Värt att lägga pengar på ett ljudkort, istället för intergrerat?

Permalänk
Medlem

Jag är i tankarna att inhandla en ny dator, med bland annat ett Asus P5B-VM, G965, Socket-775, http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324427 som har ett inbyggt ljudkort, Intel HD Audio - 7.1-kanals surround. Detta säger mig inte så mycket, är det något att ha?

Jag kommer mestadels sitta med ett par hörlurar modell dyrare, och ibland inkopplat via förstärkaren med två golvhögtalare.

Jag minns att när jag gick från ett soundblaster live till intergrerat Azalia High Defination Audio, eller vad det heter för ett år sen så märkte jag att ljudet blev lite tamare på nåt sätt, man vande sig ganska snabbt med jag störde mig på det i början.

Är det värt att lägga 260 kr på ett ljudkort istället? Är det intergrerade ljudkortet i Asus moderkort kanske bättre än Soundblaster Audigy SE som är väldigt billigt?

Creative SB Audigy SE , Bulk PCI, 7.1 Surround, 24-bit/96KHz, EAX2.0
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313612&view=detailed

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASUS-mobo med AC97 (det i sign)
och har nyss köpt precis det ljudkortet.
Klart bästa investeringen prestanda/krona i hela burken IMO.

Vinster:
-Mindre brus, klarare ljud. (Musik & så)
-Jag kan koppla analogt och således få 5.1 ljud (EAX) när jag spelar.
-Det avlastar resten av systemet så att allt annat går lättare/snabbare.

Jag kör via en Marantzreciever och ett litet Cantonsystem, låter mkt bra.

Jag köpte mitt från Webbhallen, 275:-+frakt á 69:- alltså 344:- i postlådan...

Rekommenderas varmt.

Mvh

Permalänk
Medlem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme
Jag är i tankarna att inhandla en ny dator, med bland annat ett Asus P5B-VM, G965, Socket-775, http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324427 som har ett inbyggt ljudkort, Intel HD Audio - 7.1-kanals surround. Detta säger mig inte så mycket, är det något att ha?

Jag kommer mestadels sitta med ett par hörlurar modell dyrare, och ibland inkopplat via förstärkaren med två golvhögtalare.

Jag minns att när jag gick från ett soundblaster live till intergrerat Azalia High Defination Audio, eller vad det heter för ett år sen så märkte jag att ljudet blev lite tamare på nåt sätt, man vande sig ganska snabbt med jag störde mig på det i början.

Är det värt att lägga 260 kr på ett ljudkort istället? Är det intergrerade ljudkortet i Asus moderkort kanske bättre än Soundblaster Audigy SE som är väldigt billigt?

Jag har själv liknande fråga... Innan hade jag ett moderkort från Gigabyte "GA-EP45-DS3" som jag inte riktigt kom överänns med! De intergrerade ljudet va rent ut sagt SKIT! Nu har jag ett moderkort från Asus "P5Q-E" som direkt är MYCKET vassare i det intergrerade ljudet!!!!
Nu dunkar de på bra och låter bra men hur e de med ett vassare ljudkort?

Men jag är lite sugen på att köpa ljudkortet: Creative Xtreme Gamer

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326406

Men får jag så mycket vassare LJUD?

Jag kommer att använda ett rätt så maffigt 5.1 system och Creative Hörlurar

Tack för svar!!!

MVH Rickard Karlsson

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk
Avstängd

ljudkort externa tenderar att helt enkelt vara bättre.
orsaken är priset, du får ett ljudkort för ca 800kr, ett moderkort kostar ca 1200kr, slutsatsen är att det ljudkort man köper klår det inbyggda.

mitt xfi, är betydligt bättre än det inbyggda ljudet i mitt ga ud5 ex58 och även om moderkortet kostar nära 3k så är det inbyggda även om bra, inte lika bra för audiofiler.
nu kör jag crossfire, vilket hindrar mig från att köra pci kort, suck.

Ljudet saknar tryck med realteks lösning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Nja de vete tusan om de saknar realtek. Jag har provkört XtremeGamer. Med en del justeringar så bel ljudet riktigt grymt med bas å allt. Men Vad tänkte du specielt på?

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
ljudkort externa tenderar att helt enkelt vara bättre.
orsaken är priset, du får ett ljudkort för ca 800kr, ett moderkort kostar ca 1200kr, slutsatsen är att det ljudkort man köper klår det inbyggda.

mitt xfi, är betydligt bättre än det inbyggda ljudet i mitt ga ud5 ex58 och även om moderkortet kostar nära 3k så är det inbyggda även om bra, inte lika bra för audiofiler.
nu kör jag crossfire, vilket hindrar mig från att köra pci kort, suck.

Ljudet saknar tryck med realteks lösning.

Därför köper man ett pci-e ljudkort

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem

Skillnaden är minimal om du kopplar mha S/PDIF. Annars är det stor skillnad mellan ljudkort.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Re: Värt att lägga pengar på ett ljudkort, istället för intergrerat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoverBoy
Jag har själv liknande fråga... Innan hade jag ett moderkort från Gigabyte "GA-EP45-DS3" som jag inte riktigt kom överänns med! De intergrerade ljudet va rent ut sagt SKIT! Nu har jag ett moderkort från Asus "P5Q-E" som direkt är MYCKET vassare i det intergrerade ljudet!!!!
Nu dunkar de på bra och låter bra men hur e de med ett vassare ljudkort?

Men jag är lite sugen på att köpa ljudkortet: Creative Xtreme Gamer

Lite udda när det är Gigabytes kort som har den lite bättre ljudlösningen, dock kan vissa versioner av drivarna från realteks håll sabba ljudet rätt rejält.

Varken 2000B eller någon annan lösning kommer speciellt nära bra ljudkort ännu. X-fi korten är knappast bäst men de låter okej och fungerar väl okej, finns ju dock kort som låter betydligt bättre.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme

Om det nu är ett par hörlurar modell dyrare, så är inte ett ljudkort för 2-300:- lösningen heller, visst kan bli lite bättre, men ganska långt ifrån hur det kan låta, lösningen heter http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=420234
alternativt att man kopplar befintliga cox eller optiskt till betydligt bättre grejer, än billiga externa ljudkort.

Vad är det för hörlurar egentligen ?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har ett Supremefx II som jag fick med mitt asus mobo, hur bra är det om man tex kollar på korten ni snackar om i tråden? bra eller dåligt? har inget att jämnföra med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
Jag har ett Supremefx II som jag fick med mitt asus mobo, hur bra är det om man tex kollar på korten ni snackar om i tråden? bra eller dåligt? har inget att jämnföra med

Inte mycket att tala om, finns bättre integrerade ljudkort. Knappt godkänt överlag i dagens mått mätt vad jag vet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Om du ska spela så tycker jag att det funkar bra med inbyggt men till musik skulle jag rekommendera ett bra externt usb/firewire.

Permalänk
Medlem

Jag har läst om att Creative SB Audigy SE är en äldre modell som har fått ett nytt skal.
Om du vill ha ett bra ljudkort för dina hörlurar så välj http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=420234 Detta kort är ett underverk och kan inget annat än rekommenderas. Och detta kommer från mig som inte har några audiofil tendenser

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

jag har ett Gigabyte GA-EX58-DS4 med Realtek ALC888 7.1 och det har jättebra ljud.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Creative X-fi funkar bra om du inte är en riktigt petig musik älskare. Annars är det asus som gäller. Tyvärr fanns inte deras kort när jag köpte mitt så nu sitter jag med ett X-fi fidel1ty, men känner mig ändå nöjd eftersom jag gillar crystalizer funktionen och dess kvalitet.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Jag är en ganska petig musikälskare på jakt efter ett bra och prisvärt externt ljudkort (USB helst, men kanske Firewire). Rekommendationer?

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Creative har en dum förmåga att integrera en massa trams i sina drivrutiner. Senast i raden har vi Crystalizer och CMSS 3D som inte gör annat än förstör en i övrigt ganska bra signal. Hur tusan kan man gilla de där funktionerna? Tvi vale!

Sitter själv på X-Fi XtremeMusic och förutom allt krångel med att få kortet att fungera över huvud taget (den som skrev dom där drivrutinerna måste varit bäng) så är jag ganska nöjd kör nu med Kawakamis drivare.

Eftersom ljudet i kortet är sådär så har jag en liten mod på gång Flera av er har säkert läst om OP AMP modden på MinHembio eller liknande forum. Ljudet ska avsevärt förbättras på den analoga sidan och går enkelt ut på att byta ut ett litet chip. Så fort jag har samlat tillräckligt med mod för att sätta lödpennan på mitt kort ska jag byta ut ampen.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.