Permalänk
Medlem

Trasig skärm???

Tjoo, har en 19" lg platt skärm som ja fick av en polare som hans farsa hittat på tippen. När man startar den så blinkar den bara till för nån sekund. Jag ser då allt som ja ska, men som sagt bara i nån sekund. Sedan blir allt svart men power lampan lyser och det är fortfarande bild. Men väldigt svagt, nästan så att det är omärkbart att det är bild över huvud taget. Är man i ett mörkt rum så kan man se lite av bilden... Jag skruvade upp plattskärmen och skulle felsöka ifall det var nån lödning som var åt pipan. Jag såg att 3 kondingar hadde spruckig upp i toppen och läkt ut syra. Tänkte att jag skulle dra iväg och köpa 3 nya och prova löda dit dom. Nån som kan ha nån ide på vad det kan vara ifall det inte funkar?

Tacksam för svar /Nicke

Permalänk
Medlem

Låter som om backlighten har gått/inte funkar korrekt, så kondingarna kan mycket väl vara boven i dramat om de inte tillför nog med laddning.

Vet du vad du gör så, prova... kondingar är nästan gratis.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Låter som om backlighten har gått/inte funkar korrekt, så kondingarna kan mycket väl vara boven i dramat om de inte tillför nog med laddning.

Vet du vad du gör så, prova... kondingar är nästan gratis.

Joo, tänkte att ja skulle prova kasta in ett par starkare kondingar. och se ifall det löser problemet, borde ja kanske byta alla när jag endå håller på? Eller bara dom som läkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Joo, tänkte att ja skulle prova kasta in ett par starkare kondingar. och se ifall det löser problemet, borde ja kanske byta alla när jag endå håller på? Eller bara dom som läkt?

Byt de som läckt till nya med helst identiska värden, men finns det ett par till av samma modell som de läckt så skadar inte det ju inte i förebyggande syfte direkt. Men byt ut de som läckt i första hand, så slipper du lägga ut mer än nödvändigt i onödan. Tänk på att många elektrolyter inte är bipolära så du inte sätter dem fel, det är lätt hänt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Byt de som läckt till nya med helst identiska värden, men finns det ett par till av samma modell som de läckt så skadar inte det ju inte i förebyggande syfte direkt. Men byt ut de som läckt i första hand, så slipper du lägga ut mer än nödvändigt i onödan. Tänk på att många elektrolyter inte är bipolära så du inte sätter dem fel, det är lätt hänt.

Du menar så att + och - inte hamnar tvärt om? De exploderar isåfall right?

Permalänk
Medlem

Min skärm, en Viewsonic, har samma problem. Det verkar vara ganska vanligt problem hos just viewsonic. Jag har precis öppnat och hittat två svullna kodningar samt en hel del andra som läckt. Ska försöka få tag på nya imorgon och löda dit.

Ingen av dem som har läckt har gjort det i toppen utan nere vid basen. Av så många kondingar så har nästan samtliga läckt endast i basen. Är inte det lite konstigt?

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr4ntz
Min skärm, en Viewsonic, har samma problem. Det verkar vara ganska vanligt problem hos just viewsonic. Jag har precis öppnat och hittat två svullna kodningar samt en hel del andra som läckt. Ska försöka få tag på nya imorgon och löda dit.

Ingen av dem som har läckt har gjort det i toppen utan nere vid basen. Av så många kondingar så har nästan samtliga läckt endast i basen. Är inte det lite konstigt?

Hah! Där ser man, min konding har bara läkt vid toppen. Men har du exakt samma problem sin ja har med min eller? altså är det som jag beskriver?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Hah! Där ser man, min konding har bara läkt vid toppen. Men har du exakt samma problem sin ja har med min eller? altså är det som jag beskriver?

Ja mer eller mindre exakt samma problem. Stängde jag av och på skärmen så hade jag bild i ca 3 sekunder. Numera är det bara en blinkning av hur det ska vara innan det blir svart igen. Jag ser inte ens, som du gör, något svagt sken utan det är helt svart.

Jag vet att flertalet fixat detta problem med att byta kondningarna till backlighten så chanserna att den fungerar efter att dem är bytta verkar vara goda!

Får jag tag på kondingar imorgon så får vi svaret.

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Du menar så att + och - inte hamnar tvärt om? De exploderar isåfall right?

Eller bara läcker och luktar illa, beror lite på. Varifrån beställer du kondingarna? Ett par normaprisade 85*C kondingar av okej kvalitet borde räcka skärmens liv ut och vara betydligt bättre än originalen. I och med att resterande ligger i riskzonen kan de ju vara bytvärda om det handlar om mindre kondingar med ett överkomligt pris på en tio-tjugo kronor totalt eller nåt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr4ntz
Ingen av dem som har läckt har gjort det i toppen utan nere vid basen. Av så många kondingar så har nästan samtliga läckt endast i basen. Är inte det lite konstigt?

Låter som billiga Kina-kondingar de fått tag på, inte så snyggt alls nej. Och beklagligt att de inte köper bättre kondingar, men misstag kan hända sådana här fel dyker först upp efter ett tag tyvärr.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Eller bara läcker och luktar illa, beror lite på. Varifrån beställer du kondingarna?

Ska få ett par av bror. Ett par som han hadde till sitt förstärkar bygge, enligt han så var det bra kondingarna. dom kommer idag, jag har redan lödit bort den gammla. Får väl se om det blir nån skilnad. Tror inte att det blir nån skillnad med tanke på att den mer var svullen än läkt, altså denhar läkt men det är väldigt väldigt lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Eller bara läcker och luktar illa, beror lite på. Varifrån beställer du kondingarna? Ett par normaprisade 85*C kondingar av okej kvalitet borde räcka skärmens liv ut och vara betydligt bättre än originalen. I och med att resterande ligger i riskzonen kan de ju vara bytvärda om det handlar om mindre kondingar med ett överkomligt pris på en tio-tjugo kronor totalt eller nåt.

Låter som billiga Kina-kondingar de fått tag på, inte så snyggt alls nej. Och beklagligt att de inte köper bättre kondingar, men misstag kan hända sådana här fel dyker först upp efter ett tag tyvärr.

Nya är nu beställda! Jag fick dock inte tag i alla från samma ställe utan har gjort två separata beställningar.

Rätta mig om jag har fel men visst gör det inget om spänningen på den nya ligger högre än den gamla? ex:

Original: 10uF 50V
Nya: 10uF 63V

Vad jag förstått är faraden det viktiga och att volten ligger lite _högre_ är ingen fara utan är värdet på hur stark spaääning kondningen "tål"?

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Ska få ett par av bror. Ett par som han hadde till sitt förstärkar bygge, enligt han så var det bra kondingarna. dom kommer idag, jag har redan lödit bort den gammla. Får väl se om det blir nån skilnad. Tror inte att det blir nån skillnad med tanke på att den mer var svullen än läkt, altså denhar läkt men det är väldigt väldigt lite.

Det är snarliknande värden på dem hoppas jag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr4ntz
Nya är nu beställda! Jag fick dock inte tag i alla från samma ställe utan har gjort två separata beställningar.

Rätta mig om jag har fel men visst gör det inget om spänningen på den nya ligger högre än den gamla? ex:

Original: 10uF 50V
Nya: 10uF 63V

Vad jag förstått är faraden det viktiga och att volten ligger lite _högre_ är ingen fara utan är värdet på hur stark spaääning kondningen "tål"?

Precis, en 63V konding istället för en 50V är lugnt, om du tar en med mindre spänningstålighet bör du ha mätt upp så du vet vad som gäller. (:

Lycka till, hoppas det löser problemet så pengarna inte är i spillo.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Så här gick det för mig.

http://www.sweclockers.com/album/?id=3925

Fint, men.. lite slöseri med en stor fet rifa till en sådan basal sak. Skulle nästan säga att du borde byta till ett par lagomt stora och byta de närliggande när du ändå är på G. Men bra det fungerar korrekt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Härligt! Kul att det fungerade! Jag bara går och väntar på att få hem mina kondensatorer så jag får sätta igång lödkolven.

Att den nya kondensatorn tål en högre spänning har vi ju rett ut att det inte är någon nackdel men är det inte kinkikt att det ska vara samma farad-värde (uF)?

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr4ntz
(uF)?

kapacitansen (uF-lagringskapacitet) bör juh vara minst samma eller uppåt med rimligt snabba kondensatorer för nätdelen.
volten bör vara samma eller över.
skillanden kan vara att mer kapabla lytar blir större. Och dyrare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr4ntz
Härligt! Kul att det fungerade! Jag bara går och väntar på att få hem mina kondensatorer så jag får sätta igång lödkolven.

Att den nya kondensatorn tål en högre spänning har vi ju rett ut att det inte är någon nackdel men är det inte kinkikt att det ska vara samma farad-värde (uF)?

I vissa lägen när den fungerar som en filterkonding eller liknande kan värden vara lite kinkiga, men rekommenderar ändå av rena kostnads, säkerhets och principskäl att kondingar bör ersättas av identiska värden såvida det inte finns någon vinst på att byta upp sig.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.