Permalänk
Medlem

7800 gtx siffror

Satt och kikade lite i Everest home edition idag och hittade lite info om grafikkortet (7800 gtx) som jag hade velat ha kollade med någon som har bättre koll än jag

Temp: 65 grader idle
GPU klockhastighet: 275 Mhz
Minnes klocka 598 Mhz

Främst klockhastigheten jag undrar över, googlade lite och verkar inte kunna hitta ett exakt likadant kort men verkar ligga på runt 400 Mhz. Har inte så bra koll på detta själv så hade varit trevligt om någon kunde stilla min nyfikenhet och säga om det är normala siffror

Permalänk
Avstängd

430 mhz är standard core clock
nTune lr rivatuner kan du ställa in de manuellt(google)

den temperaturen går nog att få ner med lite dammborttagning(tops luft på burk)

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Det kanske är något som sänker frekvens när det inte används likt det amd har på cpuer, "Cool'n quiet" Intel har en liknande funktion stepspeed eller nått sådant.
Men är det så även i spel så vet jag inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

ja, jag har ett 7800GT med relativt nya drivrutiner och kortet klockas ned från ca 400 till 200MHz när jag inte har igång något som kräver mer grafikkortsaktivitet.

Så antagligen gäller samma sak för ditt.

EDIT:
mitt kort höll typ 60-70 grader idle förut, dammade ur det med tryckluft. Temperaturen ligger nu under 50 grader idle. (har tyvärr ingen större koll på tempen i load)

Permalänk
Medlem

Såhär är det här iaf.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Det visade sig mycket riktigt att kortet klockade ner sig när inga grafikkrävande processer kördes (kom upp i 460 när jag körde l4d). Angående temperaturen så har jag dammat ur och liknande men det verkar inte allt för farligt så oroar mig inte för den innan överklockning kommer på tal

Edit: Hittade en liten dammgömma under plastlocket till kylaren, tog bort och ligger nu på under 50 i idle

Tack allesammans för snabba svar! Någon som har förslag på en inte allt för dyr kylare som passar kortet ifall det blir lite överklockning?