Ni som läser Bioteknik och Automation o Mekatronik

Permalänk
Medlem

Ni som läser Bioteknik och Automation o Mekatronik

Jag går tekniskt basår på chalmers och ska snart välja program inför hösten.
Det står mellan två väldigt olika program men program som jag har intresse för.
Bioteknik eller Automation och Mekatronik. Jag är dock väldigt splittrad i vilket som kommer passa mig bäst.

Jag skulle vilja få lite argument från båda sidorna om varför det ena är bättre än det andra.
Känner att intresset är lika stort för båda men vet inte vilken som har de fördelar som jag kan känna mig trygg i.

Permalänk
Medlem

Går ettan på bioteknik. Vi har läst tre läsperioder matematik och kemi, nu har vi börjat med cellbiologi och flumkursen 'mekanik med biologiska exempel'.

Kan väl inte säga så mycket mer annars, läs vad du tycker är roligt. Tycker du plugget är kul så trivs du nog med vad du blir sen.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Läst ett år på bioteknik, biotekniken är skojj och enkel. Cellbiologi med Immunologi som jag läste är en av de roligaste kurserna jag läst, sen att det är väldigt lite plugg i den är ju skönt det med.

Däremot slutade jag pga att kemin är grymt trist, jag tröttnade direkt på Organkemin, inte min grejj helt enkelt. Lärorikt men jag avskyr labb.

Så det skall du ha klart för dig, iaf på KTH består de första åren i princip av mer Kemi än bioteknik, men om du gillar kemi tror jag du kommer tycka den är rolig

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

det som egentligen skrämmer mig mest är hur folk verkar snacka om att det är mörkare än mörkast på arbetsmarknade för biotekniker. Att de i princip inte får jobba med det de har pluggat om och att företagen inte erbjuder så höga ingångslöner. Nu är visserligen inte ingångslönen så jätteviktig för mig men det låter ju trist om man inte får det jobb man tror man ska få med sina kunskaper samtidigt som man får en kass lön för det

Permalänk
Medlem

Tjena, jag läser andra året på Z (Automation och mekatronik)

Jag kan säga att programmet är relativt brett och är som man säger, belägen i gränslandet mellan maskin- elektro- och datateknik, vilket passade bra för mig som först valde mellan maskin och data.

Har läst en hel del kurser inom detta blandade område och jag tycker det har fungerat bra och tycker att jag har valt rätt

gött att slippa bilogin men tyvärr slipper man inte kemin helt då vi har en kurs som heter material och tillverkningsteknik som innehåller en del kemi

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem

Läser första året inom mekatronik på LTH nu.. och kan inte säga annat än att det är ett grymt intressant ämne. Blandning mellan elektro, maskin och automation. Passar med andra ord dig som är lite intresserad av allt.

Men vad du än gör läs in kursen mekatronik på LTH.. fy fan vilket uselt upplägg. Längtar redan till kursutvärderingen

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

jag såg på er sida pluggaZ att man kunde som master välja biomedical engineering :S hur kommer det sig och vad är det man får plugga/jobba med då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
jag såg på er sida pluggaZ att man kunde som master välja biomedical engineering :S hur kommer det sig och vad är det man får plugga/jobba med då?

Nu är inte jag jätteinsatt i alla masterprogram ännu, men jag skulle gissa på att man jobbar med sjukhusmaskiner som magnetröntgen och liknande.

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem

Jag har läst fysik, men går nu en master (GIBBS) ihop med en massa biotekniker. Det som verkar vara generellt för biotekniklinjen är att det är jättesvårt att få ett bra jobb utan att doktorera först, om du inte vill stå och labba. Många därifrån söker sig därför till GIBBS, som handlar om att utveckla företag runt biovetenskapliga idéer. (Jag har även hört rykten att bioteknik inte är helt hundra, eftersom man efteråt varken kan biologin eller tekniken till 100%, utan allt blir lite halvdant, fast det är som sagt bara rykten )

Automation och mekatronik (Z) har min sambo gått, och han är jättenöjd. Då kan du ju med fördel välja inriktning mot bioteknik senare (biomedical engineering).

Visa signatur

Jag vet inte riktigt vad ni försöker lära mig, men jag ska be att få vara av en fullständigt avvikande mening.