Permalänk
Robot

ASUS EAH 4890 Accelero S1

Har äntligen fått ändan ur vagn och köpt ett riktigt grafikkort

Här är lite prestanda:

Crysis timedemo:
1680x1050 very high
Catalyst settings max (utom AA)
Min:27
Med:41
Max:57

E8500@4.5GHz
4890 @ c:985/m:1170 (1.125/1.4)V

Helt klart spelbart imo.

Om inte, så är detta definitivt det:

Min:30
Med:42
Max:58

E8500@4.4GHz
4890 @ c:1000/m:1125 (1.15/1.4125)V

_____________________________

Nedan följer loadtemperaturerna för några olika kylningslösningar vid stock\oc.
Fler resultat kommer senare.

____________________________________
ASUS 4890-Stockkylare:

Ljudniveau: Från nästintill ohörbart (2% fanspeed) till definitivt outhärdligt (redan vid 50% fanspeed), låter uppriktigt sagt som en smärre dammsugare vid 100%.
Autofunktionen är inget att hurra över, nästan godkänd vid idle.

Kylning: Bättre än jag väntade mig, men fortfarande
medioker och extremt högljudd.

Originalinställningar, full-load:

FAN:AUTO
GPU:63°C
DISP-IO:63°C
MEM-IO:72,5°C
SHADER:69°C

c:966/m:1150 full-load, (1,413V)

FAN:100%
GPU:50°C
DISP-IO:50°C
MEM-IO:57-60°C
SHADER:57-60°C
______________________________

Accelero S1 Passiv, OBS: UT3 load.

FAN:none
GPU:~71°C
DISP-IO:~71°C
MEM-IO:>81.5°C
SHADER:~74°C
(Valde att bryta då MEM tenderade att klättra sakta men säkert i temperaturskalan. )
_________________________________

Accelero S1 140mm 9dBA + (120mm 9dBA) full load.

Ljudniveau:
Mycket trivsam ljudnivå för örat (dvs ingen alls).

Kylning:Extremt bra, har dock en stor nackdel, då kylningslösningen tar upp hela 3 expansionsplatser!
(Akta crossfire!)

FAN:Extremely low
GPU:51°C
DISP-IO:51,5°C
MEM-IO:60°C
SHADER:59°C
__________________________________

Accelero S1 + Turbo module, full load

Ljudniveau: Även här en mycket trivsam ljudniveau.

Kylning: I princip identisk med '140mm + (120mm)'-lösningen. Har dock den stora fördelen att ta mycket mindre plats, samt mycket bekväm installation.

(Har dock absolut inget emot femtioelva buntband med tillhörande superlim!)

FAN:Very low
GPU:52°C
DISP-IO:52°C
MEM-IO:60°C
SHADER:59°C

___________________________________

Har nu fått igång VRM-givarna!

Accelero S1 + Turbo module + 140mm och 120mm

Overclock c:975\m:1135 stabil (1.4V med 0.01V osäkerhet) , full load.

FAN:Very low
GPU:60°C
DISP-IO:60.5°C
MEM-IO:69°C
SHADER:68°C

VRMx:97
VRMy:93
VRMz:87

Power-E-Meter (hela systemet) :342W , E8500 @ 4.1GHz

Är uppe i 20 minuters ATI-tool artifacttest i skrivande stund.

Bra skit:
http://vr-zone.com/articles/increasing-voltages--extreme-oc-h...

Kom fram till en rätt så värd grej:

Sålänge kortet körs med vertical synk på, så håller sig temperaturerna extremt kalla.(Vrm 70-90, resten waay below 60C med extremt lågvarvade fläktar)

Däremot om kortet får fläska på i 280 knyck(läs:fps), så stiger VRM-temperaturerna, och nätaggets komponenter kommer i självsvängning (piiiiiiiiiiiiiiip).

Väldigt olustigt, men lätt att åtgärda med Vertical sync @ 70Hz som sagt...
_____________________________________
Har testat ytterligare en grej:

Hörde talas om ryktet att AMD optimerat temperaturerna gällande FurMark.

VRM-temperaturerna ökar 5-10% (prestanda likaså) om man byter namn från Furmark.exe till JohnnyBravo.exe
riktigt skitigt imo. :/

Menmen, vill man vara kall, så får man vara eh...mindre ball. (?)

Besök albumet: ASUS EAH 4890 Accelero S1 av walp

Permalänk
Medlem

du får en 6a för att du misshandlade zalman flänsen! och för att bilderna inte var de allra bästa emn annars nice ^^

Permalänk

du får en 8'a då det var intressant att titta på hela vägen

Permalänk
Medlem

Kul de funkade med vrm-kylning

Permalänk
Medlem

bra bygglogg me likes, 10/10

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Kul läsning, tillräckligt bra bilder, passligt misshandlade flänsar *ehrugh*
10 poings goes to walpen.

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Kul de funkade med vrm-kylning

Ja, det hade nog inte gått så smidigt och lätt utan din vägledning
Tack! Men jag undrar ändock, varför jag inte ser temperaturerna på VRM i GPU-z, (är det för att jag har ett ASUS-kort som saknar sensorer, precis som någon annan påpekat?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iMuO
du får en 6a för att du misshandlade zalman flänsen! och för att bilderna inte var de allra bästa emn annars nice ^^

Jao, true.. men ett litet försvarstal dock..

Det var såhär va´:
Jag var trött och råkade komprimera bilderna i två steg för att sweclockers tattiga gräns på 256kB gäckade mig.
Men annars tycker jag gamla bettan duger finfint , är nog mestadels skit bakom spakarna.
(Olympus Camedia Ultra-zoom C-765 4,0 Mpix)

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Bra bygglogg! Inget att anmärka på.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant!

Permalänk
Medlem

Om du nu har ljudfobi kan ju en bra grej vara att införskaffa en relativt tyst chassi.:)

Visa signatur

q6600 @ 3ghz- gigabyte p35 ds3 - 4gb 6400 - hd3870 - antec sonata 3 - 320gb - 750gb- 200gb - 120gb- samsung 206bw - Z-5500 - logitech G5 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EkeNs
Om du nu har ljudfobi kan ju en bra grej vara att införskaffa en relativt tyst chassi.:)

Ah, tack! Det borde jag ha tänkt på ;D

(Oldschool Chieftec 'large' Silver miditower, H20-moddad och ljuddämpad på många sätt.) ^^

Mycket bra investering back in the days.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk

Är det bara jag eller misshandlar du ditt moderkort och grafikkort jävligt mycket?

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Hedersmedlem

Ähh, det som inte dödar det härdar det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpammerN^
Är det bara jag eller misshandlar du ditt moderkort och grafikkort jävligt mycket?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Ähh, det som inte dödar det härdar det

Precis

"Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet!"

http://www.youtube.com/watch?v=clHfc-WsM_g#t=2m09

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Bra bilder och intressant text 9p

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Hmm letar efter bra mods på ett gtx 280 då det inte finns några bra kylare till det. Tror inte det skulle funka med accelero s1 rev2, eller skulle man kunna få det att fungera tror ni?

Permalänk
Medlem

Har du testat om det går att använda den stora röda plattan på originalkylaren som täcker VRMs och minnen. Kanske det ger bättre kylning?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Hmm letar efter bra mods på ett gtx 280 då det inte finns några bra kylare till det. Tror inte det skulle funka med accelero s1 rev2, eller skulle man kunna få det att fungera tror ni?

Ja, det går väl om man vill, men accelerons kopparbas är ju minimal i jämförelse med GTX280-die :/

Vidare har jag ingen som helst aning om GTX280 behöver aktiv kylning på ytterligare komponenter? VRM, mosfet och fan och hans moster?
Antar dock att flänsar på minnet funkar finfint.

Du kan ju prova med en coldplate eller liknande?

Annars finns ju extreme-versionen av accelero. Varför ogillar du den? Dyr?

http://www.dustinhome.se/productdetails.aspx?prodid=501030533...

616kr inkl frakt (med studentrabatt från dustinhome.se)

\Mvh walp

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Hedersmedlem

Nej hade faktiskt beställt en sådan (med studentrabatt) men blev rätt lack då en kylare för 600kr inte klarar att kyla vrm och en massa andra saker skall vara rätt kasst på det. Då kan jag lika gärna knåpa ihop något själv om inte annat så enbart med fläktar, minus plasthölje mm med stockflänsen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Har du testat om det går att använda den stora röda plattan på originalkylaren som täcker VRMs och minnen. Kanske det ger bättre kylning?

Kan vara en bra idé, har dessvärre inte provat det, och jag antar att det är lite sent att prova nu, när alla minnesflänsar sitter fast gjutet. :/ Ledsen...

Har iofs en till accelero s1 oöppnad, skulle kunna mäta litet och se om det är fysiskt möjligt att använda de båda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Nej hade faktiskt beställt en sådan (med studentrabatt) men blev rätt lack då en kylare för 600kr inte klarar att kyla vrm och en massa andra saker skall vara rätt kasst på det. Då kan jag lika gärna knåpa ihop något själv om inte annat så enbart med fläktar, minus plasthölje mm med stockflänsen...

Ahh, sorry to hear that. :/ Du har väl reklamerat den, eller blev ångerrätten förbrukad iom att kylpastan kladdades ut?

Jag funderar på att specialbeställa ett vattenkylt VRM-block av min farsa som tillskillnad från mig, inte har tummen mitt i handen.
Inte för att ~90C på VRM skrämmer mig, då folk har kört i 120-140C under längre perioder.
Men det vore nice för att nå en högre oc

EDIT: m3tr0, Accelerons kopparbas+fäste är mindre än hålet som uppstår då man tar bort originalkylarens kopparbas, så med eller utan våld så bör Acceleron få plats tillsammans med det röda originalkylarfundamentet.

Dock noterade jag att det röda 'originalkylarfundamentet' är väldigt tunt på sina ställen, (speciellt vid VRM-området) så jag _tror_ att det inte skulle göra så stor skillnad tyvärr.

\Mvh walp

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Hedersmedlem

Lugnt, hann inte ens få den (hittade info efter att ha beställt). Jag som valde nvidia för ljudnivåns skull, skulle nog så här i efterhand kört på en hd4870 och accelero s1 (kyler tjejens 9600 gt något grymt bra) men men...

Permalänk
Medlem

Bravo Bravo Bravo! Imponerad Har nu i veckan funderat och köpa nytt kort som skulle vara ett 4890 + ett ASUS...Vilket i detta fall du har + att jag har letat efter ett alternativ till kylningen..vilket jag har hittat hittade tidigare på en sida att de hade testat men fick inte reda på exakt dom gjorde. Nu vet jag hur mycket DIN data tar med överklockat all the way + att jag fick reda på temps med STDkylare och med utan fläkt på AC kylaren.

Nu har du gjort mig sugen att köpa kylaren när jag köper graffekortet;)

Hela bloggen/Galleriet det du har visat och skrivit har varit perfekt:)

10P lungt;)
Gör fler.........jag uppskattar det

Visa signatur

LinuX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Lugnt, hann inte ens få den (hittade info efter att ha beställt). Jag som valde nvidia för ljudnivåns skull, skulle nog så här i efterhand kört på en hd4870 och accelero s1 (kyler tjejens 9600 gt något grymt bra) men men...

Hmmm, jadu, någonsin funderat på att snickra ihop en fiffig vattenkylning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizo
Bravo Bravo Bravo! Imponerad Har nu i veckan funderat och köpa nytt kort som skulle vara ett 4890 + ett ASUS...Vilket i detta fall du har + att jag har letat efter ett alternativ till kylningen..vilket jag har hittat hittade tidigare på en sida att de hade testat men fick inte reda på exakt dom gjorde. Nu vet jag hur mycket DIN data tar med överklockat all the way + att jag fick reda på temps med STDkylare och med utan fläkt på AC kylaren.

Nu har du gjort mig sugen att köpa kylaren när jag köper graffekortet;)

Hela bloggen/Galleriet det du har visat och skrivit har varit perfekt:)

10P lung;)
Gör fler.........jag uppskattar det

Nizo...
"Det där var förbanne mig det finaste jag hört sen jag konfirmerades!" ;´)
http://www.youtube.com/watch?v=RsqUXPIesgA&feature=related#t=...
Tack! Det värmer!

En grej bara, du behöver inte specifikt köpa Asus för att få 'voltage-tweak', det går med vilket 4890-kort somhelst. (reservation för fel)

ASUS SmartDoctor har förövrigt kraschat för min del. :/

Jag kör med Rivatuner och insticksmodul istället Funkar galant!

\Mvh walp

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
m3tr0, Accelerons kopparbas+fäste är mindre än hålet som uppstår då man tar bort originalkylarens kopparbas, så med eller utan våld så bör Acceleron få plats tillsammans med det röda originalkylarfundamentet.

Dock noterade jag att det röda 'originalkylarfundamentet' är väldigt tunt på sina ställen, (speciellt vid VRM-området) så jag _tror_ att det inte skulle göra så stor skillnad tyvärr.

\Mvh walp

Ok, det går alltså. Ytan blir ju väldigt stor så jag tycker ändå det borde kyla lite bättre. Och sen kanske du får bättre tryck mot kretsarna eftersom den skrivas fast. Synd bara att det är lite för sent nu...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Nizo...
"Det där var förbanne mig det finaste jag hört sen jag konfirmerades!" ;´)
http://www.youtube.com/watch?v=RsqUXPIesgA&feature=related#t=...
Tack! Det värmer!

En grej bara, du behöver inte specifikt köpa Asus för att få 'voltage-tweak', det går med vilket 4890-kort somhelst. (reservation för fel)

ASUS SmartDoctor har förövrigt kraschat för min del. :/

Jag kör med Rivatuner och insticksmodul istället Funkar galant!

\Mvh walp [/B]

Man får väll tacka.....men seriöst...ang att du blev tvungen att vila upp dig och ta en dammsugare för att det strulade lite med booten så du var tvungen att "vila upp dig"...just det där med dammsugaren gillade jag stark :D...seriöst...:) om du fattar vad jag menar Annars är du ganska lik mig på det sättet att det får inte låta..och helst ska det vara ljudlöst... Men om du har nått problem med ang ljud så hör av dig till mig om du behöver hjälp med nått

På vilket sätt har det kraschat?
Och detta med RivaTurner funkar verkligen?
Har lite frågor åt dig
Så jag PM:ar dig istället

Visa signatur

LinuX