Argument MOT SMS-lån. Tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Kan ju säga att som student har jag det ofta svårt att få det att gå ihop och har flera gånger behövt låna pengar av mina föräldrar. Det kan vara allt från hutlösa tandläkarräkningar (ja jag borstar tänderna, jag har bara haft otur rent genetiskt sett med mina tänder), utan att gå in på för specifika detaljer så hade jag t.ex. tandläkarräkningar på ca 8 000 kronor 2007. Utöver detta hade jag även högkostnadsskydd hos vanliga läkaren och apoteket (dvs jag hade redan spenderat rätt mkt inom den vanliga sjukvården). När man har sådana dyra räkningar är det inte lätt att få det att gå ihop som student. Inte så konstigt att många unga har dålig ekonomi om de studerar. Så det är jävligt ignorant att påstå att folk bara behöver låna för lyxkonsumtion även om de så klart förekommer. Nu har jag förvisso aldrig tagit SMS-lån, men vad är skillnaden antingen har man föräldrar som kan låna ut eller så får man ta ett lån hos något företag som är villig att låna ut, men inte ens staten vill låna ut till folk som behöver hjälp hos tandläkaren (förutsatt att man inte har ett fast jobb, moment 22).

Jag kanske formulerade mig lite väl kategoriskt i mitt förra inlägg. Jag har själv varit student i många år och vet hur tufft det kan vara, och i likhet med dig har jag fått hjälp av föräldrarna. Studenter i Sverige har det alldeles för dåligt jämfört med i princip alla andra grupper.

Vad jag menar är att SMS-lån sällan löser någonting - det är få saker som är så billiga som 3000 kr, men ändå så viktiga att de absolut inte kan vänta till nästa månad. En tandläkarräkning till exempel brukar man ofta kunna få på faktura, och hyran kan man som sagt vänta med ett tag. Det kan säkert finnas exempel på "legitim" användning av SMS-lån, men jag tror personligen att de överskuggas av alla de som lånar pengar fast de kanske egentligen hellre borde spara.

Hur hade det sett ut i ditt fall till exempel, om du inte kunnat låna pengar av dina föräldrar - hade ett SMS-lån på 3-4000 kr som måste betalas tillbaka inom 30 dagar hjälpt dig?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

SMS-lån fungerar på samma sätt som spam gör (imho) hög exponering och några få "offer", det finns säkert nån situation då ett SMS-lån går att använda men jag skulle aldrig kunna tänka mig att ta ett själv.

Jag förstår inte hur man rationaliserar fram ett SMS-lån när man är skuldsatt redan, hur ska det kunna hjälpa något?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3864965.ab - t.ex

http://www.daniellindström.se/tag/sms-lan/ intressant och brysk tolkning av det hela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag kanske formulerade mig lite väl kategoriskt i mitt förra inlägg. Jag har själv varit student i många år och vet hur tufft det kan vara, och i likhet med dig har jag fått hjälp av föräldrarna. Studenter i Sverige har det alldeles för dåligt jämfört med i princip alla andra grupper.

Vad jag menar är att SMS-lån sällan löser någonting - det är få saker som är så billiga som 3000 kr, men ändå så viktiga att de absolut inte kan vänta till nästa månad. En tandläkarräkning till exempel brukar man ofta kunna få på faktura, och hyran kan man som sagt vänta med ett tag. Det kan säkert finnas exempel på "legitim" användning av SMS-lån, men jag tror personligen att de överskuggas av alla de som lånar pengar fast de kanske egentligen hellre borde spara.

Hur hade det sett ut i ditt fall till exempel, om du inte kunnat låna pengar av dina föräldrar - hade ett SMS-lån på 3-4000 kr som måste betalas tillbaka inom 30 dagar hjälpt dig?

Man kan få tandläkarräkningen på faktura, men det hjälper ju föga. Inte direkt så att jag förväntar mig få ett överskott på 4-5 000 efter studiebidrag och studielån. Hade jag tagit ett SMS-lån hade jag inte kunnat betala tillbaka pengarna efter en månad, vet inte vad som hänt om jag skitit i att betala tandläkarräkningen. Hur som helst är det sjukt att studenter har det så dåligt ställt. Tycker att studenter borde få mkt lägre skatt så länge man inte tjänar väldigt mkt med tanke på att vi i princip måste låna annars för att överleva. Det hade ju gjort det lite lättare att för studenter med sommarjobb att lägga undan pengar.

Permalänk
Medlem

Man får lägre skatt om man inte jobbar sjukt mycket.
tex. ett sommarjobb som genererar 50.000kr. Du betarlar itne fullskatt för en sådan årsinkomst.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk

Sååå,,,, hur kan vi sammanfatta det hela?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_elk
smslån verkar ju varar för alla som inte har kaptial för att inneha ett mastercard.

Master Card och kapital går inte hand i hand. Huruvida du får kortet baseras på din årsinkomst (lägsta gränsen är väl ofta löjligt låg dessutom?). Visst, du tjänar pengar - men du kan ha noll i kapital trots detta.

SMS-lån är bra. Nu får folk lära sig ett och annat om pengar (via den hårda vägen). Punkt slut.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
SMS-lån är bra. Nu får folk lära sig ett och annat om pengar (via den hårda vägen). Punkt slut.

Vad är det som är bra med det? Den hårda vägen är ju alltid den minst önskvärda. Hursomhelst, oavsett vad man tycker om den hårda vägen, är ditt påstående en självmotsägelse. Om SMS-lån är bra, lär sig människor läxan att SMS-lån inte är bra, annars finns ingen läxa att lära sig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Vad är det som är bra med det? Den hårda vägen är ju alltid den minst önskvärda. Hursomhelst, oavsett vad man tycker om den hårda vägen, är ditt påstående en självmotsägelse. Om SMS-lån är bra, lär sig människor läxan att SMS-lån inte är bra, annars finns ingen läxa att lära sig.

Om folk lär sig att SMS-lån inte är bra, så har de lärt sig fel läxa. Naturligtvis borde de istället lära sig att inte bruka mer än de har - om de nu av någon anledning inte ser det som självklart.

Läste den löjliga Lyxfällan-artikeln på Aftonbladet, där SMS-lånen bokstavligen utpekas som boven i dramat. Men det reflekteras inte det minsta över hur Zandrah ( ) och hennes man körde sin ekonomi i botten från första början.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Om folk lär sig att SMS-lån inte är bra, så har de lärt sig fel läxa. Naturligtvis borde de istället lära sig att inte bruka mer än de har - om de nu av någon anledning inte ser det som självklart.

Läste den löjliga Lyxfällan-artikeln på Aftonbladet, där SMS-lånen bokstavligen utpekas som boven i dramat. Men det reflekteras inte det minsta över hur Zandrah ( ) och hennes man körde sin ekonomi i botten från första början.

Ja och sådant här förespråkas indirekt när man pratar om att det är någon annans fel och inte tomten som tar sms-lån och inte klarar av det. Nästa gång det sker något liknande, mail-lån osv så hamnar folk på ruinens brant igen för att staten inte skyddat dem från mail-lån.

Och så hamnar man i en sådan cirkel. Istället för förbud så ska sunt förnuft råda. Då måste man ta till sig av livets hårda läxa för att få människor själva som individer lära sig att ta ansvar för sina handlingar.

Sen finns det givetvis personer som säkerligen gillar sms-lån. Jag förstår lockelsen med att man kan "betala" lite extra för att få prylen i tid.

Det här har ju gått så långt att människor utan skam i kroppen kan sitta i TV och tidningar och berätta att de elaka sms-lånen förstört deras ekonomi. Det är en skrämmande utveckling. De skäms inte ens för att de visar upp att de är idioter som snarast skulle må bra av att omyndigförklaras.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Förbjud absolut inte sms-lånen. Det är en bra smiskmaskin för att väcka upp degiga och förslappade människor som tror att man bara kan glida igenom livet utan att ta ansvar och sätta sig in i viktiga saker som ekonomi. Om man tror att livet är så enkelt att man kan ligga på soffan och se skitprogram och ta sms-lån när det börjar bli dåligt med cash så förtjänar man att hamna i helvetet.

Vuxna människor som inte ens klarar av att storhandla och laga vanlig mat utan istället beställer pizza på nätet och får matkostnader på över 8000kr i månaden, som fallet var i lyxfällan. Då undrar man hur det står till med tankeverksamheten. Paret ifråga fattade dessutom inte att om man köper någonting för lånade pengar, och speciellt via sms-lån så kan varan i slutändan bli tre gånger så dyr.

Nej, när jag ser sådant så vaknar darwinisten i mig och önskar att alla amöbor bara självdör av den egna dumheten.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem

Jag har tagit ett sms-lån en gång.. Hade bytit jobb och stod utan lön en månad, men visste att jag skulle få både lön från nya jobbet och en fet semester-ersättning från gamla jobbet nästa månad och då kändes det värt att ta ett lån på det sättet även om det kostade lite extra.. Men om man inte har täckning är det bara idiotiskt att ta ett sådant lån, varför skulle man ha mer pengar nästa månad i normala fall? Och det verkar ju vara dom som företagen inriktar sig till, som sitter i en sådan desperat sits att dom hoppas hitta ett sätt att få mer pengar nästa månad, skjuta upp skulden och datumen..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "The Oddball"
Jag har tagit ett sms-lån en gång.. Hade bytit jobb och stod utan lön en månad, men visste att jag skulle få både lön från nya jobbet och en fet semester-ersättning från gamla jobbet nästa månad och då kändes det värt att ta ett lån på det sättet även om det kostade lite extra.. Men om man inte har täckning är det bara idiotiskt att ta ett sådant lån, varför skulle man ha mer pengar nästa månad i normala fall? Och det verkar ju vara dom som företagen inriktar sig till, som sitter i en sådan desperat sits att dom hoppas hitta ett sätt att få mer pengar nästa månad, skjuta upp skulden och datumen..

Du menar att det verkar vara en rimlig målgrupp att rikta sig mot? De som inte kan betala tillbaka. Låter som lite av en förlustaffär men du kanske finner någon logik i det hela? Nej det är inte gratis att driva in skulder och det är knappast ens möjligt om personen redan är skuldsatt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"