Öppna nyt fönster i arbetsyta?

Permalänk
Medlem

Öppna nyt fönster i arbetsyta?

Hej alla!

Sen jag lånade morsans arbetes MacBook har jag undrat över hur man öppnar ett _nytt_ fönster i en annan arbetsyta. Det jag mest tänker på är firefox. Då jag som det är nu måste köra ctrl+n och sedan dra över fönstret till en annan arbetsyta då det inte går att klicka på FF-ikonen i dockan, för då blir jag ivägskickad till arbetsyta #1.

Finns det något smidigare sätt?

//Exry

Permalänk
Medlem

Under Spaces-inställningarna så kan du koppla ett program till en viss arbetsyta. Tryck på + vid programkopplingar där.

Permalänk
Medlem

Det var inte riktigt så jag menade. Jag tänkte mer som om jag redan har Firefox igång på arbetsyta 1, och vill starta Firefox på en annan arbetsyta utan att behöva "dra" över fönstret efter att jag använt ctrl + n i Firefox.

Klickar jag på Firefox-ikonen i dockan så kastas jag tillbaka till arbetsyta 1, och till det fönstret som är igång.

Permalänk
Medlem

Hos mig funkar det bra att klicka på Firefox i Docken en gång och sedan trycka ⌘-N för att få ett fönster på den aktiva ytan. Det styrs av "System Preferences" -> "Exposé & Spaces" -> Spaces -> When switching to an application, switch to a space with open windows for the application" (översättning till svenska lämnas som en övning för läsaren).

Permalänk
Medlem

Med andra ord så finns det inget bättre sätt? Utom att stänga av att man blir ivägkastad då alltså.

Permalänk
Medlem

Eftersom Firefox inte stödjer att högerklicka (CTRL-klick) på ikonen och öppna nytt fönster (som t.ex. Safari gör) så verkar det inte så. Men var inte det jag beskrev precis det du ville göra: öppna ett nytt fönster i en applikation på en arbetsyta utan att flyttas till en arbetsyta med ett tidigare öppnat fönster?

Permalänk
Medlem

Jo jo, det fungerade fint det du skrev. Hade dock ingen aning om att det gick att CTRL-klicka på programmen som stödde detta. Det senaste är väl det bättre sättet så, förutom för FF då.

Tack

Permalänk
Medlem

det är inte bara (äpple) + (t) du menar ? fast det är ju iofs bara en ny flik

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |