktigt så utan man bygger efter de förutsättningar vägen ska fungera till.
Senast redigerat
Visa signatur
"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nej jag påstådd inte att det per automatik är vårdslöshet. Det finns inget per automatik i svenskt rättsväsende. Man är oskyldig tills man blivit bevisad skyldig. Det är per automatik rubriceringen för överträdelser över 50kmh i timmen för fort. Sen om man blir fälld för det eller inte är en helt annan sak.
Ja om du kört på autobahn någongång så ser du väl skillnaderna själv? Avfart och påfartsystemet i sverige fungerar på sin höjd kring storstäderna men inte heller där så är det lika omfattande som i närheten av t.ex. Berlin eller andra orter. Hela uppbyggnaden av autobahn handlar ju om avfarter och påfarter. Systematiskt och konstant genom hela landet. T.ex. svenska e4 har avsnitt där man i begränsad omfattning möjligen kan prata om avfart/påfart men inte i närheten av liknande som den som visas på autobahn.
Dessutom innehåller svenska större vägar stora avsnitt där man har korsningar och liknande företeelser. För att kunna ha ett system som autobahn så måste det vara rikstäckande och av liknande kvalitet. I sverige används istället principen med kortare av och påfarter där hastighetsförändringen sker på ett helt annat sätt.
Jämför svenska av och påfarter med tyska för autobahn. Samma sak med de större vägarnas omfattning i form av antalet filer. Här finns det givetvis i sverige avsnitt som skulle teoretiskt fylla ut det. Men det är inte utbyggt och de är så pass begränsande i sin omfattning att man inte kan prata om något generellt system för svenska vägarnas beskaffning.
*** EDIT ***
Fundera själv om det blir någon skillnad i hur man bygger upp ett vägnät om man endera sidan ska ha som mål att köra obegränsad hastighet och att som i sverige köra efter begränsade hastigheter. Tror du inte ingenjörerna tar sådant i beaktande utan smäller på svenska vägar samma slags konstruktion som ska tåla enormt mycket mer trots att det är onödigt då det enligt lag inte ska användas till det.
Ja om du tror svenska vägverket har en obegränsad penningpung så. Nu är det inte riktigt så utan man bygger efter de förutsättningar vägen ska fungera till.
Så det är i princip bara snack? Du har inget förutom vad du själv tror som bevisar att samtliga svenska vägar är odugliga för högre farter än 120 km/h. Det kan ju vara värt att nämna att när autobahn började byggas så såg bilarna väldigt annorlunda ut och det var inga 200 km/h-färder där. Du kan snacka om påfarter och skit, men det har ingenting med saken att göra. När det finns flera filer finns det ju så klart ingen som ska köra för fort i högerfilen.
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Så det är i princip bara snack? Du har inget förutom vad du själv tror som bevisar att samtliga svenska vägar är odugliga för högre farter än 120 km/h. Det kan ju vara värt att nämna att när autobahn började byggas så såg bilarna väldigt annorlunda ut och det var inga 200 km/h-färder där. Du kan snacka om påfarter och skit, men det har ingenting med saken att göra. När det finns flera filer finns det ju så klart ingen som ska köra för fort i högerfilen.
Vägnätet ändras givetvis med tiden. Vad är det du inte förstår? Svenska vägar är inte byggda enligt samma princip som tyska autobahn är byggt.
Underhåll och konstruktion sker årligen på i princip alla avsnitt av en motorväg. Särskilt med tanke på den tunga trafik som autobahn har.
Påfarter är givetvis en ytterst viktig del av autobahn. Svenska påfarter och avfarter är inte likadana. Samma sak med fil-systemet. Har du överhuvudtaget kört på autobahn om du inte ser skillnaderna?
Tror du ingenjörer bygger vägarna i sverige efter samma förutsättningar som autobahn som är skapat för bra mkt mer trafik och bra mkt tyngre trafik och hastigheter? Givetvis är det inte så.
Om sverige skulle ha ett så pass effektivt och utbyggd väg så skulle ju givetvis förutsättningarna för snabbare fart på vägarna vara självklar. Nu är det inte så. Svenska vägar byggs efter att de ska vara begränsade.
Själv anser jag att konstruktionen på svenska vägar i stora delar är farlig och onödig. Men utan att förändra konstruktionen så blir det omöjligt att hantera högre hastigheter också.
Både danska, tyska, italienska och österikiska vägar är uppbyggda på ett helt annat sätt, menat för helt andra hastigheter. Jämför vägarna där med vägarna i sverige så ser du själv vad det handlar om.
*** EDIT ***
På tal om fri fart på autobahn, har du överhuvudtaget koll på vart utveckligen i de tyska förbundstaterna håller på att leda gällande den fria farten på autobahn? Det är väl inte så att relativt snart kommer det vara begränsat till 130?
*** EDIT 2 ****
Här ser du en äldre bild på autobahn:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Old_Autoba... (originalutförandet med två körfält. Det finns ett visst annat land som använder sig av den här gamla varianten fortfarande i stor utsträckning...)
Ser det ut som det gör nu eller har den moderniserats och anpassats efter t.ex. hastighetsförhållanden. Känns den här gamla typen av motorväg igen på ett annat lands motorväg kanske till och med?
Senast redigerat
Visa signatur
"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vägnätet ändras givetvis med tiden. Vad är det du inte förstår? Svenska vägar är inte byggda enligt samma princip som tyska autobahn är byggt.
Underhåll och konstruktion sker årligen på i princip alla avsnitt av en motorväg. Särskilt med tanke på den tunga trafik som autobahn har.
Påfarter är givetvis en ytterst viktig del av autobahn. Svenska påfarter och avfarter är inte likadana. Samma sak med fil-systemet. Har du överhuvudtaget kört på autobahn om du inte ser skillnaderna?
Tror du ingenjörer bygger vägarna i sverige efter samma förutsättningar som autobahn som är skapat för bra mkt mer trafik och bra mkt tyngre trafik och hastigheter? Givetvis är det inte så.
Om sverige skulle ha ett så pass effektivt och utbyggd väg så skulle ju givetvis förutsättningarna för snabbare fart på vägarna vara självklar. Nu är det inte så. Svenska vägar byggs efter att de ska vara begränsade.
Själv anser jag att konstruktionen på svenska vägar i stora delar är farlig och onödig. Men utan att förändra konstruktionen så blir det omöjligt att hantera högre hastigheter också.
Både danska, tyska, italienska och österikiska vägar är uppbyggda på ett helt annat sätt, menat för helt andra hastigheter. Jämför vägarna där med vägarna i sverige så ser du själv vad det handlar om.
*** EDIT ***
På tal om fri fart på autobahn, har du överhuvudtaget koll på vart utveckligen i de tyska förbundstaterna håller på att leda gällande den fria farten på autobahn? Det är väl inte så att relativt snart kommer det vara begränsat till 130?
*** EDIT 2 ****
Här ser du en äldre bild på autobahn:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Old_Autoba... (originalutförandet med två körfält. Det finns ett visst annat land som använder sig av den här gamla varianten fortfarande i stor utsträckning...)
Ser det ut som det gör nu eller har den moderniserats och anpassats efter t.ex. hastighetsförhållanden. Känns den här gamla typen av motorväg igen på ett annat lands motorväg kanske till och med?
Du har uppenbarligen inte åkt E4:an utanför Stockholm nattetid. Hade du gjort det skulle du nog inse rätt snabbt hur fel du har. Om du någonsin pallrar dig ner hit så kan du ju åka ut och titta på en spikrak motorväg med fyra filer i båda riktningarna, upplyst, bra asfalt, bra påfarter, bra avfarter och väldigt lite trafik på natten. Om du inte kan köra fortare än hastighetsbegränsningen där utan att riskera onaturligt mkt så är du en dålig förare. Vad du anser och tror är rätt irrelevant för uppenbarligen har du inte sett alla svenska vägar.
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Du har uppenbarligen inte åkt E4:an utanför Stockholm nattetid. Hade du gjort det skulle du nog inse rätt snabbt hur fel du har. Om du någonsin pallrar dig ner hit så kan du ju åka ut och titta på en spikrak motorväg med fyra filer i båda riktningarna, upplyst, bra asfalt, bra påfarter, bra avfarter och väldigt lite trafik på natten. Om du inte kan köra fortare än hastighetsbegränsningen där utan att riskera onaturligt mkt så är du en dålig förare. Vad du anser och tror är rätt irrelevant för uppenbarligen har du inte sett alla svenska vägar.
Jag har ett antal mil under bältet av varierande vägar då jag jobbat länge som yrkeschaufför. Ja jag har flertalet gånger åkt på motorvägen från kalix och ner till trelleborg.(vidare ner till italien).
Att man KAN köra fortare betyder inte att de är konstruerade eller planerade för högre hastigheter. Du har uppenbarligen inte ens kört på autobahn om du inte ser skillnader på en svensk motorväg (ja även den fyrfiliga) och autobahn både i form av avfarter och andra egenskaper.
Vi kommer inte längre i den här diskussionen då du uppenbarligen anser att vägar inte konstrueras även med hastigheten på vägen i beaktande.
Tror du alltså allvarligt att det inte blir en skillnad i konstruktionen för en väg av autobahns storlek jämfört med en svensk?
Givetvis så förstår du säkert också att även om man inte kört på alla vägar i sverige så kan man uttala sig om vägnätets konstruktion. Du uttalar ju dig också för övrigt och du har väl inte ens kört på autobahn som jag förstått det? Men som sagt, du menar allvarligt att du inte ser skillnad på den svenska fyrfiliga vägen och den tyska autobahn konstruktionen alltså?
Att du sedan vidare uttalar dig om att olyckor kan hända och att det inte ska bestämma över hur snabbt man kör säger mycket om din mognad som förare. Du tar risker och har ansvar för andra i trafiken än dig själv. När du för bilen i onormalt höga hastigheter och OM en olycka då händer så kunde skadorna minimeras eller helt och hållet undvikas om man hade kört i laglig hastighet. Det kommer du inte ifrån och du kommer att komma till insikt med det när du mognar som förare och förstår att ditt beteende i trafiken även har med dina medtrafikanter att göra.
Givetvis tar man risker och kör för fort. Det gör i princip alla. Det är avsaknaden av förståelsen att när man kör för fort så ökar riskerna och skadorna. En attityd om att "shit happens" visar tydligt på att man inte förstår detta och att man i slutändan inte klarar av den hastigheten man färdas i.
Senast redigerat
Visa signatur
"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag har ett antal mil under bältet av varierande vägar då jag jobbat länge som yrkeschaufför. Ja jag har flertalet gånger åkt på motorvägen från kalix och ner till trelleborg.(vidare ner till italien).
Att man KAN köra fortare betyder inte att de är konstruerade eller planerade för högre hastigheter. Du har uppenbarligen inte ens kört på autobahn om du inte ser skillnader på en svensk motorväg (ja även den fyrfiliga) och autobahn både i form av avfarter och andra egenskaper.
Vi kommer inte längre i den här diskussionen då du uppenbarligen anser att vägar inte konstrueras även med hastigheten på vägen i beaktande.
Tror du alltså allvarligt att det inte blir en skillnad i konstruktionen för en väg av autobahns storlek jämfört med en svensk?
Givetvis så förstår du säkert också att även om man inte kört på alla vägar i sverige så kan man uttala sig om vägnätets konstruktion. Du uttalar ju dig också för övrigt och du har väl inte ens kört på autobahn som jag förstått det? Men som sagt, du menar allvarligt att du inte ser skillnad på den svenska fyrfiliga vägen och den tyska autobahn konstruktionen alltså?
Att du sedan vidare uttalar dig om att olyckor kan hända och att det inte ska bestämma över hur snabbt man kör säger mycket om din mognad som förare. Du tar risker och har ansvar för andra i trafiken än dig själv. När du för bilen i onormalt höga hastigheter och OM en olycka då händer så kunde skadorna minimeras eller helt och hållet undvikas om man hade kört i laglig hastighet. Det kommer du inte ifrån och du kommer att komma till insikt med det när du mognar som förare och förstår att ditt beteende i trafiken även har med dina medtrafikanter att göra.
Givetvis tar man risker och kör för fort. Det gör i princip alla. Det är avsaknaden av förståelsen att när man kör för fort så ökar riskerna och skadorna. En attityd om att "shit happens" visar tydligt på att man inte förstår detta och att man i slutändan inte klarar av den hastigheten man färdas i.
Det är ju meningslöst att diskutera med dig för du har ju inte visat på ett enda vettigt sätt vad det är som gör Autobahn så mkt säkrare än dessa fyrfiliga vägar. Inte en enda grej kan du peka på. Bara en massa skitsnack. Jag har åkt många mil på Autobahn dock aldrig kört där själv. Det är ju rätt uppenbart att vägar konstrueras så de ska klara en hastighet, men det betyder inte att de inte kan klara högre hastigheter. Man måste ju vara dum på riktigt om man tror de lägger in extra skarp kurva bara därför att. En väg är en väg. Bygger du en rak fyrfilig väg som de jag nämnt ovan så går det inte att komma undan från att de även klarar andra hastigheter. Bara för att man dimensionerar ett föremål för en sak betyder det inte per automatik att den blir oduglig för alla andra saker.
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det är ju meningslöst att diskutera med dig för du har ju inte visat på ett enda vettigt sätt vad det är som gör Autobahn så mkt säkrare än dessa fyrfiliga vägar. Inte en enda grej kan du peka på. Bara en massa skitsnack. Jag har åkt många mil på Autobahn dock aldrig kört där själv.
Och du kan förstås visa på ypperligt många skäl som gör svenska vägar lika säkra som autobahn menar du?
Som jag frågade tidigare, menar du att du inte ser skillnad på autobahn och den fyrfiliga väg som finns på väldigt begränsade platser i sverige? Och det är enbart på den här fyrfiliga vägen du kan tänka dig ha fri fart?
Det känns som att mycket av skitsnacket kommer från dig då du ensidigt bara tjatar på utan att ens försöka styrka dina åsikter på nåt sätt förutom att det är trevligt att köra i maxfart på svenska motorvägar strax utanför stockholm nattetid. Och det är ditt försvar på att det skulle sitta bra med frifart i sverige?
Jag frågar dig återigen, finns det någon skillnad på den svenska fyrfiliga vägen och autobahns konstruktion? Ser du ingen skillnad i avfarter och påfarter jämfört med den svenska? Är konstruktionen likadan? Varför skiljer sig konstruktionerna från varandra? Kan man ha tagit i beaktande när man byggt autobahn (ja som moderniserats i princip årligen precis som den svenska fyrfiliga vägen givetvis) och trafiksituationen eller tror du allvarligt att det inte är en faktor om vägen byggs för obegränsad fart jämfört med att vägen byggs för begränsad fart?
Ta och testa kör på autobahn och jämför med den fyrfiliga vägen så kanske du kommer till insikt om hur det fungerar lite bättre. Känns som att det är svårt att diskutera med dig om du inte ens har kört båda vägarna någongång. Att sitta i sätet bredvid och titta på omgivningen ger inte precis samma bild.
Visa signatur
"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Och du kan förstås visa på ypperligt många skäl som gör svenska vägar lika säkra som autobahn menar du?
Som jag frågade tidigare, menar du att du inte ser skillnad på autobahn och den fyrfiliga väg som finns på väldigt begränsade platser i sverige? Och det är enbart på den här fyrfiliga vägen du kan tänka dig ha fri fart?
Det känns som att mycket av skitsnacket kommer från dig då du ensidigt bara tjatar på utan att ens försöka styrka dina åsikter på nåt sätt förutom att det är trevligt att köra i maxfart på svenska motorvägar strax utanför stockholm nattetid. Och det är ditt försvar på att det skulle sitta bra med frifart i sverige?
Jag frågar dig återigen, finns det någon skillnad på den svenska fyrfiliga vägen och autobahns konstruktion? Ser du ingen skillnad i avfarter och påfarter jämfört med den svenska? Är konstruktionen likadan? Varför skiljer sig konstruktionerna från varandra? Kan man ha tagit i beaktande när man byggt autobahn (ja som moderniserats i princip årligen precis som den svenska fyrfiliga vägen givetvis) och trafiksituationen eller tror du allvarligt att det inte är en faktor om vägen byggs för obegränsad fart jämfört med att vägen byggs för begränsad fart?
Ta och testa kör på autobahn och jämför med den fyrfiliga vägen så kanske du kommer till insikt om hur det fungerar lite bättre. Känns som att det är svårt att diskutera med dig om du inte ens har kört båda vägarna någongång. Att sitta i sätet bredvid och titta på omgivningen ger inte precis samma bild.
Det vore mer intressant om du kunde lägga fram en enda anledning till att påfarterna som är till dessa fyrfiliga vägar (de är väldigt långa) inte duger till att man ska ha relativt fri fart i innersta vänsterfilen. Det vore också intressant om du kunde lägga fram någon typ av undersökning som visar på hur dessa påstådda skillnader i påfarter och avfarter påverkar den fria farten på något sätt. Dina argument är rätt grundlösa. Men jag kan ju fortsätta att bygga på med liknande. Svenska vägar har asfalt, därför är fri fart lämpligt, titta bara på Tyskland.
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det vore mer intressant om du kunde lägga fram en enda anledning till att påfarterna som är till dessa fyrfiliga vägar (de är väldigt långa) inte duger till att man ska ha relativt fri fart i innersta vänsterfilen. Det vore också intressant om du kunde lägga fram någon typ av undersökning som visar på hur dessa påstådda skillnader i påfarter och avfarter påverkar den fria farten på något sätt. Dina argument är rätt grundlösa. Men jag kan ju fortsätta att bygga på med liknande. Svenska vägar har asfalt, därför är fri fart lämpligt, titta bara på Tyskland.
Jag kan lägga fram en undersökning av det i samband med att du lägger fram en undersökning som stödjer fri fart på svenska vägar. Det är väl rimligt?
Men som sagt, det är intressant att du inte ens förstår att uppbyggnaden av autobahn är det som gör att man kan ha fri fart där. Tror du att de snickrat ihop den att se ut som den gör bara för skojs skull?
Varför skulle svenska vägverket bygga sina vägar att vara skapade för fri fart?
Visa signatur
"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag kan lägga fram en undersökning av det i samband med att du lägger fram en undersökning som stödjer fri fart på svenska vägar. Det är väl rimligt?
Men som sagt, det är intressant att du inte ens förstår att uppbyggnaden av autobahn är det som gör att man kan ha fri fart där. Tror du att de snickrat ihop den att se ut som den gör bara för skojs skull?
Varför skulle svenska vägverket bygga sina vägar att vara skapade för fri fart?
Det gör man inte, men det blir så. Om jag som ingenjör designar tuber för t.ex. läkemedel, betyder det då att dessa är odugliga för allt annat? Nej, givetvis inte. Även om jag bygger vägen så att den ska klara minst 110 km/h så är det ju i allra högsta grad möjligt att den kan klara andra hastigheter också. För man går ju sällan den längsta vägen, det vore ju smidigare att låta bli att göra massa komplikationer för att 110 ska vara den maximala hastigheten som går att hålla än att bara konstruera den på ett vanligt sätt som utan extra kostnader gör att den även går att användas för högre fastigheter.
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det gör man inte, men det blir så. Om jag som ingenjör designar tuber för t.ex. läkemedel, betyder det då att dessa är odugliga för allt annat? Nej, givetvis inte. Även om jag bygger vägen så att den ska klara minst 110 km/h så är det ju i allra högsta grad möjligt att den kan klara andra hastigheter också. För man går ju sällan den längsta vägen, det vore ju smidigare att låta bli att göra massa komplikationer för att 110 ska vara den maximala hastigheten som går att hålla än att bara konstruera den på ett vanligt sätt som utan extra kostnader gör att den även går att användas för högre fastigheter.
Tuberna som man tillverkar ska klara alla slags medel som används i dem? Det tror jag knappast. Varför skulle man göra så att tuberna klarar av sådana ämnen som inte ens är i närheten av tubernas användningsområden. Det har både ekonomiska och praktiska skäl till att tillverka tuberna efter användningsområde. Vem tror du vill köpa tuber för läkemedel som kostar 100ggr mer bara för att de ska tåla allt?
Anledningen till att vägnät konstrueras olika är för att de har olika användningsområden. En fyrfilig motorväg av svensk typ där man får färdas högst 120kmh och en tung trafik på låt oss säga 2500ton om dagen skiljer sig i konstruktionen och utseende skiljer sig givetvis från en väg som ska tåla 5ggr så mkt belastning och fordon som framförs i obegränsad hastighet. Varför är det så otroligt att tro att det har en ekonomisk aspekt då?
Om svenska vägverket kan bygga en fin och bra väg för 10miljoner kr, varför skulle man vilja smälla upp en väg som kostar 5ggr mer vars kapacitet man inte ens kommer att komma nära under normal påfrestning? Tror du vägverket skiter i vad vägen kostar att bygga? Och tror du autobahns utformning kostar lika mycket som den svenska 4filiga vägen trots att de ser helt annorlunda ut?
Visa signatur
"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Tuberna som man tillverkar ska klara alla slags medel som används i dem? Det tror jag knappast. Varför skulle man göra så att tuberna klarar av sådana ämnen som inte ens är i närheten av tubernas användningsområden. Det har både ekonomiska och praktiska skäl till att tillverka tuberna efter användningsområde. Vem tror du vill köpa tuber för läkemedel som kostar 100ggr mer bara för att de ska tåla allt?
Haha, varför tror du de skulle kosta 100 ggr mer och tåla allt? Men det finns ingen anledning till att nischa in sig och konstruera något som bara klarar en typ av läkemedel om det inte är billigare, men ofta så är det inte det. Gör man tuben i plast så klarar den annat innehåll, och detta till samma pris. Har du någonsin konstruerat nåt? Jag sa aldrig att de skulle klara allt, men de klarar med stor sannolikhet mer än ett läkemedel utan några som helst extra kostnader. Däremot att konstruera tuben så den bara klarar ett enda läkemedel och alla andra vätskor skulle förstöra tuben, att göra något sånt, det är dyrt och svårt.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Anledningen till att vägnät konstrueras olika är för att de har olika användningsområden. En fyrfilig motorväg av svensk typ där man får färdas högst 120kmh och en tung trafik på låt oss säga 2500ton om dagen skiljer sig i konstruktionen och utseende skiljer sig givetvis från en väg som ska tåla 5ggr så mkt belastning och fordon som framförs i obegränsad hastighet. Varför är det så otroligt att tro att det har en ekonomisk aspekt då?
Om svenska vägverket kan bygga en fin och bra väg för 10miljoner kr, varför skulle man vilja smälla upp en väg som kostar 5ggr mer vars kapacitet man inte ens kommer att komma nära under normal påfrestning? Tror du vägverket skiter i vad vägen kostar att bygga? Och tror du autobahns utformning kostar lika mycket som den svenska 4filiga vägen trots att de ser helt annorlunda ut?
Haha, du går ju verkligen inte att diskutera med. Uppenbarligen har du aldrig konstruerat något. Hade du gjort det hade du varit medveten om att bara för kravspeccen säger minst en sak betyder det inte att den klarar mkt mer, i detta fallet är det ju uppenbart så. Ta bara ett faktum att vägen är byggd för mkt stor mängd trafik dagtid, men under nattetid är det väldigt få trafikanter, då klarar man att hålla högre hastighet. Man bygger ingenting onödigt komplicerad bara för att exakt matcha kravspeccen, detta p.g.a. det skulle innebära onödiga kostnader.
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Hans uttalande är troligtvis en teori på ett ganska stort problem.
Vilket problem är det? Att Conny Larsson slänger ur sig lite siffror utan någon grund för dem?
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Haha, varför tror du de skulle kosta 100 ggr mer och tåla allt? Men det finns ingen anledning till att nischa in sig och konstruera något som bara klarar en typ av läkemedel om det inte är billigare, men ofta så är det inte det. Gör man tuben i plast så klarar den annat innehåll, och detta till samma pris. Har du någonsin konstruerat nåt? Jag sa aldrig att de skulle klara allt, men de klarar med stor sannolikhet mer än ett läkemedel utan några som helst extra kostnader. Däremot att konstruera tuben så den bara klarar ett enda läkemedel och alla andra vätskor skulle förstöra tuben, att göra något sånt, det är dyrt och svårt.
Haha, du går ju verkligen inte att diskutera med. Uppenbarligen har du aldrig konstruerat något. Hade du gjort det hade du varit medveten om att bara för kravspeccen säger minst en sak betyder det inte att den klarar mkt mer, i detta fallet är det ju uppenbart så. Ta bara ett faktum att vägen är byggd för mkt stor mängd trafik dagtid, men under nattetid är det väldigt få trafikanter, då klarar man att hålla högre hastighet. Man bygger ingenting onödigt komplicerad bara för att exakt matcha kravspeccen, detta p.g.a. det skulle innebära onödiga kostnader.
Vem är det egentligen som aldrig skrivit en kravspecifikation? Där ingår givetvis att ta i beaktande den ekonomiska aspekten. Säg till om du vill ha ett boktips. Givetvis skulle den klara mer än ett läkemedel. Nu är inte det en rimlig liknelse mellan autobahn och svenska vägnätet. De är vitt skilda konstruktioner. Jämför jämför jämför. De kostar HELT andra siffror att tillverka.
Du vill alltså mena att vägnätet är konstruerad för obegränsad hastighet nattetid? Svenska vägnätet är fortfarande INTE konstruerad för trafik samma trafik som autobahn. Det är inte "exakt matcha" kravspecifikationen om man ser till att inte bygga på samma sätt som en väg av autobahns typ. Autobahn är byggd och konstruerad till både utseende och funktion till mycket högre hastigheter än den svenska motorvägen. Du minimerar t.ex. lutningar och kurvor som du säkert kan se om du jämför den fyrfiliga med autobahn. Samma sak med utfarternas utseende osv. Allt det hör till konstruktionen av en vägbana för obegränsad hastighet och en för 120km/h. Det är en enorm skillnad.
En gång till, menar du allvarligt att ett avsnitt ur autobahn skulle kosta lika mycket som det fyrfiliga avsnittet som finns på svenska vägarna att konstruera?
Det blir ju lite svårt att diskutera om du inte ens kommer ihåg skillnaderna mellan autobahn och den fyrfiliga väg du pratar om. Eller tror du skillnaderna bara är tillfälliga?
Varför tror du man gör längre separerade avfarter, mer raksträckor och har vägunderhålls linjer och har ett utbrett nödtrafiksförfarande i form av uttryckningsbilar osv? För skojs skull?
Att du ens jämför den svenska vägsträckan med autobahn säger ju att du inte har någon aning om vad du pratar om. Inser du hur mycket mer trafik autobahn är planerad och bygd för? Tror du verkligen inte det har något att göra med hur fort man kan färdas där?
Om nu den svenska 4-filiga motorvägen är lika bra som autobahns, varför spenderar tyska staten så ofantligt mycket i autobahns konstruktion när de kan få en mycket mycket billigare av svenska staten? Det är väl dumt om den är lika säker att färdas på som den tyska och kan klara av samma trafik. Tycker du inte?
Kolla även på skillnaden i mitten av vägbanan, hur trafikljusen är placerade osv osv. Försök att jämföra istället för att bara tjafsa och fundera varför vägarna ser så drastiskt olika ut.
Om du bara ser fyrfilig väg sverige ----- fyrfilig autobahn tyskland så måste du vara blind. Ser du verkligen likheter förutom att de är fyrfiliga? Och tror du inte konstruktionen tar i beaktande trafik och hastighet? De bygger bara lite "häftigare" för skojs skull i tyskland antar jag?
Senast redigerat
Visa signatur
"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"
Citera flera
Citera
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vem är det egentligen som aldrig skrivit en kravspecifikation? Där ingår givetvis att ta i beaktande den ekonomiska aspekten. Säg till om du vill ha ett boktips. Givetvis skulle den klara mer än ett läkemedel. Nu är inte det en rimlig liknelse mellan autobahn och svenska vägnätet. De är vitt skilda konstruktioner. Jämför jämför jämför. De kostar HELT andra siffror att tillverka.
Haha, jag har antagligen skrivit mkt fler kravspeccar än du. Jag jämför vissa svenska vägar med vissa sektioner av autobahn. Vid olika förhållanden, jag säger inte att vi ska ha fri fart jämt, men nattetid när belastningen är otroligt mkt mindre, så går det att ha högre farter på vissa svenska vägar.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du vill alltså mena att vägnätet är konstruerad för obegränsad hastighet nattetid?
Nej. Har du svårt att läsa? Jag säger att vissa vägar, t.ex. ovan nämnda fyrfiliga motorväg, som är spikrak, belyst, utan kurvor (därav ordet spikrak, som du dock inte verkade fatta), fin asfalt, bra och långa påfarter och avfarter etc.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Svenska vägnätet är fortfarande INTE konstruerad för trafik samma trafik som autobahn.
Aldrig påstått, däremot går vissa svenska vägar och vägavsnitt att jämföra med Autobahn. Och vid vissa tillfällen t.ex. nattetid när de är lågt trafikerade går det att köra fortare.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är inte "exakt matcha" kravspecifikationen om man ser till att inte bygga på samma sätt som en väg av autobahns typ.
Du verkar leva i en illusion att det aldrig går att använda någonting utanför dess minsta krav. Så är inte fallet. Det borde inte vara så svårt att fatta. Om vi tar tuberna igen, ett läkemedelsföretag konstruerar tuber till deras läkemedel. Det finns ett flertal material att göra dessa i. De väljer ett material som är väldigt billigt, vanligt och lätt att återvinna (de vill använda samma tub om och igen). De väljer plast. Denna produkt klarar utan problem andra typer av läkemedel, pastor och kemikalier. Detta är en oönskad positiv sidoeffekt. Således faller hela ditt argument. Det kan t.ex. vara en oönskad sidoeffekt att vägar som byggs för mycket trafik (t.ex. E4 utanför Stockholm är en kraftigt trafikerad väg) vid en relativt hög hastighet 90 km/h klarar utan någon märkbar trafik alls högre hastigheter.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Autobahn är byggd och konstruerad till både utseende och funktion till mycket högre hastigheter än den svenska motorvägen. Du minimerar t.ex. lutningar och kurvor som du säkert kan se om du jämför den fyrfiliga med autobahn.
Jag snackar om motorvägar utan kurvor, och när det väl kommer kurvor är det ju givetvis förarens ansvar att sakta ner så den går att ta utan risk.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Samma sak med utfarternas utseende osv. Allt det hör till konstruktionen av en vägbana för obegränsad hastighet och en för 120km/h. Det är en enorm skillnad.
Nej, för du kör in på en fil där lastbilar och annat lagstadgad ligger i 80 km/h. Vi snackar ingen jäkla racing i högerfil. Svårt att fatta? Fort kör man i vänsterfil. Dvs inte den du ska upp i. Det är 3 filbyten tills dess.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
En gång till, menar du allvarligt att ett avsnitt ur autobahn skulle kosta lika mycket som det fyrfiliga avsnittet som finns på svenska vägarna att konstruera?
Den fyrfiliga motorvägen utanför Stockholm lär nog ligga inom samma prisnivå som vissa avsnitt på Autobahn. Det har dock inte med saken att göra. För Autobahn är dimensionerad för fri fart på dagtid när det är mer trafik.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det blir ju lite svårt att diskutera om du inte ens kommer ihåg skillnaderna mellan autobahn och den fyrfiliga väg du pratar om. Eller tror du skillnaderna bara är tillfälliga?
Det är svårt att diskutera för du verkar inte fatta skillnaden mellan hög och låg trafikmängd. Inte heller se alla kopplingar som att ett vägavsnitt dimensionerat för hög trafik med fri fart dagtid inte behöver vara annorlunda än ett vägavsnitt som klarar låg trafik med frifart riskmässigt sett.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Varför tror du man gör längre separerade avfarter, mer raksträckor och har vägunderhålls linjer och har ett utbrett nödtrafiksförfarande i form av uttryckningsbilar osv? För skojs skull?
För bättre säkerhet, framkomlighet, spara pengar (knappast värt att göra kurvor när man kan göra raksträckor) bland annat. Vad tror du? Tycker du inte att de avfarter som ligger på E4:an vid Stockholm är tillräckliga? Hur jävla lång avfart behöver du om du är nästan ensam på vägen, alla i högerfilen ligger i ca ~90. De är mer än tillräckliga. Det är knappast så att folk kör av från Autobahn i 250 km/h på en avfart i vänsterfil.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Att du ens jämför den svenska vägsträckan med autobahn säger ju att du inte har någon aning om vad du pratar om. Inser du hur mycket mer trafik autobahn är planerad och bygd för? Tror du verkligen inte det har något att göra med hur fort man kan färdas där?
Lol. Inser du inte kopplingen mellan trafikmängd och hastighet?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Om nu den svenska 4-filiga motorvägen är lika bra som autobahns, varför spenderar tyska staten så ofantligt mycket i autobahns konstruktion när de kan få en mycket mycket billigare av svenska staten? Det är väl dumt om den är lika säker att färdas på som den tyska och kan klara av samma trafik. Tycker du inte?
Vem har sagt att den är lika bra? Men den är fullt tillräckligt vid mkt lägre trafikmängder, som t.ex. nattetid.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Kolla även på skillnaden i mitten av vägbanan, hur trafikljusen är placerade osv osv. Försök att jämföra istället för att bara tjafsa och fundera varför vägarna ser så drastiskt olika ut.
Jag har jämfört. Försöka tänka lite istället för att bara tjafsa.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Om du bara ser fyrfilig väg sverige ----- fyrfilig autobahn tyskland så måste du vara blind. Ser du verkligen likheter förutom att de är fyrfiliga? Och tror du inte konstruktionen tar i beaktande trafik och hastighet? De bygger bara lite "häftigare" för skojs skull i tyskland antar jag?
Nej, men kan du inte hålla 170 km/h på en tom, rak, belyst 4-filig motorväg i en vettig bil så borde du lämna in ditt körkort idag. Snälla.
Citera flera
Citera
- Quiz: Vad kan du om användargränssnitt?171
- Computex 2025 – Calle på soloäventyr33
- Blandade VR-nyheter1,7k
- Varför VPN när man kan hyra en anonym VPS?61
- Rabbel.se - Ett dagligt ordspel2,0k
- Fysiska butiker som säljer UHD Blu-ray-filmer?21
- Synpunkter om mängden annonser på SweClockers112
- Systemkretsen i Nintendo Switch 2 tillverkas av Samsung37
- Doom: The Dark Ages - Strålspårad köttfärs från helvetet111
- Har jag blivit hackad eller är de virus?20
- Säljes DOOM: The Dark Ages Premium Edition
- Säljes Rog Strix B550-F, AMD 3900X och 32GB 3600/MT RAM
- Säljes Palit 4080 GamingPRO Deshroudat (defekt fläktkontroller)
- Säljes Retro: 3dfx Voodoo 5 5500 PCI 64MB
- Köpes Söker 3070/3080 eller liknande
- Säljes Högtalar-set: 2x Yamaha HS 7 + 2x Gravity SP 3202 + DAC & Hörlursförstärkare ASUS Xonar Essence One Muses Edition
- Säljes Mikrofon-set: Blue Yeti Pro + Blue The Radius II Shockmount + Pop Filter
- Säljes Dying light beast + Civilization VII
- Skänkes Vårrensning SO-DIMM DDR2, DDR3 / CPU C2D / Wifi-modul till laptop
- Säljes Steam Deck LCD 256Gb + docka
- Systemkretsen i Nintendo Switch 2 tillverkas av Samsung38
- Namninsamlingen Stop Destroying Videogames närmar sig slutspurten46
- Apple rullar ut försenade Carplay Ultra31
- Microsoft fixar bugg som hindrade Linux att starta30
- HAVN HS 420 VGPU – En briljant chassidebut33
- Fractal Design lanserar Meshify 3 & Meshify 3 XL37
- Sony avtäcker nya flaggskeppshörlurarna WH-1000XM647
- Google byter ut "Jag har tur" mot AI-knapp i sök17
- Quiz: Vad kan du om användargränssnitt?171
- Nej, Steam-lösenord är inte läckta21
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ
- Jade Raymond lämnar den egna utvecklaren Haven Studios igår
- Ond bråd spelhelg – vad spelar du? igår
- Epic skänker bort Dead Island 2 och har startat sin megarea igår
- Svenskutvecklade Lost in Random: The Eternal Die har fått släppdatum igår
- Kingdom Come: Deliverance 2:s första DLC är ute – se trailern igår