OSX - Vista (fildelning)

Permalänk
Medlem

OSX - Vista (fildelning)

Tjenare!
Som några av er redan vet har jag skaffat mig en Macbook och älsklingen fick den gamla HP 2133:an.
Men nu har jag problem, jag vill kunna ta mig in i 2133an för att hämta över alla bilder på våran son och sådant.
Så snälla, hjälp mig, jag lyckas verkligen inte. Är ju inte 100% säker på Vista men jag har provat med "Finder hjälpen". Ifall jag väler att ansluta via finder - gå - dnsman och dyl går det inte.
Så snälla, hjälp mig.

Det är en trådlös uppkoppling vi använder.
MSN och liknande är inte ett alternativ, segt av någon anledning.

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Avstängd

Enklast borde vara att dela ut mapparna alternativt hela enheten i Windows och sedan ansluta till den med Macbooken. Så gör vi här hemma i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jo men jag lyckas inte ansluta till PCn, exakt hur gör jag? Får bara ett felmeddelande när jag provar som det står...

Var ändrar jag inställningar?

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Avstängd

Vad står det sa du?

På datorn jag vill ansluta till så har jag valt att lägga till en användare med lösenord. När jag ansluter från valfri annan dator så blir jag ombedd att skriva in användarnamn och lösenord för denna användare. Aktiva gästkontot ska väl också gå bra antar jag men det är inget jag testat då gäst-kontot har lite restriktioner som jag gärna undviker när jag själv sitter här. Även Fil och skrivardelning måste vara igång men jag tror det är igång by default i XP.

Permalänk
Medlem

Du kan försöka med att ansluta direkt till datorn genom att trycka i finder-menyn "Gå" och sedan "Anslut till server". Där skriver du:

smb://<vista datorns namn/ip>

och trycker OK, då kommer du om en liten stund få upp en ruta för inloggning alternativt en ruta med utdelningarna direkt.

Lycka till!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Du kan försöka med att ansluta direkt till datorn genom att trycka i finder-menyn "Gå" och sedan "Anslut till server". Där skriver du:

smb://<vista datorns namn/ip>

och trycker OK, då kommer du om en liten stund få upp en ruta för inloggning alternativt en ruta med utdelningarna direkt.

Lycka till!

Okej, provat det fast inte med ip, hur kollar jag det på en vistaburk? Använder så datorn tilldelar ett eget IP, men man ska ju kunna kolla den lokala IP adressen, right?

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk

Öppna Network and Sharing Center, klicka på view status, klicka på details, titta under IPv4 IP Address.

Om du har svenska hoppas jag du kan översätta uttrycken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMad
Okej, provat det fast inte med ip, hur kollar jag det på en vistaburk? Använder så datorn tilldelar ett eget IP, men man ska ju kunna kolla den lokala IP adressen, right?

windowstangenten+r > skriv in "cmd" sen enter > skriv "ipconfig" då kommer du se ipadressen, lättast så:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T3nggren
windowstangenten+r > skriv in "cmd" sen enter > skriv "ipconfig" då kommer du se ipadressen, lättast så:)

Okej, ska prova igen!

Provade att flytta över de bilder (alla bilder) jag ville ha kvar, men när jag flyttade över dem till Macen blev det bara mapparna, INGA bilder. Vad är problemet då?

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Avstängd

Mac, brukar jag säga

Näe skämt åsido, det låter märkligt - men kan tänka mig att det blev genvägar istället? Du får nog kopiera manuellt så att säga.