plastbit lossnat, garanti?

Permalänk
Medlem

plastbit lossnat, garanti?

Hej!

har länge varit en spricka i min macbook, där man har högra handen, och precis under de där "pinnarna" som sticker ner ifrån locket som är långa och smala.

och nu lossnade en plastbit, vet ju inte om de blir värre och lossnar mer, eller om de kan komma skit där, men iaf är det värt att kontakta apple och se om de kan göra något åt det?

Det rödmarkerade är plastbiten som lossnat, och de blåmarkerade är där ifrån de lossnat.

Tack på förhand!

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

det är möjligt att du kan få garanti på det. en plastbit hade lossnat på min hdd som jag köpte på komplett fick ingen garanti :S

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Ja det borde vara garanti med tanke på att det där problemet är vanligt. Men det är bara kontakta och fråga. De kanske inte vill i första stunden men ifall man tjatar lite så går dom nog med på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vet ni hur lång garanti det är på en macbook?
den är ungefär 1 ½ år gammal

tack för svaren!

Visa signatur

Permalänk

Det där är ett känt fel på tidigare modeller iaf.. då fick man det bytt oavsett om man hade garanti kvar eller inte.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Jag fick det bytt på en timme, efter ca 1,5 år utan apple care. Var inget gnäll alls - känt problem.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Utan apple care har du ett år försäkring varav ett halvår är gratis telefon-service.
Samma sak har hänt på min brors macbook nästan hela högra sidan om "urgröpningen"(i mitten där man öppnar), har lossnat på samma sätt som i bilden.

Han har dock inte gjort något åt detta då det var några år sedan har köpte den och antog att det inte skulle bli gratis för han.

Men gå till ett lokalt service ställe och hör, eftersom det är ett vanligt problem så kan du få det gratis, som sagt i tidigare poster.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Utan apple care har du ett år försäkring varav ett halvår är gratis telefon-service.
Samma sak har hänt på min brors macbook nästan hela högra sidan om "urgröpningen"(i mitten där man öppnar), har lossnat på samma sätt som i bilden.

Han har dock inte gjort något åt detta då det var några år sedan har köpte den och antog att det inte skulle bli gratis för han.

Men gå till ett lokalt service ställe och hör, eftersom det är ett vanligt problem så kan du få det gratis, som sagt i tidigare poster.

Tack för alla svar!

men ett lokalt service ställe kan bli ett problem, bor i olofström, i blekinge, finns ingen appleåterförsäljare i hela blekinge, sökte på applestores hemsida och då stod bara elgiganten i kristianstad med, så det är ett service ställe? så att de går bra att få det utbytt där även om jag beställde den via applestore?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ett känt fel att topcaset spricker och du fåt det utbytt på garantin. Jag har fått det nyligen.

Det går att få utbytt på vilken service provider som helst i Sverige. Dock tror jag elgiganten bara säljer och inte är någon auktoriserad verstad. Det står på hemsidan om de är service provider eller bara säljer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Det är ett känt fel att topcaset spricker och du fåt det utbytt på garantin. Jag har fått det nyligen.

Det går att få utbytt på vilken service provider som helst i Sverige. Dock tror jag elgiganten bara säljer och inte är någon auktoriserad verstad. Det står på hemsidan om de är service provider eller bara säljer.

som sagt när jag sökte på applestore så stod elgiganten i kristanstad med vid service/återförsäljare, men jag gjorde faktist så att jag skickade ett mail till elgiganten i kristianstad och frågade

tack för svraret iaf

Visa signatur

Permalänk

Återkom gärna när du fått svar från El-Giganten så att vi andra vet vad som gäller

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Återkom gärna när du fått svar från El-Giganten så att vi andra vet vad som gäller

alltså svaren verkar vara lite luddiga, men det svarat svarat att inte spelade någon roll att jag inte köpt varan där, så antar att de menar att dem är ett serviceställe.

Men dem sade att jag ska komma in med kvittot så ska dem se ifall jag har någon garanti kvar. men får väll se vad de säger när jag kommer dit.

Hoppas bara dem märker att det är en sak som ska bli bytt utöver garanti när jag kommer dit så det inet blir enmassa tjaffs

Visa signatur

Permalänk

Ring annars Applesupporten innan och hör hur det rekommenderar att du ska göra så har du något att hänvisa till om de börjar bråka på EG.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Ring annars Applesupporten innan och hör hur det rekommenderar att du ska göra så har du något att hänvisa till om de börjar bråka på EG.

jo de låter som en bra ide får ringa dit sen då när jag är hemma eller fyllt på mobilen

Visa signatur

Permalänk

Det är absolut garanti!

Har jobbat med Mac-service, kan säga att det är garanti, när det gäller topcase.

Bottomcase däremot kan vara lurigt.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det kostar att få det utbytt? har en macbook som det precis har börjat spricka på men datorn är 2,5 år så tror inte att man kan ta det på garanti.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Jag köpte min Macbook på lanseringen, dvs den är nästan 3 år nu.
Bytte mitt andra topcase för någon månad sedan pga samma sak som trådskaparen.
Apple har förlängd garanti på ärendet. Dvs, det är bara att ringa apple så, varesig du ligger inom garanti-tiden eller inte så fixar dem det, gratis.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

det är därför det är värt att betala lite dyrare laptops ibland

Visa signatur