Ursprungligen inskrivet av tifius
TechGuru: Självklart kommer de inte köra en dator per spelare, många spelare kommer köra på samma server, många cores, mycket minne och en bra virtualiseringsteknik gör det möjligt. Jag läste även att de har dedikerade chip för videokomprimeringen, vilket är det mest intressanta imo och är nyckeln till hela konceptet, komprimeringsalgoritmerna alltså.
Din elkalkyl på 500W per spelare som är online är helt orimlig imo.
mrfisse: Säg att spelet körs på servrar i samma hall som Sunets, det ger enligt din egen mätning en ping runt 15 ms. Alltså 15ms för ditt paket att komma dit och sunets burkar att skicka ett svar, hur jämför det här sig mot laget på en vanlig tv? Nu har jag ingen vetenskaplig undersökning att hänvisa till på responstider på tv-apparater men vad jag har sett brukar de ligga runt 10-15ms. Alltså ungefär lika länge som ditt lag till servern. Och nu till det viktiga: jag har inte hört en enda icke-nörd vän till mig klaga på att deras tv laggar när de spelar, inte en enda. Visst gör nördarna det, men mest för att de läst om det och vet vad de ska titta efter. Average joe märker inte av de där extra 15ms, och det är Average Joe det här riktar sig till först och främst. När jag spelar brukar jag ibland en ping runt 5ms på svenska servrar, ett lagg inte ens den svettigaste nörden märker
Den här videon visar en liknande teknik fast över ett trådlöst lokalt nätverk, visst är det ett litet lagg men inte så farligt. http://www.youtube.com/watch?v=Y4cUl9WFv7g
Jag tror på den här idén om det inte märktes, visst kommer det ta ett tag för tekniken att mogna men jag tror definitivt att det är en stor del av den framtida spelmarknaden. Speciellt med tanke på nya ekonomier som Kina och Indien på frammarsh med stort antal IT-sugna konsumenter i sin nya medelklass med relativt låg budget som helt enkelt inte har råd med en konsoll.