Permalänk
Medlem

Baslåda hjälp!

Tjenare!

Jag har en pyramid bas på 10 tum som ja måste bygga en baslåda till.

Detta är första gången ja bygger en baslåda så skulle vilja ha lite hjälp!
Har läst lite och det står att man ska ha en viss volym på lådan för att få bästa ljudet. så skulle bli mycket tacksam om nån kunde hjälpa mig med måttet på en låda eller något dylikt.

lite specs

hittade detta på internet om denna basen.

Vas=78,89 liter

Qts=0,87

Fs=36,55hz

och den ligger på 4 ohm om de ska behövas. tyvärr vet jag inte vad den ligger på för watt och det står inte på basen :S

tack för all hjälp på förhand !

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Medlem

Tror att du skulle få bättre hjälp på ett hifi/högtalarbyggar forum.
Ett tips kanske är att ta mått från en annan redan färdig låda.
Mvh Simon

Permalänk
Medlem

ska ta å testa det. tack för hjälpen!

tänkte bara att nån här kanske höll på med sånt här xD

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk

Storleken på låda är Viktig för ljudet det finns flera olika sorters lådor fråga på www.garaget.org där skriver du in specs på basen och vad du ska använda den till och om ingen vet där så länkar dom säkert till någon annan sida!

Permalänk
Medlem

Titta in på http://www.drkrupp.se/hifi/ Där finns det mycket information. Han har även LSPwin som hjälper dig att räkna ut hur stor lådan ska vara. Funkade jättebra när jag byggde mina högtalare.

Permalänk

Var ska du spela?? bilen hemma?? vad för bil, sedan, kombi, golf, van??
Vad för sorts musik spelar du?? djupbas, disco, hårdrock??

får jag veta de kan ja hjälpa dig räkna på en låda

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Du kan kolla på en redan färdig låda. Sen att ha den tät är viktigt, sen hållbar ska den vara också så du inte smäller sönder den med basen
Och sen kanske någon dämpning inuti, jag vet inte?

Sen kanske du ska ha en bandpasslåda, stängd låda eller portad låda.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har hyffsad koll på bas, top och full-range lådor(då jag och en polare håller på att starta företag inom detta).
Det första du behöver tänka på om du ska bygga en egen låda är att inte göra den för liten,
sen bör du även köpa ett så kallat basreflex-rör så att basen kan "andas" fritt(finns även de basar som jobbar bäst i en sluten låda, men då jag gissar på att det är till bilen du har köppt denna bas så tippar jag på "öppen" låda)

själva styckena som utgör lådan bör vara av ett kompakt material så att de inte släpper ut något ljud.
skarvarna i som blir i hörnena bör limmas för bästa täthet i basen.
Slutsteg bör sitta på utsidan om basen men med så nära baselementet som möjligt.

jag skulle bygga lådan utav 22mm Plywood, täta skarvarna med vanligt hederligt trälimm som man hittar i gammla träslöjden och sätta basreflexröret på samma platta som baselementet sitter för att försäkra mig om bästa reflex.

Sen finns det som ala_95 påpekar ett dämpningsmaterial som man fäster(med häftpistol eller liknande) i baslådan så att det ska ge fina mjuka baskurvor.

finns även speciell sand som man kan lägga i baslådan för att ge djupare bas, men om det är till bil så skulle jag avråda från detta då det kan ge sand i hela bagagen och förstöra elementet...

Om du har fler frågor så e det bara att fråga.....

Peace

Permalänk
Medlem

22mm MDF eller vad det heter. Proffbyggarna använder sånt.
Men lyssnar på Rydalarn, han verkar kunna det här.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

MDF funkar fint om du ska ha den på ett ställe som inte utsätts för speciellt många stötar, en lättare baslåda kan studsa runt i bagagen och då håller plywood bättre än mdf.

Peace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rydalarn
Har hyffsad koll på bas, top och full-range lådor(då jag och en polare håller på att starta företag inom detta).
Det första du behöver tänka på om du ska bygga en egen låda är att inte göra den för liten,
sen bör du även köpa ett så kallat basreflex-rör så att basen kan "andas" fritt(finns även de basar som jobbar bäst i en sluten låda, men då jag gissar på att det är till bilen du har köppt denna bas så tippar jag på "öppen" låda)

själva styckena som utgör lådan bör vara av ett kompakt material så att de inte släpper ut något ljud.
skarvarna i som blir i hörnena bör limmas för bästa täthet i basen.
Slutsteg bör sitta på utsidan om basen men med så nära baselementet som möjligt.

jag skulle bygga lådan utav 22mm Plywood, täta skarvarna med vanligt hederligt trälimm som man hittar i gammla träslöjden och sätta basreflexröret på samma platta som baselementet sitter för att försäkra mig om bästa reflex.

Sen finns det som ala_95 påpekar ett dämpningsmaterial som man fäster(med häftpistol eller liknande) i baslådan så att det ska ge fina mjuka baskurvor.

finns även speciell sand som man kan lägga i baslådan för att ge djupare bas, men om det är till bil så skulle jag avråda från detta då det kan ge sand i hela bagagen och förstöra elementet...

Om du har fler frågor så e det bara att fråga.....

Peace

Plywood? ok..hehe inte för o va taskig men de SUGER
Har byggt lådor i snart 10 år, 22mm MDF minst, stagat o dämat ordentligt, ALLT limmat Pyramid basarna låter bäst utan bas port. och låda på minst 60liter.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk

Ja här var de många olika förslag...
och för att få dig ännu svårare att bestämma dig, så skulle jag bygga på så vis (om det är en kraftigare bas) att du bygger i spånskiva, 2x18 eller 22mm i fronten beroende på hur kraftig bas du har, och resten av lådan skulle jag bygga av 22mm spånskiva.. och som sagt täta ordentligt, de missa jag på mitt första bygge, märkte efter ett tag att tyget om fladdrade när jag spela, förstod ju sedan varför iaf hihi
jag brukar täta med sågspån (fint sågspån) blandat med lim.. vet inte om de e bättre eller sämre än bara lim men fogarna blir iaf snyggare..

lycka till!

Permalänk

Jag byggde i 30mm MDF till min 10" den väger MYCKET men det blir bra ljud iaf..

Nu tycker ni säkert att det är onödigt att bygga i så tjockt men det var för att jag fivk bitarna gratis:P

Permalänk

kolla på hifikti.se
dem ska ha ett program där man skriver in all data, väljer vad man vill ha för typ av låda o så räknar det ut allt. Liter, hur långt/brett basreflexröret ska vara o man kan till o med få det att räkna ut ett delningsfilter

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Man SKA ha 22mm MDF om man ska bygga en baslåda. Plywood kommer låta skit och bara skallra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Förlåt men jag måste ge lite input på vad jag tycker om det som skrivits i tråden.

BLA..BLA..BLA..

Och Rydalarn som ska försöka starta ett företag inom ljudteknik och ändå bara sitter och gissar fram någonting. O.o
Av deras "företag" skulle jag inte köpa mina Högtalarlådor iallafall!

Dels är pyramid elementet en av de sämre som går att få tag på, dels skulle jag inte andvända plywood till en låda som inte det ska slitas och riva i, och någon med lite kunskap vet att det inte bara är att slänga in ett basrör utan att räkna på elementet/lådan och konstuktion.
Plywood har inte direct optimala förutsättningar som byggmaterial då det har en otäck resonans freq. Plywood går väl bra i PA sammanhang men helst inte till hifi då man vill ha en neutral ljudåtergivning, priset på plywood är ju en annan anledning att inte bygga i det materialet.

22mm är i tjockaste laget för en låda åt en 25cm bas, visst blir lådan lite väl onödigt tung! Med en låda anpassad till den högtararen vi pratar om (Som jag råkar veta behöver en relativt liten låda.) så duger absolut 16mm spånskiva för ytorna på lådan blir aldrig så stor att det kommer att påverka ljudet. Men MDF är ju ett bättre och samtidigt betydligt dyrare material.
Baffeln förstärker du eller så bygger du den med tjockare material.

Ett par råd har jag ändå...

1.)
Jag råder inte att montera ett slutsteg på lådan, (som någon skrev.) kan du montera på ett annat sätt så gör det.
2.)
Börja med en enkel lådkonstruktion, att bara höfta ihop ett bakladdat horn eller en basport gör nog mer skada än ett bättre ljud. Altså, börja med en sluten lådkonstruktion om det är din första låda. (Det finns massor olika konstruktioner, bandpass/open air/Horn av många typer. och ett dusintal till.)
3.)
Var noga med att alla sidor blir helt jämna så du får 100% kontakt mellan skivorna, båt lim är det bästa för det sväller och tätar extremt bra, hållbarheten på det limmet är oslagbar.
4.)
Dämpull är efter egen smak, börja med lite och fyll på tills du är nöjd.
5.)
Jag är säker att du kan få en ritning på BRL som är återförsäljare av elementet, bygg efter det om du ska andvända lådan i en bil.

Permalänk

Skulle även vilja säga att den där basen inte kommer att spela bra i någon låda, då dess QTS värde är för högt.

Riktvärden att gå efter
< 0.4 - portad
04 - 0.7 - sluten
> 0.7 free/open air

Den där basen har 0.87, så _kanske_ man kan ha den i en sluten, men knappast portad.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Moridin
Skulle även vilja säga att den där basen inte kommer att spela bra i någon låda, då dess QTS värde är för högt.

Riktvärden att gå efter
< 0.4 - portad
04 - 0.7 - sluten
> 0.7 free/open air

Den där basen har 0.87, så _kanske_ man kan ha den i en sluten, men knappast portad.

Vad innebär open air då? Bara monterad i en hålad skiva och ingen resonanslåda?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Till o börja med så är det ingen höjdar bas, förvänta dig inte nån direkt djupbas! Kosta under 400 per element för 10 år sen. Då var det dyrt med bilstereo... dra din egen slutsats av det.

Men en sluten låda kring 40liter borde funka för dig! obs dämpull gör nytta

Permalänk
Medlem

^^Om jag mins rätt kostade det elementet 135kr då BRL lancerade elementet.
Sedan rea man ut de för under 100kr styck! -.O

(om jag inte misstar mej handlar det om en WC1020 / 120w /40watt RMS)
http://www.brl.se/fileDownload/PYRAMID_WC1020.pdf

Detta baselement är inte värt att böka på med, köp ett bättre element, för än hur du bygger med detta så kommer du aldrig få till ett en någorlunda ljud.
För ett epa-traktor bygge där man ska banka plåt till takten och skiter om det är 40% distorsion kanske den duger men inte för något annat.

Ska du bygga och lägga några hundringar på lådan, ta då ett modernt eller vettigt element för åtminstone några hundringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Moridin
Skulle även vilja säga att den där basen inte kommer att spela bra i någon låda, då dess QTS värde är för högt.

Riktvärden att gå efter
< 0.4 - portad
04 - 0.7 - sluten
> 0.7 free/open air

Den där basen har 0.87, så _kanske_ man kan ha den i en sluten, men knappast portad.

Tycker helt enkelt han kan slänga elementet i närmsta soptunna.

Här finns stora kunskapsbrister.
"Låda på minst 60 liter".
Det är absolut bullshit. Det är elementet som avgör volymen på lådan och dess konstruktion.

Säger bara:
www.faktiskt.se

Det finns inget sådant som tumregler vad det gäller högtalarbygge vilket många tycks tro.

Basta! (simuleringsprogram):
http://www.tolvan.com/

Men som sagt du gör som du vill.
Något form av oväsen lär det komma ur skiten iaf.
Det går inte att hitta ett bra högtalarelement för 135kr...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch