Köpt en extern skärm!

Permalänk
Medlem

Köpt en extern skärm!

Har köpt mig en LG W2284F till min svarta macbook!

Men nu undrar jag ju givetvis hur jag blir av med sjävla dator
Fett jobbigt att ha det där locket framför sig.

Och en annan sak som jag funderat över, kör 1680x1050 i upplösning på skärmen.
men tycker fortfarande att allt har samma storlek som på skärmen på macen? Alltså
att upplösningen inte har ändrat på sig. Varför?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk

Nä va orginellt använda bärbar dator som stationär.
Tänk lite ett usb tangentbord och mus och du kan stoppa datorn bakom skärmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberdreg
Nä va orginellt använda bärbar dator som stationär.
Tänk lite ett usb tangentbord och mus och du kan stoppa datorn bakom skärmen.

skitbra ju! Slipper man att ha två datorer!

Men om jag pluggar in ett tangentbord, kan jag då stänga locket utan problem eller?

Visa signatur

Permalänk

Aldrig rekommenderat att stänga locket på en bärbar när man använder den, men ja du kan stänga ner den och använda den om du vill. Ställ bara in så den inte går i sleep mode vid stängning.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS ROG PA32UCDM & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightFlash
Aldrig rekommenderat att stänga locket på en bärbar när man använder den, men ja du kan stänga ner den och använda den om du vill. Ställ bara in så den inte går i sleep mode vid stängning.

Den inställningen finns inte.
En Mac somnar när locket stängs så är det, du väcker den enkelt med ett usb/bt-tangentbord (då hoppar inte den interna skärmen igång), Tada!

Macbooken klarar sig bra med stängt lock, ibooken däremot har sin ventilation genom tangentbordet, vilket gör att den inte mår så bra alls om man kör den stängd.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Den inställningen finns inte.
En Mac somnar när locket stängs så är det, du väcker den enkelt med ett usb/bt-tangentbord (då hoppar inte den interna skärmen igång), Tada!

Macbooken klarar sig bra med stängt lock, ibooken däremot har sin ventilation genom tangentbordet, vilket gör att den inte mår så bra alls om man kör den stängd.

Men kommer den köra i 1680x1050?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag driver min externa 24" (1920x1200) med min macbook varje dag. Fungerar hur bra som helst. Om du inte får rätt upplösning gör du nåt fel helt enkelt. Kolla inställningarna i sysprefs.

Permalänk

Gör så här.. koppla macbooken till din externa skärm när macbooken är avslagen. Öppna locket och tryck på powerknappen och stäng sen locket direkt, voila!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Men kommer den köra i 1680x1050?

Utan problem.

Visa signatur

simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Sjuuukt nöjd är jag!!! fett jävla bra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightFlash

Vf är det inte rekommenderat? bara undar! vad kan hända?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Vf är det inte rekommenderat? bara undar! vad kan hända?

Är väl om laptopen i fråga somsagt har ventilation genom tangentbordet, då blir den ju fruktansvärt varm.

Visa signatur

simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Är väl om laptopen i fråga somsagt har ventilation genom tangentbordet, då blir den ju fruktansvärt varm.

Okej tack! funderar näligen på o köpa laptop! orkar inte med dammsugaren längre!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Okej tack! funderar näligen på o köpa laptop! orkar inte med dammsugaren längre!

Det är visserligen lättare att få en stationär dator tyst (vid belastning) än en bärbar, som kan vara lite hur som helst. Min MBP låter rätt mycket vid full load (med två fjuttfläktar vid 6000 rpm), men för det mesta är den i princip helt tyst (dvs, man märker ingen skillnad mot bakgrundsljudet).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det är visserligen lättare att få en stationär dator tyst (vid belastning) än en bärbar, som kan vara lite hur som helst. Min MBP låter rätt mycket vid full load (med två fjuttfläktar vid 6000 rpm), men för det mesta är den i princip helt tyst (dvs, man märker ingen skillnad mot bakgrundsljudet).

det e ju inte bara att den låter utan att den tar plats också! har ju i princip slutat att spela spel o så! sen så e det gött o kunna ta med sig den när man ska någon stans också! typ på resa eller mellan garaget(där jag bor)och det vanliga huset.

Permalänk
Medlem

Hur väcker man macen sen då? För om man väljer vila under äppelmenyn, och sedan väcker den. så blir ju upplösningen skitliten, och man måste starta om!(?)

Men idag, när jag lyfte på locket, så vipps! Hade jag rätt upplösning. Hur gjorde jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, jag hade i nätadaptern och så tryckte jag på musen. sedan lyfte jag locket! Voila!

Visa signatur