Dell Vostro 1500 [FAQ/Info/Recensioner]

Permalänk
Medlem

Har letat som en tok men ej fått info (inte ens på Intels sida) varför Dell är unika med just 5870 processorn.

Verkar inte finnas någon annanstans än hos just Dell.

Visa signatur

Stationär: C2D 6600@2,4 GHz
Bärbar: DELL Vostro 1510
Notebook: Lenovo S10e

Permalänk
Medlem

Nån som vet vad det är för skillnad på vostro 1700 och vostro 1710? Finns ett erbjudande på dells sida om en 1700 som ser trevligt ut. Funderar starkt på den men undrar som sagt vad skillnaden mot 1710 är.

Sen kanske nån vet något om kuponger? man känner sig alltid som en idiot när man beställer från dell eftersom det känns som att alla andra som beställer alltid får grejerna billigare tack vare kupong koder.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag funderar på att köpa en skärm och koppla in till vostron via vga: porten. Jag undrar om vostron klarar att köra upplösningen på den nya skärmen; 1680x1050?

Undrar hur dant den klarar spelmässigt med den högre upplösningen vs den "gamla" 1400x900 borde inte spela så stor roll va?

Tack på förhand!

Edit: borde kanske lägga till att jag har 1500 med standard konfiguration (2gb ram osv...)

Visa signatur

intel i5, a-data 4 gb ram, 1 tb caviar black, gigabyte hd5850, win 7 x64 home premium, gigabyte p55m-ud2, dwa-140 wireless

Permalänk
Medlem

Fick äntligen idag min Vostro 1510, nästan precis en månad efter jag beställde den.

Än så länge är jag nöjd med allt förutom att jag verkar ha fått minst två defekta pixlar på min skärm. Dells pixelgarantier som säger att det måste vara minst sex döda pixlar hjälper ju inte speciellt mycket i det här läget.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid skicka tillbaka den och beställa en ny.
Man har ju 30dagars ångerrätt med dell, om jag inte minns fel...

Skoter: Du kan visa 1680x1050 på en extern skärm, men spelar du nya spel så kommer det nog gå väldigt trögt i den upplösningen.

Permalänk
Medlem

Haha, nja. Jag vill gärna ha en dator i höst, har inte tid att vänta till jul. Jag kan kanske leva med detta, alternativt ringer eller slänger jag iväg ett besviket mail och ser vad jag får för respons, spela ovetande om alla pixelgarantier o.s.v.

Annars har jag hört att man på något sätt kan "massera" pixeln för att få den att kanske börja fungera. Har jag drömt detta? Måste googla på det.

Permalänk

Har nu också lagt en beställning på en Vostro och tycker själv att jag fick ruggigt bra dator för pengarna. Eller vad sägs om:

PROCESSOR Intel® Core™2 Duo-processor T5870 (2,0 GHz, 2 MB L2-cache, 800 MHz FSB)

OPERATIVSYSTEM Bortvalt (-500kr)

LCD-SKÄRM 15,4-tums WXGA-widescreenskärm (1 280 x 800)

INTEGRERAD WEBBKAMERA Glansigt svart med kamera på 1,3 MP redigera

MINNE 3 072 MB (1 x 2 048 + 1 x 1 024) 667 MHz DDR2-minne med dubbla kanaler

HÅRDDISK 160 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk

GRAFIKKORT 256 MB NVIDIA® GeForce™ 8400M GS-grafikkort (64-bitars)

OPTISK ENHET Fixed Internal 8X DVD+/-RW Slot Load Drive including

Software

PRIMÄRT BATTERI Primärt 6-cellers/58 wattimmars litiumjonbatteri

1 års grundläggande garanti - nästa arbetsdag

Detta priset är utan operativsystem.

Jag bytte 320 GB hårddisk 5200 v/m mot en snabbare 160GB 7200 v/m och fick då ett avdrag på 500kr.

Slutpris, 4970kr inklusive moms och frakt, med en snabbare hårddisk!!!

Ser nu att Vostron har blivit betydligt snålare specad!

Edit: lade till en skärm med true life (1440*900), så slutpriset blev 5744kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gutta
Annars har jag hört att man på något sätt kan "massera" pixeln för att få den att kanske börja fungera. Har jag drömt detta? Måste googla på det.

Ska finnas program som "stressar" pixeln så att den ev. skulle kunna börja fungera.
http://www.wikihow.com/Fix-a-Stuck-Pixel-on-an-LCD-Monitor

Har aldrig behövt testa själv dock.

Permalänk
Medlem

Att massera lite lätt har jag också hört ska funka.

Visa signatur

Asus UL30VT: 13,3", Intel Core 2 Duo SU7300 1,3 Ghz, 4 Gb Ram, 512 mb Nvidia Geforce G210M, 500 Gb HDD, Windows 7 Home Premium

Permalänk
Medlem

Ah, tack för hjälpen!

Permalänk

Någon som vill byta sitt 9 cellsbatteri mot ett 6-cells batteri?

Permalänk
Medlem

Minnes sticka 2?

Har ett litet problem försöker hitta den andra minnes stickan i min sambos dell vostro 1500 har låst i tråden och den verkar finnas under tangentbordet men hur kommer man åt den på ett bra sätt vill helst inte pilla sönder hela datorn för att leta efter den.

Tacksam för svar

P.s tråden är jätttelång att läsa igenom

MvH Andreas

Visa signatur

System: Amd S939 3500+(NC) Thermaltake Bigwater| Mobo: Asus SLI DELUXE | Grafik : xfx Geforce 6800GT PCI-E med NV silencer 5 | System HD: Raptor 36.7GB | Lagring: 2st Maxtor DiamondMax 200GB/st | Minne: OZC Platinum | Chassi: Antec gammalt grått lanboy

Permalänk
Medlem

Kollar på en Vostro 1710 åt tjejen och enligt det här testet känns den ju ganska angelägen!

http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-Vostro-1710-Notebook...

//R

Permalänk
Medlem

Hej,

Har för mig att Dell har sålt 1500or med Turbo3G modem för telia?
Har nu planer på att själv skaffa Turbo3G (dvs. mobilt bredband) då jag ska flytta och bo under en kortare tid, kom då och tänka på om man själv kunde köpa ett kort och installera i själva laptopen då det verkar gå att göra från fabrik eller var det doongle också? Tänke att det vore smidigare att liksväl har det inbyggt i laptopen istället för att köpa en doongle för 1k...
Så om ni har ngn koll om det går och vars man isf. kan köpa ett sådant vore det grymt tacksamt.

Har även problem med min BT som jag inte får igång, (har formaterat), hämtat installationsprogrammet från dell, kört det och sedan vill den att man ska aktivera själv radion (blåtanden) men hur i hela friden gör man det?

Sen kan ni även få kommentera vad ni tror om denna ryggsäck för priset http://accessories.euro.dell.com/sna/products/V%C3%A4skor_til....

Haven: Utförlig guide för hur du uppgraderar http://pctipguys.com/index.php?option=com_content&task=view&i...

/C

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Hej,

Har för mig att Dell har sålt 1500or med Turbo3G modem för telia?
Har nu planer på att själv skaffa Turbo3G (dvs. mobilt bredband) då jag ska flytta och bo under en kortare tid, kom då och tänka på om man själv kunde köpa ett kort och installera i själva laptopen då det verkar gå att göra från fabrik eller var det doongle också? Tänke att det vore smidigare att liksväl har det inbyggt i laptopen istället för att köpa en doongle för 1k...
Så om ni har ngn koll om det går och vars man isf. kan köpa ett sådant vore det grymt tacksamt.

Har även problem med min BT som jag inte får igång, (har formaterat), hämtat installationsprogrammet från dell, kört det och sedan vill den att man ska aktivera själv radion (blåtanden) men hur i hela friden gör man det?

Sen kan ni även få kommentera vad ni tror om denna ryggsäck för priset http://accessories.euro.dell.com/sna/products/V%C3%A4skor_til....

Haven: Utförlig guide för hur du uppgraderar http://pctipguys.com/index.php?option=com_content&task=view&i...

/C

Det ska gå att köpa inbyggd "dongle" ja, detta måste du välja till när du konfigurerar datorn. I min vostro 1400 finns det bla en plats för sim-kort om man har ett sådant internetabonemang. Denna extra grej tror jag inte finns på vostro 1500 serien, min systers 1510 har ingen sådan iallafall. Annars är själva trådlösakortet självklart inbyggt, så det är ingen "dongle" som hänger utanför.

Permalänk
Medlem

Hur kör Vostron 1510 På vista för jag kör OSX på min och den går skit snabbt men hade tänkt dualboota

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

De nya modellerna 1x10 är inte förberedda på integrerad 3g. Jag betalade cirka 1250 ink moms för att få 3g i våra 1500.

Permalänk

Finns det möjlighet att stoppa in mer minne i vostron 1500? Isf vad för minne ska man köpa?

Tack.

Permalänk
Medlem

SO-DIM pm jag inte minns fel, sen hastigheten är jag osäker på.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att förbättra ljudkvaliteten på datorn, främst mikrofonen. något tips? har kollat på externa ljudkort fast de förbättrar väl inte mikrofonen? speciellt när jag har en usb mic.

Permalänk
Medlem

Finns ju usb och express ljudkort, dom borde ju förbättra in och ut ljudet, förutsatt att det är bra grejjer.

Passar på att fråga en annan sak: någon som har kolla på om det går att köra RAM minnen i 800Mhz eller endast 667Mhz?

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Hej gubbar, =]
vilken är för närvarande den senaste ForceWaren för grafikkortet 8600M GT (256/768) GDDR2?

@Kimmeh: Nej det skall inte gå vad jag läst, vilket jag tycker är konstigt då prollen har en FSB på 800Mhz.
Alltså du kan köpa och stoppa in 800Mhz minnen, men maskinen kommer att köra dom i 667Mhz, alltså ingen lönt..

VH /C

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Hej gubbar, =]
vilken är för närvarande den senaste ForceWaren för grafikkortet 8600M GT (256/768) GDDR2?

@Kimmeh: Nej det skall inte gå vad jag läst, vilket jag tycker är konstigt då prollen har en FSB på 800Mhz.
Alltså du kan köpa och stoppa in 800Mhz minnen, men maskinen kommer att köra dom i 667Mhz, alltså ingen lönt..

VH /C

Undrar jag också, ialla fall en stabil som inte får spel att krascha som t.ex. TF2.

Permalänk
Medlem

Har en vostro 1500. Har nyligen installerat windows XP.. Men först och främst så ser jag i inget batteri nere i hörnet och jag verkar inte kunna ställa om, om jag vill köra på perforamance eller batterisparläge osv.. Och jag ser som sagt inte batteriet så jag vet inte hur mycket jag har kvar.

Och när jag stänger ihop datorn lyser fortfarande skärmen som vanligt.

Någon som vet hur man fixar detta? antar att jag behöver någon drivrutin.

Permalänk
Medlem

vilka drivrutiner har du installerat?

Permalänk
Medlem

dell quickset tror jag kan ordna det hela, finns på dells hemsida.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Väcker tråden med lite deprimerade nyheter.

Har lyckats trampa på min dator så skärmen är paj. Fungerade med lite glapp i en dag, och idag så är den helt paj.

Vet dock inte om något mer gått sönder, förhoppningsvis är det bara skärm och inget såntdär tråkigt som en inverter.

Någon som vet om Dell själva säljer skärmar (enbart skärmar, inte lock, front, och hela köret)?

Jag kommer antagligen ringa dem imorgon, men om någon tidigare har eftarenheter av detta kan det ju vara bra att veta. Ställ mig tveksam till att alla på supporten är villiga att hjälpa mig/är informerade om hur det står till med försäljning av reservdelar. Om de nu säljer skärmar och det är alldeles för dyrt så kommer jag köpa på internet.

Själva reparationen kommer inte bli några problem då jag plockat isär datorn ett par gånger tidigare. Men tips är alltid uppskattade!

Jag kommer förmodligen göra en guide där jag visar hur man hittar rätt skärm på internet och hur man installerar en ny skärm i sin dator. Jag ser alldeles för många som slänger/säljer sina datorer som reservdelsdatorer när skärmen gått sönder.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en panel på ebay annars. Bara att söka på "dell vostro 1500 screen" eller liknande så kommer du att hitta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Du kan köpa en panel på ebay annars. Bara att söka på "dell vostro 1500 screen" eller liknande så kommer du att hitta.

Precis vad jag tänker göra om Dell nu tar överpris för en panel (om de ens säljer löst).

Runt 1000kr kan man få paneler för, vilket får anses vara helt okej.

Lite surt dock om det visar sig att något annat är fel. Jag antar att det inte är grafikkortet då jag får perfekt bild på videoutgång och VGA-utgång.

Permalänk
Medlem

Lyckas verkligen inte googla mig till ett helt säkert svar, så får fråga här.

Fungerar alla SATA-diskar i Vostron? T.ex. denna:

Western Digital (WD1600JS) 160 GB Serial ATA 2, 3.0 GB/s (SATA2) 7200 sn/mín, 8 MB buffer

tack tack