Permalänk
Medlem

Vad gör du för miljön?

Kort och gott, gör ni något för miljön i ert vardagsliv, isåfall vad?

Jag kan börja:

Installerade luftvärmepump (stängde av el.element i villan på cirka 15K Watt)
Skall byta till 3 glas- energifönster i villan.
Bytt till miljövänligt elbolag (Fortum bra miljöval 95% vattenkraft samt 5 % förnybara energikällor)
Köper en hel del ekologiska produkter för mat.
Bytt ut samtlig belysning i huset till energilampor/LED.

Vill inte känna mig ensam att göra något för miljön

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Inte ett skit.

Men har börjat bunkra vanliga glödlampor.
Ser till att alltid använda knappen som använder mest vatten när jag spolar.
Återvinner inte.
Undviker ekologiska produkter.

Permalänk
Medlem

Att förbruka lite mindre el är ju snarare något man gör för plånboken än för miljön. Då vi inte har någon miljövidrig elproduktion här(förutom den kolkraften som vi importerar ibland) så spelar det ingen roll direkt. Men vad jag gör för miljön:

Jag pantar burkar och flaskor. Slänger flas i glasåtervinningen. Papp slängs bland papp. Plast sorterar jag också en del.

I övrigt gör jag väl inte mycket mer. Har dock för mig att vi redan har en gammal tråd om detta som skapades för nån månad sedan.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag sorterar mitt skräp och återvinner. Skräpar aldrig ner. That's it.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Möjligt att det redan finns trådar om det. Bara roligt att se om folk bryr sig eller inte.
Att förbruka mindre el är alltid bra för miljön även om man använder vattenkraft etc.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Bor litet och kör liten bil. Roligt med villaägare som tror de är miljövänliga för att de byter till lågenergilampor.

Inget om om villaägare menat, jag skulle också bo så om jag hade råd.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skräpar inte ner överhuvudtaget..

E nog allt faktiskt:p, Sen drar inte min budgetdator så mycket heller..

Permalänk

Skräpar aldrig ned och återvinner.

Permalänk
Medlem

Undviker nedskräpning, försöker återvinna och källsortera. Har dessutom satt i system att inte förbruka överdrivna mängder vatten och inte ha igång onödigt mycket lampor i hemmet.

Permalänk
Medlem

Inget alls.

Permalänk

Skräpar inte ner och återvinner kartong o glas. Tänker inte så mycket på energi-förbrukning. Behöver alltid mer

Permalänk

Jag stödjer kärnkraft, det miljövänligaste sättet att skapa stora mängder energi på.

Politiker förhindrar dock mina möjligheter att kunna påverka kärnkraftsutbyggnaden (då de baserar sina åsikter på terroristorganisationer ála Greenpeace före människor såsom mig eller forskare), så det är väl snarare vad jag försöker göra för miljön än vad jag faktiskt gör för miljön.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Kort och gott, gör ni något för miljön i ert vardagsliv, isåfall vad?

Jag kan börja:

Installerade luftvärmepump (stängde av el.element i villan på cirka 15K Watt)
Skall byta till 3 glas- energifönster i villan.
Bytt till miljövänligt elbolag (Fortum bra miljöval 95% vattenkraft samt 5 % förnybara energikällor)
Köper en hel del ekologiska produkter för mat.
Bytt ut samtlig belysning i huset till energilampor/LED.

Vill inte känna mig ensam att göra något för miljön

Värmepump jättebra.
nya glas jättebra
Ledlampor jättbra

byte till miljövänligt el avtal. plus minus noll för mijön. ett mijövänligt avtal leder tyvärr bara till att jag får mera "kol-el" medans du får fin elen

undviker ekologiskt. (Lagom med kemikalier är bäst enligt mig)

undviker återvinning då jag anser att det är bättre för miljön att elda upp sopor för energiutvinning. Undantag återvinning där jag får betalt för tex aluminiumburkar, stora mängder metallskrot. då förtag är bredda att betala för sopor betyder det ofta att det går åt mindre energi att återvinna en skapa en ny vara

men för att svara på din fråga. jag hjälper min brf med värmepump installation. dock är pengarna drivkraften inte miljön

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Medlem

Slutade äta kött och blev vegetarian. Funderar på att bli vegan också, för det är lite coolare.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem

Hade vi kunnat sänka elförbrukningen i Sverige med ca 5 % skulle vi kunna halvera elpriset (före skatt). Nu kommer dock detta inte gå pga att vi har en gemensam europeisk elmarknad i kombination med att elbolagen är fula och t.ex. stänger ner kärnkraft för "underhåll" för att minska utbudet.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Hade vi kunnat sänka elförbrukningen i Sverige med ca 5 % skulle vi kunna halvera elpriset (före skatt). Nu kommer dock detta inte gå pga att vi har en gemensam europeisk elmarknad i kombination med att elbolagen är fula och t.ex. stänger ner kärnkraft för "underhåll" för att minska utbudet.

fattar inte mycket av det du nyss skrev.
Men jag kan informera dig om att bränsle byte i en reaktor är det som oftast tar lägst tid vid underhåll av ett kärnkraftverk. ca 3,5vecka

priset sätt efter tillgång och efterfrågan. om efterfrågan är mycket mycket liten på el så skulle vattenkraften bli prissättande. vid liten efterfrågan kärnkraft. normal nivå kol-el. vid hög ojla och gasturbiner.

om vi skulle kappa alla ledningar till Europa och Finland då så skulle vi idag troligt viss reglera vid kärnkraft. och priset bli där efter.

ni som är intresserade gå gärna in på nordpoolspot så kan ni se hur flödena ser ut. vi tar i dag in 930Mw från Finland och skickar ca 1100Mw till Europa.
http://www.nordpoolspot.com/

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Slutade äta kött och blev vegetarian. Funderar på att bli vegan också, för det är lite coolare.

Är det inte kossorna som fiser mycket och släpper ut typ metangas? Inte bra för naturen?
Samt att växter ger oss syre och tar bort koldioxiden?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd

Skräpar inte ner.
Klipper gräset med Aspen-bensin.
Åker tåg.

Är väl det enda, men jag tycker det räcker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Är det inte kossorna som fiser mycket och släpper ut typ metangas? Inte bra för naturen?
Samt att växter ger oss syre och tar bort koldioxiden?

Jo, men det ingår ju i kretsloppet så det är ju lugnt. Inget gräs, inget bajs så att säga.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Är det inte kossorna som fiser mycket och släpper ut typ metangas? Inte bra för naturen?
Samt att växter ger oss syre och tar bort koldioxiden?

Det påverkar säkerligen det också, men framförallt så får de flesta boskap äta ett foder som mestadels består av soja.

Soja kan inte odlas i Sverige och importeras därför. Sojan som importeras odlas ofta av fattiga människor i U-länder på skövlad regnskogsmark.

Hade siffror på allting för ett tag sedan, men tror det var runt 500 miljoner ton soja som importeras varav cirka 5% eller någonting var till människoföda. Har som sagt glömt de riktiga siffrorna så dessa kan vara riktigt åt helvete fel.

Fanns fler miljöeffekter än fodret, minns inte alla längre utan bara att de var väldigt övertygande.

Dessutom är kött inte så överdrivet gott... lär man sig mer och mer ju mer vegetariskt man äter.

Dold text

EDIT:

Generellt sett nyttigare med grönsaker också, bara man håller lite koll på vad man äter.

Dold text
Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Det påverkar säkerligen det också, men framförallt så får de flesta boskap äta ett foder som mestadels består av soja.

Soja kan inte odlas i Sverige och importeras därför. Sojan som importeras odlas ofta av fattiga människor i U-länder på skövlad regnskogsmark.

Hade siffror på allting för ett tag sedan, men tror det var runt 500 miljoner ton soja som importeras varav cirka 5% eller någonting var till människoföda. Har som sagt glömt de riktiga siffrorna så dessa kan vara riktigt åt helvete fel.

Fanns fler miljöeffekter än fodret, minns inte alla längre utan bara att de var väldigt övertygande.

Jag får ofta höra det här, men har varken sett det själv eller sett någon fakta som styrker detta. Har du några siffror eller fakta om det? Raps och majs odlas det en jävla massa av som går till djurfoder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313

Dessutom är kött inte så överdrivet gott... lär man sig mer och mer ju mer vegetariskt man äter.

Dold text

EDIT:

Generellt sett nyttigare med grönsaker också, bara man håller lite koll på vad man äter.

Dold text

Att bygga utan animaliska produkter är jävligt svårt. Och det finns inget godare än riktigt fint kött och röd mjölk till.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag får ofta höra det här, men har varken sett det själv eller sett någon fakta som styrker detta. Har du några siffror eller fakta om det? Raps och majs odlas det en jävla massa av som går till djurfoder.

Att bygga utan animaliska produkter är jävligt svårt. Och det finns inget godare än riktigt fint kött och röd mjölk till.

http://www.klimathotet.net/
Vet inte riktigt vad det är för sida, men siffror och sånt har jag för mig de har.

EDIT:
Jag bygger inte. För mitt byggande är omega-3 viktigast tror jag.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Trycker alltid plattan i mattan när jag kör bil.
Har alltid datorn igång med någon form av folding eller annat på så att den drar extra ström, å den drar MYCKET ström.
Slänger alla sopor bland "hushållssopor"
Konsumerar så mycket onödiga prylar det bara går.

Menar, vem vill inte ha medelhavsklimat här i kalla norden?

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
http://www.klimathotet.net/
Vet inte riktigt vad det är för sida, men siffror och sånt har jag för mig de har.

EDIT:
Jag bygger inte. För mitt byggande är omega-3 viktigast tror jag.

Jag syftar iofs på Svenskt kött. Här står det om Europa överlag.

Sålänge man äter kött och mejeriprodukter som är producerat i Sverige tror jag att man kan vara lugn angående soja och regnskogsskövling.

Omega-3 har förövrigt inga anabola effekter (vad man vet).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Möjligt att det redan finns trådar om det. Bara roligt att se om folk bryr sig eller inte.
Att förbruka mindre el är alltid bra för miljön även om man använder vattenkraft etc.

Ja använder man vattenkraft så bör man inte förbruka något alls. Då det är en riktig miljöförstörare.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag syftar iofs på Svenskt kött. Här står det om Europa överlag.

Sålänge man äter kött och mejeriprodukter som är producerat i Sverige tror jag att man kan vara lugn angående soja och regnskogsskövling.

Omega-3 har förövrigt inga anabola effekter (vad man vet).

Köttet är svenskt ja, men inte fodret.
Vanlig missuppfattning att allt som kommer från Sverige är helt miljövänligt, vet inte vad den kommer ifrån faktiskt. Lokalproducerat är säkert bra, men det är bättre att undvika kött öht.

Det går åt jättemycket foder för att få upp köttet också. Det vi matar djuren med använder de även för att bygga upp delar av dem vi inte äter, samt att man får räkna med energiförluster och sånt på vägen. Tänk som så här, vad kon äter på en dag hade i princip (om man bortser från att vi inte äter foder) kunnat ge dig mat för en dag, skulle jag tro (gissning).

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Köttet är svenskt ja, men inte fodret.
Vanlig missuppfattning att allt som kommer från Sverige är helt miljövänligt, vet inte vad den kommer ifrån faktiskt. Lokalproducerat är säkert bra, men det är bättre att undvika kött öht.

Du har fullkomligt missat alla rapsfält, majsfält och ensilagebalar? Fodret är helt klart svenskt. Något utländskt foder i stora skalor har jag varken sett själv eller läst ifrån någon vettig källa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Det går åt jättemycket foder för att få upp köttet också. Det vi matar djuren med använder de även för att bygga upp delar av dem vi inte äter, samt att man får räkna med energiförluster och sånt på vägen. Tänk som så här, vad kon äter på en dag hade i princip (om man bortser från att vi inte äter foder) kunnat ge dig mat för en dag, skulle jag tro (gissning).

Det är ju klart, men varför skulle det vara något problem? Ett helt naturligt kretslopp som inte alls förstör miljön.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Du har fullkomligt missat alla rapsfält, majsfält och ensilagebalar? Fodret är helt klart svenskt. Något utländskt foder i stora skalor har jag varken sett själv eller läst ifrån någon vettig källa.

Det är ju klart, men varför skulle det vara något problem? Ett helt naturligt kretslopp som inte alls förstör miljön.

Det naturliga kretsloppet hade inte varit något problem om det inte vore för att vi är cirka 9 miljarder människor på jorden som massproducerar kor.

Har inget vettigt svar på ditt påstående om fodret, jag har fått veta från folk som så att säga 'kan sina grejer' att fodret är största boven i dramat. Mer än så vet jag inte.

EDIT:
Enligt vad en kompis hört/sett på TV etc så är ensilagen mest för mjölkkor. Köttkort behöver äta annat foder (utöver ensilaget) för att det ska bli bra kött av det. Typ.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Det naturliga kretsloppet hade inte varit något problem om det inte vore för att vi är cirka 9 miljarder människor på jorden som massproducerar kor.

Jag ställer samma fråga: Varför skulle det vara något problem? Sen så är vi inte över 7 miljarder än (jag gissar på stavfel).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Har inget vettigt svar på ditt påstående om fodret, jag har fått veta från folk som så att säga 'kan sina grejer' att fodret är största boven i dramat. Mer än så vet jag inte.

Vilka är det som kan sin grej då? Du kan inte höra med dessa människor vad dom menar? Jag 'ser min grej', men eftersom jag inte har sett alla bondgårdar i hela Sverige så kan jag inte veta hur dessa använder sig.

Helt klart är iaf att "Soja-argumenetet" är grymt överskattat, om man kollar i Sverige.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Enligt vad en kompis hört/sett på TV etc så är ensilagen mest för mjölkkor. Köttkort behöver äta annat foder (utöver ensilaget) för att det ska bli bra kött av det. Typ.

Kraftfoder menar du? Vassle används till det bl.a.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Kraftfoder menar du? Vassle används till det bl.a.

Nej, just specifikt soja.

EDIT:
Ligger visst soja i kraftfoder.
Aja, importsiffrorna ljuger iallafall inte.

'Sveriges import av sojabönor och sojamjöl uppgick 2000 till 358 100 ton. Bara 6 600 ton klassificerades som ”ej djurfoder” i statistiken. Nutana och Friggs, landets två största tillverkare av sojabiffar, sojakorv och liknande vegetarisk mat, använde enligt uppgift 70 respektive 20 ton år 2000.'

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)