Permalänk
Medlem

Funkar detta för bildbehandling?

Jag har satt ihop en dator delvis med hjälp av alla andra trådarna här i avdelningen men skulle ändå vilja ha lite råd om grafikkortet som jag är lite fundersam på. Jag vill gärna ha passiv kylning (funkar det med det chassi jag valt tro?) och kommer använda datorn till nästan uteslutande bildbehandling (läs photoshop och lightroom) samt lite redigering av kortare videoklipp. Är ingen spelmänniska så det kommer inte att spelas något (vad jag vet om än så länge). Vad tror ni? Funkar denna uppsättning?

Permalänk
Avstängd

Den duger helt klart till PhotoShop och lite annan bild redigering, du kanske skulle villja ha ett lite bättre grafikkort i från start ifall att du skulle få för dig att börja spela, typ kanske ett 4670 eller ett billigt 4830 skulle vara något? 4670 ska finnas i passivt utförande, vet inte hur det är med 4830.

Men bortserman från allt jag skrev så har du ett bra paket och billigt.

MVH
Emil

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Grafikkortet duger för bildbehandling, har testat ett gammalt 3-400 kronors Clas Ohlson-kort mot ett HD 4850 och det gav ingen märkbar skillnad i prestanda.

Mer minne är bra, 64 bitars Win 7 plus 8 GB RAM snabbar upp märkbart.

Photoshop är snällt, jobbar med en liten thumnail-bild under redigeringen och alla ändringar införs i huvudfilen först när man sparar.

Nikon Capture NX2* är tyngre, all redigering införs löpande i huvudfilen, snabbast möjliga tvåkärniga processor rekommenderas till alla som inte gillar rejäla pauser mellan varje kommando.

* Men nödvändigt om man vill ha ut all info i en raw-fil från en Nikonkamera. Nikon - som enda japanska tillverkare - talar inte om hur de kodar kameradata så andra programmakare kan bara gissa hur de ska tolkas.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Håller med föregående, köp gärna 8gb eller mer om du ska köra mycket bildbehandling.

Visa signatur

3D grafiker
Arbetsdator: HP workstation
Hemdator: Core i7 3930k @ 4,5GHz, 32GB DDR3, 2 x 120GB SSD, 2 x 1TB HD, 3 x GTX 580

Permalänk
Medlem

Så jag ska hålla kvar i det grafikkort som står ovan i mitt första inlägg men lägga till minst 2gb ram-minne till istället?
Jag ändrade lite till AMD istället, det är väl mer prisvärt och i framtiden uppgraderingsvänligt.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på om jag verkligen behöver ett så tyst chassi som Cooler Master Sileo 500. Jag är lite sugen på Antec Three Hundred också men det kanska å andra sidan låter som tvärdrag?

Permalänk
Medlem

Snåla inte på Minne och CPU när du ska ha datorn till bildbehandling med photoshop, 8Gb minne samt en quad CPU rekomenderas
Speciellt när du kanske börjar med att leka med HDR bilder o annat roligt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

En bättre CPU säger du. Jag ska tänka på det. HDR sysslar jag inte så mycket med och trollar hellre med enkla RAW-filer än många olika, för att få en bra bild. Men bra att du sa till. Det tänkte jag inte på.

Permalänk
Medlem

Phenom 2, kanske?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Phenom 2, kanske?

Japp, hade det först i min inköpslista men snålade. Trodde inte jag skulle behöva det. Den är ju ändå dubbelt så dyr.

Permalänk
Avstängd

kör på en phenom 710 / 720

tre kärnigt.

Permalänk
Medlem

Från och med photoshop cs4 så används grafikkortet till vissa funktioner, varför det kan vara ide att lägga lite krut även på detta. Ffa Nvidia som samarbetar med Adobe.

Visa signatur

Antec Three Hundred | Asus M4A78T-E | AMD PII X3 720 BE @ 3.5 GHz | OCZ DDR3 2x2GB @ 1600 7-7-7-21 | XFX GTX 260 @ 720/1170/1520 | Noctua NH-U12P | Corsair 620W | Hitachi Deskstar P7K500 500GB | Dell 2209WA