Permalänk

XBMC problem

Som rubriken lyder, jag har fått lite problem som började för nån vecka sen.
Kan sitta och kolla på film via smb och helt plötsligt så lägger filmen av och hoppar ut till menyerna, kan ta 30sek sen ibland så mycket som upp till 20min.
Detta händer oavsett fil format.

Tänkte att kanske det är min router som håller på att ta livet av sig. Men det är ju inga problem tänkte jag, har ju internt nätverkskort på servern som inte används, så jag kopplade kablen direkt till det kortet istället, ställde in fast ip med standard gateway 255.255.255.0 och ett ip till de då. Testade sen att connecta, vilket inte gick, kom då på att kanske jag måste ha fast ip på htpcn också, så jag ställde in det med fast ip (använder ett annat ip) och samma gateway. Fortfarande så går det ej att connecta, så då slängde jag på en liten kontakt som gör om en rak kabel till korsad för att se om det hjälpt, men nej, fortfarande ingen tur :/

Så då måste jag fråga om någon vet hur man ska ställa in så jag kan göra direkt från nätverkskortet på servern till min htpc?
Vill även tillägga att jag har testat installera om XBMC fast problemen kvarstår. Försökte lägga in Mediaportal istället men det kraschade ju på boot hela tiden, när DirectX ska dras igång så hängde sig hela det programmet så det sket sig:/

Är ju lite kluven vart jag skulle posta denna tråd, är ju både nätverksrelaterad och htpc relaterad. Men jag chansar på detta forum

Tack på förhand.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Min HTPC med XBMC under Ubuntu 8.04 har börjat göra likadant sedan nån månad tillbaka. Hoppar ur filmen ibland mellan 15 till 25 min.
Gör det dock inte när man spelar upp image filer.

Är bara lite irriterad på det, går ju rätt fort att hoppa tillbaka till där man var.

Edit: När jag tänker efter så kan det vara så att det började efter att jag mappade upp smb sharen med XBMCs inbyggda funktion, i stället för att peka på vart jag mountat den i systemet (/mnt/winshare/).

Blir att testa peka den dit igen och se om det fixar problemet.

Permalänk

Hittade lite info när jag googlade tillslut på just xbmc.nu, tror de e fixat nu. Kunde kolla 2 hela filmer utan att det avbröts.

Tog bort alla sources, sen la jag om först via Windows (SMB) för att få en smb// source i sources, sen så la jag till ip och då hittades ju all utdelade kataloger som vanligt igen och det verkade fungera.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX