Permalänk
Medlem

Slår endå inte ett grymt Creative ljukort

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
Slår endå inte ett grymt Creative ljukort

Som tyvärr har världens sämsta drivrutiner...:))
MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Och vad grundar du det på då? Mitt Creative Fatal1ty Pro har så jäkla bra drivisar så jag inte skulle vilja ha något annat... Aldrig något krånglande med något och Ja jag sitter på Vista x64 som alla påstår sej vara skitmkt krångel med

Så har du tex problem så får jag säga otur, eller nått sånt.. För jag har då inte sett annat än positivt... Som dessutom ger ut så j***a bra ljud till både mina Creative G500 Progaming + mina skithörlurar

Sorry Btw för off-topic

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Ljudet ut via grafikkortet är helt ok, ungefär i samma klass som ett integrerat ljudkort. Jag har inte haft ett creative ljudkort på många år, det är möjligt att det är en aning bättre men:

Skall du ha bra ljud ut ur datorn på riktigt kör du digitalt.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Nja men som jag läste någon smart en som skrev om dedär... Ska man lägga 10k på ljud till datorn så lägger man ca 9k på högtalarna och 1k på ljudkortet Jag märker faktiskt enorm skillnad i allt jag lyssnar på även om det mesta är vanlig mp3 på mina datahögtalare... Och visst med digitalt får man liiite bättre men grejen är att har man grymma "datahögtalare" så får man ganska så perfekt ljud till datorn för 700kr på nicator.se

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Som tyvärr har världens sämsta drivrutiner...:))
MvH albanen...

Håller med! Prisa herren för realtek´s inbyggda!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Hehe hade realteks inbyggda och ja visst är det helt klart klass på dom men om man jämför med diskret ljudkort så är det som att höra ny musik helt plötsligt^^

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

HDMI är väl digitalt ljud? Alltså är det precis som att köra spdif från vilket ljudkort som helst som stödjer det inc. det inbyggda? Digitalt är bättre och klarare än analogt ljud. Så nu får ni förklara hur ljuder via grafikkortet inte är sådär "jättebra". Eller snackar ni massa skit här?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

jag kan tänka mej att det är rätt bra men grejen är att skulle det vara SÅ bra så skulle ju fler folk sitta med sånt Det är nog som dugligt inbyggt säkert^^

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simonlaserna
Info om kortet jag länkade till
Tipsa gärna om bättre om ni vet några men jag kan inte överskrida 3000 kronor och det MÅSTE ha HDMI ingång i kortet. (vill inte ha adapter)

Kostar: 3000
Korttyp
PCI Express 16X 2.0
Grafikprocessor
ATI Radeon HD 4870
GPU-hastighet
750Mhz
Pipes
800
Minne
1GB (1024MB)
Minnestyp
GDDR5, 3600Mhz, 256-bit
DirectX-stöd
10.1
HDTV-stöd
Ja
SLI-stöd
Nej
Crossfire-stöd
Ja
Fläkt
Ja, Zalman fläkt
VGA
Nej
DVI
Ja, 1 st DVI-I
HDMI
Ja, 1st
TV-ut (svhs)
Ja
Övrigt
DisplayPort
Rek. Nätdelsstyrka
500W
Medföljande program
Drivrutiner
Garanti
1år
Lev.Artikelnr
GV-R487D5-1GD

Det beror som sagt på vad du tänker göra. Gigabytes 48-kort med Zalman-kylare är riktigt bra om du vill överklocka ditt kort (en vän till mig har Gigabytes HD4850 med Zalmankylare och det ger ibland bättre resultat än ett 4870 i och med Gigabytes GamerHUD som låter en volta).

Dock håller jag med om att ett 4870x2 vore mer prisvärt - men vill du klocka borde du försöka ta ett x2 som även det är från Gigabyte med Zalman. Så samma tillverkare och serie - annat kort med mer prestanda.

Vad gäller ljud genom HDMi föredras alltid Coaxial kabel från ett Creative SB X-Fi genom ett set Logitech Z-5500 1000W RMS - där har man ett ljud som kommer duga MÅNGA år framåt ^^

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

de värsta med gigabyte korten som har zalman fläkt som du var interesserad av är att den är väldigt högljud tycker jag, har också ett sånt här fast det är ett 4850.

det positiva att kortet är väldigt svalt, i idle ligger den på ca 30 grader å i load inte över 40-45 grader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samel89
de värsta med gigabyte korten som har zalman fläkt som du var interesserad av är att den är väldigt högljud tycker jag, har också ett sånt här fast det är ett 4850.

det positiva att kortet är väldigt svalt, i idle ligger den på ca 30 grader å i load inte över 40-45 grader.

Kör furmark så ska du se att det går en BRA bit över 40-45 C (om man nu inte har vattenkylning), jag har ett 4870 med referenskylningen och det blir ca 105 C med furmark. Dock så håller det sig vid max ca 80 C vid spelande/3DMarkande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

hehe ja nvidia kan inte ens hålla sej på den gränsen knappt och dom är svalare

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
HDMI är väl digitalt ljud? Alltså är det precis som att köra spdif från vilket ljudkort som helst som stödjer det inc. det inbyggda? Digitalt är bättre och klarare än analogt ljud. Så nu får ni förklara hur ljuder via grafikkortet inte är sådär "jättebra". Eller snackar ni massa skit här?

Ajfan, det har du ju rätt i! Då har jag jämfört min musical fidelity DA och TVns DA vilket självklart bara blev "OK" för TVns del.

Alltså är ett diskret ljudkort ett mycket sämre alterrnativ än grafikkortet, bara man har en halvbra reciever.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
HDMI är väl digitalt ljud? Alltså är det precis som att köra spdif från vilket ljudkort som helst som stödjer det inc. det inbyggda? Digitalt är bättre och klarare än analogt ljud. Så nu får ni förklara hur ljuder via grafikkortet inte är sådär "jättebra". Eller snackar ni massa skit här?

Erm ursäkta det finns inget som heter digitalt ljud. ljud är ALLTID analogt. Tänkte bara nämna det^^

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Erm ursäkta det finns inget som heter digitalt ljud. ljud är ALLTID analogt. Tänkte bara nämna det^^

Jag är rätt säker på att spdif är digitalt. Det bio använder och vad du behöver för dolby digital och dts. Analogt ljud är väl med 5 kablar med olika färger för varje högtalare, då spelar det roll vilket ljudkort man har osv.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag kan då säga att du säkert kommer märka ganska stor skillnad ISF om du köper ett Auzentech eller liknande "BIO kort" som har allt i utgångsväg som du kan hitta på marknaden

Auzentech har ju även fått använda X-fi från creative på sina kort om jag inte lider av kort närminne

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
Jag kan då säga att du säkert kommer märka ganska stor skillnad ISF om du köper ett Auzentech eller liknande "BIO kort" som har allt i utgångsväg som du kan hitta på marknaden

Auzentech har ju även fått använda X-fi från creative på sina kort om jag inte lider av kort närminne

Det har inte med det att göra. Allt ljud i din dator är självklart lagrat digitalt. Även öm en del dyra ljudkort har helt OK DA omvandlare för att göra om ljudet till analogt så är det bättra att ta ut signalen digitalt till en separat, skärmad omvandlare. Kör du tvåkanals så är en bra begagnad omvandlare för tusenlappen bättre än vilket ljudkort som helst. Kör du surround är en någorlunda bra reciever med DA att föredra.

Har du en extern omvandlare, använd den. I annat fall får ett ljudkort duga.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
Har ett Sapphire Radeon HD4870 Silent Efficiency Dual-DVI 1GB.
maxar alla spel!!

Hur är ljudnivån på det kortet?

Permalänk

Tack för snabba svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Det har inte med det att göra. Allt ljud i din dator är självklart lagrat digitalt. Även öm en del dyra ljudkort har helt OK DA omvandlare för att göra om ljudet till analogt så är det bättra att ta ut signalen digitalt till en separat, skärmad omvandlare. Kör du tvåkanals så är en bra begagnad omvandlare för tusenlappen bättre än vilket ljudkort som helst. Kör du surround är en någorlunda bra reciever med DA att föredra.

Har du en extern omvandlare, använd den. I annat fall får ett ljudkort duga.

Okej förstår men då jag tycker det är skapligt optimalt ljud i mina 5.1 högtalare så tycker jag det skulle kännas bra onödigt att köpa förstärkare^^

Är väl inbyggd i subben om jag inte minns fel? Och det borde väl somsagt hjälpa till! Och att få riktigt cleant ljud har jag inte varit missnöjd på än iaf då jag kan kräma på så det smäller i trummhinnorna typ ^^
nejdå men de e också en sak mellan att ha skitgrymma surround för 20k (=hög prisklass) och ett datasurround system som detta som säkert är lika bra som system för 5-6k (kanske) och med en rågrym bas^^

Säljs billigt på nicator.se iaf = 700kr.... vanligt pris= 2.5k minst typ^^

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

"JagHeterFelix"
(Kör furmark så ska du se att det går en BRA bit över 40-45 C (om man nu inte har vattenkylning), jag har ett 4870 med referenskylningen och det blir ca 105 C med furmark. Dock så håller det sig vid max ca 80 C vid spelande/3DMarkande. )

ja vet att kort med referens kylning brukar bli varma iallafall de ja har läst, men ifall du har märkt så har inte detta kortet referenskylning som han har länkat till i första inlägget.

https://www.inet.se/?page=product&stockid=5408319&a=datorkomp...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
Hur är ljudnivån på det kortet?

Har man ett välventilerat chassi så hör man den knappt under full load!
(låter som bigboy på mellanläget som mest för mig)
jag kommer upp 74 grader som mest när jag har testat GTA IV, CRYSIS,

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Snor tråden lite.
Om man ska köpa nytt grafe kort för en cirka max 3000 vad jäller då? Har kollat lite och de korten det står mellan då är ju nästan Sapphire 4850 X2 och Sapphire 4870 Toxic. Toxic ligger på runt 2600kr och 4850x2 3300kr.

Vilket tror ni är mest prisvärt? Samt bäst om man om ett år vill trycka in ett grafik kort till i burken?

Permalänk

Jag tycker Sapphire 4870 Toxic är den bättre!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
Okej förstår men då jag tycker det är skapligt optimalt ljud i mina 5.1 högtalare så tycker jag det skulle kännas bra onödigt att köpa förstärkare^^

Är väl inbyggd i subben om jag inte minns fel? Och det borde väl somsagt hjälpa till! Och att få riktigt cleant ljud har jag inte varit missnöjd på än iaf då jag kan kräma på så det smäller i trummhinnorna typ ^^
nejdå men de e också en sak mellan att ha skitgrymma surround för 20k (=hög prisklass) och ett datasurround system som detta som säkert är lika bra som system för 5-6k (kanske) och med en rågrym bas^^

Säljs billigt på nicator.se iaf = 700kr.... vanligt pris= 2.5k minst typ^^

Det är skillnad på optimalt ljud och högt ljud, det du verkar prata om är "pheet baaaas, dunka dunka yeah yeah"
Man kan inte komma i närheten av optimalt ljud med sateliter + bas, hela mellanregistret dör.. Så att påstå att det blir bra ljud med XFi kort + sateliter är en stor överdrift.
Det som gäller är coaxkabel till en riktig förstärkare som sedan är kopplade till ett par riktiga högtalare, då får du optimalt ljud. Sedan skall det ju självklart vara flac och inte mp3 om man vill få fram hela ljudregistret (optimalt ljud).

Får ursäkta TS för offtopic men kunde tyvär inte hålla mig.

Permalänk
Medlem

okej jotack det vet jag men eftersom det skulle bli skapligt mkt dyrare att köpa förstärkare, riktiga högtalare osvosv så borde detta vara "optimalt" "datorljud"? Är ingen "dunka dunka" kille heller och vet att sån musik oftast ine märks överdriven skillnad med något bättre högtalare osv... men så fort det kommer en gitarr tex in i bilden så hör man genast en skaplig skillnad mellan skräp och bra... Vet att polares surround anläggning ger något "klarare" ljud än mitt men dock så är det inte samma ljudkänsla i det hela hellr så länge man inte lägger ner lite pengar... Det är oftast basen som är klen så länge man inte köper en bra sub... Så där tycker jag det är stor skilnad mellan ett "vanligt" surroundsystem och grymma datahögtalare... Fast som vanligt så verkar X-fi kort vara mest optimalt för hörlurar iaf då^^ Men men t'änker inte säga att jag är ett proffs på detta som sagt så har jag fel så säg till då jag mest förlitar mej på vad man märkt för skillnad på "vanliga" system^^

Precis som sagt ovanför sorry för offtopic men är lite intresserad i det hela själv

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk

Många snackar om att "spara ihop 500kr och köp 4870x2 istället.."
Var kan man få tag i 4870x2 för 3000pix?

(Topic-kort) Gigabyte Radeon HD4870 Z 1GB Zalman = 2651kr

Det "billigaste" 4870x2 ligger på 4000kr, vilket är närmare 1400kr mer än 500kr.
Men ni får gärna referera vad ni menar, eftersom jag själv är spekulant på grafikkort och har kollat på HD4870 1GB med Zalman, precis som topic OP.

Om vi bara kan återgå till ämnet ;D

Edit-

Jag kollar på inet dvs, eftersom det är där topic-kortet finnes.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jag är rätt säker på att spdif är digitalt. Det bio använder och vad du behöver för dolby digital och dts. Analogt ljud är väl med 5 kablar med olika färger för varje högtalare, då spelar det roll vilket ljudkort man har osv.

Tror mest att han ville vara lite rolig. Ljud är analogt till sin natur, det är ju svängningar i luften i olika amplitud. Sedan digitaliseras ljudet vid inspelning och analogomvandlas igen när det spelas upp i högtalarna.
När du har signalen i sin rent digitala form så kan du ju inte lyssna på den, utan kan endast göra detta när den får sin analoga form i högtalaren.

Det man försöker undvika är att få för många AD/DA omvandlingar på vägen mellan inspelning och uppspelning, då man förändrar signalen lite vid varje omvandling.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com