Allvarliga säkerhetsbrister i 7-Zip

Permalänk
Melding Plague

Allvarliga säkerhetsbrister i 7-Zip

Uppdateringar släpptes i juli och augusti men bristerna nämndes aldrig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

7-Zip har inget system för automatiska uppdateringar utan användare måste ladda ned och installera den nya versionen varje gång.

Nånting nånting winget...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är så konstigt att inte ett sådant stort program har någon slags meddelande om nya versioner eller något. Samma med winrar. Mycket mindre program har sådana funktioner.

Winget kör jag genom UniGetUI, fungerar inte alltid för alla program men rätt okej ändå.

Visa signatur

Observera att i 0.6.0 av Custom SweC så finns det en bugg som gör att du måste uppdatera manuellt! Gör det här
Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 4 Okt : v0.6.1 Dölj namnen i top/notifications menyn!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Well well well.. Komiskt med tanke på artikeln om Winrar för några månader sedan, där vissa klankade ner på Winrar för att vara osäkert och 7-zip som säkert och en självklarhet.

Visa signatur

FD North TG W | 5600X | ROG Strix B550-F GAMING | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | 2060S 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Eller chocolatey. Beroende på vilka krav man har och program som behöver finnas. (Jag vet att man kan paketera själv).
Jag drog bara en choco upgrade all så flög 7zip iväg med en ny version.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Snusfri

Winrar ftw.
7-zip är en blek kopia.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Har egentligen allt jag behöver genom DOpus, men kör emellanåt med portabla versioner av 7-Zip samt PeaZip på andra maskiner.

I övrigt hade det varit intressant att få veta hur många som använder winget.

Permalänk

Tur man kör Winrar istället då.

Va ett jäkla härg om bla bla bla 7zip så mycket bättre bla bla bla när det för ett gäng månader sen hade en liknande säkerhetsbrist.

så nu kommer det tillbaka och biter dessa som nämnde detta i arslet att 7zip var egentligen inte ett dugg bättre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tur man kör Winrar istället då.

Va ett jäkla härg om bla bla bla 7zip så mycket bättre bla bla bla när det för ett gäng månader sen hade en liknande säkerhetsbrist.

så nu kommer det tillbaka och biter dessa som nämnde detta i arslet att 7zip var egentligen inte ett dugg bättre.

Grattis, oavsett vad du använder så kan du bli hackad. Hurraaaa...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Eller chocolatey. Beroende på vilka krav man har och program som behöver finnas. (Jag vet att man kan paketera själv).

Ja, vilket som fixar ju detta. Winget är lösningen som följer med Windows, så det känns lättast att peka på.

Skrivet av Lagers:

Det är så konstigt att inte ett sådant stort program har någon slags meddelande om nya versioner eller något. Samma med winrar. Mycket mindre program har sådana funktioner.

Winget kör jag genom UniGetUI, fungerar inte alltid för alla program men rätt okej ändå.

På ett sätt håller jag med...

Men ur ett större perspektiv är det rätt galet att varje applikation för sig förväntas hitta på en lösning för att leta efter uppdateringar, notifiera användaren, osv. Det är ju ett upplägg som lett till en förskräcklig användarupplevelse.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det snackades om att det var säkerhetsrelaterat när både 25 och 25.01 kom, kan då fasiken inte minnas var jag såg det, men jag uppdaterade alla ställen jag använder 7z på (vilket även innefattar många kunder) när det släpptes.

om man nu är slö med winget så finns det ju autouppdaterare till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Vill minnas att det snackades om att det var säkerhetsrelaterat när både 25 och 25.01 kom, kan då fasiken inte minnas var jag såg det, men jag uppdaterade alla ställen jag använder 7z på (vilket även innefattar många kunder) när det släpptes.

om man nu är slö med winget så finns det ju autouppdaterare till det.

Ja alltså, det stod väl i release notes (men inga detaljer mer än att det ingick säkerhetsfixar), men detta fick begränsad uppmärksamhet?

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Skrivet av evil penguin:

shh... inte diskutera commandline här... folk kan tro att man är linuxanvändare och att använda oneliners är för svårt!

Permalänk
Medlem

Använde winrar och sen 7zip i många år, men senare år slutat installera dedikerade ”zip” hanterare. Känns som os:et gör 90% av det man behöver redan till vardags. Är ju inte direkt platsbrist på diskarna längre idag heller så komprimerar aldrig mina egna filer, vilket jag gjorde mycket förr i Windows 95 eran (kanske t.o.m. tidigare än så)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vet inte chocolatey är bättre, men det jag använde när jag körde windows. Winget störde jag mig när jag skulle byta för att man behövde skriva Mozilla.Firefox ist för bara firefox.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, vilket som fixar ju detta. Winget är lösningen som följer med Windows, så det känns lättast att peka på.

På ett sätt håller jag med...

Men ur ett större perspektiv är det rätt galet att varje applikation för sig förväntas hitta på en lösning för att leta efter uppdateringar, notifiera användaren, osv. Det är ju ett upplägg som lett till en förskräcklig användarupplevelse.

Det hade varit bra om Windows hade haft en standardtjänst som program kunde registrera sig i vid installation, för att koppla uppdateringar till en frivillig del av systemuppdateringsprocessen. En tjänst som var så enkel och robust att det vore korkat av en programtillverkare att inte utnyttja den. Så skulle man kunna, för varje program, som användare välja om man vill att det ska uppdateras automatiskt så fort en ny uppdatering kommer, meddela via en notifiering men inte göra nåt, enbart vid omstart, enbart manuellt eller aldrig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det hade varit bra om Windows hade haft en standardtjänst som program kunde registrera sig i vid installation, för att koppla uppdateringar till en frivillig del av systemuppdateringsprocessen. En tjänst som var så enkel och robust att det vore korkat av en programtillverkare att inte utnyttja den. Så skulle man kunna, för varje program, som användare välja om man vill att det ska uppdateras automatiskt så fort en ny uppdatering kommer, meddela via en notifiering men inte göra nåt, enbart vid omstart, enbart manuellt eller aldrig.

Om den hade varit väldesignad så håller jag med. Men som det ser ut idag så hade jag inte så gärna haft alla programuppdateringar inbakat i Windows update. Litar inte på att ms skulle fixa att designa en sån tjänst väl 🤣

Men det är en bra affärsidé!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm