Vilket OS till Compaq LTE 5300

Permalänk
Medlem

Vilket OS till Compaq LTE 5300

när man är arbetslös så får man många dumma idera att döda tid med. Har en gamma Compaq som jag tänkte återuppliva. Det är en 133 i den och den har 32MB ram.

Jag hade 98 på den ett tag, och den kom med 95 om jag minns rätt. Problemet är att den inte kan boota från cdn^^

När jag instalerade 98 så hade jag en bootloader som kunde firra de, men jag hittar den inte igen. Så jag måste installera det via floppyn (3,5''). Om någon inte vet viken Bootloader jag pratar om

Annars, några förslag på lätta os (*nix eller bsd funkar också) vill gärna ha ett skriv bord, då jag inte är allt för van terminalen. DOS hanterar jag dock bra, men kan man få tag i DOS gratis någonstans?

Permalänk
Medlem

freedos?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Använd en startdiskett till Windows 98/ME om du vill boota från CD så ska du set att det går bra.
Ang gratis dos så är det bara att söka på "free dos" och t ex det här dök upp http://sv.wikipedia.org/wiki/FreeDOS

Permalänk
Medlem

Ladda ner en Win98 startdiskett här => http://www.bootdisk.com/

Partionera och formatera hårddisken via disketten ovan. Gör även disken bootbar. Kör format c: /s så blir den bootbar.

Kopiera sedan alla installationsfiler (.cab-filer) till någon map som du skapar på hårddisken i DOS. Starta sedan installationen hårddisken.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

jag vet hur man bootar med disket och startar med diskett-cd men jag kan bara ha den ena i datorn åt gången, och måste boota om för att kunna byta.

hänger dock inte riktigt med på hur du menar med att lägga in installations filerna i root.

Har freeDOS på en disket som jag försöker instalera atm, får dock inte bort en gammal grub instalation. så när jag ska bota på min nya instalation så får jag grub error 17. har inte riktigt fått koll på vad det är för fel och bryr mig inte, efter som jag försöker få bort det.

Edit: Dock får jag inte bort det, har formaterat hdd flera gånger nu. någon som har några ider?

Permalänk
Medlem

Kör FDISK från en dos/win startdiskett och partitionera om hårddisken sen formaterar du den. Då kan inget ligga kvar på den

Permalänk
Medlem

ska vi slåvad? sitter och löser på grubs forum atm, får se om jag får till det.

Permalänk
Medlem

fdisk /mbr

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

om du vill ha en bootdiskett till win 95 så kan jag fixa det senare i veckan, har en orginalskiva och diskett, fullt fungerande

Edit: en image dårå

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

det funkade inte med fdisk /mbr. fick dock till det med en grub diskett. kör DOS 6.11 nu