Permalänk
Medlem

Behöver man en fan controller ?

Hej!

Jag är en total nybörjare på detta område så jag vet inte hur den används eller varför det är bra att ha en, sköter den sig automatiskt eller hur fungerar den och så vidare.

Jag funderar på att köpa ett datasystem, har jag någon användning för en NZXT SENTRY LX ?

http://www.nzxt.com/products/sentry_lx/

Om jag behöver så hjälp mig med att förklara vad den gör och hur den arbetar och HUR man använder den ?

i övrigt ser mitt datasystem ut så här:

Western Digital Caviar Black 640GB
Asus P6T Deluxe V2 (kanske)
XFX GeForce GTX260+ Black edition 896MB
Kingston 6GB (3x2GB) DDR3 1333MHz
LG GH20NS10RB SATA Super Multi DVD+/-RW-
Intel Core i7 920 2,66GHz
Minneskortsläsare 5,25
Canopus ADVC 50 5,25
Seasonic S12 Energy Plus 650W
Cooler Master 1000 eller 1100 (vet ej vilken som är bäst)
4 x Nexus Silent 120x120mm (vet ej hur många man ska ha, är de bra) ?

Tack på förhand!
/Fredde

Permalänk
Medlem

Du behöver inte, men givetvis underlättar det ju. Hade dock kört på den här: https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/zalma... isåfall.

Permalänk
Medlem

Passar den i en Cosmos 1000 chassi ?
Jag har även tittat på Zalman ZM-MFC2, men den verkar få dåligt omdöme:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=243475

Får man datorn tystare med hjälp av en sådan här kontroller, eller varför är det bra att ha ?

Jag ska ha 5st 5st NEXUS CASE FAN 120MM ULTRA SILENT PWM i min Cosmos 1000 chassi.

/Fredde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddeme
Passar den i en Cosmos 1000 chassi ?

Syftar du på Zalman ZM-MFC1 så måste man modifiera den lite då "knapparna" sticker ut för mycket för att man ska ha möjlighet att stänga dörren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddeme
Får man datorn tystare med hjälp av en sådan här kontroller, eller varför är det bra att ha ?

Anledningen till att man har en fläktkontroll är att man kan genom den kontrollera snabbt fläktarna ska snurra, lägre inställning resulterar i lägre ljudnivå från fläkten i fråga.

Permalänk
Medlem

Okej, vad kan man använda för fläktkontoll som passar i en cosmos 1000 ?

Hur vet man när man behöver justera fläktarna?
Är det när man videoredigerar som de måste snurra fortare och när man jobbar i Officepaketet eller bara surfar så kan man ha det på det lägsta ?

/Fredde

Permalänk

Annars brukar Speedfan, en programvara för windows, vara jättepopulärt för automatisk fläktkontroll.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
Annars brukar Speedfan, en programvara för windows, vara jättepopulärt för automatisk fläktkontroll.

Dock fungerar det inte för alla moderkort, inte mitt t.ex. Vet inte hur praktiskt det är heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddeme
Okej, vad kan man använda för fläktkontoll som passar i en cosmos 1000 ?

Hur vet man när man behöver justera fläktarna?
Är det när man videoredigerar som de måste snurra fortare och när man jobbar i Officepaketet eller bara surfar så kan man ha det på det lägsta ?

/Fredde

Det enklaste är väl om du köper en när du känner att du har behov av den, då vet du ju också vad du ska använda den till.

Permalänk
Medlem

Problemet är att mina begränsningar med att hantera datorer går till att byta minne i datorn, det är det enda jag klarar av
Så jag tänkte nu när jag beställer en helt ny dator om det då är enklare att be de sätta in en kontollenhet direkt, men den måste ju passa i Cm Cosmos 1000 + vara lätanvänd, helst köra på automatik, d.v.s kanske den kontrollenheten "känner av själv" när fläktarna behöver jobba mer och så vidare.

En dum fråga, om man inte har en "kontrollenhet", kör då fläktarna på samma hastighet hela tiden oavsett vad man gör ?

/Fredde

Permalänk
Medlem

Anledningen oftast till att man skaffar en fläktkontroll är för att din dator ska kunna bli så flexibel som möjligt. Dvs du kanske vill ha möjlighet till att låta fläktarna blåsa på riktigt bra under hårda spelsessioner eller liknande, samtidigt som du kanske vill kunna sänka fläktarnas hastighet om du kollar på film. Köper du en temperaturreglerad fläkt så kommer du ju mista lite ut av den här flexibiliteten.
Det bästa alternativet om man vill kunna växla mellan dessa två är att köpa en MCubed T-balancer. Dessa är dock väldigt dyra, och kanske svåra att förstå sig på om man är nybörjare.
Du bör kunna välja vilken fläktkontroll du vill. De flesta sätter du i 5,25 hållaren (precis som en vanlig dvd-spelare). Vet inte hur det är med cosmosen men i många chassin kan du även välja hur djupt in 5,25 enheterna ska sitta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använder min som jag fick med min Zalman CPU kylare,v äldigt skönt att själv bestämma när fläkten skall vara tyst, eller när den skall jobba.

Så ja, jag röstar för en fläktkontroller.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Lägg pengarna på en stoor Cpukylare, ett tyst nätagg och 1 eller 2 st tysta chassifläktar. De bör räcka gott och väl för dina behov utan för hög ljudnivå!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
Lägg pengarna på en stoor Cpukylare, ett tyst nätagg och 1 eller 2 st tysta chassifläktar. De bör räcka gott och väl för dina behov utan för hög ljudnivå!

Okej, jag har som sagt funderat på dessa komonenter:
Seasonic S12 Energy Plus 650W
Cooler Master 1000 eller 1100 (vet ej vilken som är bäst)
4 x Nexus Silent 120x120mm (vet ej hur många man ska ha, är de bra) ?

Vilken Cpukylare ska man ha då ?

Finns det annars någon lättanvänd kontrollenhet som helst kör på automatik, d.v.s kanske den kontrollenheten "känner av själv" när fläktarna behöver jobba mer och så vidare.

En dum fråga, om man inte har en "kontrollenhet", kör då fläktarna på samma hastighet hela tiden oavsett vad man gör ?´

/Fredde

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att automatiskt fläktstyrningen är mycket smuttare än manuell.. Speedfan är ju att föredra, men inte alla mobos som fixar det.. Mitt gör det inte.. Men jag kör med Gigabytes egna programvara.. Funkar, men inte optimalt då den bara möter på CPU-tempen..

Visa signatur