Någon som är sugen på en seriös och konstruktiv debatt om piratkopiering?

Permalänk

Någon som är sugen på en seriös och konstruktiv debatt om piratkopiering?

Jag börjar på allvar bli ganska trött på hur alla trådar om piratkopiering ganska fort brukar gå över till hattrådar mot skivbolagen. Enligt mig är dessa ändå en form av nödvändighet för att musik ska kunna produceras med kvalite och professionell finess och för att musiker över huvud taget ska kunna lyftas fram till allmänheten.

Själv, kan jag väl medge, står lite på musikernas och bolagens sida i debatten. Inom några år kommer jag genom min utbildning förmodligen hamna i branschen, ändå står jag med en fot fast vid den åsikt som sweclockers läsare till stor del representerar: de aktuella distributionssätten är förlegade och motiverar folk att piratkopiera eftersom det inte lönar sig att vara laglig jämfört med andra internetbaserade sätt.

De fyra huvudpunkterna som piratkopierarna har vinst att hämta på är:

  • Kvalitén, då nästan alla lagliga alternativ är baserade på komprimerade format.

  • Friheten, drm-fria alternativ kan vara svåra att få tag på laglig väg.

  • Formatfriheten.

  • Så gott som obegränsad möjlighet till utbud

  • Möjlighet att provlyssna utan en extra kostnad

  • Delandet av musik speciellt inom vänskapskretsen.

  • Sist, men inte minst: PRISET, som inte bara är lågt per enhet, men framförallt oberoende av den totala mängden materiel.

De lagliga alternativen har ju mycket att kämpa mot för att kunna konkurrera, så jag vill öppna för diskussion av möjliga nya distributionssätt. Spotify har ju onekligen gjort ett mycket bra jobb på de tre nedersta punkterna, men tror ni att det går att ta det hela ännu längre? Berätta!

Helst ser jag att tråden håller sig borta från debatten om skivbolagen i sig och i stället fokuserar på frågeställningen. Tack!

Permalänk
Medlem

I min värld har de faktiskt inte så mycket att kämpa mot, det som behövs är lite kundfokus.

Ge mig ett Spotify som jag kan använda på min telefon+mp3-spelare+dator så kommer jag aldrig ladda ned en låt illegalt igen.

Permalänk

Jag anser inte att fildelning alls är "döden" på musikindustrin. Vi har ett väldigt lyckat exempel: iTunes. Apple har anpassat sig till marknaden och säljer/hyr ut ungefär 50 000 filmer varje dag.

Då musik kostar 9kr/låt respektive 90kr/album till skillnad från i affärer då skivor kan kosta upp mot 300-400 kr

Världen ändras, alla måste ändras med den.

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
I min värld har de faktiskt inte så mycket att kämpa mot, det som behövs är lite kundfokus.

Ge mig ett Spotify som jag kan använda på min telefon+mp3-spelare+dator så kommer jag aldrig ladda ned en låt illegalt igen.

Håller med. Så fort det släpps en iphone version av spotify kommer jag inte ens tänka på att ladda ner en låt. Även om iphoneversionen kräver premium, betalar gärna 99 kr i månaden för nått sådant.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4665307.ab

Det där är ruskigt intressant. Sveriges politiker inför en lag som en klar majoritet är emot. Hur är det ens möjligt?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4665307.ab

Det där är ruskigt intressant. Sveriges politiker inför en lag som en klar majoritet är emot. Hur är det ens möjligt?

Det är möjligt för att det är viktigt för människor att lägga sina röster på precis samma partier som de alltid har gjort.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Det där är ruskigt intressant. Sveriges politiker inför en lag som en klar majoritet är emot. Hur är det ens möjligt?

Det är väl inte så ovanligt? Varför är (var i alla fall) vi annars rädda för att till exempel nynazism sprider sig; om folk tycker så borde det väl vara ok?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Håller med nån ovan, ge mig spotify till mobiltelefon, mp3spelar etc så använder jag det istället!.

Streama gärna film också till datorn (Har iofs http://wixi.com för det redan), fast i bättre kvalitet.

Pris, kan ju också diskuteras, jag själv har nu spotiy free men sänker de priser på cdskivorna (i bättre kvalitet) och säljer mer av min musiksmak så köper jag hellre faktiskt!, det samma för filmer, vem fan orkar köpa ett gäng filmer för att sen märka att det bara är rent skit!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4665307.ab

Det där är ruskigt intressant. Sveriges politiker inför en lag som en klar majoritet är emot. Hur är det ens möjligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det är möjligt för att det är viktigt för människor att lägga sina röster på precis samma partier som de alltid har gjort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är väl inte så ovanligt? Varför är (var i alla fall) vi annars rädda för att till exempel nynazism sprider sig; om folk tycker så borde det väl vara ok?

Inte för att vara tjatig, men jag bad om en diskussion om förbätttringar, inte ännu en klagomålstrådtråd.

Tillbaks till ämnet, spotify till mobilen låter faktiskt intressant, jag skulle nog inte heller lägga mina pengar på det på grund av täckningsproblemen. När jag är ute på landet behöver jag mp3-spelare som mest, men täckningen är så dålig att man knappt kan prata i telefon. Gymet är ytterligare ett ställe där jag verkligen vill ha min mp3 med, men risken är ju att mottagningen blir för dålig i källarlokalerna. Dessutom ligger det ju en stor fara i om spotify blir det enda sättet att distribuera musik. Monopol har ju aldrig gynnat någon.
Men det kanske är det enda sättet att komma över den ekonomiska snedbalansering som vi har idag, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Tillbaks till ämnet, spotify till mobilen låter faktiskt intressant, jag skulle nog inte heller lägga mina pengar på det på grund av täckningsproblemen. När jag är ute på landet behöver jag mp3-spelare som mest, men täckningen är så dålig att man knappt kan prata i telefon. Gymet är ytterligare ett ställe där jag verkligen vill ha min mp3 med, men risken är ju att mottagningen blir för dålig i källarlokalerna. Dessutom ligger det ju en stor fara i om spotify blir det enda sättet att distribuera musik. Monopol har ju aldrig gynnat någon.
Men det kanske är det enda sättet att komma över den ekonomiska snedbalansering som vi har idag, eller?

Det finns ju lösningar som kan implementeras utan att man behöver vara uppkopplad mot internet. Ex, du markerar vilka låtar du vill ha i din mobil, Spotify kommunicerar då med Spotify på din mobil och för över låtarna. Inbakat i låtarna finns då reklam eller reklamfritt beroende på om du betalar eller inte. Man kan tänka sig t.ex att det enda Spotify's klient på din mobil är att kommunicera med huvudservern för att verifiera att du inte använder ditt konto på datorn samtidigt, och till detta krävs det ingen stor mängd data.

Vidare så tror jag inte att det finns någon större risk för att Spotify blir ett monopol. Om det går bra för Spotify så står det nog många företag beredda att utveckla liknande tjänster, vilket kommer gynnas oss konsumenter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacemarine

Då musik kostar 9kr/låt respektive 90kr/album till skillnad från i affärer då skivor kan kosta upp mot 300-400 kr

Var fasen hittar du skivor för 300-400? Jag köper mycket skivor och alla ligger nya släpp ligger på mellan 100 och 160 kronor. Visst ligger riktiga butiker på stan snäppet högre men så är det ju med allt. Det gäller bara leta lite för att hitta de bra priserna.

Som att säga att ett Playstation 3 går på 6000 spänn bara för att en butik på Prisjakt råkar ha det priset.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Det är svårt att konkurrera mot någonting som är gratis. Man kan inte heller vara livrädd för att köpta filer kopieras i andrahand, för så har det alltid gått till.

Problemet är att mediaindustrin är så insnöade i leverantörer. Folk vill ha kvalite, och vem som hellst föredrar ju en MKV/h264/AC3 över en DRM-skadad WindowsMedia-fil.

Erbjud både FLAC och MP3, utan DRM. 5-9:- per låt är väll okej. Men max 50-90:- för en hel platta. Erbjud att få ladda hem filmer i hanterbart format, hur många gånger man vill.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Det där är ruskigt intressant. Sveriges politiker inför en lag som en klar majoritet är emot. Hur är det ens möjligt?

48 % är ingen klar majoritet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Först och främst vill jag åter påpeka att diskussionen handlar om vad ni vill se för framtida lösningar, inte vvad som är problemet idag. Klagomålstrådar finns det gott om ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
48 % är ingen klar majoritet.

När 20% röstar blankt är 48% en klar majoritet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det är svårt att konkurrera mot någonting som är gratis. Man kan inte heller vara livrädd för att köpta filer kopieras i andrahand, för så har det alltid gått till.

Problemet är att mediaindustrin är så insnöade i leverantörer. Folk vill ha kvalite, och vem som hellst föredrar ju en MKV/h264/AC3 över en DRM-skadad WindowsMedia-fil.

Erbjud både FLAC och MP3, utan DRM. 5-9:- per låt är väll okej. Men max 50-90:- för en hel platta. Erbjud att få ladda hem filmer i hanterbart format, hur många gånger man vill.

Jag tror det finns en ganska stor vilja att betala för musik om det lagliga alternativet inte bjuder på några andra nackdelar, såsom de jag listade i första posten. Själv skulle jag gladeligen kunna betala en avgift för att få använda piratkopierad musik om jag visste att pengarna gick så gott som oavkortat till upphovsrättsinnehavaren och jag tror inte jag är ensam.

Precis det du nämner om formaten är ju det största problemet med dagens digitala distributionssätt och på något sätt måste bolagen komma förbi det. Vi har ju dessutom ett bra exempel i Yahoo-skanadalen när tjänsten lades ner och folk inte längre fick tillgång för den musik de har betalat för. Om jag ska betala för ett ägande av musik vill jag veta att jag kan behålla den så länge jag vill oavsett vad som händer med leverantören. Spotify är ett undantag, då jag inte betalar för ägandet, utan bara lyssnandet i realtid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacemarine
Jag anser inte att fildelning alls är "döden" på musikindustrin. Vi har ett väldigt lyckat exempel: iTunes. Apple har anpassat sig till marknaden och säljer/hyr ut ungefär 50 000 filmer varje dag.

Då musik kostar 9kr/låt respektive 90kr/album till skillnad från i affärer då skivor kan kosta upp mot 300-400 kr

Världen ändras, alla måste ändras med den.

För att komma med väldigt konkreta priser brukar Kosta Musik Produkter AB (levererar film och musik till stormarknader, bensinstationer m.m.) ta 159-169 för den senaste musiken, 99 för något år gammal musik och resten för 59 eller 2 för 99. Då pratar vi fysiska skivor med transport och försäljningskostnader i butiken inkluderat. Om inte det kan ses som norm för vad skivor brukar kosta vet jag inte riktigt vad som kan...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Det finns ju lösningar som kan implementeras utan att man behöver vara uppkopplad mot internet. Ex, du markerar vilka låtar du vill ha i din mobil, Spotify kommunicerar då med Spotify på din mobil och för över låtarna. Inbakat i låtarna finns då reklam eller reklamfritt beroende på om du betalar eller inte. Man kan tänka sig t.ex att det enda Spotify's klient på din mobil är att kommunicera med huvudservern för att verifiera att du inte använder ditt konto på datorn samtidigt, och till detta krävs det ingen stor mängd data.

Vidare så tror jag inte att det finns någon större risk för att Spotify blir ett monopol. Om det går bra för Spotify så står det nog många företag beredda att utveckla liknande tjänster, vilket kommer gynnas oss konsumenter.

Jag har för mig att spotify's avtal med skivbolagen innefattar någon sort avtal om ensamrätt för just den typen av distribution, men jag kanske är ute och cyklar. Hur som helst hade det du beskriver kunnat vara en väldigt bra lösning i sin helhet! Det enda problemet som då återstår är ju hur lyssnandet ska gå till när man är utanför täckningsområdet. Det blir ju lite som att lyssna på radio, man kan inte göra det när bilen åker i en tunnel. Det känns ju lite primitivt att inte kunna lyssna 24/7 år 2009 när det ändå finns teknik som möjliggör det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
När 20% röstar blankt är 48% en klar majoritet.

I en representativ demokrati är inte 48 % en klar majoritet, nej. Tänk på att 52 % tycker att den är bra eller skiter i frågan.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
I en representativ demokrati är inte 48 % en klar majoritet, nej. Tänk på att 52 % tycker att den är bra eller skiter i frågan.

Av de som har kunnat ta ställning i frågan har ju 60% svarat ja och 40% nej, med andra ord 50% fler som röstar ja än nej. Procentsatserna bland de som inte tagit ställning får man utgå från kommer vara lika procentsatserna för de som tagit ställning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Jag har för mig att spotify's avtal med skivbolagen innefattar någon sort avtal om ensamrätt för just den typen av distribution, men jag kanske är ute och cyklar. Hur som helst hade det du beskriver kunnat vara en väldigt bra lösning i sin helhet! Det enda problemet som då återstår är ju hur lyssnandet ska gå till när man är utanför täckningsområdet. Det blir ju lite som att lyssna på radio, man kan inte göra det när bilen åker i en tunnel. Det känns ju lite primitivt att inte kunna lyssna 24/7 år 2009 när det ändå finns teknik som möjliggör det.

Har väldigt svårt att tro att skivbolagen skulle ge ensamrätt på Spotifys typ av distribution endast till Spotify..... Men vi skippar det ämnet.

Hur ofta är du utanför täckningsområdet ? Jag bor i Stockholm har täckning vart jag än befinner mig, att det finns täckning i princip överallt är ju 2009 Men det kan man lösa också, säg att du får en tidslimit på musiken på din mobil. Exempelvis, du kan lyssna på musiken i 48 timmar på mobilen utan att vara uppkopplad mot en mast, därefter låser programmet albumet.

Möjligheterna är ju oändliga egentligen, men tyvärr kan vi endast diskutera om dessa och inte använda dem då de inte finns.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Av de som har kunnat ta ställning i frågan har ju 60% svarat ja och 40% nej, med andra ord 50% fler som röstar ja än nej. Procentsatserna bland de som inte tagit ställning får man utgå från kommer vara lika procentsatserna för de som tagit ställning.

Tagit ställning i frågan spelar ju ingen roll. Antagligen är man emot den, för den eller så vet man inte/bryr sig inte. M.a.o så stämmer det inte att en klar majoritet är emot förslaget.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Tagit ställning i frågan spelar ju ingen roll. Antagligen är man emot den, för den eller så vet man inte/bryr sig inte. M.a.o så stämmer det inte att en klar majoritet är emot förslaget.

Ett problem med att göra en sån undersökning är att allmänheten i allmänhet inte är införstådd i riskerna som finns i IPRED, FRA och liknande förslag. Väldigt många litar blint på sina valda politiker.
Och att det finns en outbildad allmänhet som inte vet om riskerna/vad det handlar om gör inte förslagen bättre.

Angående all denna sorts diskussion. Varför ska vi konsumenter hjälpa skivbolag att hitta sätt att få oss att vilja köpa musik igen, av ren självbevarelsedrift så borde de forska och utveckla nya system. Det är sorgligt att våra folkvalda politiker inte förstår att det är musikbolagens eget problem, de borde inte få hjälp av lagstiftning för att överleva. Kan de inte klara sig så får de helt enkelt dö och låta entreprenörer med nya smarta och bra idéer komma till tals.

Men nu är det så att vi konsumenter hela tiden försöker hjälpa skivbolagen att hitta nya sätt, men inte fan lyssnar de på oss. De är så nöjda med att det finns politiker som är beredda att lagstifta så att de kan överleva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Tagit ställning i frågan spelar ju ingen roll. Antagligen är man emot den, för den eller så vet man inte/bryr sig inte. M.a.o så stämmer det inte att en klar majoritet är emot förslaget.

Vilket betyder att en minoritet är för förslaget och att en klar minoritet svarat "vet ej/bryr sig inte ett skit/orkasvarajagbaratryckerpåenknappochfapparvidare!".

Mkt bra initiativ till tråd för övrigt, längtat efter denna typ av tråd på Swec.
Let's kick ass.

1. [url"http://creativecommons.org/about/"]Creative Commons[/url] är något att att utgå ifrån när man talar om allt från "Hur ska jag få cred/betalt för mina knypplingar?" till "Hur vet jag att ditt och datt inte är parasitering på mitt hårda arbete?". Utöka CC till att även innefatta valda delar (tåls diskuteras vad) av klassiska upphovsrätten i Copyright. Skrota sen upphovsrätten när CC är färdigformad. Nytt paket, förmodligen något bättre.

2. Det går inte idag att genom lag tillräckligt skydda de som blir drabbade av fildelning och piratkopiering (skilj begreppen åt ffs). Däremot är det fortfarande god idé att _stödja_ upphovsmännen och -maninnorna. hur gör man det? Genom skatt eller genom ett direkt, enkel och tydlig donationssystem? Kanske nuvarande system kommer fungera om man ändrar detaljer?

3. Handlar debatten om perspektiv;
a. Skivbolagen så är det ingen idé att debattera då det är som att debattera huruvida DDT är bra eller ej. _Skiv_bolagen har en tuff tid framför sig och många kommer att gå åt under en tid framöver. Faktum?
b. Artisterna så finner vi ett antal lösningar, några inovatörer och en hel hög med högröda gaphalsar som faktiskt ropar vettiga saker emellan slagorden. Artisterna skall, om jag får säga min mening, inte _få_ betalt, utan de ska _ta_ betalt. Donationer i all ära, men artisten skall få bestämma.
c. Konsumenterna, så kommer vi till enbart data, fakta och rykten. Många fildelar upphovsrättsskyddade kopior av verk och kommer fortsätta med det. En del handlar mindre, en del mer. Vi har ännu inte sett sista siffran i denna kategori. Konsumenten kan aldrig tvingas konsumera, bara lockas.
d. Lag, informationssamhället, kulturen och värden.. Då får vi debattera länge. Ty det finns lika många tolkningar av kultur och lag som det finns tolkningar av vad som just skrevs.

4. Jag är trött, skäggig och återkommer. Ska drömma om CC och olåst kultur. Natti natti mina små troll ^^

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

SkunkFunk: Jag ber om ursäkt om jag gled ifrån din frågeställning. Jag missförstod.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Tagit ställning i frågan spelar ju ingen roll. Antagligen är man emot den, för den eller så vet man inte/bryr sig inte. M.a.o så stämmer det inte att en klar majoritet är emot förslaget.

Det stämmer visst det. Det fanns tre alternativ och ett alternativ har klar majoritet över de andra två. Riksdagsvalet fungerar likadant vad jag vet. Båda blocken kan mycket väl hamna på under 50% av rösterna och ändå får någon bilda regering.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Det stämmer visst det. Det fanns tre alternativ och ett alternativ har klar majoritet över de andra två. Riksdagsvalet fungerar likadant vad jag vet. Båda blocken kan mycket väl hamna på under 50% av rösterna och ändå får någon bilda regering.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Majoritetsregering

EDIT:

I presidentvalet i Frankrike vann Sarkosy (stavning?) första valet, men det blev omval. Varför? Jo, för att han hade inte klar majoritet utav rösterna, dvs över 50 % och det blev en andra valomgång med endast 2 kandidater. Hade han haft över 50 % hade han vunnit direkt.

Är inte detta logiskt eller är det så svårt att förstå? =/

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Men what the hell, människor. Majoritet kan betyda både absolut såsom relativ majoritet. Absolut majoritet innebär att över hälften av gruppen ställer sig bakom ett förslag, jfr folkomröstningen angående EU. Relativ majoritet innebär att ett förslag får flest röstande, men att det inte uppgår till över hälften av gruppen, jfr folkomröstningen om kärnkraften i Sverige.

Klar majoritet har mig veterligen ingen speciell innebörd. Det torde betyda att det är synligt att ett viss alternativ fått majoritet, utan att avslöja huruvida denna majoritet är relativ, absolut eller kvalificerad.

http://www.ne.se/kort/majoritet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
http://sv.wikipedia.org/wiki/Majoritetsregering

EDIT:

I presidentvalet i Frankrike vann Sarkosy (stavning?) första valet, men det blev omval. Varför? Jo, för att han hade inte klar majoritet utav rösterna, dvs över 50 % och det blev en andra valomgång med endast 2 kandidater. Hade han haft över 50 % hade han vunnit direkt.

Är inte detta logiskt eller är det så svårt att förstå? =/

Tillämpar vi det systemet att ett parti/en president måste få majoritet för att kunna bilda regering i Sverige? Nej det gör vi inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Tillämpar vi det systemet att ett parti/en president måste få majoritet för att kunna bilda regering i Sverige? Nej det gör vi inte.

Läs, gör om, gör rätt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Kan ni lägga majoritetspratet på hyllan kanske? Som redan påpekats: absolut kontra relativ majoritet. Enough.

OnT: Det MÅSTE finnas ett enkelt sätt för små indielabels att få ut sin musik via samma kanaler som Sony, Warner och alla de andra stora bolagen. Ta spotify som exempel, är man som jag intresserad av lite mer nischad elektronisk dansmusik finns inte mycket att hämta. Nu tror jag iofs att det största hindret här är ren administration, det finns tiotusentals (säkert fler ändå) pyttelabels som alla måste kontaktas och avtal måste skrivas för att deras musik ska bli tillgänglig...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacemarine
Jag anser inte att fildelning alls är "döden" på musikindustrin. Vi har ett väldigt lyckat exempel: iTunes. Apple har anpassat sig till marknaden och säljer/hyr ut ungefär 50 000 filmer varje dag.

Då musik kostar 9kr/låt respektive 90kr/album till skillnad från i affärer då skivor kan kosta upp mot 300-400 kr

Världen ändras, alla måste ändras med den.

9kr/låt. Undrar hur de tänkte. Säkert så här.

En CD-skiva, ett helt album kostar runt 170kr. Det innehåller kanske 20 låtar max. 170/20=8,5 kr.

Det är som om de fortfarande räknar med distributionskostnader i priset på internet. Jag tycker det är otroligt svårt att hålla en seriös debatt angående skivbolagens situation just nu. De är just "skivbolag" och skivor är gammal teknik. De kommer dö ut.

Att de stämmer sin egen målgrupp på massiva mängder pengar och skapar hat mot sig själva hjälper bara till att riva upp stora sår i deras numera blödande penningkistor.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wconstantine
9kr/låt. Undrar hur de tänkte.

Vad är problemet, de får väl tänka hur de vill?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wconstantine
Det är som om de fortfarande räknar med distributionskostnader i priset på internet.

Eller också är det inte distributionskostnaderna som kostar dem mest.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad är problemet, de får väl tänka hur de vill?

Eller också är det inte distributionskostnaderna som kostar dem mest.

Självklart, jag får göra tavlor och sälja dem för de pris jag vill men det betyder inte att någon köper tavlorna.
Det gäller och anpassa sig efter marknaden, så är det bara.

iTunes kommer börja sälja DRM-fritt och sänka priserna vilket är riktigt bra! Är själv villig och börja använda iTunes om jag kan få musiken i annat format än ACC eller m4a. Det är dessa begränsningar som sätts här och där som måste plockas bort som SkunkFunk nämnde.
Med detta skulle, vad jag tror, musikförsäljningen öka igen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Vissa försöker i alla fall att närma sig nerladdarna, även om de snubblar lite..

På sydsvenskan.se kan man idag läsa att Ordfront försöker sälja en nerladdningsbar ljudbok där man får välja priset själv (a la Radiohead).

Citat:

– Det är ett inlägg i fildelningsdebatten. Många fildelare säger att det är så enkelt att ladda ner filer på exempelvis The Pirate Bay, men att de gärna skulle betala för det. Det ska bli intressant att se vad som händer när man ger de här människorna möjligheten att betala för sig, säger Lars Brahme, producent på Ordfront Ljud.

Det känns dock inte som att det kommer att lyckas (det känns inte som att de verkligen vill att det ska lyckas.)

De tycker att 1 minuts provlyssning av en bok som är över 10,5 timmar lång är tillräckligt (vad är det, 1/1000?).
Det står inte vilken kvalite filerna kodats i (216Mb mp3 för 10,5 timmar låter lite lågt).
Filerna är vattenmärkta.
Väljer jag 0 kr i pris så att jag kan ladda ner och provlyssna på riktigt innan jag väljer att betala, så vill de att jag ska skriva in personuppgifter, sen slussas jag vidare för att betala 19kr i bankavgifter för en vara som kostar 0 kr..

Jämför man med Skunkfunks lista på fördelar med nerladdning så har de en bit kvar.

Visa signatur