Permalänk
Medlem

Gammal Toshiba

Tja!

En snubbe ville ha hjälp med en gammal Toshiba han fått. Man förstod direkt kvalitén när Windows 95 startade... Problemet för honom är att hans mobila bredband ej fungerar på datorn. Den kan ej känna igen USBet som sätts in i datorn. Det har fungerat prickfritt tidigare men nu vägrar det.

Jag testade då att köra in Ubuntu men fungerade inte. Tittade efter i prestandan och hitta 64mb ram, gott försök i alla fall Ville bara testa live.

Hittar inte vilken sort det e men systemet har Intel Pentium II, 64mb ram, 2+2gb hdd.
Kör på Windows 95 och e en Toshiba laptop. Hur får jag USB 2.0 att fungera på denna gamla dator?

Problemet med Linux var att det startade, laddade som vanligt och gick fram å tillbaks på skärmen, sen blev det svart och så kunde man skriva efter _.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

För det första tror jag inte den datorn har stöd för USB 2.0.

Varför du inte fick igång Ubuntu kan bero på att du inte gav den tillräckligt
med tid att ladda? Förstod inte riktigt hur långt du kommit.

Gör din kompis en tjänst och uppgradera till Win98 istället, mycket trevligare stöd för USB och andra drivrutiner :).

Permalänk
Medlem

Linux fick så mycket tid den ville Men inget hände och tröttnade efter 15 min när _ bara stod och blinka... Fast kanske man ska ge den en 30 min istället?

Linux lär väl vara bättre än 98?

Att den inte har stöd för USB 2.0 var jue ett säkert kort egentligen, kanske fanns en drivrutin bara Nytt OS äre som gäller Ville pumpa in Vixta men det pallar datorn garanterat inte av

Permalänk
Hedersmedlem

Windows 2000 "går" att köra på 64mb minne, det går inte fort men det startar.

Eftersom det är en Pentium 2 så lär det vara vanligt sdram i den, du borde kunna få en 128mb eller två i princip gratis.

USB 2.0 har den garanterat inte, det var bra många år senare som det kom.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag råkar ju faktiskt sitta på en hel del SDRAM-stickor...

För att va exakt typ 15 st Infineon 128MB DDR-400. De står SDRAM på så jag antar att de passar.

Skicka ett pm om du är intresserad.

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk
Medlem

Joo, USB 2.0 kom ju i början av 2000 och denna dator i mitten av 90-talet så självklart finns inte tvåan

Som jag sa tidigare så blev det blackscreen efter ett tag, nu kommer dett meddelande istället:

[ 291.093620] Out of memory: kill process 3705 (localedef) score 545 or a child
[ 291.093737Killed process 3705 (localedef)

Antagligen ram-minnet?

Permalänk
Medlem

Ubuntu kör ju Gnome och dessutom Compiz vilket kräver ganska mycket kräm (Även med moderna mått mätt) och du verkar vara ute med för lite minne. Du kan testa att köra knoppix. Det är inte lika krävande men har
en live-skiva.

För att få linux att köra fint på en sådan dator så krävs det lite meckande.
Skulle inte rekommendera att köra in Ubuntu utan snarare Slackware
eller Gentoo, men det är en smaksak. Annars så är nog Windows98
rätt fint :-).

Permalänk
Medlem

DSL (Damn small linux) då? Kanske något att sträva efter?

Alltså, dom enda kraven är att han ska kunna surfa trådlöst med sitt usb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av almightymojo
Jag råkar ju faktiskt sitta på en hel del SDRAM-stickor...

För att va exakt typ 15 st Infineon 128MB DDR-400. De står SDRAM på så jag antar att de passar.

Skicka ett pm om du är intresserad.

Om det är DDR-400 är det DDR, inte vanligt SDRAM.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

nlite kanske kan vara något?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Win98se hade jag valt varje dag till en så gammal dator, fungerar fint med så små systemresurser.

Annars borde han kunna få en snäppet nyare dator med win2000 på för 500 spänn på blocket, typ en thinkpad med PIII 800 el liknande.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabayt
Joo, USB 2.0 kom ju i början av 2000 och denna dator i mitten av 90-talet så självklart finns inte tvåan

Som jag sa tidigare så blev det blackscreen efter ett tag, nu kommer dett meddelande istället:

[ 291.093620] Out of memory: kill process 3705 (localedef) score 545 or a child
[ 291.093737Killed process 3705 (localedef)

Antagligen ram-minnet?

"or a child" WTF!?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

Sen när fungerade USB på Win95?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Sen när fungerade USB på Win95?

Sedan 1996. Windows 95 OSR 2.1 har stöd för USB.

Vill du ha USB2 får du köpa ett sånt där PC-card med USB2-ingångar. Frågan är om det finns drivrutiner för såna kort till Windows 95.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Om det är DDR-400 är det DDR, inte vanligt SDRAM.

SDR, DDR, DDR2 och DDR3 är alla sdram.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Sedan 1996. Windows 95 OSR 2.1 har stöd för USB.

Vill du ha USB2 får du köpa ett sånt där PC-card med USB2-ingångar. Frågan är om det finns drivrutiner för såna kort till Windows 95.

Okej, hade Win95C.. uppdatering från 95B men USB fungerade inte förens Win98

Men jag var färsk med Win miljö då och gjorde säker något fel.. inget omöjligt då jag lyckades få windows mappen flyttat till skrivbordet och datorn krasha direkt efter det
Skrivbordet ligger ju i Windows mappen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
SDR, DDR, DDR2 och DDR3 är alla sdram.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Om det är DDR-400 är det DDR, inte vanligt SDRAM.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

??? fan vad jag blir sné på SDR, DDR bla bla..

Jag säger SDR = Single Data Rate
DDR = Double Data Rate

Men sen jäklar kommer SDRAM och stör allt skit man lärt sig... Synchronous Dynamic Random Access Memory.

Just därför köpte jag en märkes dator sist, och efter ett par månader köpte jag nya komponenter... skulle inte vara roligt å köpa fel

Nej fan, det var lättare förr.. inte bättre

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Windows 95c stödjer USB-möss men så mycket mer tror jag inte. Då är Win98 ljusår bättre på det mesta (bortsett från de ständiga blåskärmarna)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Om det är DDR-400 är det DDR, inte vanligt SDRAM.

Tror nog DDR och DDR2 är klart vanligare än SDR numera

Permalänk

Håller helt med päpplet. Win95 hade aldrig någon riktigt fungerande USB då det inte bara är stödet för hårdvaran utan också de generiska drivrutinerna som kan behövas.

USB fungerade hjälpligt i win98se men jag tvivlar på att han kan få igång sitt trådlösa bredband på en gammal USB 1.0 min svärfar hade själv problem med USB 2.0 hårdvara på sin dator.

Jag antar att ni har installerat drivrutinerna till USB-modemet?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag har ju installerat ett 3g modem från Telia på en laptop med Windows 98 kom jag på nu. Det var något gammalt elände med en Pentium 1 på 233Mhz tror jag och det fungerade skapligt. Den hade då garanterat USB 1.1.

Så det går men det är segt.

(Eller om det var ett trådlöst nätverkskort över USB, nu blev jag osäker)

Permalänk
Medlem

USB-modem kan vara knepiga nog i moderna operativsystem, men testa Xubuntu och låt det ladda. Ett annat tips är att lämna datorn till närmaste återvinningsstation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
USB-modem kan vara knepiga nog i moderna operativsystem, men testa Xubuntu och låt det ladda. Ett annat tips är att lämna datorn till närmaste återvinningsstation.

Woot? Slänga en fin dator som faktiskt kan fungera med rätt programvara? :(.
This is madness!
- No. This is SWECLOCKERS!!!

Ifall min poäng inte gick fram så menar jag att en gammal skruttig dator kan
faktiskt vara av stor användning. Behöver han inte mer än surfa och kolla
mail så är den ju perfekt :).

Permalänk
Antielefant

Väldigt få moderna prylar fungerar på gamla USB 1.0. Bland annat fanns det väldigt begränsat stöd för strömförsörjning via USB och ännu värre kunde 1.0 inte köras asynkront.

3G-modem kräver väl minst USB1.1, och jag kommer faktiskt inte ihåg när 1.1 kom. Sent 1998 tror jag, kan vara tidigt -99 också, men helt säkert efter första utgåvan av Win98 då stödet för det kom först i 98SE.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

usbport version 1.0

Hej!
Mitt namn är Jenny Lundberg och arbetar på Telia. Eftersom det är usb-port version 1.0 så kommer det tyvärr inte fungera. Det finns ett usbmodem som kan fungera med version 1.1. Huawei e220 kommer med en specialsladd med två stycken usbkontakter för extra strömförsörjning.

Med vänlig hälsning
Jenny Lundberg
Telia Kundservice

sociala-medier@teliasonera.com

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag har ett m-ATX-kort och en gammal Sempron 2800+ socket 754 och ett litet passande chassi - prylar som är hur billiga som helst men som man faktiskt kan använda till allt möjligt. Går att köra bakåt med FreeDOS om man vill köra gamla dataspel eller 64HDD, fungerar utmärkt med Windows 7/Linux-whatever-dist och alla möjliga moderna programvaror. Går att göra smalt och köra som ventriloserver, torrentserver, filserver eller vad man nu vill. Om man vill utmana ödet kan man till och med ha den som mediadator till teven.

En gammal bärbar dator som Toshiban i fråga är tyvärr bara totalt meningslös. Skulle väl vara värd några nostalgipoäng om 10-20 år på sin höjd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.