Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flukke
Va fan snackar du om!?

Ju lägre ner i prisklasserna du kommer desto mindre roll spelar den procentuella skillnaden..

Iom att det är ett budgetkort så spelar de 27% väldigt liten roll (300kr) till skillnad om man ser till de högre prisklasserna kanske runt 3000 då hade den det varit en tusing som diffar på samma %.

Sluta sprid falsk propaganda tack
Blir mycket trevligare för alla på forumet då.

Bra recension som vanligt Sweclockers!

Det kanske inte spelar så mycket roll för dig men för mig gör det iaf det. Köpte mitt HD4830 då jag ville ha ett billigt budget kort och inte ville betala 350kr mer för ett 4850..

Permalänk
Medlem

Positiv överraskning måste jag säga! CF-resultaten var ju helt otroliga
även strömförbrukningen var väldigt låg, imponerande av AMD

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för timedemo för att mäta prestandan i Left 4 Dead? Jag skulle vilja få tag på det för att jämnföra med min dator.

Permalänk

Fint test.
När kommer det utökade SLI/CF testet? Jag ser fram emot detta då jag håller på att skaffa en ny burk. Kan man få ett ungefärligt datum?

En liten synpunkt på 4770testet: Om ni sänker upplösningen och inställningarna för budgetkorten då är det i sin tur svårt att jämföra med dyrare kort. Ni borde för referensmöjligheternas skull även tagit med några grafer som visar prestanda på samma inställningar som de dyrare korten.

Det är bra att vara konsekvent.

Visa signatur

mvh

Permalänk

Till de som överväger att uppgradera till 2x4770: Det är inte bara en prestandaboost, utan en intressant sådan.
Att klocka och tweaka dessa 40nm kort tycker jag verkar mycket intressant, och att få ut maximal prestanda för lite pengar är liksom halva nöjet

Varför köpa ett 4890 när man kan pressa ur samma prestanda för mindre pris och samtidigt ha roligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Det imponerande är ju (förutom pris/prestanda ) den låga effektförbrukningen, AMD har gjort ett riktigt, riktigt attraktivt kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av djjokke
Positiv överraskning måste jag säga! CF-resultaten var ju helt otroliga
även strömförbrukningen var väldigt låg, imponerande av AMD

Tjena! första inlägget, I know...

Hursomhelst, håller inte med om att 4770 uppvisar speciellt bra resultat gällande effektförbrukningen. Visst, under belastning är det betydligt lägre än t ex 4850/4830, men när den är mer eller mindre obelastad, vilket man ju brukar vara när man t ex kodar, skriver, surfar o s v, så slukar den hyfsat mycket (~30 W enligt de flesta testsajter, med undantag av X-bit labs). Man kan visserligen kringgå detta genom att fixa en 2D profil och sänka hastigheten på minnet, men ändå... 4670 är fortfarande kungen gällande kvoten prestanda/watt.

/C.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på ett lite svalare kort, vill gärna ha det passivt i en htpc... men bra test!

En liten kommentar till priser som tillverkare anger så är de högst troligt utan moms då de olika staterna i USA har olika moms och dessutom så prissätts nästan allt där utan moms och så slänger de på det i kassan sen.
Dvs när ni ser ett pris i dollar så släng på 25% så får ni så mycket det kommer att kosta i sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerxes
Tjena! första inlägget, I know...

Hursomhelst, håller inte med om att 4770 uppvisar speciellt bra resultat gällande effektförbrukningen. Visst, under belastning är det betydligt lägre än t ex 4850/4830, men när den är mer eller mindre obelastad, vilket man ju brukar vara när man t ex kodar, skriver, surfar o s v, så slukar den hyfsat mycket (~30 W enligt de flesta testsajter, med undantag av X-bit labs). Man kan visserligen kringgå detta genom att fixa en 2D profil och sänka hastigheten på minnet, men ändå... 4670 är fortfarande kungen gällande kvoten prestanda/watt.

/C.

Jepp, 4670 är extremt energisnål, helt klart.

Boven är antagligen GDDR5 som inte verkar gå att klocka ned dynamiskt utan att bilden skakar till, och därför körs minnet i samma klockning i samtliga BIOS-profiler skulle jag tro. Så är det åtminstone med 4870 så jag antar att det är samma problem med 4770.

Och som du säger, det går ju att modda lite på egen hand och säkerligen få ned förbrukningen i idle ganska ordentligt (jag lyckades strypa ned 4870 i idle så den drar ~30-40W mindre mätt från vägguttaget, om jag nu minns rätt), men det är ju lite bökigt förstås.

Jag håller med om att en idleförbrukning out of the box i närheten av 4670 hade varit perfekt.

Frågan är hur X-bit labs mäter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
Hade hoppats på ett lite svalare kort, vill gärna ha det passivt i en htpc... men bra test!

En liten kommentar till priser som tillverkare anger så är de högst troligt utan moms då de olika staterna i USA har olika moms och dessutom så prissätts nästan allt där utan moms och så slänger de på det i kassan sen.
Dvs när ni ser ett pris i dollar så släng på 25% så får ni så mycket det kommer att kosta i sverige.

Visserligen kan man alltid hoppas på effektsnålare kort, (effektsnålare är en bättre term än sval, då hur pass svalt kortet är beror på luftflöde och kylare också) men om man ser till prestandan kortet har så är det väldigt effektsnålt. (presterar bättre än 9800GT och HD4830, men utvecklar markant mindre effekt)

Det går säkerligen alldeles utmärkt att kyla kortet passivt om man sätter på en rejäl kylare och har åtminstone ett minimum av luftflöde i burken man installerar kortet i.
Vill du ha ett riktigt effektsnålt kort, så finns det också, men då får du inte i närheten av HD4770's prestanda.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed

Frågan är hur X-bit labs mäter.

De mäter strömmen direkt på 5V, 3.3V och 12V-matningen till kortet och räknar sedan ut effekten genom P=U*I och adderar sedan de olika effekterna. Detta borde ge ett mycket mer rättvisande värde, än om man mäter på hela burken med och utan kort (då effektvärdet kan fluktuera rätt kraftigt i det senare fallet pga de övriga komponenternas effektförbrukning).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ska leka lite med mitt nuvarande HD4850, sedan säljer ja det för att köpa ett HD4770 och förhoppningsvis crossfire ;D Bara HD4770 kommer i 1GB utförande så.

Sedan såg jag argumentet om "varför köpa HD4770 när GTS250 finns?", ja 300-400kr är MYCKET i den prisklassen detta kort är placerat i.

Skulle vara intressant med ett GTS250 SLI vs. HD4770 CF test.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volvopower

Varför köpa ett 4890 när man kan pressa ur samma prestanda för mindre pris och samtidigt ha roligt?

Då CF funkar bara när det finns spelprofil som är inte alltid där och vilket leder till att man får väntar månader på de. Inte lika roligt.
Singel kort är alltid bättre och smidigare oavsett om det är SLI eller CF.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Intressant kort. Bra prestanda för lågt pris och strömsnålt också.
Hoppas bara Nvidia kan svara med något nytt strömsnålt under sommaren.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom tråden alls mkt, bara första sidan så jag vet inte om detta har påpekats.

Men om detta kort drar såpass mkt mindre ström än sina konkurrenter, vilket då även bör vara 4850, tror ni det kommer kylas passivt?
4850 har ju ett kort,
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=340702
och det är just detta kort som jag tittar på nu när jag ska bygga ny dator och inte vill slänga ut massa tusenlappar för ett graffekort.

Tror ni att det kommer komma någon kylare som kan kyla kortet passivt, eventuellt med en lågvarvande tyst fläkt vid sidan om?

Det hade ju fan varit kanon, plus att då köper man två st och kör i CF.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Då CF funkar bara när det finns spelprofil som är inte alltid där och vilket leder till att man får väntar månader på de. Inte lika roligt.
Singel kort är alltid bättre och smidigare oavsett om det är SLI eller CF.

I den takten som det släpps intressanta PC-speltitlar i dagsläget så behöver man inte vara särskilt bekymrad. Chansen är stor att drivrutinen är omogen för singel-grafikkort också vid nya spelreleaser.

Men visst är det bättre mindre pill med enkelgrafikkort i dagens läge.

Det intressanta med HD4770 i CF är ju att det skalar extremt väl, är enormt strömsnålt och inte särskilt varma, samt tysta fläktar. Det kan vara värt besväret med två kort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
I den takten som det släpps intressanta PC-speltitlar i dagsläget så behöver man inte vara särskilt bekymrad. Chansen är stor att drivrutinen är omogen för singel-grafikkort också vid nya spelreleaser.

Men visst är det bättre mindre pill med enkelgrafikkort i dagens läge.

Det intressanta med HD4770 i CF är ju att det skalar extremt väl, är enormt strömsnålt och inte särskilt varma, samt tysta fläktar. Det kan vara värt besväret med två kort.

Ja och skulle inte det funka, så är prestandan bra med ett singelkort i väntan på CF profiler för det nya spelet.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Har inte läst igenom tråden alls mkt, bara första sidan så jag vet inte om detta har påpekats.

Men om detta kort drar såpass mkt mindre ström än sina konkurrenter, vilket då även bör vara 4850, tror ni det kommer kylas passivt?
4850 har ju ett kort,
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=340702
och det är just detta kort som jag tittar på nu när jag ska bygga ny dator och inte vill slänga ut massa tusenlappar för ett graffekort.

Tror ni att det kommer komma någon kylare som kan kyla kortet passivt, eventuellt med en lågvarvande tyst fläkt vid sidan om?

Det hade ju fan varit kanon, plus att då köper man två st och kör i CF.

Det lär definitivt dyka upp passiva varianter med betydligt bättre resultat än 4850. Med Accelero S1 kanske det inte vore omöjligt att köra passivt redan nu (men den passar ju inte!). HR03 rev A ska tydligen passa dock.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
I den takten som det släpps intressanta PC-speltitlar i dagsläget så behöver man inte vara särskilt bekymrad. Chansen är stor att drivrutinen är omogen för singel-grafikkort också vid nya spelreleaser.

Inte i samma grad som med dubbelkort. Problematiken är att även om stora titlar har oftast hyfsat CF prestanda från första release så faller många mindre titlar genom. Detta resulterar till att man sitter med ett kort som inte gör något. Även större titlar kan falla mellan stolarna vilket har förekommit vilket resulterar att får vänta en eller två månader till ny driver release, eller bästa fall en hotfix. Det är inte acceptabelt tycker jag.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Ja men att få det att funka bra är också ett nöje, singelkort med all prestanda du behöver är inget för mig, jag vill ta smarta och gärna krångliga omvägar till bra prestanda. Välkommen till SweC.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
För att ersätta den 4870 1GB som det står att du har i signaturen, eller? Jag har själv ett 4870 512MB och satt och lurade lite på 2x4770 som ersättare, men frågan är ju hur pass mycket rappare det blir?

Någon sade att 2x4770 är ~20% snabbare än 4890, och 4890 är väl ~20% snabbare än 4870, så då borde väl 2x4770 kanske vara ~40% snabbare än 4870?

Då är den givna följdfrågan: undras hur pass mycket snabbare 5870 blir mot 4870, och om det är värt att vänta till Q3 eller om man lika gärna kan köpa 2x4770 nu...

Om man nu har ett 4870, vad är det för poäng att köpa 2 st 4770 o sätta i crossfire. Det verkar vettigare att köpa ett st 4870 till o köra dessa i crossfire.

Blir billigare och mer prestanda. Min dator med ett 4870 pcs har ganska identiska fps som 4770 i crossfire i crysis testet så det verkar meningslöst att byta ut det mot två 4770. Sedan skall man inte glömma att det är många fall som crossfire inte fungerar så bra med samt att det är mer irreterande strul med dubbla kort gentemot ett.

Så i alla fall som cf inte skalar så bra så är ju 4870 kortet mycket bättre.

Sedan undrar jag också varför folk köper nya kort för tusentals kronor för att få ut 20 % mer prestanda. Börja räkna så ser ni att det är totalt meningslöst. Om man har mycket prestanda tex 100 fps så får man 20 till. Grejen är bara att 100 fps är tillräckligt bra. om man bara har till exempel 20 fps så får man 24 dvs fortfarande lika värdelöst som innan.

Nä, skall man byta kort så skall man tycker jag byta mot ngt som ger minst 100 % mer prestanda, annars kvittar det.

Permalänk

Sådär, nu har jag beställt ett XFX 4770 från Komplett. Hoppas det presterar tillräckligt bra. Lär ju vara skapligt mycket bättre än mitt inbyggda HD 3200

Permalänk
Medlem

Tycker testet gärna kunde inkluderat något lägre upplösningar också, det är ju sällan folket som köper budgetkorten kör spelen i 1920x1080 med 8x AA och 16x AF

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att det kräver extra strömförsörjning och avger så höga temperaturer.

Värstingprocessesor och SLI drog inte äns 300 W, ändå tror noobs att man behöver 1000 W.

Permalänk

jo det är lite av en besvikelse, de höjde priset med hundra kronor och satte dit en riktig skitkylare istället. för ett år sedan gav jag 800 kr för mitt 8800gt nytt, plus att hd4830 kostade under 900 kr för några veckor sedan så någon revolution är det knappast. dessutom är det ren idioti att köra 2 budgetkort i sli/crossfire så länge det finns bättre kort med ungefär samma pris/prestanda och dubbla framebuffern.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
jo det är lite av en besvikelse, de höjde priset med hundra kronor och satte dit en riktig skitkylare istället. för ett år sedan gav jag 800 kr för mitt 8800gt nytt, plus att hd4830 kostade under 900 kr för några veckor sedan så någon revolution är det knappast. dessutom är det ren idioti att köra 2 budgetkort i sli/crossfire så länge det finns bättre kort med ungefär samma pris/prestanda och dubbla framebuffern.

Kylaren är visst bättre än den ser ut att vara, har jag läst i någon test.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kylaren ska vara tyst och kyla som den ska.
Verkar finnas 4770 för 1000 lappen nu och då är det värt i jämförelse med tex ett 4830 för 900 i och med lägre strömförbrukning och betydligt bättre prestanda om man inte lyckas lotta in ett så kallat nedklockat 4850.

Blir lite tveksam till om man ska köpa ett av de här första referens korten med Qimonda minne innan de tar slut...eller om man ska hoppas att Qimonda lagret räcker ett tag tills tillverkarna har fått ut sina egna lösningar med annan kylare osv.

Permalänk
Medlem

Blir inget sånt här för mig ändå. Blir nog ett GTS 250 eller 4870, beroende på hur länge jag orkar hålla i pengarna.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Blir inget sånt här för mig ändå. Blir nog ett GTS 250 eller 4870, beroende på hur länge jag orkar hålla i pengarna.

Ta ett gtx 260/4870 isf.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gfield
Någon som vet hur Crysis WARHEAD är benchmarkat i testet? Finns det en inbyggd funktion i spelet? Jag kan inte hitta något. Skulle vara trevligt att kunna jämföra resultaten med sin egen dator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av citric
Vad kör ni för timedemo för att mäta prestandan i Left 4 Dead? Jag skulle vilja få tag på det för att jämnföra med min dator.

Det skulle vara trevligt med information om hur de olika spelen är testade. Någon?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

Bra prestanda för bra pris.Men jag är väldigt besviken på kylningen.Vill ha boxad kylning som blåser varmluften ut ur chassiet!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.