AMD Phenom II för AM3

Permalänk
Medlem

Blir sugen på en AM3 platta nu

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
varför testa volvo och saab och andra bilar när formula 1 bilar är så mycket snabbare? eller varför inte skyline istället för volvo? Blir så jävla trött läsa den där jävla skiten folk skriver. Man jämnför klass mot klass och pris mot pris för helvete. Att det ska vara så jävla svårt fatta.
Fan jag pallar inte läsa forum snart.

Hehe, håller med dig.

Grejjen är att man borde börja göra vettiga jämförelser här på Swec. Det är ju lixom inte HELT OMÖJLIGT att räkna ut prestanda per krona och plotta ut det i nån fin graf. Då kan man ju faktiskt ta med både billiga processorer OCH dyra, utan att nån blir grinig över orättvisa jämförelser.

Techreport.com är riktigt duktiga på att göra sånna, här är en plot över average fps på alla deras tester delat på pris (horisontella axeln):

Skitlätt att se vad som är mest prisvärt inom ens budget. Det bästa är att komma så högt upp till vänster som möjligt, då har man lågt pris men hög fps.

När får man se en sån här graf på swec?

Permalänk
Medlem

Hmm. Kikar på Phenom II X3 720 .. Är det värt att uppgradera från min Athlon x2 5600 ? .. kör mycket musikprogram och så, och de kan utnyttja fler kärnor samt fler processor fullt ut (japp, finns folk som gör musik på 4 processorers Opteron osv ! ^^ )

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Hmm. Kikar på Phenom II X3 720 .. Är det värt att uppgradera från min Athlon x2 5600 ? .. kör mycket musikprogram och så, och de kan utnyttja fler kärnor samt fler processor fullt ut (japp, finns folk som gör musik på 4 processorers Opteron osv ! ^^ )

Kan säga jag går i dom tankarna med... redigerar bilder etc.. tror den kommer bli en bra ersättare till min gamla 6000+ funderar på en 810 då den gjorde snäppet bättre i viss redigering. Men sen räcker ju att skaffa bätre kylning så har man ju klockat 720 å då presterar den säkert lite bättre

Visa signatur

CPU: Phenom2 X4 810@3,2ghz GPU:Asus 560ti cu2 overclocked 1gb MOBO: Gigabyte GA-MA790X-UD4 PSU: Corsair HX 620W RAM: 4gb XMS2 8500 CL-5 OS: Windows 7 64-bit Home Premium

Permalänk

Kan gränsen på 3,73Ghz inte berott på moderkortet? Känns ju som om det var det som satte stopp, är det inte lite konstigt att dom stannade på exakt 3,73?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Hmm. Kikar på Phenom II X3 720 .. Är det värt att uppgradera från min Athlon x2 5600 ? .. kör mycket musikprogram och så, och de kan utnyttja fler kärnor samt fler processor fullt ut (japp, finns folk som gör musik på 4 processorers Opteron osv ! ^^ )

En 720 skulle göra en väldigt stor skillnad. Du ska se IPC-skillnaden mellan Athlon X2 och Phenom II. Den är ju stor redan mellan Athlon och Phenom, sedan med Phenom II så blir den ännu större. En extra kärna gör inte saken sämre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Kan gränsen på 3,73Ghz inte berott på moderkortet? Känns ju som om det var det som satte stopp, är det inte lite konstigt att dom stannade på exakt 3,73?

Tror snarare värmen, för de körde väl olika buss och så? Även fast 810 har 4 kärnor och X3 har 3 kärnor så tror jag de når samma temperaturer ungefär vid samma klock. Vill veta temperaturer!

Permalänk

A jo fan att dom inte säger tempsen, är ju bland det viktigaste med processorer...

Permalänk
Medlem

Ny Dual Core CPU från AMD

Athlon X2 Code Name Callisto
1 MB L2
6 MB L3
Förmodligen Phenom II Deneb med 2 avstängda kärnor men med bibehållen L3 cache.
Lansering Q2-09

Visa signatur

Compaq 286@16MHz