Permalänk
Medlem

Billig Phenom II-dator

Sitter o funderar på om jag skulle ta några av mina surt förvärvda slantar och bygga en ny dator Ville först ha en Core i7 men insåg ganska snabbt att det skulle krossade min buddget totalt. Valde då istället att kolla på phenom II-prollen som många här tycks hylla upp i skyarna.

Har på datorbutikens hemsida knåpat hiop följande dator:

Gigabyte GA-MA78GM-US2H µATX, AMD780G, ATI Radeon HD3200, LK, GBLAN, Socket AM2+

Corsair Dominator XMS2 TWIN2X4096-8500C5 2x2GB (tot. 4GB) DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15

Antec NeoPower HE High Efficiency 430W Modular

AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, Quad Core, 8MB, 125W, Socket AM2+, Black Edition

PowerColor ATI HD4870 1GB GDDR5, 2xDVI, HDTV, DX10, 16x PCIe

Lian Li PC8 Scandinavian Edition V3 Svart MidiTower without PSU/utan nätagg.

http://www.datorbutiken.com/?Cart=995-11475

Har ni några komentarer om komponenterna??

Jag har valt ett m-atx vilket kanske får vissa här att protestera högt. Motiveringen är att jag ska köra vattenkylning på prollen och vill då ha så fritt som möjligt i lådans botten. Kommer dessutom inte köra dubbla grafikkort.

Ris och ros uppskattas. Dock undanbedes komentarer som "komponenterna suger" och sedan inte motivera varför de suger.

Visa signatur
Permalänk

Jag skulle satsa på ett lite kraftigare nätaggregat, helst Corsair, men det blir dyrt om man vill ha modulärt! Annars ser allt bra ut!

Permalänk

Håller med föregående; ett kraftigare nätagg vore inte fel.
Och om du nu skulle ändra dig i valet på moderkort till ett ATX så satsa på ett sånt här: http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=1900944

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk
Medlem

vad har du för budget?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Är inte helt säker på att det moderkortet klarar den strömhungriga processorn. Skriv vilken budget du har!

Tillägg: Kolla efter ett socket AM3 istället så kan du billigt byta upp dig när nuvarande processorn känns trög. Moderkort vill man ju helst inte byta om det går att undvika.

Permalänk

Billig? Eehuum...

Permalänk
Medlem

Budgeten ligger på ca 9000. M-kortet som jag valt klarar AM3 upp till 140watt så ska nog inte vara något problem. Iom det dedikerade g-kortet måste det inte var intregerad grafik på de kort ni tippsar om.

Angående nätagg så visst, ett corair är ju trevligt men har enbart haft posetiva erfarenheter om just nätagg från antec. Och iom att jag inte i första hand kommer överklocka borde det räcka ganska bra med 430 watt. Ev skulle ett Cooler Master RS-520 http://www.datorbutiken.com/?Cart=995-11475 kunna få vara med men enbart om det är gränfall att 430 watt skulle räcka.

Någon som kan säga bu eller bä om g-kortet?? Är det hyfsat tyst iom den lite anorlunda kylaren eller ska man sattsa på en bättre kylare (blir iofs senare) eller är det något annat kort som skulle passa bättre? Måste inte var från datorbutiken.

Kan även passa på att fråga hur stor del i procent (ca) det skilljer mellan 4850 och 4870??

Edit 1 Kan säga att jag kommer köra på en 22" skärm (1680x1050)

Edit 2 Har nu bytt nätagg till just Cooler Master RS-520 och den var ju bara 180 kronor dyrare. Tog även bort grafikkortet då jag hittade några negativa recentioner. Funderar istället på ett Asus EAH4870 DK/HTDI/512MD5 512MB [http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=351190] eller ett HIS Radeon HD4870 Fan Dual-DVI 1GB [http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=411696]. Kommentarer om dessa skulle uppskattas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fraktfritt Sweclockers
640GB Samsung SpinPoint F1
Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA, OEM
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2
Antec Three Hundred, Utan nätagg
550W Corsair CMPSU-550VXEU
AMD Phenom2 X4 920 2.8Ghz, AM2+
PowerColor ATI HD4870 1GB PCIe
Asus M3A78, AMD 770 Socket AM2/AM2+

8 446 kr med frakt

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Hårddiskar har jag så jag kan bada i dem (nästan) och det valda chassit vill jag ha. Sedan har jag som krav ett modulärt agg för att lippa allt trassel med överblivna kablar. Dvd-brännare har jag kvar sedan tidigare bygge.

Tänkte först på 920 men då jag i nuläget inte ska överklocka så vill jag ha maximal effekt och då är ju 940 det givna valet. Som extra plus är den ju BE så skulle jag senare vilja skrämma upp den lite ska det ju inte vara något problem heller.

Jag kommer som tidigare sagt köra vattenkylning men steg ett är att kyla processorn så grafikkortet måste ha en effektiv och tyst kylare från start.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fraktfritt Sweclockers
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2
XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition
Lian Li PC-8B Svart
Asus M3A78, AMD 770 Socket AM2/AM2+
520W Corsair CMPSU-520HXEU

8 099 kr med frakt

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Då kommer ju den evigt återkommande frågan. Vilket kort är bäst?? 260+ elller 4870. Och vilket ger mest bang for the buck sas??

Edit. Har knåpat ihop en likanade dator fast på inet och med en i7-prolle och ett fabriksöverklockat 4850 från powercolor med 1 gig minne. Den skulle gå på ca 10k. Vad är att föredra: En snabbare prolle och ett minder snabbt g-kort eller en lite lngsammare prolle och ett snabbare g-kort. Kommer använda datorn till en del spel och photoshop. Är det värt de extra tusenlapparna?? Phenom II-datorn går på ca 8500 med frakt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Då kommer ju den evigt återkommande frågan. Vilket kort är bäst?? 260+ elller 4870. Och vilket ger mest bang for the buck sas??

Edit. Har knåpat ihop en likanade dator fast på inet och med en i7-prolle och ett fabriksöverklockat 4850 från powercolor med 1 gig minne. Den skulle gå på ca 10k. Vad är att föredra: En snabbare prolle och ett minder snabbt g-kort eller en lite lngsammare prolle och ett snabbare g-kort. Kommer använda datorn till en del spel och photoshop. Är det värt de extra tusenlapparna?? Phenom II-datorn går på ca 8500 med frakt.

Tycker du ska köra på Phenom II datorn - GTX260+ (PhysX)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men om jag förstått alles rätt så är det i nuläget inte många spel som får någon sprestandavinst med physx. Och då de dessutom oftast är lite dyrare än det röda lagets kort känns det lite meningslöst. Vill ju oavsätt prolle få ner priset så mycket som möjligt.

Sedan är väll frågan vilket kort som är tystast. Kommer med största sanolikhet köra vatten även på g-kortet men det blir nog tidigast till sommaren. Så fram tills dess ska kortet vara så tyst som det går. Är deras stockkylare effektiv?? Har kollat lite på detta kort som har en stor och till synes effektiv kylare [http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=351189].

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det har du rätt i, men t.ex Diablo 3 har stöd för PhysX och de flesta kommande spel kommer att ha det. Men om du totalt skiter i Physx så är HD4870 ett mer prisvärt kort. Och det som du länkarde har en välidgt bra kylare, och stockkylaren kommer nog räcka ganska bra så länge du inte voltmoddar osv.
Dock tycker jag att GTX260 gör sig bättre i SLI än HD4870, om du hade tänkt att köra det i framtiden.
Så det är helt och hållet upp till dina krav. GTX260 kanske är ett framtidssäkrare kort, men i nuläget är 4870 att föredra.
Angående tystheten så är det nog ingen som helst skillnad, eftersom det finns både kort som är tystare och som låter lite mer i respektive serie.
Båda är fina kort, så du kommer inte bli besviken på något av dem.
Själv kommer jag uppgradera till GTX275 när det kommer ut i vår.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intel Core i7 920
3145:-

Fraktfritt SweC
0:-

Lian Li PC-8B
1116:-

Gigabyte HD4850 512MB
1536:-

Corsair 3x2GB 1333MhZ RAM
944:-

650W Corsair PSU
986:-

Asus P6T
2641:-

10366:-

Permalänk
Medlem

Fick ihop detta nu ikväll. Ser väll ganska ok ut eller??

Jag kommer ju som sagt inte överklocka i första hand så antar att nätdelen kommer räcka ett tag iaf. Kommer även köra XP tills Windows 7 kommer så mer än 3 gig ram behövs inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag tycker du ska köra på Phenom II och ett gtx260+ eller 4870 1gb
efter som det är spel du ska ha datorn till så är det bättre med en "sämmre" processor och ett snabbare grafikkort

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

I första hand blir det photoshop men ett o annat spel ska jag väll hinna med också

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
I första hand blir det photoshop men ett o annat spel ska jag väll hinna med också

Till photoshop behöver du prioritera 1, CPU kraft. 2, GPU'n. 3. RAM.
Så jag tycker du ska köra på Phenom II paketet (även om den inte är lika bra som i7 så är det inte långt ifrån) och 4870.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa CS4. Kör demot nu och gillar det nöstan bättre än CS3 som jag har sedan en tid tillbaka. Kan den utnyttja gupn? Har för mig jag läste det. Isf finns det ju absolut ingen anledning till att köra i7

Edit. Knåpade ihop en Phenom II-dator på inet nu. Vad tycker ni??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Funderar på att köpa CS4. Kör demot nu och gillar det nöstan bättre än CS3 som jag har sedan en tid tillbaka. Kan den utnyttja gupn? Har för mig jag läste det. Isf finns det ju absolut ingen anledning till att köra i7

Edit. Knåpade ihop en Phenom II-dator på inet nu. Vad tycker ni??

http://www2.minasidor.net/sweclockers/blandat/inet_phenom_II....

Jag tycker du bör vänta tills i början av april då HD4890 & GTX275 kommer, det skall jag göra

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Det är ju inte en så dum ide. Lär väll ändå inte hinna beställa innan dess. Eller ska man ta ett m-kort med intregerad grafik o vänta med grafikkortet?? 4870 lär väll gå ner lite i pris (förhoppningsvis) när 4890 kommer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det paketet du satte ihop var fint! Men om du inte tänkt att köpa innan dess kan du vänta. GTX275 ska vara förvånandsvärt bra enligt några källor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kommer köpa i etapper så ska nog vara lugnt med kortet

Visa signatur