Permalänk
Medlem

Bios uppgradering

Tjena nån som vet nåt program där ja kan kolla min bios version och nåt bra program som man kan ladda hem som söker automatiskt efter uppdateringarför ens bios eller prosessor osv. men helst skulle ja villja uppdatera min bios och prosessor och bios samt moderkortet för att kunna få stabil server dator om natten.

för att kort fatta mig vill ja bara uppdatera bios , prosessor , moderkort. så min dator blir starkare.

och så undrar jag hur ja klovkar upp min dator så ja får mer i ghz^^

tex som ja har nu efter mitt förra moderkort brann då hade ja en 2.80 ghz men nu har ja blivet nergraderad till 1.68 ghz så vill försöka klocka upp den lite mer iaf de lilla som går lär ja nog bli nöjd. för har en cs server som ja ska försöka ha uppe mer och mer och ja vill få bättre prestanda oh kunna klara mer spel. då jag inte har nåt jobb än så ja kännar inga pengar just nu ^^*tyck synd om mig* haha

tacksam för alla svar jag får av er underbara människor här som vet hur man klockar och vad ja behöver för detta klart slut ^^

Visa signatur

på internet kommunicerar vi mesta dels med text skriver du som en idiot får du acceptera att bli betraktad som en sådan :)

Permalänk
Avstängd

O gud. Låt oss börja med att förklara för dig att din dator blir INTE "starkare" (tänker du använda den som slägga lr) om du uppdaterar BIOS. Den uppdaterar man OM man har råkat ut för en inkompabilitet i hårdvara som en BIOS uppdatering kan lösa eller om orginal BIOS har en bug/problem.

Man kan inte uppdatera bios automatisk då det krävs input från användare, även om det finns program som sköter själva uppdateringen/nedladdningen så måste man "ladda defaults" sen osv.

Då du ställer dessa frågor så syns det tydligt att kan väldigt lite om det här. Jag föreslår att läser på allt du kan på nätet om BIOS, klockning osv innan du ger dig på grejer som KAN OCH VILL förstöra din moderkort om du gör nåt fel.

CPU kan du inte "uppdatera" ? Vad du nu menar med det. Du kan klocka den (läs ovan ) lr köpa en bättre INTE ladda ner fler ghz.

Samma gäller för ditt moderkort.
Jag vill inte vara elak men du kommer pajja din burk om du gör nåt fel undel bios uppdatering lr klockning. Många med mycket mer kunskap än dig har lyckats med att flasha fel eller bränt nåt på vägen när dom har klockat/flashat.
Vet man vad man gör så är säkert och lätt sätt att få mer prestanda ur sin burk, MEN man tar ett steg i taget. Man måste lära sig gå innan man springer. Börja med att läsa http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=32&skrivelse=2... samt läsa på ordentligt om hur datorer fungerar.

Roligt inlägg det här..

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
O gud. Låt oss börja med att förklara för dig att din dator blir INTE "starkare" (tänker du använda den som slägga lr) om du uppdaterar BIOS. Den uppdaterar man OM man har råkat ut för en inkompabilitet i hårdvara som en BIOS uppdatering kan lösa eller om orginal BIOS har en bug/problem.

Man kan inte uppdatera bios automatisk då det krävs input från användare, även om det finns program som sköter själva uppdateringen/nedladdningen så måste man "ladda defaults" sen osv.

Då du ställer dessa frågor så syns det tydligt att kan väldigt lite om det här. Jag föreslår att läser på allt du kan på nätet om BIOS, klockning osv innan du ger dig på grejer som KAN OCH VILL förstöra din moderkort om du gör nåt fel.

CPU kan du inte "uppdatera" ? Vad du nu menar med det. Du kan klocka den (läs ovan ) lr köpa en bättre INTE ladda ner fler ghz.

Samma gäller för ditt moderkort.
Jag vill inte vara elak men du kommer pajja din burk om du gör nåt fel undel bios uppdatering lr klockning. Många med mycket mer kunskap än dig har lyckats med att flasha fel eller bränt nåt på vägen när dom har klockat.
Vet man vad man gör så är säkert och lätt sätt att få mer prestanda ur sin burk, MEN man tar ett steg i taget. Man måste lära sig gå innan man springer. Börja med att läsa http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=32&skrivelse=2... samt läsa på ordentligt om hur datorer fungerar.

Roligt inlägg det här..

okey oj ^^ då vet jag det tack för du varnade mig innan ja gjorde något riktigt dumt ^^ aa lite roligt blev det nu

Visa signatur

på internet kommunicerar vi mesta dels med text skriver du som en idiot får du acceptera att bli betraktad som en sådan :)

Permalänk
Avstängd

som sagt vill verkligen inte tracka på dig lr dumförklara dig. alla vi har varit novisar men mitt råd till dig är läsa, läsa och åter läsa. om du har en polare lr nån som kan hjälpa till på vägen är det bara att fråga annrs lär man sig aldrig

finns gott om steg för steg förklaringar sk (how-to) på nätet. läs, ställ frågor sen i olika forum och ta det lugnt. en bios flashning som går fel resulterar i 8 fall av 10 i en helt död moderkort tex.

du fick länken till datorbyggarskolan och det är en bra ställa att börja på.
lycka till

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
som sagt vill verkligen inte tracka på dig lr dumförklara dig. alla vi har varit novisar men mitt råd till dig är läsa, läsa och åter läsa. om du har en polare lr nån som kan hjälpa till på vägen är det bara att fråga annrs lär man sig aldrig

finns gott om steg för steg förklaringar sk (how-to) på nätet. läs, ställ frågor sen i olika forum och ta det lugnt. en bios flashning som går fel resulterar i 8 fall av 10 i en helt död moderkort tex.

du fick länken till datorbyggarskolan och det är en bra ställa att börja på.
lycka till

nej då trodde inte att du försökta tracka mig ^^ tack för du sa till i tid

Visa signatur