Permalänk
Medlem

Chassi högtalare

Hej!

Någon som vet vart man kan köpa en chassi högtalare? Mitt Antec Three Hundred har ju tyvärr inte detta, och eftersom jag gillar experiment så skulle jag
nu utav olika skäl behöva en sådan så att min dator kan spela upp "irriterande" pip ifrån lådan.

Permalänk
Medlem

Det borde väl finnas en hög i närmaste grovsoprum.

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk

Lian-Li har ett litet kit som du kanske kan vara intresserad av, det innehåller en högtalare, två knappar (power+reset) och två LEDs (power+hdd).

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk

jag har EXAKT samma problem också .. hade också velat fåtag i en sådan!

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig fixa högtalare i chassit. Har en polare som pajjade sin hårddisk pga att han hade baslådan för nära datorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Jag skulle aldrig fixa högtalare i chassit. Har en polare som pajjade sin hårddisk pga att han hade baslådan för nära datorn.

Nu handlar det alltså om en helt vanlig lite så kallad pc-speaker i den här tråden, den där lilla 0,5w högtalaren som kopplas direkt till moderkortet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Tappade han baslådan på hårddisken eller? Hårddiskar klarar att gå igenom flygplatstullar utan problem, och där utsätts de för ett starkare magnetfält än högtalare.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Han syftade väl mer på att baslådans dunkade tog sönder hårddisken, inte magneterna i baslådan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oliviro
Han syftade väl mer på att baslådans dunkade tog sönder hårddisken, inte magneterna i baslådan?

Antar det. Plattorna i hårddisken började väl oscillera i samma takt som basen från subwoofern antar jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur nära va "för nära" då? Har min en halvmeter från och hoppas att samma sak inte inträffar mig...

Mvh
NoobZone

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Angående baslådan så är det ingen fara ^^ jag har min (Logitech z5500) 5 cm från lådan, visserligen är skrivbordets träsida mellan datorn och subben.
En träskiva gör nog ingen större skillnad men mina diskar har klarat sig bra.
Sen krävs det ganska kraftiga smällar för att nå in till hårddiskarna i cosmos 1000...

Visa signatur

Här är internet.

Permalänk
Medlem

Jag kör med subban som hänger med Pioneer DCS-313 (vet inte vad basen heter) men den är på 8" och 75W. Den dunkar på bra nå in i helvete (gjort en liten spricka i väggen bakom subban) och den står ungefär en meter från datorn. Både datorn och subban står i ett hörn under ett hörnskrivbord. Men inget har hänt än så länge

Edit: Men om du kör t.ex. 2st MTX Jackhammer på varsin sida om chassit 5cm från med bra förstärkare och så... Då borde det hända något iaf Men vem har 2st MTX Jackhammer och en massa slutsteg och sådant till datorn? 100k/st + att dom ska drivas av något.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv

Det är de lågfrekventa vibrationerna från en sub som kan (i oturliga fall) förstöra hårddiskar, det som händer isåfall är sannolikt att subben skapar harmoniska svängningar antingen i datorchassit (tänk resonanslådan i ett stränginstrument exempelvis, eller basporten på en sub för den delen) eller kanske till och med direkt i hårddiskens läsarmar som förstärker högtalarens vibrationer.

Vibrerar det för mycket i hårddisken tar läshuvena i diskytan, detta kan givetvis förstöra data direkt, samt att det river upp material som sedan kan deponeras på andra ställen på diskarna och orsaka ytterligare kollisioner med läshuvena...

Det är egentligen rätt olämpligt att ha en dator väldigt nära en fet lågfrekvent högtalare, förmodligen klarar sig dina diskar från problem under en viss tid pga att hårddiskar har inbyggda skydd mot vibrationer - till exempel är diskarna täckta med nanopartiklar av grafit, som fungerar lite som ett smörjmedel som kan rädda disken om huvena borstar emot ytan lätt. Detta funkar ju dock inte i längden, eller vid kraftiga skakningar.

Många diskar idag, särskilt de av lite bättre klass har inbyggda accelerometrar som är kopplade till styrservomekanismen, de kan därför kompensera mot en del svängningar som uppstår; dock endast i Z-led, skakar det i Y-led funkar inte detta skydd då läsarmarna inte kan roteras i den riktningen.

Så varför chansa? Det händer förmodligen inget av att du fetar på med dunket (iallafall inget du märker av innan du pensionerar disken), men är det värt huvudvärken om något skulle inträffa? Heh...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
............... 2st MTX Jackhammer ................. 2st MTX Jackhammer .....................

Du har kollat ALLDELES för mycket på pimp my ride

Min 15" JBL sub har inte gjort nån inverkan på min dator.
Inte subben till mitt logitech z-5450 heller för den delen ^^

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″