Permalänk
Medlem

Luft i omloppet (vattenkylning)

Hej Alla,

Fick äntligen min Swiftech Apogee GTZ idag och hade förberett allt för att kunna köra igång sten hårt när jag kom hem.

Att få ihop paketet var inga problem men dessvärre är jag hårt drabbad av luft/skum i omloppet. Som får mig att rynka ögonbrynen.

Jag har läst på en del och förstått att man måste lufta systemet, klämma på slangar och stånga av och sätta på pumpen snabbt, allt för att tvinga bubblorna mot reservoaren.

Saker jag har prövat.

* låta systemet köra en timme
* lufta genom att öppna locket på min Aquatube
* klämma på slangar och starta pumpen i korta omgångar

Dessvärre har detta inte gjort någon skillnad, man kan riktigt höra hur bubblorna smashar emot pumpens pump blad så att säga.

På denna bild kan ni se omloppet.

Pump > Reservoar > Radiator > Cpu

Min Aquatube med Aqua jet

Vad jag har sett verkar bubblorna komma efter mitt switech block, kan det vara den som genererar bubblorna/skummet.

Kan det vara min pump som är för kraftig, Eheim 1250 / 1200 liter/tim?
Kanske i samband med mitt Swiftech block?

Hur luftar man bäst ett system när man har en Aquatube och en AquaJet (rör som sprutar vattnet mot glaset för att ge effekt) öppnar jag locket kommer det garanterat att stå en meter vatten upp

Hjälp Hjälp Hjälp

Edit: 27 bast och kan inte stava

Visa signatur

[B]Stationär: XFX nForce 780i | Intel C2Q Q8200 2,33@3.0Ghz | 2x2048Mb Kingston HyperX 1066 | Gainward GTX295 1792MB | ::: Galleri :::

Permalänk
Medlem

Först ut, det är väl alltid bäst att ha tanken innan pumpen?

Har precis byggt mitt system också, vad jag gjorde var att köra igång det i några minuter, låta stå några minuter (detta för att skummet ska samla sig i större bubblor istället). Sen även vicka chassit fram och tillbaka. Lägga det ner, köra en stund, lägg det på andra sidan, kör en stund. Etc,etc.

Tog ca 1-2h för mig att bli av med allt skum/bubblor på det sättet.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret.

Jag prövade att lägga systemet ner på sidan och det tog inte många minuter innan ljudet försvann helt, men när jag ställer det upp återkommer ljudet och jag kan se bubblorna kretsa i omloppet.

Reservoaren innan pumpen kanske det är värt att pröva, något annat förslag?

Visa signatur

[B]Stationär: XFX nForce 780i | Intel C2Q Q8200 2,33@3.0Ghz | 2x2048Mb Kingston HyperX 1066 | Gainward GTX295 1792MB | ::: Galleri :::

Permalänk
Medlem

För att bli av helt me bubblorna måste du liksom vicka och vända på det åt alla möjliga håll. Räcker med 10-20sek. Ta tag i röven på chassit, vänd det framåt, ta i fronten och vält det bakåt, åt sidorna. Sen får man hålla på så fram och tillbaka tills det slutar.

Men det som hjälpte mest med skummet var att låta det stå av en stund. Så att skummet blir större bubblor som sagt.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Eller så har du för mycket snurr, som jag hade.. då kommer du ha "mjölk" i slangarna i all oändlighet..
Prova att köpa en "insektssvamp" och lägga i toppen av reservoaren. Den dämpar alla vågor och bubblorna kan sätta sig i den och vandra uppåt. Är det FÖR mycket snurr kommer inte ens det hjälpa.. jag fick byta ut min reservoar till Swifttechs omtyckta.. det löste problemet på .. 10min.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Jag hade också problemet med "mjölk" i slangarna med min res-top till DDC'n.
Skaffade mig en XSPC-tank så fixade det sig.

Permalänk
Medlem

på den punkten har jag alldrig haft problem faktiskt:P

jag trycker bara på slangen efet en koppling och luften "flyger" iväg i slangarna och så har jag pumpen efter tanken också:P

M.V.H.

Permalänk
Medlem

Har inte detta problem.
Kanske för att jag kör luftkylning.
Och jag vill ha 100% luft, helst inte med en droppe vatten i.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Proffsmoddare

EK 150res med anti cylon är fina saker det

Utan anticylon tex så blir det en cylon där den suger rejält med luft om man har en pump med lite "go" i ^^

Res före pumpen är starkt rekommenderat! Stor chans att det gömmer sig bubblor i resen samt att man kan behöva vicka på burken för att få ur all luft.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Har inte detta problem.

ehm ok?

Till trådskaparen, Vänd och vrid på komponenterna så luften stiger ur systemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Eller så har du för mycket snurr, som jag hade.. då kommer du ha "mjölk" i slangarna i all oändlighet..
Prova att köpa en "insektssvamp" och lägga i toppen av reservoaren. Den dämpar alla vågor och bubblorna kan sätta sig i den och vandra uppåt. Är det FÖR mycket snurr kommer inte ens det hjälpa.. jag fick byta ut min reservoar till Swifttechs omtyckta.. det löste problemet på .. 10min.

Klippte ut en bit svart svamp som jag hade legandes sedan paketet till mitt nätagg och det fungerar bara super! allt ljud försvann med en gång.
Enda nackdelen är att den lysdioden som jag hade satt i min Aquatube nu är något dämpad, vilket jag kan leva med.

kommer att beställa ett http://coolbits.dk/product_info.php?products_id=709 ikväll kanske det kommer göra någon skillnad?

Frågan är dock ifall det fortfarande är en ide att sätta reservoaren före pumpen.
Vad för skillnad kommer det att göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Flytta tanken! sätt den innan pumpen så kommer problemet försvinna!
låt pumpen suga vatten ur den undre nippeln och fylla på i den övre!
har samma tank och de e inga problem

Permalänk
Citat:

Har inte detta problem.

Luft är ju så 90-tal d.v.s inge vidare roligt längre.

Till TS: Förstår absolut inte varför i allsin dar du har kopplat reservoaren efter pumpen?

Fyller man på via en T-koppling så sätter man ju inte den vid utloppet utan vid insuget och samma gäller ju en reservoar.

Eheim har suget i sidan och inte på toppen. Vet inte vad du tänkt riktigt.

Gör om gör rätt!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Har inte detta problem.

Bidrar mycket till tråden? Typ lika mycket som detta inlägg...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

Kan bara bidra med en gör om gör rätt. Knacka med en skruvmejsel på slangarna för att uppmuntra bubblorna att röra på sig.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Bidrar mycket till tråden? Typ lika mycket som detta inlägg...

Vi gör båda vad vi kan

Är lite förvånad att tydligen vattenkylningssystem inte har någon bra 'avluftningsfunktion'.
Det säger sej själv att det är A och O.
Luft är ett isolationsmaterial (=minimal värmeledning), inte ett värmeledningsmaterial.

Desto mer konstigt att sådana system inte är genomtänkta.
Därför att kunskapen borde finnas.

/halojoy

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk

Dom har en avluftningsfunktion i och med reservoaren som ska fånga upp luften. Om det blir för bra drag kan det dock slinka med luft ifrån resen in i slingan, i det här fallet verkar det dock mest vara lite klantighet som gjorde det.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Har nu dragit om slangarna så att reservoaren kommer före pumpen.
Problemet verkar dessvärre inte har försvunnit.

Upptäckte även detta när jag lossat slangarna från kylarblocket, verkar som att det möjligtvis kommit från radiatorn som är köpt på indomo.

Kanske Inveramsay har en idé?

Visa signatur

Permalänk

Vad är det, nåt kladd av något slag? Så borde det definitivt inte se ut.

Går det att ställa hastigheten på pumpen? Den är ju svagare än en D5 så det borde inte vara ett problem. Kommer det luft från från reservoaren eller kommer bubblorna efter pumpen? Mitt system höll på så när gpu blocket skruvade upp sig själv och läckte och sög tjuvluft, allt tätt?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Om de är klägg(?) så kommer de definitivt från radiatorn. Om de nu inte kommer inifrån blocket förstås..

Inveramsay: 1250 m.fl tillverkas inte med ställbar hastighet.

Pumpen är de inga problem med iaf.
Ja har bleedat många system och även mina egna och alla bubblor ska i princip försvinna direkt vid användning av reservoir. Är allt i sin ordning så ska man vara klar inom några minuter igentligen.. om ens de.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Om de är klägg(?) så kommer de definitivt från radiatorn. Om de nu inte kommer inifrån blocket förstås..

Mm, det är nog från radiatorn, det kan dock också vara färgen från hans Zalman G200 korrosionsskydd(läste hans gamla tråd där han beställde sakerna från indomo)

Man bör nästan undvika uv-färg/div färgade tillsatser om man använder ett gtz block då färgen med tiden kommer att fastna i mikro-rutnätet eller vad man nu ska direktöversätta micro-grid med.

Permalänk
Medlem

Jo det kan vara sant, svårt när man har mycket att tänka på helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm, ditt vatten ser väldigt blått ut, har du blandat korrosions skyddet rätt?
2L destillerat vatten och 50cl Zalman G200

Permalänk
Medlem

jodå, men jag kör blåa slangar samt att där sitter en blå diod i reservoaren-
Blandade ut halva flaskan med vatten så det skall vara rätt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara posta en länk från datorn som nu är färdig.

http://www.pefman.net feedback upskattas

Visa signatur

Permalänk

snyggt, verkligen snyggt. Dock är dina bilder rätt hemska, allting är kornigt modell 90-tal

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jo, bilderna är tagna med en Eos-350 och jag är ganska amatör när det kommer till att ta foto

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det behövs några fler råd här, men att ha reservoaren före pumpen och att fylla den så full som möjligt borde kunna hjälpa. Jag tror också att Eheim-pumpen helst ska stå åt andra hållet (med fötterna nedåt), men det kanske inte spelar så stor roll. Den typen av pumpar kan även suga in luft om tätningen i fronten (stor o-ring) läcker - se till att det är ordentligt åtdraget där och att o-ringen sitter rätt. Det är för övrigt en ganska klen pump för ditt system, så du kanske skulle prova att uppgradera till en Laing DDC(?)

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pefman
Jo, bilderna är tagna med en Eos-350 och jag är ganska amatör när det kommer till att ta foto

Jag har en sån med, bra skit

Skaffa ett stativ (finns billiga som duger) och ställ upp det, fota utan blixt med stort f/ nummer om du vill ha djup och sen komprimera inte bilderna för hårt (nog största felet). Blir bilderna suddiga med den långa slutartiden trots stativet sätt den på timer 10 sekunder.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Jag vet inte om det behövs några fler råd här, men att ha reservoaren före pumpen och att fylla den så full som möjligt borde kunna hjälpa. Jag tror också att Eheim-pumpen helst ska stå åt andra hållet (med fötterna nedåt), men det kanske inte spelar så stor roll. Den typen av pumpar kan även suga in luft om tätningen i fronten (stor o-ring) läcker - se till att det är ordentligt åtdraget där och att o-ringen sitter rätt. Det är för övrigt en ganska klen pump för ditt system, så du kanske skulle prova att uppgradera till en Laing DDC(?)

Jag har faktiskt fått styr på luften nu, men tyckte det var onödigt att starta en ny tråd för endast en länk med lite bilder i .-)

Vad gäller pumpen så är det en Eheim 1250 220v, klara 1200 l/h
De uppgifter jag har sett på DDC pumparna verkar inte vara så imponerande, max 500-600l/h ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
Jag har en sån med, bra skit

Skaffa ett stativ (finns billiga som duger) och ställ upp det, fota utan blixt med stort f/ nummer om du vill ha djup och sen komprimera inte bilderna för hårt (nog största felet). Blir bilderna suddiga med den långa slutartiden trots stativet sätt den på timer 10 sekunder.

Jag hade faktiskt ett stativ, men jag körde en blandning av manuell och automatiskt skärpa för att prova olika skärpdjup, men jag körde helt auto på slutartiden, mitt misstag. Men det är svårt ifall man inte är van, men tack för tipsen.

Visa signatur