Permalänk
Medlem

Fick en låda med roliga grejer idag :D

Detta kom idag i en låda, och skall bli min nya jobb-burk:

  • Antec NSK3480

  • ASUS Rampage Gene II, X58 m-ATX

  • i7 920

  • OCZ Platinum XTC, 1333mHz, CL 7-7-7-20, 3x1Gb

  • OCZ Vertex SSD, 60 Gb

  • Samsung DVD, SH-S223Q

  • Noctua NH-U12P

  • Nexus 120mm PWM, RealSilent

  • ASUS Raedon HD4350 512mb, Silent

  • 3,5" kortläsare

  • Windows XP, SP3

Upptäckte nu att kylaren inte får plats riktad bakåt, det fattas ett par mm, får sätta den uppåt då istället.

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Ja varför köpte du inte en ordentlig låda till ett sånt system?
Sen vad är syftet med systemet? Rätt vassa komponenter och sen ett HD4350 mitt i det ? :S

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

han har väl inte råd nu men vill ha ett grafikkort som funkar tills vidare ,Och det kan åxå vara så att han kanske redan har ett 8800gt/4870 .x2 osv i en annan burk o den burken vill han inte ha fölagd så han köpte ett billigt grafikkort till den , så hade jag tängt i allfall

edit:
TS: nuvarande dator
Antec NSK3480 | ASUS P5E-VM HDMI | Q6600 med HR01-plus | Gainward 8800GT 512mb med Accelero S1 | 2x2Gb Gail DDR2-800 | 7200.11 500Gb | http://service.futuremark.com/compare?3dm06=5712045

jag tror fan jag har rätt han har ett 88800gt kort redan i en annan burk

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Annars skulle det kunna vara såhär..
Att första raden i första inlägget säger "jobb-burk".

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

jobb-burk står det, så han behöver väl ingen bra grafik utan bara cpu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
jobb-burk står det, så han behöver väl ingen bra grafik utan bara cpu.

du o igelkott har rätt dock så måste han hålla på med musik, för om inte så va behöver man kraftig processor till.
Jaja skit samma det är en bra burk han fått hem.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Hehe, ni hittade jobb-burk till slut.

Ingen musik, med en del CAD och bildbearbetning och det kräver sin hårdvara.
Är mycket nyfiken på hur stor skillnad det blir blir i verkliga applikationer.

Datorn i sign. är min hemburk.

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Aaah missa jobbburksdelen, det förklarar ju den saken.
Duger verkligen ett radeon kort till CAD arbeten. Alltid trott att det krävs de svindyra korten till det (10k kronors korten). Eller det kanske bara e till jätteadvancerade saker?

Börjevandal: Till musikarbete krävs mig veterligen inte en monsterdator utan snarare monsterljudkort som kan hantera 100+ miccar, där beräkningen sker i realtid på ljudkorten för att sen strömmas ner i mindre antal kanaler efter hur man behöver kontrollera de specefika miccarna var för sig. Detta brukar nog vara vanligast i proffesionela studior, en mindre hemma studio kan man fortfarande hantera med en relativt klen burk. Ska man göra elektronisk musik så sjunker kraven ytterligare om man inte ska köra med en jävla massa midikanaler och mjukvaru plugins som måste beräknas vilket inte är vanligt i elektronisk musik då de kanaler med advancerade ljudberäkning oftast kan räknas på en hand.
Spår med kick/bass claps o pukor kräver generellt så lite beräkning att det är betydelselöst i sammanhanget.

Vet att t.ex pro-tools har ett brett hårdvaru stöd vad gäller ljudkort där man enkelt kan komma upp över 100,000 på bara ljudkort.

Tror du kommer märka en rätt så skön skillnad, fast beror ju iofs på vad du uppgraderar ifrån. Är det från datorn i sign så är kanske inte skillnaden så stor. Arbetsprogram för ljud/bild/grafik är ju oftast skriva för att använda fler än en kärna och då har säkert din Q6600 gjort sitt jobb bra. Letar man verkligen efter kraft i arbetsapplikationer är det solklart åt macintosh hållet man ska titta. Programmen tenderar ofast vara lite stabilare på den plattformen. Sitter själv mycket i Cubase 4/5 och på mac så fungerar det klockrent, på PCn är programmet katastrof skulle aldrig lita på att hålla en produktion på den plattformen. Men å andra sidan är det ju inte PCns fel i sig utan snarare Steinbergs.
Tycker det känns som det finns mer "seriösa" arbetsapplikationer till mac:en. Fast det beror ju helt på vad man sysslar med.

Tycker fortfarande du skulle köpt en lite större burk dock, ser ut att kunna bli lite hett i den där

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Aaah missa jobbburksdelen, det förklarar ju den saken.
Duger verkligen ett radeon kort till CAD arbeten. Alltid trott att det krävs de svindyra korten till det (10k kronors korten). Eller det kanske bara e till jätteadvancerade saker?

Börjevandal: Till musikarbete krävs mig veterligen inte en monsterdator utan snarare monsterljudkort som kan hantera 100+ miccar, där beräkningen sker i realtid på ljudkorten för att sen strömmas ner i mindre antal kanaler efter hur man behöver kontrollera de specefika miccarna var för sig. Detta brukar nog vara vanligast i proffesionela studior, en mindre hemma studio kan man fortfarande hantera med en relativt klen burk. Ska man göra elektronisk musik så sjunker kraven ytterligare om man inte ska köra med en jävla massa midikanaler och mjukvaru plugins som måste beräknas vilket inte är vanligt i elektronisk musik då de kanaler med advancerade ljudberäkning oftast kan räknas på en hand.
Spår med kick/bass claps o pukor kräver generellt så lite beräkning att det är betydelselöst i sammanhanget.

Vet att t.ex pro-tools har ett brett hårdvaru stöd vad gäller ljudkort där man enkelt kan komma upp över 100,000 på bara ljudkort.

Tror du kommer märka en rätt så skön skillnad, fast beror ju iofs på vad du uppgraderar ifrån. Är det från datorn i sign så är kanske inte skillnaden så stor. Arbetsprogram för ljud/bild/grafik är ju oftast skriva för att använda fler än en kärna och då har säkert din Q6600 gjort sitt jobb bra. Letar man verkligen efter kraft i arbetsapplikationer är det solklart åt macintosh hållet man ska titta. Programmen tenderar ofast vara lite stabilare på den plattformen. Sitter själv mycket i Cubase 4/5 och på mac så fungerar det klockrent, på PCn är programmet katastrof skulle aldrig lita på att hålla en produktion på den plattformen. Men å andra sidan är det ju inte PCns fel i sig utan snarare Steinbergs.
Tycker det känns som det finns mer "seriösa" arbetsapplikationer till mac:en. Fast det beror ju helt på vad man sysslar med.

Tycker fortfarande du skulle köpt en lite större burk dock, ser ut att kunna bli lite hett i den där

Ang. CAD så är det nästan bara 2D och då är det i princip inga problem alls med ett snikkort, funkar oftast med inbyggd grafik också.
Däremot är det ofta stora filer (ritningar med många lager) och då går prollen i taket direkt med en gång, så fort man ska zooma eller flytta nåt.

Har ingen kolla alls vad som krävs av musikarbete, men det känns inte så krävande.

Burken i sign. är som sagt min hemburk, den på jobbet som byts ut är en 3 år gammal bärbar med en Centrino 2 MHz (T760 tror jag den hette), så det kommer nog att märkas skillnad.

Vad det gäller kylningen är jag inte alls orolig, har ju som sagt en 3480 hemma också, och den är grym kylningsmässigt för sin storlek.
Jag kör min Q6600 i 3,4HMz och matar med 1,5V, samt har mitt 8800GT överklockat en hel del, med en Accelero S1 utan fläkt (mycket extra värme).
I den har jag 2 st. Noctua S12-800 (en för insug och en för utblås) som styrs av moderkortet, och dom går sällan över 600 rpm.

Jag till och med kört min HR-01:a helt passivt en vecka medans jag väntade på fläkten. Den hade nog inte klarat OCCT då, men vanligt arbete var inga problem, med <60 grader på prollen!

Som sagt jag märker ingen skillnad kylningsmässigt på min 3480 vs större burkar. Hade en Silverstone SG03 innan och den var däremot inge bra, varken kylningmässigt eller ljudmässigt.

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sitter själv mycket i Cubase 4/5 och på mac så fungerar det klockrent, på PCn är programmet katastrof skulle aldrig lita på att hålla en produktion på den plattformen. Men å andra sidan är det ju inte PCns fel i sig utan snarare Steinbergs

När du säger Steinbergs fel sätter du verkligen huvudet på spiken, just Cubase är nämligen nästan sönderscriptat med diverse antipiratskydd i PC-versionen(iofs är det piraterna och inte Steinberg som är de verkliga skurkarna). Det är därför det flyter sämre på PC, inte för att andra program generellt skulle fungera sämre på PC.

Anledningen att många väljer PC är att de får likvärdig hårdvara för ~halva priset, inte helt obegripligt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
När du säger Steinbergs fel sätter du verkligen huvudet på spiken, just Cubase är nämligen nästan sönderscriptat med diverse antipiratskydd i PC-versionen(iofs är det piraterna och inte Steinberg som är de verkliga skurkarna). Det är därför det flyter sämre på PC, inte för att andra program generellt skulle fungera sämre på PC.

Anledningen att många väljer PC är att de får likvärdig hårdvara för ~halva priset, inte helt obegripligt.

Jo en Mac är väldigt mycket dyrare, men programen går tevklöst snabbare på en Mac. Jo som jag sa så "skyller" jag inget på PCn som plattform, det är givetvis programskaparnas fel. Med eller utan crack till Cubase 4 Studio på PC så är programmet katastrof. Nu har jag köpt version av både Cubase 4 & 5 (inte studio dock) med usbdongle och programmet är lika ostabilt med dongle.
Har visserligen inget med saken att göra.
Ska du bara utföra arbete tycker iaf jag att Macen är en både snabbare och stabilare plattform.
Måste givetvis gå att motivera priset också.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Fin burk! Grattis! Jag är en stor fan av m- atx.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Provade lite i går kväll!
Grymt rapp, precis som jag vill ha det.

Ställde in i7 965 i bios bara, så fixade mobot resten.
Provade bara lite snabbt, men en kvart med linpack var inga problem och prollen låg på ~60 grader,
däremot tyckte jag att NB & SB vart lite varma, 65-70 grader typ!

Nån som har koll på i7 och vet om mobona brukar gå varma?

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Fina grejer

Är lite avundsjuk, för första gången på länge.

Mycket Grattis, Swed

från
halojoy

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

alla e helt crazy i corei7 atm Nice bruk ändå

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●