Snabba processorer från Intel sjunker i pris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Når man 4ghz med någon av dom där quadsen utan större problem på luft?
Eller vart brukar dom hamna och vilka modeller?

Jag har kört en q6600 (G0) i 3.6 (9x400) i över ett år nu 24/7 (med reservation för elavbrott). Kör med en scythe ninja rev b utan fläkt i ett p182.
Presterar löjligt bra när man t.ex. encodar video för iPod/iPhone. Quad is the shit

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razec
267$ x 8,20 kr =2189,40 kr så det blir nog mkt billigare än 2600 kr

Du har tänk att processorerna skeppas gratis till Sverige och att tullen inte tar sin del + moms? Lycka till med 2189kr. 267x10 = 2670 låter som ett betydligt rimligare pris

Visa signatur

I'm a big advocate of financial intelligence.

Permalänk
Medlem

Haha, denna "prissänkning" är ju mest löjlig, priset på Q9550 kommer antagligen lägga sig någonstans runt 2600-2700kr och då kommer den ligga på... samma pris som den låg på i september när jag köpte min. Känns väldigt konstigt att priset nu "sänks" till samma nivå som det var för nästa 6månader sedan ^^

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

Argumentet "framtidssäker" i den mening att man slipper byta moderkort om man ska uppgradera någon gång i framtiden känns rätt så meningslöst då dom flesta antingen köper helt ny burk eller åtminstone byter processor, moderkort och minnen samtidigt när det är dags.

edit: men för dom som byter processor ofta så stämmer det givetvis.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: PowerColor RX 9070 XT Reaper | Ssd: Kingston Fury Renegade 500GB, Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
Haha, denna "prissänkning" är ju mest löjlig, priset på Q9550 kommer antagligen lägga sig någonstans runt 2600-2700kr och då kommer den ligga på... samma pris som den låg på i september när jag köpte min. Känns väldigt konstigt att priset nu "sänks" till samma nivå som det var för nästa 6månader sedan ^^

Har ju inte så mycket med själva prissänkningen att göra utan att dollarn har blivit dyrare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
För det första vem f*n bryr sig om stömförbrukning? Det är som att köpa en ferrari och och försöka få den att dra mindre bensin...För det andra tror jag inte att halverat cache presterar samma som Q6600's 8 MB.

Q8XXX är en sån otrolig skämt och ännu en metod att suga ur mer pengar ur konsumenterna. 45nm visst...men tack men nej tack...

Det är som att kasta smuts i ansikten på konsumenten och säga vi tar bort Q6600 och här får du nåt som är sämre och dyrare...nä fy f*n skamligt...

Jag bryr mig, jag vill inte ha en dator som låter som ett jetplan eller värmer upp rummet i bastunivåer tack. Men det kanske andra vill, vad vet jag?

Q8*00 serien är effektivare än Q6600, den är mer effektsnål, den har nytt SSE-stöd. Men den klockar inte lika bra tyvärr och har lite mindre cache. Den är bättre på nästan alla sätt förutom för de som ska klocka dem, och alla gör ju inte det.

Bra prollar, bättre än Q6600, om man inte ska klocka det vill säga. Intel producerar dem inte för att ni ska överklocka dem vet du. Även om många av den överklockar bra och säljs i större mängd på grund av detta. De hade gärna fått sänka priset några hundra lite tidigare dock, 1700Kr för en Q8200 vore väldigt trevligt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Bara jag som blir ja..., f-bannad över den här senaste manövern från intel?

Jag fattar att många av er framförallt blir glada över att få billigare bra processorer. Men vad den här prissänkningen framförallt visar för mig, är hur glada vi ska vara att AMD finns.

AMD har inte fått fram några snabba quads förut, vilket inneburit att intel kunnat begära i stort sett vilket pris de velat och de har de allt gjort också. Fatta att deras överpris på 9650 har varit 2000 kr.

Vad händer om intel skulle lyckas slå omkull AMD totalt, vilket naturligtvis är deras mål med prissänkningen? Ett enormt överpris på ALLA processorer.

Jag kommer försöka hitta sätt att använda AMD på där inte den absoluta kraften är prio ett, kanske en server till eller så. Jag kommer också rekommendera AMD för alla som egentligen inte behöver top of the line power, vilket egentligen är rätt många.

AMD behövs, även om de inte bygger processorer som hänger med riktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMcGee

Jag fattar att många av er framförallt blir glada över att få billigare bra processorer. Men vad den här prissänkningen framförallt visar för mig, är hur glada vi ska vara att AMD finns.

AMD har inte fått fram några snabba quads förut, vilket inneburit att intel kunnat begära i stort sett vilket pris de velat och de har de allt gjort också. Fatta att deras överpris på 9650 har varit 2000 kr.

Vad händer om intel skulle lyckas slå omkull AMD totalt, vilket naturligtvis är deras mål med prissänkningen? Ett enormt överpris på ALLA processorer.

Jag kommer försöka hitta sätt att använda AMD på där inte den absoluta kraften är prio ett, kanske en server till eller så. Jag kommer också rekommendera AMD för alla som egentligen inte behöver top of the line power, vilket egentligen är rätt många.

jag har uppmärksammat samma sak med nvidia, varje gång amd är där och nosar sänks priserna, nya något förbättrade graffar dyker upp.

ONT kul med en prissänkning.. blev faktiskt lite sugen även om jag inte hade tänkt att handla nåt nytt system på ett tag.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Du har 100% rätt.Du skriver precis mina tankar förden delen också.
Jag vill inte ATI sopar bort Nivida tex heller.Lutar åt kanske ATI har 40nm
ute 3-6 månader före Nivida.Det kommer verkligen så fall säkna Nivida
hårt. Värsta är att Intel kommer in på GPU marknaden med externa kort
också.Plus SSD diskar.Hm jag är orolig värre för oss konsumenter framför
allt.Utan konkurans suger livet för oss hårdvaru freaks*S*

Citat:

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Så rätt

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Hur arg man än är så kallas detta för marknadsekonomi. Och det är jag glad för

Visa signatur

| Asus P6T DELUXE V2 i7 | 2 x Gigabyte GTX 460 OC - SLI | Core i7 970 | Corsair Hydro H50 | Corsair 750W TX | 6x2GB Corsair DDR3 1600MHz | Creative X-Fi Fatal1ty FPS | Intel X25-M SSD 160GB G2 | Windows 7 Home Premium x64 | Cosmos S 1100 | Acer TFT 23.6" GD245HQ 120Hz |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charles66
Hur arg man än är så kallas detta för marknadsekonomi. Och det är jag glad för

Jag med men problemet i dessa sammanhang är ju dock tyvärr att de perfekta scenariorna i skolboken vanligen förutsätter hyggligt fungerande konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Citerar även jag. Det är så jag blir glad att jag köpte en billig E2180 som jag klocka skiten ur och höll iprncip lika länge som alla core2duo. Nu när sänkningen är klar så kommer en fet quad prolle i min maskin.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Orkar inte bläddra igenom allt gnabb så någon annan har kanske kommit på samma tanke som jag.

Phenom II kommer ha stöd för ddr3-minnen vilket Q-XXXX aldrig kommer ha. Detta kan vara en motivering till att köra på med AMD. Dock dröjer det ju lite innan AM3 lanseras men dessa priser borde nog stå sig ett tag

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Orkar inte bläddra igenom allt gnabb så någon annan har kanske kommit på samma tanke som jag.

Phenom II kommer ha stöd för ddr3-minnen vilket Q-XXXX aldrig kommer ha. Detta kan vara en motivering till att köra på med AMD. Dock dröjer det ju lite innan AM3 lanseras men dessa priser borde nog stå sig ett tag

När det gäller stöd för ddr3-minnen så måste givetvis moderkortet även stödja detta. Och ska man gå över till ddr3-minnen så skulle jag nog köra på en Core i7 920 i stället.

Visa signatur

| Asus P6T DELUXE V2 i7 | 2 x Gigabyte GTX 460 OC - SLI | Core i7 970 | Corsair Hydro H50 | Corsair 750W TX | 6x2GB Corsair DDR3 1600MHz | Creative X-Fi Fatal1ty FPS | Intel X25-M SSD 160GB G2 | Windows 7 Home Premium x64 | Cosmos S 1100 | Acer TFT 23.6" GD245HQ 120Hz |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse

Bara så att du vet har DDR3-minnen fungerat med Core 2-processorer sedan P35 Express-chipsetet kom för ett och ett halvt år sedan.

AM2 framtidssäkert = att köpa en dyr processor 2011 bara för att begränsa den med den dåliga prestandan hos SB650 och långsamma DDR2-minnen. Tror jag avstår.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Oj, rejäla sänkningar.. Känner dom flåset i nacken?

Visa signatur
Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Oj, rejäla sänkningar.. Känner dom flåset i nacken?

nej, det gör de inte.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Citat:

Suck, ja och om AMD skulle dominera i prestanda så skulle de hålla låga priser av ren godhjärtanhet. Inse att de håller låga priser för att de måste, hade situationen varit den omvända skulle de passa på att ta ut vad de kan prismässigt. Vi talar om vinstdrivande storföretag med vinstkrav från aktieägarna, inget av företagen är några välgörenhetsinrättningar oavsett hur gärna ni vill ha det till det.
Dock är det trevligt så länge som konkurrensen hålls vid liv, men jag har inga illusioner om företags "godhet".

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Bara så att du vet har DDR3-minnen fungerat med Core 2-processorer sedan P35 Express-chipsetet kom för ett och ett halvt år sedan.

AM2 framtidssäkert = att köpa en dyr processor 2011 bara för att begränsa den med den dåliga prestandan hos SB650 och långsamma DDR2-minnen. Tror jag avstår.

AMD behöver inte köra syncad FSB med minneshastigheten för att få prestandaförbättringar men det måste Intel varför DDR3 är värdelöst till en Core2 processor.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
AMD behöver inte köra syncad FSB med minneshastigheten för att få prestandaförbättringar men det måste Intel varför DDR3 är värdelöst till en Core2 processor.

Det ger inte speciellt mycket, det stämmer, å andra sidan vet du inte hur mycket bättre det fungerar vs DDR2 på ett AMD-system eftersom något AMD DDR3-system ännu inte finns. Och vi vet inte heller hur en Core i7 skulle fungera med 3 kanaler DDR2. Alltså, spekulera inte som om det vore fakta.

Största fördelen med DDR3 i sig är egentligen inte den lilla bandbreddsförbättringen, som i mycket äts upp av sämre latenser(Core i7 får ju sin imponerande bandbredd genom 3 kanaler), utan att det drar betydligt mycket mindre ström och sänker systemkostnader. Just nu är inte det någon fördel, eftersom minnet i sig är så dyrt, men såsmåningom. Samma sak, kan man få ner latenserna så blir skillnaden mot DDR2 väsentligt större.

edit. angående synkad fsb på Intel-system så är det i mycket en myt, prestandan ökar de facto när man höjer minnesmultipeln men samtidigt belastas nordbryggan mycket hårdare vilket gör att man inte kan klocka lika högt alternativt måste höja "performance level" för att kunna klocka vilket äter upp bandbreddsförbättringen. Men visst ökar prestandan med multipel i sig, det gäller bara att hitta den rätta balansen som det aktuella systemet klarar av. Det finns en del att vinna på att kyla nordbryggan så att man kan ge den mer spänning tex, och därmed minska fsb-flaskhalsen som finns i nordbryggan.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd

Funderar mellan phenom II 940 eller Q9550, nåt som skiljer sig dessa åt vad de är bättre på respektive sämre?

Nån som har några läsbara benchmarks med dessa i?

Permalänk
Avstängd

Köp en Q9550 så får du ett finare moderkort

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Köp en Q9550 så får du ett finare moderkort

?? det beror väl på vad man köper för moderkort

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Inga prissänkningar ännu.

Någon som sett något?

Mvh

Permalänk
Medlem

Väntar också på att det skall hända något med priserna... någon som vet nått?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
vad pratar du om? Intel är påväg att överge socket 775 och det finns ingenting du kan göra för att ändra det. Det är antingens AMDs AM2/AM2+/AM3 eller intels socket 1366 som gäller om du vill ha en framtidssäker plattform.

Framtidssäker är ett så roligt uttryck, som om min 775a helt plötsligt skulle upphöra att fungera bara för att det finns nåt nyare. Skulle den upphöra att fungera så får man väl lov att byta hela kitet vid det tillfället istället för bara processorn.
Min amd åskfågel trummade på i 6-7 år eller vad det nu var så jag litar på att en Q9550 kommer hålla iaf hälften och då har intel säkert hunnit ta fram ännu en ny plattform under tiden.
Synd bara att de nya s-prollarna är så mycket dyrare, men även de gamla går nog att hålla kalla med låga varv på fläkten.

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datta
Framtidssäker är ett så roligt uttryck, som om min 775a helt plötsligt skulle upphöra att fungera bara för att det finns nåt nyare. Skulle den upphöra att fungera så får man väl lov att byta hela kitet vid det tillfället istället för bara processorn.

nej det är ju klart att 775 verken slutar att fungera eller magiskt blir långsammare bara för att socken försvinner, det enda som händer egentligen är ju att det slutar säljas och möjligheten för uppgradering försvinner. Men sitter man på high end delen av skalan av processorer som släppts till 775 så är det inget större problem.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Framtidssäker är annars ett sånt där uttryck som försäljare på el-giganten slänger sig med när de ska sälja saker till mindre insatta.
Minns när det såldes år 2000 säkra ficklampor m.m.

Är ju iaf ingen risk att man råkar ut för ett fiasko lika HD-DVD, BetaMax, DCC, m.fl. I dessa fall är väl enda gången där begreppet riktigt passar in.

Visst är det väl trevligt att ha en plattform som är uppgraderingsbar en bit in i framtiden, men inte till vilken kostnad som helst. Att i dagsläget peta i t.ex. en Q9550 för en ganska billig peng eller byta ut hela rasket bara för att eventuellt slippa byta ut hela rasket om ett par år känns lite onödigt i mina ögon iaf, även om DDR3 minnena faktiskt gått ner en hel del i pris under året som gick och i7 är en effektivare processor.
Q9550, mest pang för pengarna, i7 om bara det bästa är gott nog.

Själv är jag ute efter mest pang/dB. Datorn ska helt enkelt inte vara ett störande moment utan vara tyst och effektiv. Göra sin uppgift utan att höras(så mycket iaf) eller krångla.

Åter till ämnet. Är det mer eller mindre garanterat att man får en E0 numera eller vimmlar det runt massa gamla C1:or fortfarande? Beställer förmodligen från Inet.

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk
Medlem
Citat:

Att i dagsläget peta i t.ex. en Q9550 för en ganska billig peng eller byta ut hela rasket bara för att eventuellt slippa byta ut hela rasket om ett par år känns lite onödigt i mina ögon iaf, även om DDR3 minnena faktiskt gått ner en hel del i pris under året som gick och i7 är en effektivare processor.
Q9550, mest pang för pengarna, i7 om bara det bästa är gott nog.

Jag säger ingenting om en sådan uppgradering, utan snarare i det högst tveksama i att nyinvestera i ett socket 775 idag.

Citat:

Åter till ämnet. Är det mer eller mindre garanterat att man får en E0 numera eller vimmlar det runt massa gamla C1:or fortfarande? Beställer förmodligen från Inet.

ring och fråga?

Visa signatur

| Errare humanum est |