Permalänk

Uppgradering

Tjabba!

Jo jag hade ju tänk mig att uppgradera datorn lite. Jag använder datorn för att spela spel,( testar många nya spel ). Men jag känner att datorn börjar ge efter, behöver nu råd på vad man kan göra för att få den lite vassare i kanten.

Info:

Dator: Fujitsu-Siemens Scaleo X

Dator typ ACPI Multiprocessor PC
Operativsystem Microsoft Windows XP Media Center Edition
OS Servicepaket Service Pack 3
Internet Explorer 8.0.6001.18241
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)

Moderkort

CPU typ DualCore AMD Athlon 64 X2, 2600 MHz (13 x 200) 5200+

Moderkortsnamn Asus M2R-FVM (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2

DIMM, Audio, Video, LAN)

Moderkortschipset ATI Radeon Xpress 1100/1150, AMD Hammer

Systemminne 3328 MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM)
DIMM1: OCZ Reaper HPC OCZ2RPR800C31G 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-15 @ 400 MHz) (4-5-5-13 @ 333 MHz) (3-4-4-10 @ 266 MHz)
DIMM2: OCZ Reaper HPC OCZ2RPR800C31G 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-15 @ 400 MHz) (4-5-5-13 @ 333 MHz) (3-4-4-10 @ 266 MHz)
DIMM3: OCZ Reaper HPC OCZ2RPR800C31G 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-15 @ 400 MHz) (4-5-5-13 @ 333 MHz) (3-4-4-10 @ 266 MHz)
DIMM4: OCZ Reaper HPC OCZ2RPR800C31G 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-15 @ 400 MHz) (4-5-5-13 @ 333 MHz) (3-4-4-10 @ 266 MHz)
BIOS typ Award (08/31/06)

Bildskärm
Grafikkort Radeon X1950 Series Secondary (512 MB)
Grafikkort Radeon X1950 Series (512 MB)
3D accelerator ATI Radeon X1950 XT
Bildskärm ViewSonic VG2230wm [22" LCD]

Multimedia
Ljudkort Creative CA20K1 X-Fi Xtreme Fidelity Audio Processor

Lagring

Diskettenhet Floppy disk drive
Hårddisk WDC WD2500JS-55NCB1 (232 GB, IDE)
Hårddisk WDC WD2500JS-55NCB1 (232 GB, IDE)

Optisk enhet _NEC DVD_RW ND-4551A (DVD+R9:8x, DVD-R9:6x, DVD+RW:16x/8x, DVD-RW:16x/6x, DVD-RAM:5x, DVD-ROM:16x, CD:48x/32x/48x DVD+RW/DVD-RW/DVD-RAM)

Det var tråkigt när jag hörde, efter att jag hade köpt nya minnen, att med Xp 32bit, så registrera datorn bara runt 3 gb, har som sagt 4 gb i den.
Funderat lite om det vore värt att fixa Xp pro med 64bit?

I moderkortets manual står det att den inte tar 800 MHz minnen, men jag tog det ändå, så tanken har slagit mig att man kanske ska byta ut moderkortet mot ett bättre.

Grafik kortet vet jag är klassat gammalt jämfört mot de många nya hd korten. Men det har funkat bra, tor dock att det laggar pga grafikortet, eftersom jag vill och spelar på hög grafik på de mesta spel.

Processorn har jag velat byta upp mig mot en Athlon 64 x2 6000+ med 3 GHz. Men kankse man ska försöka på X3 cpu's.

Det jag vill är att få en helhet om vad man kanske måste byta mot nytt.

Vill ha en dator som klarar spel som Empire total war, gtaiv, lite nyare spel med bättre prestanda än vad jag har nu.

Vad tycker ni?, vad tror ni är mest värt att byta?

Permalänk
Medlem

XP 64bit är inte det bästa av vad jag hört, få drivrutiner till det osv. Annars räcker de 3gig du har bra. Vill du ändå uppgradera operativsystem så skulle jag säga 64bit versionen av vista eller windows 7 (när den kommer) men hade själv inte bytt.

Angående din dator. Hur mycket pengar hade du tänkt lägga ut? Dina grejer är annars ganska ok och det räcker med ett nytt grafikkort om du tänkt maxa de mest krävande spelen. Tyvärr kräver de spelen du nämnt en del...

Ett hd 4830 skulle jag valt i dagsläget om du bara uppgraderar kortet.
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd...

Att byta upp till en 6000+ är ganska meningslöst och ditt moderkort klarar tyvärr inte bättre processorer. Så ska du köpa dyrare grafikkort blir det till att uppgradera moderkort och processorn också om de inte ska flaska.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

Jag kommer nog satsa på att bara byta ut grafikortet.

Men om vi bara riktar in oss på ett grafikkort, vad ska jag då välja?, så att det funkar på mitt moderkort, och som ger bra prestanda.

Jag såg kortet du tipsade om, men finns det andra att välja på?
Jag tänkte så att man kan jämföra dem.

Permalänk
Medlem

Oj skrev vist lite fel i mitt inlägg...

Skrev:
"det räcker med ett nytt grafikkort om du tänkt maxa de mest krävande spelen."

men menade:
"det räcker med ett nytt grafikkort om du inte tänkt maxa de mest krävande spelen."

liiiite skillnad :D. Dock får du ett rejält lyft om du köper ett nytt kort. Övriga kort med likartad prestanda är (bäst överst):

- 9800gtx+ & gts 250 (I princip samma kort med olika namn)
- hd 4850
- hd 4770 (inte ute än men om du väntar ett bra alternativ, samma gäller hd4750)
- hd 4830
- 9800gt & 8800gt (ett till kort med två namn...)

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

Ok, men går det att använda nvidia kort om man har ett moderkort med ati chipset? bara fundera eftersom det sitter ett ati kort i den.

jag är inte helt 100 på hur grejerna funkar :S

Permalänk
Medlem

Det ska funka både med ati och nvidia. Tillverkare av chipset spelar ingen roll.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

Aha ok. Men jag kan inte ha x2 kort väl? för då behövs två pci-e platser el?

En fråga till. det jag skrev förut, att datan bara regar 3gb, men jag har 4gb..... när jag spelar spel, används 4gb då?

Permalänk
Medlem

För att köra sli (flera nvidia-kort) eller crossfire (flera ATI-kort) behövs två eller fler PCI-e och ett moderkort med stöd för tekniken. x2-kort är dock två kretskort satta bredvid varandra i samma "behållare" med intern förbindelse eller helt enkelt två GPU-kärnor satta på samma kort. Allt som behövs är en PCI-e plats

Dock så är din processor inte så snabb så ett x2 kort kommer inte utnyttjas till fullo. Du bör inte köpa bättre/dyrare kort än de jag listade innan om inte processorn ska flaskhalsa mycket (dvs grafikkortet får vänta in information från den långsamma processorn innan den ritar upp bilderna)

Din dator använder bara 3Gb, de sista 1Gb (eller vad det nu är) kan inte användas alls tyvärr. Jag har själv 750Mb för mycket. Men 3Gb räcker väl, det är i första hand ditt nuvarande grafikkort som bromsar ner.

EDIT: Jo använd tex prisjakt för att jämföra priser om du inte redan gör det, en fin sida.

Och en grej till, vad har du för nätagg? Om det är för klent kanske det inte klarar att driva allt för tunga grejer.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

jag tror det sitter ett 450 w i den

Permalänk
Medlem

Eftersom det har drivit ett 1950 så borde det räcka, så jag tycker att du ska köra på ett 4830

Permalänk

Ja jag har som lutat mig mot ett 4830 kort, för att det är ett av de billigare.

Då tar jag det !