Installation av Windows

Permalänk
Medlem

Installation av Windows

Hej!

Lämnade in min laptop till en datorbutik för byte av hårddisk (den gamla gick sönder).

Hämtade ut datorn idag och tänkte installera Windows men då säger den att det inte går att lokalisera någon hårddisk. Jag kan alltså inte installera Windows för den hittar inte disken?! Vad tusan kan vara fel?

Har installerat Windows ett X antal gånger men aldrig varit med om detta fel förut

Visa signatur

Tjenare

Permalänk
Medlem

Hittas disken i bios?
Är det samma windowsversion du installerat tidigare? Sata-diskar är ofta ett bekymmer för XP.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Nej, s-ata hårddiskar är inte något bekymmer för XP.
Däremot behöver man ha en diskett med drivrutiner till kontrollerkortet för s-ata:n.

Finns att hämta på datortillverkarens hemsida.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Skall testa!

edit: suck, gäller att hitta också. det är en HP

Visa signatur

Tjenare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grazze
Skall testa!

edit: suck, gäller att hitta också. det är en HP

Du har även ett modellnummer på den också. Du får leta upp detta och skriva in det här så kan jag/vi hjälpa dig att hitta.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

HP Compaq nx9420

Visa signatur

Tjenare

Permalänk
Medlem

Har hittat filen nu! Men när jag ska söka upp den vid installationen så får jag "txtsetup.oem is missing". Har antagligen lagt in filen på fel sätt på disketten, drog dit den bara. Hur ska jag göra?

Visa signatur

Tjenare

Permalänk
Medlem

en .exe fil

Visa signatur

Tjenare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grazze
Har hittat filen nu! Men när jag ska söka upp den vid installationen så får jag "txtsetup.oem is missing". Har antagligen lagt in filen på fel sätt på disketten, drog dit den bara. Hur ska jag göra?

funkar det att högerklicka och packa upp med t.ex winrar om du har det ?

Annars kör du installationen, sen ser du efter vart filerna hamnar helt enkelt!.

Permalänk
Medlem

Har fixat disketten nu!

Fastnar på följande ruta efter att jag valt att jag vill installera sata drivrutinerna.

"Sätt in disketten Windows XP Home Edition CD-ROM i enhet A: * Tryck sedan på Retur."

Kommer inte bort från denna ruta, kan inte fortsätta installationen...
Alltså suck, blir tokig!!!

Visa signatur

Tjenare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Nej, s-ata hårddiskar är inte något bekymmer för XP.
Däremot behöver man ha en diskett med drivrutiner till kontrollerkortet för s-ata:n.

Finns att hämta på datortillverkarens hemsida.

Man behöver inte alltid drivrutiner för SATA diskar i XP. Jag behöver inte det.
SATA disken hittas direkt vid installationen utan drivrutiner.
Krävs dock att man åtminståne har SP1 på Windows XP skivan.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Well, min hittas inte ...

Visa signatur

Tjenare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hur långt kommer du ?

Du måste trycka på F6 för att ladda i dem i början av installationsprogrammet! (vilket verkar va gjort:p)

Du kan ju även använda nLite.

Stäng av ahci i bios, installera xp, installera drivrutinen och andra, starta om och aktivera ahci igen. Kan det funkar ?

Permalänk
Medlem

Vart stänger jag av ahci i BIOS?

Visa signatur

Tjenare

Permalänk
Medlem

Äh. blir att föra in den, ingenting fungerar. aldrig varit med om detta förut

Visa signatur

Tjenare

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat Windows! Behöver dock hjälp att få allt att fungera! Hittar inte riktigt drivrutinerna till mitt moderkort:

Intel i945GM/PM Calistoga

Det är alltså denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=137385

Visa signatur

Tjenare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grazze
Nu har jag installerat Windows! Behöver dock hjälp att få allt att fungera! Hittar inte riktigt drivrutinerna till mitt moderkort:

Intel i945GM/PM Calistoga

Det är alltså denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=137385

Här kanske?
http://www.intel.com/support/chipsets/sb/CS-022034.htm

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.