Ny macanvändare.. Hjälp mig komma överens med min Mac..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
För att stänga ett fönster/tab trycker man CMD + W (Som i Window) :).

Och för att stänga alla öppna fönster i exempelvis Finder så trycker man ner alt också.

Permalänk
Medlem

Här kommer en knepig fråga - finns det nåt snabbkommando för att infoga alpha-tecknet? ALT+u infogar µ, hade vart guld om ALT+A var alpha men det är (självklart? ett äpple .

Permalänk
Medlem

Drar upp det här med avinstallationen igen...

Alltså, om jag gör "papperskorgmetoden" kommer det då ske en slags avinstallation? Eller tar jag bara bort själva aplikationsfilen? Måste man springa och leta rätt på mappar och grejer? Är i behov av diskutrymme.

Edit: som vanligt är jag för ivrig. Här var svaret: http://guides.macrumors.com/Uninstalling_Applications_in_Mac_...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Här är ännu en till nybliven macanvändare!

Då min bärbara sa poff så var det dags för en ny, och det blev en macbook.

Är väldigt ovant då jag inte haft en Mac innan, men förhoppningsvis lossnar det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nect
Här är ännu en till nybliven macanvändare!

Då min bärbara sa poff så var det dags för en ny, och det blev en macbook.

Är väldigt ovant då jag inte haft en Mac innan, men förhoppningsvis lossnar det

Man kommer in i det väldigt fort..:)

Skulle inte vilja byte den mot valfri PC, så nöjd är jag

Dock skulle ju inte en MBP 17" vara fel

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem

Är också ganska ny macanvändare, men Finder är verkligen den sämsta filhanterare jag någonsin använt.

Är verkligen ctrl +v och ctrl +x för mycket att begära?

Sen att Finder skiljer på flytta och kopiera beroende på om det är en nätverksenhet eller inte retar mig till vansinne. Det får gärna vara antingen eller, bara det är konsekvent hela tiden.

Får hoppas Apple byter ut skräpet i Snow Leopard mot något annat, vad som helst är bättre än nuvarande Finder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo
Är också ganska ny macanvändare, men Finder är verkligen den sämsta filhanterare jag någonsin använt.

Är verkligen ctrl +v och ctrl +x för mycket att begära?

Sen att Finder skiljer på flytta och kopiera beroende på om det är en nätverksenhet eller inte retar mig till vansinne. Det får gärna vara antingen eller, bara det är konsekvent hela tiden.

Får hoppas Apple byter ut skräpet i Snow Leopard mot något annat, vad som helst är bättre än nuvarande Finder.

Mac OS har alltid varit centrerat runt GUI och därför så flyttar man filer med "drag 'n' drop" av tradition. Windows kommer ju från en "tangentbordsvärld" och där är väl "klipp ut / klistra in" eventuellt lite mer naturligt. Är nog mest en vanesak. Många som kört Mac länge tycker det där att ha en hel fil som "urklipp" känns lite livsfarligt...
..fast nu är den ju inte där. Kör ctrl X på på en fil och kolla om den finns i "klippboken".

När det gäller olika beteende att flytta på en disk och mellan diskar har du kanske rätt i. Själv tycker jag det är naturligt att man flyttar på en disk men kopierar mellan men å andra sidan vet jag att jag alltid (alltid, även om jag tänker på det innan) gör fel på det här med kopiera, flutta och skapa alias på filor i en windowsmiljö Är väl mest vanesak och det att flytta på en disk men kopiera mellan diskar känns väldigt naturligt för mig.

Men inte hoppas vi väl att Snow Lopard ska bli windows? Det finns ju redan och gillar man det så stenhårt så lär man ju inte ha problem med Mac Os.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Det finns ju alternativ för er som blir galna på Finder.

http://www.cocoatech.com/

Permalänk
Medlem

orkar inte skapa en ny tråd så jag kapar denna och hoppas att det är ok.

Mitt problem är följande: vlc vägrar att spela upp undertexter som jag laddat hem. alternativet video->undertextspår går inte att välja, så jag drar slutsatsen att vlc inte registrerar undertextfilens närvaro.

Detta är ett vääääldigt irriterande problem så jag är enormt tacksam om nån har en lösning:)

EDIT: jag har givetvis testat att uppdatera vlc

EDIT 2: jag löste det efter lite om och men:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
orkar inte skapa en ny tråd så jag kapar denna och hoppas att det är ok.

Mitt problem är följande: vlc vägrar att spela upp undertexter som jag laddat hem. alternativet video->undertextspår går inte att välja, så jag drar slutsatsen att vlc inte registrerar undertextfilens närvaro.

Detta är ett vääääldigt irriterande problem så jag är enormt tacksam om nån har en lösning:)

EDIT: jag har givetvis testat att uppdatera vlc

EDIT 2: jag löste det efter lite om och men:)

Säg gärna vad felet var, så är det lättare för nästa att lösa det.. Om deth änder någon annan :b

Visa signatur

Men jag är inte bitter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMad
Säg gärna vad felet var, så är det lättare för nästa att lösa det.. Om deth änder någon annan :b

Ominstallation av VLC fixar detta.

Permalänk

eller så hade han helt enkelt glömt att matcha filnamnen ;D