embed ljud - ladda ej förns man tryckt play

Permalänk
Medlem

embed ljud - ladda ej förns man tryckt play

Denna kod har jag:

<embed src="mp3/12.mp3" width="300" height="32" autostart="false" volume="50%"></embed>

Men jag vill inte att den ska laddas direkt när sidan laddas, för att inte sega ner servern. Det är ca 20mb som ska laddas då isf. Hur gör jag för att den ska börja laddas när besökaren klickar på play?

Tack å tack

MVH
/Knolpak

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem

I Det fallet får du använda dig av en Flashspelare för MP3 uppspelning.

Finns många sådana gratis som du styr enkelt med hjälp av JavaScript till exempel.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Det borde gå att fixa utan Flash, så länge man har Javascript (och en annan plugin som kan spela MP3-filer, så klart). Jag kokade ihop ett enkelt exempel, som jag tror kan fungera. Testa gärna och se om det löser ditt problem med laddningstiden.

Embed-taggen finns inte i dokumentet från början, utan skapas dynamiskt genom en javascriptfunktion. På så sätt borde inte mp3-filen laddas in förrän denna funktion anropas.

<script type="text/javascript"> function doEmbed(fileName, elem) { if (elem) { elem.onclick = ''; elem.innerHTML = '<embed src="' + fileName + '" width="300" height="32" autostart="false" volume="50%"></embed>'; } } </script>

Vi kan sedan använda funktionen typ så här:

<div style="cursor:hand" onclick="doEmbed('mp3/12.mp3', this)"> Klicka här för att ladda MP3! </div>

Permalänk
Medlem

Prova detta annars:

<embed type="application/x-shockwave-flash" src="http://www.google.com/reader/ui/3247397568-audio-player.swf?a..." width="300" height="32" allowscriptaccess="never" quality="best" bgcolor="#ffffff" wmode="window" flashvars="playerMode=embedded" />

Det är Google Reader MP3 Player