Raid 0 hjälp (första gången)

Permalänk
Medlem

Raid 0 hjälp (första gången)

Hej!

Sitter här och har äntligen fått hem min splirans nya Samsung spin point bla bla 500gb har en likadan redan i datorn. så ja har tänkt att slänga ihop de till en raid å har nu på egen hand suttit här i snart två timmar å får de inte å fungera. har ett Gigabyte EP35-DS3 kort och ska installera Vista , så de ska funka att installera drivisarna med ett usb minne?, men de vill sig inte så nu vänder jag mig hit för er hjälp

bifogar två bilder här nedan också på min moderkorts manual.

http://img9.imageshack.us/img9/39/96527766.jpg

Första bilden är en överblick på mitt moderkort , visar vart jag har mina sata sladdar inkopplade.

http://img25.imageshack.us/img25/7483/59337130.jpg

Andra bilden visar den menyn i Bios där man ska konfigurera Raid funktioner tror jag, det som är markerat rött framför har jag inte tillgång till (Raid/AHCI) kan bara aktivera/avaktivera AHCI , har det för närvarande avaktiverat.

Visa signatur

[Intel E84 @ 4GHz][Noctua NH-U12P][Ga EP35-DS3][Asus HD 4850 700/1100MHz][PC-6400 @ 900MHz][Corsair HX620W]

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken sydbrygga har du ? intel ICH9R eller ICH9 ?
har du sydbryggan ICH9R stödjer den Raid, annars inte. Orange färgade plattserna styrs av sydbryggan.

Moderkortet har en till krets som styr sataplattserna med benämningen GSATAII1 och GSATAII2. (Purple).
Det chippet stödjer raid. se sid 26 i manualen.
Koppla HDDna till dessa plattser på moderkortet.
In i bios igen.

där får du la läsa sid 46 i manualen för raidläge för det chippen som ska gå att ställa till raid.

efteråt så spara och starta om. ställ in raid läget när det kommer fram. så när du skapat raiden så ska de väll bara vara att installera.

btw. använde denna manual
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Manual_Downloa...

EDIT: hahh missa posten som va ovan... aja. hmmm. ich9 och ich9r. Man har antingen eller. inte båda, manualen är ju till
GA-EP35-DS3R och
GA-EP35-DS3

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Re: Raid 0 hjälp (första gången)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meggan15
Hej!

Sitter här och har äntligen fått hem min splirans nya Samsung spin point bla bla 500gb har en likadan redan i datorn. så ja har tänkt att slänga ihop de till en raid å har nu på egen hand suttit här i snart två timmar å får de inte å fungera. har ett Gigabyte EP35-DS3 kort och ska installera Vista , så de ska funka att installera drivisarna med ett usb minne?, men de vill sig inte så nu vänder jag mig hit för er hjälp

bifogar två bilder här nedan också på min moderkorts manual.

http://img9.imageshack.us/img9/39/96527766.jpg

Första bilden är en överblick på mitt moderkort , visar vart jag har mina sata sladdar inkopplade.

http://img25.imageshack.us/img25/7483/59337130.jpg

Andra bilden visar den menyn i Bios där man ska konfigurera Raid funktioner tror jag, det som är markerat rött framför har jag inte tillgång till (Raid/AHCI) kan bara aktivera/avaktivera AHCI , har det för närvarande avaktiverat.

Ditt moderkort har inget raidstöd, köp ett separat kontrollerkort.

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

hej igen, tack för hjälpen men den behövdes inte. fick det att fungera ändå. och mitt stödjer visst raid som sagt koppla in i dom lila portarna på moderkortet och in å trixa i bios å lite så , tog ett tag att få de att funka

Visa signatur

[Intel E84 @ 4GHz][Noctua NH-U12P][Ga EP35-DS3][Asus HD 4850 700/1100MHz][PC-6400 @ 900MHz][Corsair HX620W]

Permalänk
Medlem

Kul att höra Meggan15. Och riktigt tråkigt att se det förra rådet om köp köp köp.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag börjar tro att Yorii är en ung kille som jobbar i en datorbutik och hjälper folk med vad som inte funkar och vad dem måste köpa.

Permalänk
Hedersmedlem

hahahah dagens! tänkte lite så jag själv när jag såg posten.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Jag antar att du kopplade in diskarna till Gsata-portarna och ändrade Onboard SATA/IDE Ctrl Mode till RAID?

Så installerade iaf jag en Raid 0 igår kväll på mitt EP35-DS4

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meggan15
hej igen, tack för hjälpen men den behövdes inte. fick det att fungera ändå. och mitt stödjer visst raid som sagt koppla in i dom lila portarna på moderkortet och in å trixa i bios å lite så , tog ett tag att få de att funka

Vafan.. är du säker på att du inte har ett DS3R-kort?

ICH9 har inget raidstöd, det är ICH9R-sydbryggan som har det...

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Vafan.. är du säker på att du inte har ett DS3R-kort?

ICH9 har inget raidstöd, det är ICH9R-sydbryggan som har det...

Och hur vet du att han inte har en extra kontroller som stödjer RAID1..? Det pratades ju om purple-portar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Och hur vet du att han inte har en extra kontroller som stödjer RAID1..? Det pratades ju om purple-portar...

Jaha titta där, jag kollade inte ordentligt

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Hedersmedlem

hahahahah dagens kommentar igen!

tänkte efter mitt första inlägg att du skulle läsa igenom det.. sen slänger du in ett till inlägg utan att läsa de tidigare inläggen.. ganska svårt att inte skratta.. inge illa menat.
bra du kolla upp det nu iaf hehe

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace