köpråd grafikkort till min setup

Permalänk
Medlem

köpråd grafikkort till min setup

jag tänkte skaffa mig ett nytt grafikkort och jag har fått beslutsångest

det jag har i lådan nu är

MOBO : gigabyte P35-DS3
GPU : radeon 3850 256 mb
CPU : intel e6750 @ 3.2 Ghz
RAM : crosair pc 6400 2*2 gig

jag har en känsla att mitt grafikkort flaskar. dock vet jag ej om jag kommer få ut 100 % om jag köper ett 4870. vilket kommer vara mest prisvärt för min setup ?

funderar på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=426193
eller http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451107

tack i förväg och ledsen för felstavningarna.:p

Visa signatur

antec mini p180 mATX asus p5kpl-am, shappire 5770, e7650 @ 3.2 ghz, corsair 450w, 4gb 6400 corsair, Windows 7 64 bit

Permalänk

Hejsan Skurupare! Jag e ingen expert men det borde nog inte flaskhalsa något o 4870 du är intresserad av med 1 GB minne är extremt prisvärt enligt min mening iallafall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Okej, tycker värkligen att du ska satsa på ett 4870x2 om du ska köpa nytt grafik kort... då du "bara" utnyttja 512mb på ett 4870... (Då ett 4870 har två gpu'er(om jag inte minns fel)

Om du inte fattar vad jag menar så tänk så här....

Kolla hur många gpu'er ett kort har...

om det har en så kan du utnyttja hela minnet...

och om det är två så måste du dela på minnet....

Tänk nu inte så att två gpu'er är dåligt då du kommer få en högre hastighet på kortet...

Så varför jag tycker du ska ha ett 4870x2 är för att det ligger på 2gb och har två gpu'er... alltså så kan du använda hela 1gb minne samtidigt som den är ruskigt snabb...

Okej, nu tror jag att jag har skrivit klart mitt ganska svår lästa svar... hoppas bara att du fattar vad jag menar... xD annars är det bara att fråga igen så får jag förklara det på ett bättre sätt.... (Blev mycket text xD)

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk

Vad jag har förstått så ligger hans budget på runt 2000kr det kortet du rekommenderar kostar över 4000 spänn.......... Och 4870 på 1 GB använder inte bara 512mb det använder 1GB.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

jag tror det bara delas med minnet om du har tex 2 4870 på 512 mb i cf så tror man att man ska ha 1 gig men det e inte så utan att minnet körs i raid. jag har svårt att tro att det delas på ett kort ?

Visa signatur

antec mini p180 mATX asus p5kpl-am, shappire 5770, e7650 @ 3.2 ghz, corsair 450w, 4gb 6400 corsair, Windows 7 64 bit

Permalänk

Precis så funkar det som du säger mixit. Men minnet delas inte på en vanlig 4870 om man kör den singel.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Ett HD4870 1GB är prisvärt och du behöver inte vara speciellt orolig för att din processor kommer att agera flaskhals, särskilt inte då den är överklockad.
Dagens spel är mycket mer GPU-intensiva än CPU-intensiva (de kräver med andra ord mer av grafikkortet än av processorn)

Du kan ju ta ett titt på detta test där de testar att köra ett GTX280 med en uppsjö av processorer i ett antal spel.
http://www.legionhardware.com/document.php?id=775&p=0
Du kan ju kolla på hur E6850 presterar (den är väl närmast din processor, även om din presterar bättre). Då GTX 280 presterar bättre än HD4870, så kommer skillnaderna vara ännu mindre mellan processorerna med ett sådant (grafikkortet begränsar tidigare)

Det är lite mycket oro för att processorn skall flaskhalsa tycker jag, ofta är det inte många procent som det skiljer i spel mellan en mellanklassprocessor och en topprocessor, förutsatt att man inte sitter på en värstinggrafikkortlösning.

Jolten999<= Tror du fått det hela om bakfoten. Ett single grafikkort med 1GB minne kommer att kunna utnyttja hela minnet. Om du däremot kör 2st 512MB grafikkort i SLI/Crossfire, så speglas samma information ut till de båda kortens minne och du använder alltså 512MB effektivt (man kan m.a.o. inte slå ihop de båda kortens minne och säga att det är ett kort med 1GB minne).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

tack så mycket för alla svar. tror jag kommer beställa ett 4870 idag. denna har blivigt ganska billig http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=426193

Visa signatur

antec mini p180 mATX asus p5kpl-am, shappire 5770, e7650 @ 3.2 ghz, corsair 450w, 4gb 6400 corsair, Windows 7 64 bit