Permalänk

Argument MOT SMS-lån. Tips?

Vi ska skriva en argumenterande text i skolan och jag har fått uppgiften att skriva om SMS-lån. Jag har kommit på några små argument.

Någon som kommer på några bra argument mot SMS-lån varför det inte är så bra? Gärna i punktform, så det inte blir en lång text, som texempel berättar om hur dåligt man haft det med sina egna SMSlån eller så.
tacktack på förhand allihoppa

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Det är löjligt hög ränta på dom pengar man lånar är den mest självklara anledningen.

Permalänk
Medlem
  • Ockerränta - den effektiva räntan är mycket högre än vad som är lagligt, därför brukar man kalla räntan för avgift istället.

  • Skuldfälla - om du inte kan skrapa ihop 1000 kr denna månad är det inte troligt att du kan skrapa ihop 1000 kr + avgift nästa månad.

För-sidan kommer troligen med argument som att det är ett fritt val att låna pengar och att det är bra att alternativet finns i nödens stund. Ett bra motargument är att lånebolagen utnyttjar människor i nöd och förvärrar deras situation istället för att hjälpa dem.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
För-sidan kommer troligen med argument som att det är ett fritt val att låna pengar och att det är bra att alternativet finns i nödens stund. Ett bra motargument är att lånebolagen utnyttjar människor i nöd och förvärrar deras situation istället för att hjälpa dem.

Varefter för-sidan förhoppningsvis kommer att ifrågasätta varför lånebolagen skulle hjälpa människor, istället för likt andra bolag, tjäna pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att hela idén på SMSlån bygger på att du inte kommer att betala tillbaka.

Om du kan betala tillbaka tjänar det utlånade företaget några %.

Kan du inte betala tillbaka kommer företaget i stort sett sätta en stor % ränta på dig vilekt ger dem mer dineros.

Permalänk
Medlem

Något man ska ha i baktanke är att det är väldigt enkelt att låna via SMS. enligt många för enkelt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Säkerheten hur är den? Även om pengarna kommer till ens konto kanske någon jävlas så man får betala räntan? Avtalen hur lätta/tydliga är de att läsa i en telefon? Det borde kanske vara krav på att låneavtal är tydliga. Fast då får man problemet hur man skall göra med alla muntliga lån som görs t.ex. i fyllan på en pub, men man kan lagstifta om maxbelopp och ingen ränta för sådana lån och högre krav för de andra. (dessa lån behöver inte vara dumma, utan kan vara till en taxi hem, eller några hundringar till sprit & mat, eller ett rum)

Sedan angående ockerränta, så har inte smslån per definition ockerränta. Så man kan inte förbjuda smslån därför, men man kan lagstifta om hur hög räntan skall få vara.

Om man kör använder sig av argumentet att det är för enkelt, kan man lätt få frågan om varför man inte skall förbjuda pubar eller vanliga butiker? Det är inga problem att bränna 10papp på avbetalning i en elektronikbutik. Då får man ta sitt ställningstagande att det skall enbart gälla för smslån för att... (det var min skoluppgift, inget bra argument) eller jag/vi vill förbjuda alla lyxfällor.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja

  • Ockerränta - den effektiva räntan är mycket högre än vad som är lagligt, därför brukar man kalla räntan för avgift istället.

  • Skuldfälla - om du inte kan skrapa ihop 1000 kr denna månad är det inte troligt att du kan skrapa ihop 1000 kr + avgift nästa månad.

För-sidan kommer troligen med argument som att det är ett fritt val att låna pengar och att det är bra att alternativet finns i nödens stund. Ett bra motargument är att lånebolagen utnyttjar människor i nöd och förvärrar deras situation istället för att hjälpa dem.

Så om du blir riktigt fattig så skulle du ta ett sms-lån alltså? Jag skulle aldrig någonsin utnyttja ett sådant idiotiskt sms-lån om jag så skulle vara utfattig för att det skulle bara förvärra situationen.

Vad är det för fel på att låta människor göra misstag och lära sig av dem? Alla människor är faktiskt inte dumma i huvudet. Jag har så pass mycket hopp om mänskligheten att de faktiskt kan ta egna beslut i sina liv och även ta ansvar för sina handlingar istället för att omyndigförklara dem och sitta med nåt slags översittarperspektiv och peka på att man inte får lura den idiotiska pöbeln.

Livet är ingen skyddad verkstad utan en mängd läxor man ska lära sig. Fattar man inte även i sin fattigaste stund att det nog inte är så bra att ta lån mot ockerränta (för jag vågar påstå att de allra flesta svenskar kan läsa) ja då är det dags att lära sig via den hårda skolan. Man får ju idioter till befolkning om man håller på och idiotförklarar dem och inte låter folk fatta egna beslut om sina egna liv och sin egen ekonomi. Bara för att man är fattig och desperat betyder det inte att man blir dum i huvudet.

Skulle du ta ett smslån om du blev utfattig i sverige?

*** EDIT ***

Tror ni SMS-lån företagen kan leva på att ta ut ockerränta av knarkare som inte har råd att betala eller finns det inte en kundkrets som gladeligen betalar lite extra för att få sina pengar i näven enkelt och bekvämt? Nu skulle jag aldrig ta sms-lån oavsett vad.

Och verkligen inte om jag är utfattig och desperat. Det spelar ingen roll. Jag är en tänkande varelse och efter att ha läst avtalet och med rudimentär ekonomisk begåvning så inser jag snabbt att jag kommer förlora mer på det än vad jag vinner. Jag tror knappast jag är unik att inse detta och jag tror knappast att resten av befolkningen är dumma att de inte också inser detta.

Att knarkare och annat löst pack inte förstår sitt eget bästa lär man sig enklast genom livets hårda skola, och den gäller både arbetslivet och fritiden. De lär sig verkligen ingenting av att leva i en skyddad verkstad utan det förvärrar givetvis situationen så att det aldrig är ditt fel att livet inte går bra utan någon annans, staten din grannes katt eller usa imperalismen, du är aldrig skyldig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Man kan väl peka på det etiska/moraliska i att utnyttja en utsatt grupp och göra de ännu mer skuldsatta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Massa text

Så du tycker sms lån är en bra grej för det fungerar som något slags survival of the fittest?
Om man är så dum att man inte fattar att det är dumt att ta ett sms-lån när man inte kan betala tillbaka så får man skylla sig själv?
Så att dessa företag profilerar sig på de människor som du menar är dumma tycker du inte alls är fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furir
Att hela idén på SMSlån bygger på att du inte kommer att betala tillbaka.

Om du kan betala tillbaka tjänar det utlånade företaget några %.

Kan du inte betala tillbaka kommer företaget i stort sett sätta en stor % ränta på dig vilekt ger dem mer dineros.

Ligger det inte i företagets intresse att få tillbaka pengarna och tjäna pengar på nya kunder med ockerränta istället för att tjäna några futtiga procent på kapitalet de inte får tillbaka?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så om du blir riktigt fattig så skulle du ta ett sms-lån alltså? Jag skulle aldrig någonsin utnyttja ett sådant idiotiskt sms-lån om jag så skulle vara utfattig för att det skulle bara förvärra situationen.

Vad är det för fel på att låta människor göra misstag och lära sig av dem? Alla människor är faktiskt inte dumma i huvudet.

Nej, men tillräckligt många är det. Felet med att låta dem göra misstaget från början är att vi skattebetalare får lösa ut dem via skuldsanering. Det drabbar alltså inte bara den som sätter sig i skiten.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Så du tycker sms lån är en bra grej för det fungerar som något slags survival of the fittest?
Om man är så dum att man inte fattar att det är dumt att ta ett sms-lån när man inte kan betala tillbaka så får man skylla sig själv?
Så att dessa företag profilerar sig på de människor som du menar är dumma tycker du inte alls är fel?

Nej det har inget med survival of the fittest-test att göra. Det är själva tanken att sitta på sina höga hästar och idiotförklara folk genom att säga att "Jag vet bäst och förstår att smslån är dåliga, men pöblen fattar inte det och måste skyddas" typisk sosse-retorik. Givetvis får du skylla dig själv om du tecknar ett lån eller ett avtal överhuvudtaget, vems fel är det att du skriver din namnteckning längst ner på avtalet? Ditt eget och ingen annan. Lär dig att tänka kritiskt och att ta rationella beslut.

Människorna är inte dumma, de är inte vana vid att ta ansvar för sina handlingar utan vill gärna skylla på staten, gud eller onda andar, det är aldrig deras fel att de tecknar avtal de inte kan hålla. Det är sådan mentalitet man odlar genom att försöka stifta lagar som hindrar folk från att använda sin egen hjärna.

Det är sådana personer som vill lagstifta mot sådant här som tycker människor är för dumma för att fatta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nej det har inget med survival of the fittest-test att göra. Det är själva tanken att sitta på sina höga hästar och idiotförklara folk genom att säga att "Jag vet bäst och förstår att smslån är dåliga, men pöblen fattar inte det och måste skyddas" typisk sosse-retorik. Givetvis får du skylla dig själv om du tecknar ett lån eller ett avtal överhuvudtaget, vems fel är det att du skriver din namnteckning längst ner på avtalet? Ditt eget och ingen annan. Lär dig att tänka kritiskt och att ta rationella beslut.

Människorna är inte dumma, de är inte vana vid att ta ansvar för sina handlingar utan vill gärna skylla på staten, gud eller onda andar, det är aldrig deras fel att de tecknar avtal de inte kan hålla. Det är sådan mentalitet man odlar genom att försöka stifta lagar som hindrar folk från att använda sin egen hjärna.

Det är sådana personer som vill lagstifta mot sådant här som tycker människor är för dumma för att fatta.

Jag är nog inte helt inne på samma tankebanor som dig för jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar.

Är du av åsikten att vi i dagens samhälle skyddas för mycket att vi inte lär oss tänka själva och därför skall vi låta tvivelaktiga verksamheter finnas kvar så folk kan få göra sina egna misstag och lära sig av dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Varefter för-sidan förhoppningsvis kommer att ifrågasätta varför lånebolagen skulle hjälpa människor, istället för likt andra bolag, tjäna pengar.

Man behöver ju inte antingen hjälpa människor eller fucka dem i röven. Givetvis ursäktar inte viljan att tjäna pengar vilken sorts verksamhet som helst.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Jag är nog inte helt inne på samma tankebanor som dig för jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar.

Är du av åsikten att vi i dagens samhälle skyddas för mycket att vi inte lär oss tänka själva och därför skall vi låta tvivelaktiga verksamheter finnas kvar så folk kan få göra sina egna misstag och lära sig av dom?

Nej jag är av den åsikten att om vi håller på och skyddar alla från att ta egna beslut och bilda sig egna uppfattningar så får vi en befolkning som inte lär sig att ta ansvar för sina handlingar och som inte inser att det är ytterst individen själv som ska ta egna beslut.

Det finns inget tvivelaktigt i sms-lån. En person som ska ta ett lån ska givetvis läsa igenom avtalen noga och se till att det är det ekonomiskt korrekta beslutet. Precis som med alla andra avtal alltså. Läser du igenom avtalet och läser det minsta i media där man tagit upp sms-lån till förbannelse så är det väldigt underligt oavsett hur desperat man är att man tar ett sådant lån. Jag är helt säker på att människor kan fatta sansade beslut utan att någon kommer och håller dem i handen hela tiden.

Det finns inget mer irriterande än att någon sätter sig över mig och säger "du är för dum för att förstå att det här inte är bra för dig, så jag tar beslutet åt dig". Spelar ingen roll om jag är desperat efter pengar. Jag är inte smartare än gemene man och kan relativt snabbt inse att smslån inte är bra då. Däremot om jag gång på gång genom livet får lära mig att någon annan skyddar mig från att ta "jobbiga" beslut så är det klart jag tillslut börjar tänka i banorna att om den här tjänsten finns så är det säkert bra, annars skulle ju någon säga åt mig att det här är dåligt, så är det ju alltid.

Jag vill göra misstag och lära mig av mina misstag så jag inte gör om det. Så att jag blir noggrann med vad jag skriver under för avtal, att jag ser till att ha en ordnad ekonomi som jag själv är ansvarig för utan att bli omyndigförklarad och dumförklarad.

Känner du själv att du är sugen på att ta ett sms-lån om du blir fattig eller är det mer att du anser dig vara smart nog men alla andra idioter i världen inte kan vara så smart som du och inse att det är dåligt?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Jag är nog inte helt inne på samma tankebanor som dig för jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar.

Är du av åsikten att vi i dagens samhälle skyddas för mycket att vi inte lär oss tänka själva och därför skall vi låta tvivelaktiga verksamheter finnas kvar så folk kan få göra sina egna misstag och lära sig av dom?

Smslån är inte per automatik tvivelaktig och förbjuda en tjänst enbart p.g.a. tekniken som används då den beställs är inte lite knepigt.
Bättre är då att helt förbjuda lån med ränta för vissa personer som har betalningsanmärkningar, lever på socialbidrag etc. Om lån ändå gess så kommer lånegivaren inte ha laglig rätt till räntan. Lånegivaren får alltså kolla upp detta innan, vilket i slutändan betyder att personer med betalningsanmärkningar förlorar fler rättigheter. (vilket kan vara bra)
Att helt förbjuda lån för riskpersoner, ja då får man problem med de vanliga lånen. Om jag lånar ut 500kr(taxi hem) till en sådan person på puben, har jag då begått en kriminell-handling? Ska jag inte då ha laglig rätt att få tillbaka mina 500kr?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det finns inget tvivelaktigt i sms-lån. En person som ska ta ett lån ska givetvis läsa igenom avtalen noga och se till att det är det ekonomiskt korrekta beslutet. Precis som med alla andra avtal alltså.

Ok, tyckte det lät som sms-lånen enbart var till för "knarkare och annat löst pack inte förstår sitt eget bästa", och då kan man ju ifrågasätta ifall vi ens behöver en sådan tjänst.
Men nu förstår jag din åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så om du blir riktigt fattig så skulle du ta ett sms-lån alltså? Jag skulle aldrig någonsin utnyttja ett sådant idiotiskt sms-lån om jag så skulle vara utfattig för att det skulle bara förvärra situationen.

Vad är det för fel på att låta människor göra misstag och lära sig av dem? Alla människor är faktiskt inte dumma i huvudet. Jag har så pass mycket hopp om mänskligheten att de faktiskt kan ta egna beslut i sina liv och även ta ansvar för sina handlingar istället för att omyndigförklara dem och sitta med nåt slags översittarperspektiv och peka på att man inte får lura den idiotiska pöbeln.

Livet är ingen skyddad verkstad utan en mängd läxor man ska lära sig. Fattar man inte även i sin fattigaste stund att det nog inte är så bra att ta lån mot ockerränta (för jag vågar påstå att de allra flesta svenskar kan läsa) ja då är det dags att lära sig via den hårda skolan. Man får ju idioter till befolkning om man håller på och idiotförklarar dem och inte låter folk fatta egna beslut om sina egna liv och sin egen ekonomi. Bara för att man är fattig och desperat betyder det inte att man blir dum i huvudet.

Skulle du ta ett smslån om du blev utfattig i sverige?

*** EDIT ***

Tror ni SMS-lån företagen kan leva på att ta ut ockerränta av knarkare som inte har råd att betala eller finns det inte en kundkrets som gladeligen betalar lite extra för att få sina pengar i näven enkelt och bekvämt? Nu skulle jag aldrig ta sms-lån oavsett vad.

Och verkligen inte om jag är utfattig och desperat. Det spelar ingen roll. Jag är en tänkande varelse och efter att ha läst avtalet och med rudimentär ekonomisk begåvning så inser jag snabbt att jag kommer förlora mer på det än vad jag vinner. Jag tror knappast jag är unik att inse detta och jag tror knappast att resten av befolkningen är dumma att de inte också inser detta.

Att knarkare och annat löst pack inte förstår sitt eget bästa lär man sig enklast genom livets hårda skola, och den gäller både arbetslivet och fritiden. De lär sig verkligen ingenting av att leva i en skyddad verkstad utan det förvärrar givetvis situationen så att det aldrig är ditt fel att livet inte går bra utan någon annans, staten din grannes katt eller usa imperalismen, du är aldrig skyldig.

Svar på dina frågor:
Nej, inget, nej och det finns nog båda sorterna.

Nu handlade denna tråd om argumentation för eller emot SMS-lån. Det verkar som vi båda är på emot-sidan.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Sms-lånen är förödande för människor med samhällets nya spelberoende; nätpoker.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Varför inte tillämpa Darwins teori om selektivt urval? De som är för dumma för att läsa villkoren gallras bort Isåfall är det bra att man tidigt märker vilka som tar sms-lån.

Nej, skämt o sido. Sms-lån borde förbjudas, precis som de där tävlingarna som går på dagtid på varenda kanal.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Avstängd

För låga krav för att få låna

I övrigt tycker jag det är bra att sms-lån finns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Varför inte tillämpa Darwins teori om selektivt urval? De som är för dumma för att läsa villkoren gallras bort Isåfall är det bra att man tidigt märker vilka som tar sms-lån.

Nej, skämt o sido. Sms-lån borde förbjudas, precis som de där tävlingarna som går på dagtid på varenda kanal.

Tv-shop borde väl också förbjudas då enligt dig? Kan du utforma en lagtext om förbud mot sms-lån så jag får höra hur du tänker. Fri företagsamhet handlar i grunden om att man erbjuder en tjänst eller en produkt till allmänheten för ett pris som man själv sätter upp. Givetvis får inte tjänsten eller produkten bryta mot svensk lag. Det andra som ska uppfyllas är att man inte kan tvinga på tjänsten på en person.

Lån är tillåtna enligt svensk lag. Så är även friheten att välja om man vill ha den här tillhandhållna tjänsten. Du är inte tvingad till att teckna ett lån.

Samma sak med tvprogrammen du hänvisar till. Ingen tvingar någon att ringa in om de inte själva vill. De redovisar klart och tydligt kostnaderna för tjänsten osv.

Det finns ett jättelätt sätt att få bort båda företagen från marknaden. Man köper inte deras tjänster. Nu finns det uppenbarligen en efterrågan och det går även med vinst annars skulle de inte fortsätta. Detta innebär alltså att det är folk som kan och vill betala för dessa tjänster. Skulle det enbart vara personer som inte har råd att betala så skulle det inte fungera då dessa inte är intressanta som kunder. Företagen vill givetvis ha kunder som betalar för sig och uppenbarligen finns dessa kunder.

Vill jag sälja is i luleå vintertid för 10 000kr stycket så är det fritt fram för mig att göra det. Om någon köper den här isen av mig för den summan av pengar innebär det inte att vi bör lagstifta mot att sälja is vintertid utan att fråga oss varför den här idioten köpte is av mig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
...Massa text...

Självklart. Men eftersom jag tvingas se dessa program när man zappar och höra alla rapporter om hur många ungdomar som fastnat i "skuldfällor" pga av sms-lån menade jag lite halvt allvarligt att dessa tingestar borde förbjudas enbart på grund av deras enerverande korta framträdanden i utkanterna av synfältet.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Varför inte tillämpa Darwins teori om selektivt urval? De som är för dumma för att läsa villkoren gallras bort Isåfall är det bra att man tidigt märker vilka som tar sms-lån.

(om vi nu inte skulle se ditt inlägg som ett skämt)
Problemet med socialdarwinism är att människor måste dö för att det ska fungera. Eftersom dumma människor som blir lurade av sms-lån (inte alla som nyttjar sms-lån, men _väldigt_ många om vi ser till statistiken) inte dör, utan bara blir lite fattigare, så tjänar samhället väldigt lite på SMS-lån.

Jag tror förövrigt inte att någon skulle vara intresserad av dödsstraff för människor som blivit lurade av sms-lån

...och nu när vi ska vara mer seriösa... Riskerna med att förbjuda sms-lån känns som betydligt större än de eventuella fördelarna. Människor är dumma (det är en åsikt jag delar med socialister), men att ge staten ansvaret är idiotiskt i det här fallet. Att förhindra människors frihet med hjälp av staten fungerar långt ifrån alltid i längden.
Det är inte en fråga jag bryr mig särskilt mycket om, men jag anser inte att sms-lån bör förbjudas.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Kan inte säga annat än att jag håller med Sentenced i denna tråd. Givetvis är det tråkigt att folk hamnar i skuldfällor och så, men på något sätt måste man lära sig.

I dag lärde jag mig att inte dricka 50/50 explorer/X-ray och ta massa snus för då mår jag något så alldeles fruktansvärt dåligt att jag tror jag ska dö. Men, inte vill jag att det ska vara olagligt med snus och alkohol bara för det, inte heller kommer jag ändra mig när jag nyktrar till.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att det bara är folk med mycket dålig koll på sin ekonomi som behöver ta SMS-lån. Har man inte kvar tillräckligt med pengar i slutet av månaden till mat och hyra, då borde man ta en rejäl funderare på vad man egentligen sysslar med.

Plötsliga utgifter kan man ofta skjuta på. Om man t ex MÅSTE reparera bilen på studs och följdaktligen inte får råd med hyran, så är det ju bara att skjuta på betalningen till nästa månad. Visst, man får en påminnelseavgift på 50 kr, men det är betydligt billigare än avgifterna på SMS-lånen.

Jag skulle dock tro att det största användningsområdet för SMS-lån är konsumtion. Man får syn på ett par snygga skor och bara måste ha dem men har inte riktigt råd, man ska ut på krogen samma kväll men kontot är tomt, eller så ska man satsa 500 kronor på ett stryktipssystem som garanterat kommer gå in. Då kommer SMS-lånen som den lilla djävulen på axeln och säger "du behöver inte gå miste om allt det roliga, ta ett lån och betala nästa månad istället". Bara det att nästa månad är det samma visa, fast ännu jobbigare, för då kommer låneskulden som sten på börda. Och så får man ta nya lån för att ha råd med de gamla...

Kort sagt: de enda som behöver SMS-lån är de som är som allra sårbarast för att råka illa ut.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Jerka^ - Men nu är det ju onekligen som så att många, speciellt ungdomar och kvinnor, faktiskt har väldigt dålig koll på sin ekonomi enligt http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_824089.svd
("Över 20 000 anmälningar om obetalda sms-lån kom in till Kronofogden i fjol - och särskilt utsatta är ungdomar och kvinnor, visar siffror TT tagit del av").

Men det innebär inte att det per automatik är rätt att förbjuda.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag skulle vilja påstå att det bara är folk med mycket dålig koll på sin ekonomi som behöver ta SMS-lån. Har man inte kvar tillräckligt med pengar i slutet av månaden till mat och hyra, då borde man ta en rejäl funderare på vad man egentligen sysslar med.

Plötsliga utgifter kan man ofta skjuta på. Om man t ex MÅSTE reparera bilen på studs och följdaktligen inte får råd med hyran, så är det ju bara att skjuta på betalningen till nästa månad. Visst, man får en påminnelseavgift på 50 kr, men det är betydligt billigare än avgifterna på SMS-lånen.

Jag skulle dock tro att det största användningsområdet för SMS-lån är konsumtion. Man får syn på ett par snygga skor och bara måste ha dem men har inte riktigt råd, man ska ut på krogen samma kväll men kontot är tomt, eller så ska man satsa 500 kronor på ett stryktipssystem som garanterat kommer gå in. Då kommer SMS-lånen som den lilla djävulen på axeln och säger "du behöver inte gå miste om allt det roliga, ta ett lån och betala nästa månad istället". Bara det att nästa månad är det samma visa, fast ännu jobbigare, för då kommer låneskulden som sten på börda. Och så får man ta nya lån för att ha råd med de gamla...

Kort sagt: de enda som behöver SMS-lån är de som är som allra sårbarast för att råka illa ut.

Kan ju säga att som student har jag det ofta svårt att få det att gå ihop och har flera gånger behövt låna pengar av mina föräldrar. Det kan vara allt från hutlösa tandläkarräkningar (ja jag borstar tänderna, jag har bara haft otur rent genetiskt sett med mina tänder), utan att gå in på för specifika detaljer så hade jag t.ex. tandläkarräkningar på ca 8 000 kronor 2007. Utöver detta hade jag även högkostnadsskydd hos vanliga läkaren och apoteket (dvs jag hade redan spenderat rätt mkt inom den vanliga sjukvården). När man har sådana dyra räkningar är det inte lätt att få det att gå ihop som student. Inte så konstigt att många unga har dålig ekonomi om de studerar. Så det är jävligt ignorant att påstå att folk bara behöver låna för lyxkonsumtion även om de så klart förekommer. Nu har jag förvisso aldrig tagit SMS-lån, men vad är skillnaden antingen har man föräldrar som kan låna ut eller så får man ta ett lån hos något företag som är villig att låna ut, men inte ens staten vill låna ut till folk som behöver hjälp hos tandläkaren (förutsatt att man inte har ett fast jobb, moment 22).

Permalänk
Medlem

smslån verkar ju varar för alla som inte har kaptial för att inneha ett mastercard.